Gå til innhold

Fluer som fisker bra ett sted, men ignoreres andre steder ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Har dere opplevd at fluer som fisker godt i ei elv eller et vann blir ignorert av fisken andre steder, selv om det er samme insektet som klekker ?

Isåfall, hvilke tanker har dere gjort dere om årsak ?

Jeg vet ihvertfall at jeg har noen mygg-mønstre med litt bling som fisker bra i humusfarget vann, men som fisken ikke har vist interesse for i glassklare elver. Der har jeg hatt best fiske med veldig ujålete mygg (forsåvidt fluer generelt) hvor det som måtte være av bling/flash begrenser seg til kroken.

For meg virker det logisk at bling og flash blir overkill i krystallklart vann (ihvertfall i dagslys), men jeg har ikke sett fluene mine gjennom fiskens øyne, så jeg skal ikke påstå at jeg vet noe eksakt om dette heller  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere opplevd at fluer som fisker godt i ei elv eller et vann blir ignorert av fisken andre steder, selv om det er samme insektet som klekker ?

Isåfall, hvilke tanker har dere gjort dere om årsak ?

Jeg vet ihvertfall at jeg har noen mygg-mønstre med litt bling som fisker bra i humusfarget vann, men som fisken ikke har vist interesse for i glassklare elver. Der har jeg hatt best fiske med veldig ujålete mygg (forsåvidt fluer generelt) hvor det som måtte være av bling/flash begrenser seg til kroken.

For meg virker det logisk at bling og flash blir overkill i krystallklart vann (ihvertfall i dagslys), men jeg har ikke sett fluene mine gjennom fiskens øyne, så jeg skal ikke påstå at jeg vet noe eksakt om dette heller  :)

Vet du hva Lars dette opplever jeg ofte(ikke misforstå). Kanskje litt av grunnen til at jeg sitter på binder så mye rart. Noe funker et sted, og ikke så bra andre steder. Noen år bedre en andre  :)

Har mange eksempler, men har tatt et par øl, og da flyter det ut for mye  ;). Godt innlegg, og viktig belyst slik jeg ser det, for i mine øyne et evigvarende og en irriterende problemstilling.

Hvis jeg kan gå litt off topic så gjelder jo dette du beskriver like perfekt i sjøen også,og alt annet fiske for min del da vel å merke.  Gjedde osv osv hmmm.......................

Ps. Har mye fluer  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, Robban  <<l

Du har så mye fiskeerfaring og sitter på så mye kunnskap, at jeg leser alt du skriver med stor interesse.

Hvis jeg kikket gjennom flueboksene mine nå så vil jeg nok komme på flere fluer som fisker bedre enkelte steder enn andre selv, men det var myggen jeg kom på i kveld som fikk meg til å lage en tråd om temaet.

Like interssant å høre erfaringer fra salt som ferskvann, ørret som gjedde, så det er aldeles ikke OT  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, Robban  <<l

Du har så mye fiskeerfaring og sitter på så mye kunnskap, at jeg leser alt du skriver med stor interesse.

Hvis jeg kikket gjennom flueboksene mine nå så vil jeg nok komme på flere fluer som fisker bedre enkelte steder enn andre selv, men det var myggen jeg kom på i kveld som fikk meg til å lage en tråd om temaet.

Like interssant å høre erfaringer fra salt som ferskvann, ørret som gjedde, så det er aldeles ikke OT  :D

Jeg kan jo nevne noen episoder jeg husker godt selv. CDC myggen og den forhatte Palmermyggen, fluer jeg ikke er foruten. 

eksempel :

Jeg fisker en høst med to helt forskjellige typer ,når det gjelder både fiske og fluebinding.

Med Rune den høsten så fisker jeg i relativt myrfarga vann med cdc myggen, den innfrir. Hvis jeg drar frem palmermyggen og Rune ser det så får jeg bank og knekte ribbbein, humor håper jeg.  ;D ;D ;D

Den samme høsten får jeg innbydelse av Ola Skarpen. Jeg har knekte ribbbein, men det er ikke Rune sin skyld, jeg sykla drittings hjem fra pubben ;D og rett ned en skråning ;D

Men når jeg og Ola sitter på et krystallklart vann så funker Palmermyggen best., og best for Ola selvfølgelig, dette visste han.

