Gå til innhold

VM i fluefiske


moby

Anbefalte innlegg

Som mange sikkert har fått med seg fra en annen tråd, er å konkurrere i fluefiske veldig fjernt fra hva jeg forbinder med fluefiske. Fluefiske er ikke konkurranse, det er ro, ettertanke, naturopplevelse, ++ (og litt konkurranse kompiser imellom)

Går en inn på hjemmesiden til VM i fluefiske http://www.wffc2013.com/  ser en at et oppdrettsfirma fortsatt står som sponsor! Horribelt! http://www.novasea.no/no/hjem.html

At noen her inne fortsatt velger å støtte VM i fluefiske må bero på uvitenhet.

Oppdrettsnæringen er i ferd med å ta knekken på villaksen ( i mange vassdrag har de klart det), og så skal fluefiskere av alle backe opp om denne miljøkriminaliteten!

Kjenner at jeg blir sint, og inntil de fjerner reklamen for Nova Sea på sine hjemmesider, ønsker jeg VM i fluefiske pokker i vold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange sikkert har fått med seg fra en annen tråd, er å konkurrere i fluefiske veldig fjernt fra hva jeg forbinder med fluefiske. Fluefiske er ikke konkurranse, det er ro, ettertanke, naturopplevelse, ++ (og litt konkurranse kompiser imellom)

Går en inn på hjemmesiden til VM i fluefiske http://www.wffc2013.com/  ser en at et oppdrettsfirma fortsatt står som sponsor! Horribelt! http://www.novasea.no/no/hjem.html

At noen her inne fortsatt velger å støtte VM i fluefiske må bero på uvitenhet.

Oppdrettsnæringen er i ferd med å ta knekken på villaksen ( i mange vassdrag har de klart det), og så skal fluefiskere av alle backe opp om denne miljøkriminaliteten!

Kjenner at jeg blir sint, og inntil de fjerner reklamen for Nova Sea på sine hjemmesider, ønsker jeg VM i fluefiske pokker i vold!

I utgangspunktet deler jeg dit syn HELT og holdent moby. Oppdrettsnæringen, sammen med kraftbransjen, er kanskje de to største miljøverstingene i Norge i dag. De liker å fremstille seg selv som miljøvennlige og driver utstrakt lobby virksomhet. Det har de råd til, for det er STORE penger involvert. De er flinke til å få sine folk i maktposisjoner. Det gjelder politisk virksomhet, forskning, kontrollorgan, miljøorganisasjoner, frivillige lag og organisasjoner. Penger er makt og det drives miljøkriminalitet over en lav sko.

Oppdrettsnæringen greide å bli sponsor for VM i fluefiske 2013. Helt utrolig spør du meg. Men, det sier vel også litt om hvor vanskelig det er å få til arrangementer som dette. Fluefiske er ikke noe som fenger hvermansen.

Nå kjenner ikke jeg til hva som skjedde, men jeg antar at det ble skrevet en kontrakt mellom sponsor og arrangør. Jeg kjenner heller ikke til innholdet i kontrakt/avtale, men det kan være vrient å komme seg ut av kontrakter som dette.

Jeg driver fluefiske på samme måte som deg. Jeg trives nok best med det. Jeg har riktignok vært med på et par fluefiske konkurranser drevet av nyskjerrighet og for å lære. Jeg synes det er moro å kunne gå litt dypere inn i hobbyen min, også på teknikk og materialvalg.

På Norgescup konkurransen traff jeg selvfølgelig flere av konkurransefiskerne. Jeg opplevde dem som svært trivelige mennesker med samme glede av fluefiske som deg og meg. For dem ER livet fluefiske. Uten levende elver og vann kan heller ikke de utøve sin favoritthobby.

Jeg vet at sponsoravtalen med en oppdrettsaktør opprørte dem like mye som deg og meg.

For meg blir det derfor helt feil å "skyte" på de konkurrerende fluefiskerne. De kan ikke lastes for sponsor avtalen som desverre ble inngått. Jeg er ganske sikker på at de fleste av dem ikke ønsker flere slike sponsoravtaler.

VM sponsoravtalen var ille. Men, det som jeg synes er enda verre, er at flere av våre "miljø" oganisasjoner nærmest er kjøpt og betalt for å holde kjeft av oppdrettsbransje og kraftlobbyister. Hvorfor får ikke vilkårsrevisjonene mer oppmerksomhet? Hvorfor lar vi våre politikere få lov å innføre miljøraserende ordninger som "grønne" sertifikat?

Det er flott du reagerer moby, men vi må skyte på rett blink! Jeg er 100% sikker på at gutta på fluefiske VM laget støtter oss i miljøarbeidet. Jeg føler det er feil av oss å tvinge dem til å slutte med hobbyen sin fordi en tankeløs arrangør tråkket LANGT over streken.

