Gå til innhold

SBS - Daddy Longlegs (markadaddy)


Kim W

Anbefalte innlegg

Her er en enkel SBS av en daddy longleg jeg bruker mye i marka. :)

Det du trenger er en krok, hønenakke, tråd og holder, cdc, kobbertinsel, ferdig knytede fasanfiberbein og dubbing. Her bruker jeg "superfine" dubbing. Man kan knyte bein selv på fasanfiber men det er klart enklere og raskere og kjøpe en ferdigknyti som på bildet under.

12563423145_2946f61d7f_z.jpg

Sett kroken i stikka, fest bindetråden og bind inn kobbertinselet på krokskaftets underside. Spinn dubbing på tråden og bind ønsket kroppsfasong på flua. Jeg binder disse med to farger for å markere ett mørkere thoraxparti. Sikkert ikke nødvendig men jeg synes det blir fint sånn. Surr deretter kobbertinselet fremover og fest med ett par turn fremover, dra så tinselet bakover og fest med ytterlige tre turn.

12563538483_f885c5445f_z.jpg

Ta så fire knytede bein og bind dem inn på ryggen til flua med to løse surringer. Dander dem slik at det bir stående to bein til hver side. Hvilke bein som skal hvor ser du ved innbindingspunktet. Feste beina med surringer fremover og klipp bort stammene på beina.

12563537163_89527953ba_z.jpg

Spinn på ett tynt lag dubbing på tråden og begynn bak de to første beina med to surringer. Jobb deg så fremover med å dandere beina slik du vil ha dem. Veldig viktig å ikke ta for mye dubbing på tråden. Dette kan være litt vrient i starten, men øvelse gjør mester. Følg med på kroppens profil mens du gjør dette så flua holder ønsket fasong og ikke blir klumpete på midten.

12563417695_eb1246235a_z.jpg

Finn to fjær fra hønenakken som ser fine ut på lengde i forhold til flua. Her har jeg brukt spissene på to fjær og bundet dem inn en etter en pekende skrått ut til siden bakover.

12563416565_bfd48562a1_z.jpg

Lag en løkke med bindetråden og sett inn cdc. Jeg pleier og splitte bindetråden når jeg gjør dette for det bygger litt mindre. Dra i cdc-fibrene så de ikke står så langt inn i løkka. Spinn.

12564230445_a0472f5bcb_z.jpg

Dra cdc-fibrene bakover for hver surring og avslutt med å binde fast løkketråden med to surringer ved krokøyet. Dra så løkketråden og cdc-fibrene bakover og lag ett lite hode med bindetråden. Ikke bind deg for langt bakover.

12563533083_a00922dee2_z.jpg

Avslutt med en solid knute og klipp bort trådene. Voila, markadaddy er ferdig.

12563881304_f55516e409_z.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for hyggelige comments! Det kommer flere SBS fra meg fremover, og dette er beskrivelser på fluer som har fast plass i boksen min. Altså velprøvde fluer som funker for meg. <<l

GAB : Opplever ikke at kobberribben fortynger flua i nevneverdig grad, men jeg binder disse som oftest på Hends 404bl og den er jo lettere enn tmc100. Begge krokene funker fint. :)

Tom : Prøvde noen varianter med flere bein men syntes det blei litt mye på en slik flue i størrelse #12 og #10. Og erfaringa med akkurat denne flua fra i fjor var at cdc'en forsvant lenge før beina. Har tre stykker i boksen fra i fjor der jeg bare har surret på ny cdc i front. Beina er like fine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Løfter denne daddy-sbs jeg, fordi den begynner å bli aktuell igjen. Tok ett par prikkete jegere på denne her i går der kroken var en TMC100 #12, altså medium(mellomstor)størrelse, men uten kobberribb, ellers var alt likt som SBS.

 

Har sett at de feite tipulidaene har begynt å svirre langs bredden i Akershus så hvis du ikke har noen imitasjoner av disse i boksen din pr.d.d bør du gjøre noe med det nå. ;)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...