Har jeg noen forklaring, nei, teorier ja , men allikavel helt på jordet i den store sammenheng.

Ps. Lars Takk skal du ha foresten, nå må jeg binde noen øyestikker nymfer til Ola for det har jeg lovt, du er dust ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så har "bling" hvis det er et samlebegrep for alle typer flash/tinsel funket like bra under de aller fleste forhold. Kommer helt ann på hva det er for noe og hvor/hvordan man binder det inn. Og ikke minst hvor mye det avviker fra resten. Noe føyer seg mer inn i mønsteret og bare forsiktig forsterker detaljer som vi ønsker å legge vekt på. Andre ting blir rett og slett skrikende. Jeg synes det blir fryktlig vanskelig å generalisere på dette her, hvis blingen er en del av et ellers godt fluedesign og passer inn så er det ikke feil for meg. Nyfrelste på "bling" tar'n gjerne langt ut og kliner til og ender ofte opp med en fargekombinasjon som er fullstendig far off. Det er nok den største feilen man gjør tror jeg.

Dagslys er vel et vidt begrep det også. Men når det er sagt så pleier jeg som oftest ikke å sette på en flashdun på høylys dag med knallblå himmel og sol. Men er det litt overskya, grått, regn, på kvelden eller kanskje bare en skyggefull plass...

Bah! Det var bare fordi palmermyggen hadde rett avtrykk+farge der du var med Ola det Robert.. Raaaandom ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten til Lars:  Og nå begynner det å flyte ut igjen ;D

Min beste Gjeddesesong ever sammen med Roy vinje.

Februar:

Jeg fikk 2 gjedder over 10 , 11 og ca 10  ;) 2 på 9, ? 4 på 6, ? et eller annet.

Hvet du hva hemmligheten var de to helgene ?

Var det pike muppeten ? alle fiskene tok trur jeg forskjellige farger, eller jeg vet dette, det var liksom det som gjorde den dagen så bra. Farger jeg etter erfaring aldri setter på først i delta når vi får klaff der.

Ok det var intrekkhastighet som avgjorde det, nei.

Den dagen så var det faktisk i mitt hodet at en farge som kom forbi var nok til å trigge et hugg som ble ignorert første gangen.

Det var åsså faktisk det som skjedde den dagen. Fikk svar fra sinnteff på at jeg hadde rett :o

Jeg fisket over strekket nesten som ved laksefiske , 3 kast , to steg, 3 kast, to steg.

Når strekket var unnagjort, så byttet jeg fargem, og vips ny fisk på samme strekket.

Ikke første gangen, men taktikken funker desverre ikke mere selv om jeg trur inntrekkshastigheten var avgjørende den februar dagen. Kommer aldri til å kunne gjennskape den dagen og selv om litt off topic noe jeg alltid tar med i regnestykket når når jeg fisker under vann etter de edlere arter, variasjon ?

Tar jeg meg en tur i helgen har så har jeg ihvertfall den opplevelsen i bakhodet  <<l

He he he he Lars da er vi back in biss, klarte ikke, ble tull, men samme det. ;D

Møkkafiske gir meg mye gode vibber til alt annet åsså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en observasjon jeg gjorde da jeg begynte å fiske i Suldalslågen (før hordene intok dalen) var at mine normalt fungerende CDC comparaduns ikke fungeret som normalt. Suldalsauren ville ikke ha dem. Men når en go gameldags parachuter ble satt på, så var de shwup rett ner i magan.  dette var da under sparsomme aurivilli klekkinger og med sparsom vaking. Det som var litt spennende var at vi var flere som gjorde den samme observasjonen. Noe som jeg synes er enda mer spennende er at jeg har gjort de samme observasjonene på  andre "nye" steder jeg har fisket, der det har vært lite eller ikke noe fiskepress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å høre andres erfaringer, enten de har opplevd slike logiske eller ulogiske fenomener eller ei  :)

Når jeg treffer på ei bestemt klekking i ei ny elv så vil jeg alltid først prøve med det som har funket bra under tilsvarende klekkinger andre steder, og da bytter jeg ikke ut flua før den har blitt refusert et utall ganger, hvor jeg føler jeg har fått presentert flua på en ok måte.

