Gå til innhold

Hvilke ørretsnøre er best?


Black Rat

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er kanskje litt som å slenge bensin på ett bål. Alle fiskere har sitt favorittsnøre, slik at en fasit er vanskelig å få. Men jeg stiller det likevel. Hvilket snøre er best til ørretfiske? Og da til tørrfluefiske primært.

Mitt er ett gammelt grønt Guideline, vet ikke hvilket for det er gammelt i klasse 4 med kort klump. Det er lett å få ut med lite line ut av stangtoppen. Men det er på tide å skifte det ut og da er det fint å få litt innspill. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette kommer an på så mye . . . Hvor du fisker, om du fisker i store elver, små elver, eller stille vann.

Hvor god kontroll man har på kastinga er også avgjørende for hvilke snøretyper man foretrekker.

Hva man fisker med, nymfe, tørrflue eller streamer, kan påvirker også hvilke snøreprofiler man ønsker.

Personlig har jeg ikke noe absolutt favorittsnøre, men trives best med klumplengder på rundt 12 meter . . .

Fisker jeg under trange forhold og små elver, foretrekker jeg gjerne snører med kortere klump, rundt 8 meter.

Har man ett long belly snøre og ett med kortere klump, så bør det dekke de fleste fiskesituasjoner for en ørretfisker.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er kanskje litt som å slenge bensin på ett bål. Alle fiskere har sitt favorittsnøre, slik at en fasit er vanskelig å få. Men jeg stiller det likevel. Hvilket snøre er best til ørretfiske? Og da til tørrfluefiske primært.

Mitt er ett gammelt grønt Guideline, vet ikke hvilket for det er gammelt i klasse 4 med kort klump. Det er lett å få ut med lite line ut av stangtoppen. Men det er på tide å skifte det ut og da er det fint å få litt innspill. <<l

Sikkert Presentation :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scientific Angler Air Cel = Mest line for pengene. Pål Andersen anbefalte alltid dette snøret når noen spurte etter line og etter og ha brukt det en hel sesong skjønner jeg hvorfor. Lina har lite minne, god glatt coating og en fin profil som har egnet seg bra til de fleste fiskesituasjoner jeg har vært i. Tror jeg smurte lina to ganger i fjor. Slå den. Hadde du prøvd ti av de dyreste linene på stanga di ved siden av air cel uten å vite hva som var hva ville du aldri kunne gjettet hvilken som kun koster 299,- nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert Presentation :)

Hvor lenge har dette snøret vært i handelen? Guidelinesnøret som jeg har er vel fra år 2001, sånn ca. Var Presentation med for over 10-14 år siden?

Husker ikke når Guideline kom med Presentation, men det har vært med i noen år . . .

Men Guideline har hatt mange grønne liner, så vanskelig å gjette hvilket du har.

Husker de hadde et snøre som het Performance på den tiden, og det syntes jeg var knallgodt. Var vel orange det, om jeg ikke husker feil  :)

Men SA Air Cel som blir nevnt her er verdt å prøve . . . Billig og bra  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er kanskje litt som å slenge bensin på ett bål. Alle fiskere har sitt favorittsnøre, slik at en fasit er vanskelig å få. Men jeg stiller det likevel. Hvilket snøre er best til ørretfiske? Og da til tørrfluefiske primært.

Mitt er ett gammelt grønt Guideline, vet ikke hvilket for det er gammelt i klasse 4 med kort klump. Det er lett å få ut med lite line ut av stangtoppen. Men det er på tide å skifte det ut og da er det fint å få litt innspill. <<l

I mine øyne er det bare et eneste svar på dette spørsmålet.

Du må selv prøve forskjellige liner for å finne den lina du selv synes er best.

Svaret er kanskje kjedelig,men sånn er det bare.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SA GPX. Passer til det meste av stenger, kasteteknikker og distanser, og de som sier noe annet er på et detaljnivå som det ikke er noe å strebe etter. Du får ikke mer fisk likevel.

PS! Har du tenkt å bli konkurransefluefisker så er svaret langt mer komplisert naturligvis.    

EDIT; For å moderere meg selv, så kan jeg tillegg at det er klumplengden som er avgjørende for anbefalingen (og strengt tatt ikke merke eller coating). Ikke for kort og ikke for lang. Lader relativt raskt, men blir ikke for ustabilt med mye snøre i lufta. Ikke det meste delikate snøret for tørrfluefiske, ikke det beste for vannkast eller nymferiggkast med åpen bukt, men fungerer greit til veldig mye. Profilen gjør dessuten at det slår veldig godt over lange fortommer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For toerrflue RIO Perception. Allround - RIO Gold eller Eikre sine.

Hei! Du fisker jo sånn smått med nymfer  ;D og den i den sammenheng, vil jeg gjerne vite hvilken snor du benytter til dette fisket.  <<l Jeg er totalt retarded på nymfefiske altså  ppcrazyeyes

RIO Grand  ;)

Saa lettfisket at det gaar av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Helt utrolig at noen klarer å plukke ut det beste ørretsnøret for andre?

Er det mulig? ;D

Tom.

Men Syvert da... Det er jo greit å gi noen gode råd om standarder?

F.eks en kort og en lang belly. Da er man stort sett dekka.

Men merke spiller ingen rolle. Jeg holder meg til GL-liner, det er sæift.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke ikke noe fasitsvar på dette, og ingen har vel testet alle snører på markedet, men av de jeg har fisket med er jeg veldig godt fornøyd med Airflo Super Dri Elite i #4. Kjøpte snøret på forsommeren, og det passer som hånd i hanske til min Zenith 486, presenterer godt, lite minne og det beste er at snøret glir bare bedre og bedre jo mer jeg bruker det.
 

Snører det snakkes mye om på amerikanske fora er RIO Perception og SA Sharkwave (Trout og GPX) - noen som vil dele erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Syvert da... Det er jo greit å gi noen gode råd om standarder?

F.eks en kort og en lang belly. Da er man stort sett dekka.

Men merke spiller ingen rolle. Jeg holder meg til GL-liner, det er sæift.... :D

Oki Doki,det er bare å gi råd,men det handler bare om hva du selv egentlig liker.

Å plukke ut snøre,stang,fortom,osv.... for andre blir meningsløst etter mitt skjønn.

At man i tillegg ikke engang har møtt vedkommende gjør det bare enda verre.

Du kan like gjerne ringe en hvilken som helst skomaker og be han plukke ut sko for deg.

Bare ta med deg penger så ordner det seg.Håper skoa passer,og ikke minst at de er gode å gå med. :D

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...