Gå til innhold

NRK1 20:25 i dag: Ødelagte fiskevann


GeirD

Anbefalte innlegg

Mange grunneiere er i ferd med å ødelegge sine egne fiskevann - er en av påstandene i dette programmet. Det hevdes at det settes ut altfor mye fisk i regulerte vann.

Dette har vært min kjepphest lenge, og gjelder for mange regulerte vann på Vestlandet. Mener jeg. Men jeg VET ikke. Blir spennende å se hva som kommer frem i programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp programmet. At det går an. Her har man et overbefolket vatn oppe på fjellet, rett ved siden av veien, og så får man ikke lov å fiske. Hva slags tanker der det grunneierne har her da ??

Minner meg litt om for noen år tilbake. Hadde leiet oss en hytte inne i Vassfaret, fant hytte med båt i en hyttekatalog. Da vi kom fram og skulle hente nøkkel til hytta, fikk vi beskjed om at det IKKE var lov å fiske fra båten. Vi hadde tenkt å fiske med sluk og mark ( var ikke startet ordentlig med fluefiske den gangen), men neida, måtte fiske fra land. Vel framme på hytta som vi hadde leiet, sammen med mine foreldre, så vi fort at det var ikke lett å fiske fra land. Skjønner godt at det var båt med hytta, men å fiske fra den. NEIDA sa grunneier.

Hva skjer? Joda midt i uka så kommer grunneier opp med båt og garn, og fisker. Tror de at vanlige sportsfiskere kan tømme vatna deres ?

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes programmet var bra. Altfor mye fisk i mange vann.

Påbud om fiske utsetting var ment for å kompensere ødelagt fiske i mange regulerte vann. Det var nok godt ment ut fra datidens kunnskap. I sure vann uten naturlig reproduksjon var det nok også bra. Men, når vannkvaliteten ble bedre og en fikk naturlig reproduksjon, blir en del av disse påbudene meningsløse.

Heldigvis er det en del regulanter som begynner å forstå dette. At statens fiskeforvaltning henger etter i mange fylker er svært betenkelig og viser vel hvor lite fokus som har vært på dette området.

Ellers mener jeg tilrettelegging av naturlig reproduksjon er langt å foretrekke fremfor kunstig avl. Men, det er det ikke alle regulanter som ønsker. Det kan fort bety mindre vann gjennom turbinene, eller magasinrestriksjoner. Da betaler de heller litt "avlat" til klekkeriene hvor dette kan være en kjærkommen inntekt. Så får galskapen fortsette hvis ingen griper inn.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settes ut 8000 fisk årlig for tapt, naturlig reproduksjon i et oppdemt fjellvann. Men er det rimelig å tro at det ville blitt produsert 8000 fisk i året naturlig om det ikke hadde vært oppdemt? Det høres ganske rart ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settes ut 8000 fisk årlig for tapt, naturlig reproduksjon i et oppdemt fjellvann. Men er det rimelig å tro at det ville blitt produsert 8000 fisk i året naturlig om det ikke hadde vært oppdemt? Det høres ganske rart ut!

Sikkert pålagt ut i fra en sum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settes ut 8000 fisk årlig for tapt, naturlig reproduksjon i et oppdemt fjellvann. Men er det rimelig å tro at det ville blitt produsert 8000 fisk i året naturlig om det ikke hadde vært oppdemt? Det høres ganske rart ut!

Naturlig reproduksjon regulerer seg selv å da får man kvalitet over kvantitet.

Grunnen til at dem begynte å sette ut mye fisk var ikke for tapt naturlig reproduksjon men for at vannet har blitt mye større enn det var før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra program, og desverre fikk man den samme melodien om igjen : Idiotisk mye fisk som settes ut i forhold til uttak, grunneiere som ikke kan enes om forvaltning (og heller ikke har kompetansen som skal til), og forbud mot fiske.