Jeg må si jeg savner noen av konkurransefiskernes tilstedeværelse på dette forumet. De er dyktige. De har mye å bidra med til oss som utøver fluefisket til noe litt mer enn en vanlig hobby.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurransefiskerne er nok ikke dem som har skylden for denne pinlige sponsoravtalen, og de er fluefiskere som alle andre. Og dem også er glødende opptatt av å bevare fiskestammene.

Men Moby, jeg gir deg 100% rett i at det er betenkelig at oppdrettsnæringen fortsatt står som sponsor der. Det er horribelt. Om en fiskeoppdretter hadde kontaktet meg, og spurt om de kunne sponse filmene mine (noe de helt sikkert aldri ville ha gjort), så hadde jeg tatt en close-up selfie der jeg viste langfingeren og sendt tilbake som svar. Penger er ikke alt.

@Tmags - selv om de har byttet brukernavn, så betyr det ikke at de ikke er her, og deltar som aldri før  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rett og slett fantastisk "problemstilling" som atter en gang fyres opp.

Jeg gir meg en god f.. i hvordan arrangørene av fjorårets VM skaffet seg penger til å arranger VM.

For konkurransefiskerene så er fisket under VM det som har fokus, tror rett og slett de er for fokuserte på sin greie til å bruke mye tid på dette.

Og "å konkurrere" er helt normal ting dersom man er oppvokst ei et helt standard norsk hjem.

Vi spiller Ludo, spiller kort, har mandel i grøten, spiller fotball, spiller tennis, løper motbakkeløp, sekkeløp på 17 mai.

Det er rett og slett helt normalt å ha en konkurranse også innenfor hobby/rekreasjonsområdet.

Så å kalle fotballspillere som liker å konkurrere for konkurransespillere, i tillegg til "på løkka morospillere" er helt vanlig for de fleste gutter på et tidspunkt i livet. Også mange jenter.(altså sette sine ferdigheter inn i et system med regler/rammer)

Vi er en del mennesker som forstår at det er naturlig også innenfor alt som omslutter fiske.

Isfiske, havfiske, meitefiske..også fluefiske. Vi er like entusiastiske som øvrige rekreasjonsutøvere av våre hobbyer/lidenskaper.

Så denne diskusjonen om at det ene er rett og det andre er mindre fornuftig er jo over grensen for det lattermilde:-)

Og hvis noen er her enda med andre burkernavn Andrè..pek dem ut please, jeg har ikke verken hørt eller sett dem siden sist. Og vet du hva? Uinteressant for meg å diskutere med mennesker jeg ikke vet hvem er, eller som skjuler seg bak nick ditt og nick datt..har man ikke rygg til å bære sine meninger i offentlighetens lys ved å bruke deler av sitt hele navn.

I det store og hele er det greit at ikke folk trenger vise "hele personnummer", men i den grad man treffer "diskusjonsryttere med påstått høyest moral på moder jord", så bør altså etter min mening dette våges å stå rakrygget frem å si høyt.

Bør jo vite "hva/hvem" vi bruker tid på å svare.

Og Moby (hvem du nå enn er)

Fluefiske ER konkurranse dersom man setter det i system...ca 4 ganger i året.

I tillegg er det naturopplevelser, ro i sjela, harmoni og bare rekreasjon.

Men å forstå andre menneskers behov gjennom sine egne rammevilkår/begrensninger for forståelse og empati, er i hvert fall usunt.

Disse holdningene du utviser og prøver påberope deg retten til å utheve verre for menneskeheten og all verdens laksestammer enn et oppdrettsnæringsfirma som gir penger til et mesterskap. 

Et slikt arrangement gir en region oppmerksomhet og kanskje tilreisende, for så igjen å bidra til økt entusiasme og godt miljøvern av Vefsna vassdrag om mange flere.

Kjenner jeg blir provosert over den ene setningen din i ditt innlegg, resten er bra..men den er jo helt ...ja..helt "svamp":-)

Stig (som er imot oppdrettsanlegg i sjø,,gjerne på land i ordnede former, men som er ivrig tilhenger av VM i fluefiske!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vel jeg trå litt forsiktig her. Spesielt etter å ha vært altfor krass forrige gang denne diskusjonen kom, og ikke for å glemme en annen tråd jeg fyrte i gang midt oppe i hele kalabaliken... Som jeg satt og surret meg frem til, og trudde det kom til å bli en "god gammaldags krangletråd" med humor. Det skar seg, for å si det mildt.

Denne diskusjonen dreier seg vel dog egentlig om selve sponsingen av arrangementet, og ikke konseptet konkurransefiske? Men for å skyte inn MIN mening om det sistnevnte, så må jeg bare si at det ikke er noe for meg. Men jeg "ler" ikke av de som liker dette. Jeg elsker også å konkurrere i det meste. Moro!