Alikevel så må jeg altså noen ganger krype til korset, og kan oppleve å få kjapp respons på en annen variant av samme flue.

Men jeg føler uansett ikke at jeg kan påstå akkurat hva som gjorde at fisken vraket den ene flua, og godtok den andre.

Hvor hardt fisketrykk det er fra andre fluefiskere på det aktuelle stedet vil jeg også tro kan påvirke fiskens respons på forskjellige fluemønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

It's not the fly, It's the driver heter det jo, så da er det nok du Lars, og dere andre, som gjør noe gæernt hvis flua ikke virker.....  ;D  ;D

Neida, jeg har vel også opplevd at det kan være litt forskjell på farge og størrelse fra sted til sted, men kan ikke si at jeg har opplevd at et mønster virker et sted, men ikke et annet. Men det kan jo bare være meg, for fruen sier at jeg aldri legger merke til noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en kjent sak at du bare har ei flue også Vidar, og da prakker du vel den på en fisken på en måte som gjør at den til slutt bare resignerer, og tar den av ren barmhjertighet ? ;D

Neida, det er få ting som er absolutt i fluefiskesammenheng, og for alt jeg vet er det andre årsaker til at fisk har refusert noen av mine fluer enkelte steder.

Men at det er lurt å ha div varianter av hvert mønster, det er hevet over enhver tvil  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere opplevd at fluer som fisker godt i ei elv eller et vann blir ignorert av fisken andre steder, selv om det er samme insektet som klekker ?

Isåfall, hvilke tanker har dere gjort dere om årsak ?

Jeg vet ihvertfall at jeg har noen mygg-mønstre med litt bling som fisker bra i humusfarget vann, men som fisken ikke har vist interesse for i glassklare elver. Der har jeg hatt best fiske med veldig ujålete mygg (forsåvidt fluer generelt) hvor det som måtte være av bling/flash begrenser seg til kroken.

For meg virker det logisk at bling og flash blir overkill i krystallklart vann (ihvertfall i dagslys), men jeg har ikke sett fluene mine gjennom fiskens øyne, så jeg skal ikke påstå at jeg vet noe eksakt om dette heller  :)

En veldig fornuftig betraktning:-)

Og for å unngå skrive langt, uleselig og til dels upresist, kan jeg enkelt bare si;

dette gjelder i hvert fall i aller høyeste grad vår eget fiske nå om dagen med nymfer.

Det endrer seg faktisk allerede i neste strekk/kulp. (selv under samme værfenomen/lys)

Og når lyset kommer inn i bildet, ja da er det virkelig duker for forviklingar:-)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere opplevd at fluer som fisker godt i ei elv eller et vann blir ignorert av fisken andre steder, selv om det er samme insektet som klekker ?

Isåfall, hvilke tanker har dere gjort dere om årsak ?

Jeg vet ihvertfall at jeg har noen mygg-mønstre med litt bling som fisker bra i humusfarget vann, men som fisken ikke har vist interesse for i glassklare elver. Der har jeg hatt best fiske med veldig ujålete mygg (forsåvidt fluer generelt) hvor det som måtte være av bling/flash begrenser seg til kroken.

For meg virker det logisk at bling og flash blir overkill i krystallklart vann (ihvertfall i dagslys), men jeg har ikke sett fluene mine gjennom fiskens øyne, så jeg skal ikke påstå at jeg vet noe eksakt om dette heller  :)

En veldig fornuftig betraktning:-)

Og for å unngå skrive langt, uleselig og til dels upresist, kan jeg enkelt bare si;

dette gjelder i hvert fall i aller høyeste grad vår eget fiske nå om dagen med nymfer.

Det endrer seg faktisk allerede i neste strekk/kulp. (selv under samme værfenomen/lys)

Og når lyset kommer inn i bildet, ja da er det virkelig duker for forviklingar:-)

Stig

Jeg vil tro lyset er av stor betydning for hva som blir viktige trigger-faktorer i fluene, ja.