Det er bare tragisk, og disse tilfellen finner man i hopetall over hele landet.

Sportsfiskere får uansett ikke gjort store forskjellen i disse vannene, når det først har gått så galt . . . Da må det garnfiske til, men det er vel ikke mange som gidder å fiske med garn for å ta opp fisk på 200gr heller  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk dette. Her lokalt pøser fjellstyret ut settefisk for 100 000 kr hvert år fordelt på noen få vann uten gytemuligheter. Man skaper samme situasjonen som i vann med gode gytemuligheter,tusenbrødre.

Overlevelses prosenten til settefisken er jo mye dårligere også,bortkasta penger.

Var en kraftprodusent som som ikke kunne skjønne hvor det ble av de fettfinneklipte fiskene de satte ut....nesten ikke gjenfangst. Men de bare fortsatte og pøse ut...

Mange fjellstyrer og private grunneiere har for dårlig kunnskap når det kommer til forvaltning .

I stedet for settefisk kunne man heller satse på og forvalte dem som rene sportsfiske vann. Heller la den fisken som er leve ett lengre liv og bli store og være såpass få slik att kampen om maten blir mindre.

Her er det forbudt med båtfiske på de tusenbrødre vannene , her burde det åpnes opp for garnfiske, gratis i noen år. Og sperre gytebekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å overtale det lokale fjellstyret til å bruke den samme summen på

færre,men atskillig større fisk?

Tom.

Ja eller kultivere de andre tusenbrødrevannene de forvalter  <<l

Ellers er det mye penger og hente på god forvaltning og fisketurisme :

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10129587

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2014/1021.pdf

100millioner bare i østerdalen... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I programmet ble det fisket og vist fisk fra flere regulerte vann. Det første vannet, som tidligere var meget bra, var regulert med 60 meter. Det er mye! Her er næringsgrunnlaget for fisken totalt ødelagt. Det vil aldri bli bra igjen så lenge reguleringshøyden er så stor. Det hjelper lite om det settes ut mindre fisk, eller om det fiskes hardere. Planktonspisende ørret blir ikke mye over 30 cm.

Det er ene og alene reguleringen som er skylden i elendigheten. Så lenge reguleringen vedvarer er vannet tapt for det gode fisket.

I det siste eksemplet, med en reguleringshøyde på 4 meter er det ikke fullt så ille. Kvaliteten på slike vann vil også være redusert, men ikke så mye som der reguleringshøyden er 60 meter.

Det er merkelig at dette ikke ble kommentert i programmet.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at dette ikke ble kommentert i programmet.

bjorni

Akkurat det samme tenkte jeg Bjorni.

Gå rett på sakens kjerne. Strandsonen i vannet er fullstendig destruert i et regulert vann. Vårfluer, døgnfluer, gammarus, libeller etc. henger ikke med på vannstandsendringene og dør ut. Mygg vil alltid finnes, men det skal utfattelige mengder mygg til for å fore en stor fisk. De kan sette ut så mye fisk de gidder, men næringsgrunnlaget er ikke tilstede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Hvem synes det er kult og fint å fiske i ei steinrøys? Tror de skal lete lenge etter folk som gidder å snuble rundt i steinrøysene langs land for å fiske 300 grammere. J.. optimister! Det er ikke i nærheten av hva jeg oppfatter som friluftsliv. Jeg finner andre steder å brekke mine stenger  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg stusset over var at de fanget stamfisk på bekkene om høsten for å kunne produsere settefisk. Hva er poenget med å fange stamfisk for å kunne produsere uønsket settefisk i tusentall? Ikke et kristisk spørsmål til settefiskprodusent eller stamfisk-fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300g må sies å være ganske bra på Vestlandet. Jeg vil si normalen er 100-200g i de aller fleste vann jeg kjenner til her (Hardanger og Voss). Når man leser fiskeundersøkelser av regulerte vann, så sier biologer ofte at fisk på 200g er tilfredstillende. Det virker som om målsetningen er at det skal være fisk i så store mengder at det går greit å fange den på stang om man tar med seg guttungen på tur. Da har vannet rekreasjonsverdi.

