Gå til innhold

Styrende knute eller løkke?


Gary

Anbefalte innlegg

Mye er forandret fra den tida da klassiske laksefluer på enkel eller dobbel krok og styrende knuter dominerte fisket. Selv har jeg vært borte fra laksefiske i nærmere 25 år. Men til sommeren skal laksen prøves på ny frisk. Lurer på hvordan utviklingen har vært, med de fluetypene og fluematerialene som nå er i bruk - hvilke knuter bruker dere til f.eks. hårfluer på enkel- og dobbelkrok? Styrende knute eller løkkeknute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Garry! jeg bruger styrende knute på¨krog fluer til laks - syntes klart at fluen får en bedre gang i vandet "svømmer " bedre når man bruger kraftigt forfang især . Jeg har i mange år anvendt "Duncan loop " knuden som er super simpel og virkelig holder ! Har aldrig svigtet !

Carsten

Bornholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Én grunn til at jeg stilte dette spørsmålet, er at for andre hårfluer som f.eks. streamere og zonkere, anbefales og brukes løkkeknuter. Etter hva jeg har forstått er dette for at flua skal få en ledigere og bedre gange.

Er ikke dette et poeng også for hårfluer til laks?  Noen som har prøvd, og gjort erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg nå hadde bestemt meg for å begynne å fiske laks til sommeren. Ville jeg sporenstreks satt meg inn i binding og bruk av tubefluer. Det gir så mange muligheter i tillegg til bedre krokung.

Det er allerede godt i gang - Har både Sunray Shadow, Thunder & L., Rusty Rat, Helgarderingen pluss noen andre mellomtinger av ett og annet, i forskjellige størrelser. Nå står noen varianter av Frances for tur.. både tube, og "tvikrækja" som det heter i opprinnelseslandet!

Jeg er så gammel at jeg synes krokfluer også har sin plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg bruker en løkke-knute på alle "mindre" krok-fluer, fra 4'er krok og nedover, både enkel og dobbelkrok.

Jeg mener at jeg "kroker" flere fisk ved å bruke løkke, spesielt når fisken tar rett nedstrøms. Kroken henger "løsere" i løkka, og er ikke festet til en stiv fortom med en styrende knute, og kroker derfor bedre.

Flua får også en finere og mer livlig "gange" i vannet, noe som jeg synes er spesielt viktig, når man bruker kraftige fortomspisser. Bruker som regel 0.35 - 0.40 mm F.C. til spiss, når jeg fisker laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...