Nå har jeg flaut lite nymfe-erfaring, men dere som kan mye om dette, har lyset og sikten i vannet stor betydning for hvilke nymfer dere velger, og er det noen "generelle regler" man forholder seg til her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Lars.

Dvs det blir aldri "et" helt opplagt førstevalg som er best hele tiden, men jeg har selv en tendens til å søke silhuett i farget vann, altså litt mørke fluer, eller fluer med mørke partier om ikke annet. Samtidig kan en lysere flue meget vel fange overraskende mange fisk i forhold til hvilken teori som av en eller annen grunn lander i hodet akkurat der og da.

En tydelig "hot spot", også en tydelig "bling" kan hjelpe i å overbevise meg om at fisken ser fluene.

Og det er troen som er den størst "fangstfaktor" mange ganger.

Er man tvilende, så fisker man med mindre innlevelse, og noen ganger, slik som nå på vinterstid med knapt plussgrader i vannet- er troen på at fisken spiser, finnes der, ser fluene og vil ha dem, den ene faktoren som gjør at fluene fiskes med slik nøyaktighet og innlevelse som kreves for i det hele tatt få på fisk.

Eller opplever jeg at jo mer lys, jo mer varme i vannet (rundt normal trivsel temp), dess mer "naturlig" utseende fluer bruker jeg. Altså ikke for mye bling, men gjerne noen glins i litt dubbing i stedet for.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, Robban  <<l

Du har så mye fiskeerfaring og sitter på så mye kunnskap, at jeg leser alt du skriver med stor interesse.

Hvis jeg kikket gjennom flueboksene mine nå så vil jeg nok komme på flere fluer som fisker bedre enkelte steder enn andre selv, men det var myggen jeg kom på i kveld som fikk meg til å lage en tråd om temaet.

Like interssant å høre erfaringer fra salt som ferskvann, ørret som gjedde, så det er aldeles ikke OT  :D

Jeg kan jo nevne noen episoder jeg husker godt selv. CDC myggen og den forhatte Palmermyggen, fluer jeg ikke er foruten. 

eksempel :

Jeg fisker en høst med to helt forskjellige typer ,når det gjelder både fiske og fluebinding.

Med Rune den høsten så fisker jeg i relativt myrfarga vann med cdc myggen, den innfrir. Hvis jeg drar frem palmermyggen og Rune ser det så får jeg bank og knekte ribbbein, humor håper jeg.  ;D ;D ;D

Den samme høsten får jeg innbydelse av Ola Skarpen. Jeg har knekte ribbbein, men det er ikke Rune sin skyld, jeg sykla drittings hjem fra pubben ;D og rett ned en skråning ;D

Men når jeg og Ola sitter på et krystallklart vann så funker Palmermyggen best., og best for Ola selvfølgelig, dette visste han.

Har jeg noen forklaring, nei, teorier ja , men allikavel helt på jordet i den store sammenheng.

Ps. Lars Takk skal du ha foresten, nå må jeg binde noen øyestikker nymfer til Ola for det har jeg lovt, du er dust ;D ;D ;D ;D ;D

Palmermygg er det eneste jeg klare og binde Robert, og det har jeg også forklart til fiskene i dette vannet, så forklaringen ligger nok der ;D

Har ventet noen år nå på disse øyestikker nymfene Robert, så gleder med til våren nå <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd, og mange gode erfaringer samlet her  <<l

Jeg har inntrykk fra mitt fiske bare det da, at har man et godt grunnmønster, så blir det ikke noen store overraskelser fra elv til elv. Et godt og velprøvd grunnmønster, om det er en døgnfluedun eller ei vårflue eller hva, så vil den fiske bra når man justerer farge/størrelse til om det er aurivillii, rhodani, niger eller hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har en raring av en Danica som bare fisker bra i strømpartiene i Trysilelva. Det er rett og slett en fallskjerm oliven dun str 10, vanlig tmc 100 el 102, dubbet med FlyRite Dark Olive. Dark Grey AeroVing. Viktig at hacklet er i vater/slightly bendende nedover. Stygg, men fisker både ørret og harr som bare det. Men bare i Trysilelva, altså... 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...