Gå til innhold

Marfloloppa


Robban

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

Hakke fiska med den enno, men digger fluebinding, og ser ingen grunn til at den ikke skal funke. De gjør vanligvis det. Synes denne ble uberkuul, og jeg har henta insp fra flere fluer jeg ser hver dag. Eget blir vel noe vanskelig å definere , men mønsteret dukket opp i hodet i går kveld, og at det er likt noe annet er helt naturlig.

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=151&flyid=314

Hilsen

Robban

(laget automatisk av Fluedatabasen)

img_8156.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin sbs, robb! <<l

Den bugbond stripa over ryggen på'n blei meget fin. Kult med detaljer som øyne også.  <<l Jeg sliter litt med å få det så strøkent på reker og lopper. Blir ofte mere kuleløpe enn fint ryggskall. Fisken gir sikkert F, men det gjør ikke jeg. Praktice praktice.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin sbs, robb! <<l

Den bugbond stripa over ryggen på'n blei meget fin. Kult med detaljer som øyne også.  <<l Jeg sliter litt med å få det så strøkent på reker og lopper. Blir ofte mere kuleløpe enn fint ryggskall. Fisken gir sikkert F, men det gjør ikke jeg. Praktice praktice.. :P

Takk Waffer'n.

Bruk lighter'n. Fin fint redskap til å unngå "nupper" i lim. Bare vær nøye med å "skjerme" det som ikke skal brennes . Har brent meg på det mange ganger ;D ;D ;D

Jeg gjør det samme på cdc reker osv osv.

Lighter'n er en god venn hvis du holder pusten og bruker den blåe delen av flammen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kan du se. Å bruke lightern har jeg ikke tenkt på selv om den står rett føre aua mine. ;D<<l

He he he ;D Prøv lighter'n på cdc og marabou også Waffer'n hvis vingen ble litt lang, eller halen litt lang.

Det blir ikke perfekt , men bedre enn klipping  ;) Nå gjentar jeg meg sikkert , men det er ikke bare tull alt jeg skriver selv om det blir mange smileys ;D<<l

Ps:

Tørr ikke editere mere i fludatabasen  ;D, men skulle stått  Tmc 2488 i feks str 12 for en ferskvannsutgave og seff da et mindre kulehodet. Ferskvannsutgave 10(her funker 2457)-12(2488) for min del. Nå har jeg ikke undersøkt marflo i det vide land og str, men passer bra der jeg skal bruke den  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger parasittdetaljen, Robert! Passa jo strøkent med ei kule på midten!

Hvordan opplever du denne i vannet? Vil den ikke "svømme" opp-ned? Fisken tar nok rennafart og driter i det, men har opplevd at mange fluer med glatt/tungt ryggskjold går feil vei i vannet... spesielt reke og marflo imitasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  Victor.

Sitter i svarten og skriver pga strømbrudd. Men har lest og forstått.

For det første skrev jeg at den var  uprøvd.

Så hvordan den går i vannet kan jeg ikke svare på.

Når  det  gjelder opp  ned fenomen så vet jeg helt ærlig talt ikke hvordan jeg skal svare. Men den problematikken stiller jeg meg sjelden. Cdc rekene slik jeg binder de fanger i hopetall, med sterkt bugbond rygg. Pattegrisen også, de snur seg ikke.

Men allikevel hvis de snur seg under fiske, noe seff hverken du eller jeg kan bevise så.........? Hva skjer da? Hvis man ser bort fra dette tradisjonelle forumsspørsmålet og heller ser på Feks hvilken krok som blir brukt i sine spesifike roller og bruker dette som en mal.

Mulig jeg binder mine fluer helt feil, sjø  salt  og flyt.....

Men jeg kan fortsatt ikke direkte fortelle  at sjøørreten tok pattegrisen min bastant som reke og ikke  som en liten fi skeimitssjon og/eller hvorfor cdc rekene funker så bra.

Kanskje fluene mine funker bra fordi jeg driter i hvem vei dem går, opp, eller ned?

Så lenge flua er i vannet og det er en flue jeg velger sjøl utifra en bestemt situasjon så må den gjerne snurre til den blir blå..

Jeg kan ikke svare videre på det uansett hvor mye jeg fisker selv med denne marfloen eller noe annen flue jeg har i boksene mine.

Kun ment som inspirasjon, hva du Gjør ut av det og finpusser er opp til deg.

Du må ikke binde hvis du trur den går feil.

Og hvis den går feil er det feil?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tilbake!

Nei, det er og blir et nerde-spørsmål. Og som du og jeg sier: fisken spiser det den vil. Jeg har forsket litt på mine fluer, når de først skal være imitasjons-fluer, hvordan de oppfører seg i vannet (tross alt de som er late og svømmer rundt på ryggen). Det har endt med at små reker (relativit lett krok) har forblitt uten ryddskjold, eller at de har fått en stripe med foam under folien og bugbonden, ha holder de seg riktig vei.