Det blir poengtert at det må fiskes mere. Men det er jo så mye lettere å gjøre noe i den andre enden, der det settes ut fisk! Det var kommentert i Halnefjorden, med bekymring om hva som ville skje når garnfiskeren en gang sluttet. Det er jo bare å sette ut færre fisk! Så opplagt, men likevel så vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300g må sies å være ganske bra på Vestlandet. Jeg vil si normalen er 100-200g i de aller fleste vann jeg kjenner til her (Hardanger og Voss). Når man leser fiskeundersøkelser av regulerte vann, så sier biologer ofte at fisk på 200g er tilfredstillende. Det virker som om målsetningen er at det skal være fisk i så store mengder at det går greit å fange den på stang om man tar med seg guttungen på tur. Da har vannet rekreasjonsverdi.

Det blir poengtert at det må fiskes mere. Men det er jo så mye lettere å gjøre noe i den andre enden, der det settes ut fisk! Det var kommentert i Halnefjorden, med bekymring om hva som ville skje når garnfiskeren en gang sluttet. Det er jo bare å sette ut færre fisk! Så opplagt, men likevel så vanskelig?

Ingenting er som å fange en rognsprutende 200 grammer #denfølelsen ;)

Ja, men regner med at de som pøser ut settefisk er like kyniske som andre selgere? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300g må sies å være ganske bra på Vestlandet. Jeg vil si normalen er 100-200g i de aller fleste vann jeg kjenner til her (Hardanger og Voss). Når man leser fiskeundersøkelser av regulerte vann, så sier biologer ofte at fisk på 200g er tilfredstillende. Det virker som om målsetningen er at det skal være fisk i så store mengder at det går greit å fange den på stang om man tar med seg guttungen på tur. Da har vannet rekreasjonsverdi.

Det blir poengtert at det må fiskes mere. Men det er jo så mye lettere å gjøre noe i den andre enden, der det settes ut fisk! Det var kommentert i Halnefjorden, med bekymring om hva som ville skje når garnfiskeren en gang sluttet. Det er jo bare å sette ut færre fisk! Så opplagt, men likevel så vanskelig?

Ingenting er som å fange en rognsprutende 200 grammer #denfølelsen ;)

Ja, men regner med at de som pøser ut settefisk er like kyniske som andre selgere? ;)

LLLOOOOLLL <<llllol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette programmet viser vel med all tydelighet hvor viktig det er å ta vare på de vann og vassdrag som fortsatt er uregulerte. Selv om det også er problemer med overivrige grunneiere som ikke har bære greie på hva god forvaltning er. Kjenner til mange vann i blant annet Trøndelag og Eggedal hvor en eller få grunneiere setter seg på bakbeina slik at vannet ikke blir gjort tilgjengelig for allmenheten. Etter mitt syn er det alt for mange grunneiere som ikke har skjønt bære av hva god forvaltning kan bety for både fisket og økonomien i enkelte vann og vassdrag.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man rett og slett burde gjøre, som de gjør i ekso, når det har gått så langt i ett regulert vann er og heller begynne og fore opp den fisken man har. Det kan være ett godt alternativ når man alikevel har ett settefisk anlegg  <<l Dette er jo i Ekso finansiert av det lokale kraftverket.  :D

Nei pussig att man ikke er mer kritisk angående regulanten, blir ikke mye bunndyr av slik nedtapping! Det første man bør gjøre er selvfølgelig og få revidert vilkårene og få slutt på den brutale nedtappinga og få på en minstevannføring, men det tar laaaang tid, imellomtiden må man slappe av med settefisken.

Har vel aldri hørt om att bunndyrfaunaen får eg enn kraftig boom etter en utbygging? er det pga temperatur eller hva skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...