Ei heller tror jeg deltagerne er noen som gir beng i hele oppdrettsspørsmålet. Dermed er vi tilbake til selve grunnen til denne tråden, nemlig sponsoren;

Jeg må få lov å mene at det er rart at endel fluefiskende og naturelskende folk går i skyttergravene og "forsvarer" den næringa, på en måte.

For blant fluefiskere har vel konsensusen i de siste tiår helt klart vært at denne næringa ikke er i nærheten av renhåret. Og er i ferd med å utrydde villaksen. Eller hva?

Dette har jo blitt diskutert i det vide og i hytt og gevær her inne, og i alt av lignende fora. "Rørendes" enige skulle vel være en grei oppsummering?

Så, igjen, jeg har full og stor respekt for konkurransefiskerne her, men akkurat JEG skjønner ikke noe om det ikke blir en storm av avmeldinger til dette mesterskapet...

Edit: O jeg gremmes. Jeg burde sjekket fakta først, for fanden! Dette gjelder altså 2013-mesterslapet, ja...

Trodde det dreide seg om kommende mesterskap med samme sponsor gett.

Nei, da er vel hele DEN saken ferdig debattert, vel?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg som ikke helt forstår at VM i 2013 også skal avholdes i 2014, eller er de også sponsorer til dette års VM, som de var det i fjor? Skulle det bli en storm av avmeldinger til VM i 2013, så tviler jeg på at det får noen særlig betydning for et allerede avholdt mesterskap. Forøvrig har jeg særs liten forståelse for at all gørra som ble dratt fram i den forrige tråden om dette, skal skuffes fram igjen.

Hva folk forbinder med fluefiske, og hva de selv legger i det, er jo en persolig sak, og jeg synes en skal holde seg for god for å tillegge andre meninger som en ikke vet at de har !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er mesterskapet avviklet med særdeles flott norsk resultat:-)

Og resten er det ingen som undrer seg over- oppdrettsnæringen er IKKE BRA I DET HELE TATT!!

Men konkurransefiske er veldig bra for noen, og ikke bra for andre.

Det er hele poenget mitt :)

Akkurat som om jeg fortelle alle at "nymfefiske" er det eneste riktige. Phø..så lenge fisken spiser mat oppå vannfilmen skal den få fluer der også :)

Men å avstå fra årets NC med bakgrunn fra fjorårets "arrangørflauser"?

Neppe:-), rett og slett fordi det ikke er noen av de jeg i år treffer som noen gang kommer til å gjøre annet enn å verne om naturen og villfiskens ve og vel.

Ei heller NKFF som organ stiller seg bak "miljøkriminalitet"

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke an å diskutere dette når holdningene er : er du ikke enig med meg så driter du i norsk natur og ikke forstår noe som helst. Lite nyttig for saken.

Om folk fisker konkuranse er det vel ingen andre som har noe med? Er det det? Skjønner ikke hvorfor folk skal ha så sterke meninger om det. Synes folk det er trivelig så er det jo helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke an å diskutere dette når holdningene er : er du ikke enig med meg så driter du i norsk natur og ikke forstår noe som helst. Lite nyttig for saken.

Om folk fisker konkuranse er det vel ingen andre som har noe med? Er det det? Skjønner ikke hvorfor folk skal ha så sterke meninger om det. Synes folk det er trivelig så er det jo helt topp!

<<l

Men nå er det nok ikke så polarisert som det du sier her, Frode  :) De som fisker konkurranse 4 ganger i året er jo akkurat samme fluefiskerne som alle andre. Og liker selvsagt ikke oppdrettsnæringen noe bedre enn andre. Ikke bare fordi vi tenker på egeninteresse, men fordi vi tenker på bestand(ene). Hardangerfjorden er jo kron-eksemplet, og skrekk-eksemplet, på hvordan det kan gå når kommunene får bestemme selv. Den mest oppdrettsintensive fjorden i Norge, og hvordan går det med villaksen innerst i fjorden?  :P

1+1 har alltid vært 2, men det er noen som nekter å regne det regnestykket.

Ikke er det noen fluefiskere sin skyld, verken de som konkurrerer eller de som fisker mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stoerste problemet i denne debatten er at folk flest verden over faar fisken sin fra butikken og restauranten. De vil ha mat til en vettug pris. Og paa den andre siden, der vi staar saa vil vi bevare villaksen saa VI kan fiske paa den. Aa faa noe som helst troverdighet som debattant her tror jeg sitter veldig langt inne blant den gemene hop.

Det eneste som vil virke paa sikt er at det blir politisk ukorrekt aa kjoepe norsk laks. Og/eller at det flagges som helseskadelig. At kundene slutter aa kjoepe norsk laks i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ruffen :)

Selvfølgelig kan alle mene hva de vil? vi er jo ikke fra Russland eller kina eller?

det skal være takhøyde for alt mener nå jeg <<l

Enig med deg der tmags....

Hei du hopperpopperoversoppor.

Har du prøvd å diskutere med fanatiske religiøse? Johovas vitner og andre forvirrede mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...