Jeg tror også fluene dine funker bra, fordi du driter i hvem vei dem går, opp eller ned ;)

Og nå må jeg jo bare binde noen, siden jeg er svak for omvendt psykologi  ;D

Du har jo någet mer erfaring enn meg, derfor jeg spør.

Håper det ikke har svartnet helt for deg og at strømmen har kommet tilbake  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tilbake!

Nei, det er og blir et nerde-spørsmål. Og som du og jeg sier: fisken spiser det den vil. Jeg har forsket litt på mine fluer, når de først skal være imitasjons-fluer, hvordan de oppfører seg i vannet (tross alt de som er late og svømmer rundt på ryggen). Det har endt med at små reker (relativit lett krok) har forblitt uten ryddskjold, eller at de har fått en stripe med foam under folien og bugbonden, ha holder de seg riktig vei.

Jeg tror også fluene dine funker bra, fordi du driter i hvem vei dem går, opp eller ned ;)

Og nå må jeg jo bare binde noen, siden jeg er svak for omvendt psykologi  ;D

Du har jo någet mer erfaring enn meg, derfor jeg spør.

Håper det ikke har svartnet helt for deg og at strømmen har kommet tilbake  :P

Joda det gjorde faktisk det, svartnet ;D da mobilen gikk tom for strøm midt i nok et langt og meningsløst innlegg. Det blir ofte sånn da det er et sant strev å formidle seg på nett uten at ting skal oppfattes feil.

Det så sikkert komisk ut også der jeg satt å måpa i veggen med en sovende kone på skulderen og lurte på Hva gjør vi nå? ;D

Blei faktisk litt sint av å se at det faktisk kan formidles så enkelt som Gisle akkurat gjorde i en setning  ;D. Jeg gjør det tydeligvis vanskelig for meg selv av og til he he he ;D.

Men tilbake til disse rekene med ryggskjold. Selvfølgelig bryr jeg meg om vilken vei de går , men det er ikke avgjørende og veldig viktig. Jeg verken forsker eller bruker unødig mye tid på det , og jeg har noe av de samme erfaringene som du nevner over her. Jeg har ikke prøvd foam.

Jeg bruker 811s, Jensen saltwater og Daiichi x-point på mine cdc reker str 2-4-6 og nesten alltid med bug bond eller noe annet Uv- stæsj. Nå kommer dette med å utrykke seg igjen.Det er vanskelig å ikke virke belærende, bastant osv osv på nett. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke gjøre det. Kanskje jeg skal være litt bastant da og si siden jeg ble litt mere aktiv igjen sjøen så har jeg sikkert bundet og brukt opp et par hundre cdc reker. Jeg har ikke hatt noe opp/ned problematikk med mine cdc reker. De går rett i vannet når flua er nærme nok til at jeg ser den. Hva som foregår 30 meter ute kan jeg ikke svare på. Jeg legger på ganske lite lim, så kanskje derfor de går rett. Trur mange dropper å binde slike fluer hver gang opp/ned problematikken blir nevnt og det har vært et evigvarende tema siden den første reka dukket opp i inspirasjonstrådene. Det er synd for de fisker godt synes nå jeg. Den samme diskusjonen gjelder vel også reker uten lim. Har noen craftfurreker som jeg fisker en god del med og har gjort i mange år. Disse reflekterer jeg svært lite over om går rett vei eller ikke. De fisker de.

At man har forskjellige erfaringer rundt dette er helt naturlig,  og folk som bruker mye mere tid enn meg i sjøen er sikkert uenige, men det gjør vel heller ikke noe. Jeg synes faktisk reker eller denne marfloen med bug bond bare ser så mye mere saftige ut der de ligger på rekke og rad i boksen.  En meget avgjørende faktor for meg når jeg skal velge flue. Jeg fisker jo seff også med fluer som ser helt nisse ut :) Jeg er heller ingen saltvannsguru av dimensjoner så ingen ting av det jeg skriver er på noen måte fasit, hvis noe sånn i det hele tatt eksisterer.

Og nå merker jeg at det begynner å flyte ut igjen, og at jeg sannsynligvis bare gjentar meg selv ;D Ble faktisk usikker om jeg formidlet noe i det hele tatt bortsett fra at man blir sint når mobilen går tom for strøm når man er strømløs  ;D.

Jo vent,  det blir kaldt i huset etter 13 timer uten strøm og kaffe på primus smaker godt inne åsså ;D.

Edit: Jo bare hyggelig Bjorni <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tanker gjort under vinter'n, hvor en gale de enn er. Hvor enn detaljerte de er. Spiller ingen rolle, men som de sa engang i tv-serien A-team. 

Hovedpersonen: " I love it when a plan comes together"  bbboobies  bbboobies 

Når planen funker så er det vel greit ? 

Selfølgelig et fiske jeg ikke har noe erfaring om, eller konklusjoner om, eller noe annet, bare det at vi prøver med en plan, og det kan lykkes.
Var på hytta, og tenke at jeg må prøve før vi reiser hjem. Var ikke så dumt  dette å saumfare ting man ikke har greie på  ;) 

Ble jo fisk på den nye kjæresten min også  O0 




 

post-925-0-26950600-1399065004_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...