Gå til innhold

Hvilke ørretsnøre er best?


Black Rat

Anbefalte innlegg

Fikk jeg kun ha en line ville jeg beholdt SA Trout # 5. Liker veldig godt EVOLO LB # 3 og er avhengig av SA GPX # 6 ev. Snowbee XS # 6 pga. fjellfiske!

Egentlig benytter jeg GL Experience # 4 mest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki Doki,det er bare å gi råd,men det handler bare om hva du selv egentlig liker.

Å plukke ut snøre,stang,fortom,osv.... for andre blir meningsløst etter mitt skjønn.

At man i tillegg ikke engang har møtt vedkommende gjør det bare enda verre.

Du kan like gjerne ringe en hvilken som helst skomaker og be han plukke ut sko for deg.

Bare ta med deg penger så ordner det seg.Håper skoa passer,og ikke minst at de er gode å gå med. :D

 

Tom.

Jeg er tilbøyelig til å være sånn passe enig med deg Tom men analogien din er nok ikke helt kurant. Bruker jeg 43 i sko er jo sjansen i det minste til stede for at jeg får sko som passer sånn noenlunde. Men: det er min påstand at det er vanskeligere å få en fot til å passe en sko som ikke holder korrekt størrelse enn det er å tilpasse kastingen og annet utstyr til en line som ikke nødvendigvis er helt innertier. Vi opererer tross alt med et visst slingringsmonn her der vi kan justere en del på hva vi gjør og bruker, men det er rimelig vanskelig med foten. Man får tross alt ikke gnagsår av å fiske med en line som ikke er 100% match for resten av uttstyret/ kastemåten. Bare en tanke :-)  

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jeg kun ha en line ville jeg beholdt SA Trout # 5. Liker veldig godt EVOLO LB # 3 og er avhengig av SA GPX # 6 ev. Snowbee XS # 6 pga. fjellfiske!

Egentlig benytter jeg GL Experience # 4 mest!

Her er det så mange X'er...Y'er... og forkortelser at jeg i min alder

ikke faen klarer å henge med! Kan dii være så snill og oversette til NORSK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det så mange X'er...Y'er... og forkortelser at jeg i min alder

ikke faen klarer å henge med! Kan dii være så snill og oversette til NORSK?

 

Som du svarte en annen(nybegynner) i en annen tråd her. Hvis du ikke forstår de forkortningene har du ikke giddi å søke litt på forumet her

Ta deg sammen mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ørretsnører er best?

Her er det flere ulike forhold å ta hensyn til. Man kan vurdere selve kvaliteten på snøret, dvs holdbarhet, glatthet osv. Man kan videre vurdere egenskapene, dvs. hvordan det oppfører seg. Sistnevnte er vanskelig å si noe absolutt om, da det vil variere fra stang til stang og kaster til kaster. Nå er det imidlertid slik at noen snører selges i langt større volumer enn andre, noe som tilsier at de faller i smak hos et stort antall brukere.

Min anbefaling vil derfor være å kjøpe et allroundsnøre som mange liker, og som ikke ligger i de nederste prisklassene. Man betaler for kvalitet også her, selv om det finnes mange svært gode budsjettsnører også.

Et eksempel på et godt allroundsnøre er SA Trout. Det er et snøre som de fleste oppfatter som et meget godt valg. Det har god kvalitet, og koster noen kroner.

Ligg unna snører med spesielle egenskaper dersom du ikke er bevisst på hva du vil ha. Et snøre med veldig kort klump vil være mer kresent i forhold til både stang og kaster, og benyttes for å utnytte særskilte kasteegenskaper som lettere oppnås ved en slik tapering.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars..P... Det var IRONISK ment. Men ikke alle skjønner IRONI... :-*

Ironi og sarkasme viser seg å være vanskelig å formidle på fora slik som dette. Et tips til deg, om du vil veksle mellom å fremstå seriøs og ironisk, er å droppe den voldsomt overdrevne tegnsetting, bruk av CAPSLOCK og mye dialekt. Det er veldig greit å oppfatte folk som seriøse når de skriver på norsk, som du selv etterlyser over her. Om du holder deg til bokmål/sidemål tjener du flere formål. Vi andre tar deg lettere seriøst + at du forholdsvis enkelt kan fremstå som ironisk om du plutselig bytter over til en påtatt «dustete» skrivemåte ala det du praktiserer i alle dine innlegg om dagen.

Dette er ikke ondt ment, men jeg tror det kan tjene oss alle å kjøre etter noen enkle «regler» i denne sjangeren. Gramatisk perfeksjonisme er ingen nødvendighet, det skal jo være rom for feil.

Belager off topic!

Hva beste snøre angår må det være et ukjent hvitt wfsnøre som var med i et sølvkrokensett jeg fikk da jeg var 14. Etter 11år er ser det helt jævlig ut, men er fortsatt den glatteste og beste lina jeg har. Og det er så og si ubehandlet.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig trua på Airflo Dry Elite i år. Har handlet noen av disse og fått prøvd dem på litt ymse av stenger, og det virker veldig lovende. Hvordan de er i praktiske fiskesituasjoner vet jeg dog ennå ikke.

dette er et veldig bra snøre. har brukt det i klasse 5 mye iår, og det virker lovende. flyter godt, glir bra, trenger sjeldent smøring. nettopp fått ett i klasse 4 også. anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...