Gå til innhold

Streamerfiske


Mvtfisk

Anbefalte innlegg

Har prøvd og søke litt forumet og finner svært lite om streamerfiske.

Streamerfiske får det jo fort til å koke hos mange tipper jeg, og jeg håper vi kan dra i gang en tråd som går kun på denne teknikken. Jeg tenker da først og fremst på streamerfiske i ferskvann. Sjøørretfiske i havet har jo sine sider for og si det mildt  ;D

Har ikke fisket med streamer så mye selv enda. Bruker håpløst mange timer både ved elvebredden og vannkanten og speider etter vak, og det ender ofte resultatløst og jeg begynner med nymfer isteden.

Tipper mange her har mye erfaringer med streamerfisking. Brukes det kun grove stenger (#6-8) med store streamere i STR 2-8 og er det kun blindfiske det går i?

Hvilke liner velger dere? Flyt, interm, synk?? Får dere både ørret, harr, sik, abbor, og røye på streamere?

Kombinasjonene virker uendelige virker det som.

Håper så mange som mulig vil dele sine kunnskaper om fluefiskets svar på slukfisket  ;D

Fyr løs!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne svart deg, men streamerfiske er tabu på dette forumet.

I pokker heller  :o :o :o

Leste tidligere i uken om at dette foraet skulle ha høy takhøyde osv også kan man ikke diskutere streamerfisket engang? Gjelder dette nymfefisket også kanskje? Tipper kortlinefisket også er fyfy da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, mvtfisk, det finnes fluefiskere som fisker med streamere her....

sjekk ut disse tråden (og gjerne blås liv i dem <<l)

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=21812.0

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=30627.0

du finner noen tips og triks i de trådene..

og som bonus, liten snutt fra storørretjakt med storebror i randselva

the thug is the drug (som de sier..)

stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne svart deg, men streamerfiske er tabu på dette forumet.

Nei nei, streamerfiske er absolutt ikke tabu på dette forumet  :)

Om noen synes det burde vært tabu er en helt anna sak, og ikke noe vi bryr oss noe om egentlig  :)

Jeg synes streamerfiske er utrolig fascinerende under de rette omgivelsene, og det kan være imitasjonsfiske så godt som noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd og søke litt forumet og finner svært lite om streamerfiske.

Streamerfiske får det jo fort til å koke hos mange tipper jeg, og jeg håper vi kan dra i gang en tråd som går kun på denne teknikken. Jeg tenker da først og fremst på streamerfiske i ferskvann. Sjøørretfiske i havet har jo sine sider for og si det mildt  ;D

Har ikke fisket med streamer så mye selv enda. Bruker håpløst mange timer både ved elvebredden og vannkanten og speider etter vak, og det ender ofte resultatløst og jeg begynner med nymfer isteden.

Tipper mange her har mye erfaringer med streamerfisking. Brukes det kun grove stenger (#6-8) med store streamere i STR 2-8 og er det kun blindfiske det går i?

Hvilke liner velger dere? Flyt, interm, synk?? Får dere både ørret, harr, sik, abbor, og røye på streamere?

Kombinasjonene virker uendelige virker det som.

Håper så mange som mulig vil dele sine kunnskaper om fluefiskets svar på slukfisket  ;D

Fyr løs!!!

Når jeg fisker med streamer benytter jeg den samme femmerstanga som vanlig. Nå er det da også slik at jeg ikke benytter større krok en 8 i noen tilfeller. Lager heller streamere med lengre hale vinge, på en kortere krok. Mye bedre å hive - fisker bedre etter min mening. Jeg bruker stort sett flutesnor. Sjelden jeg ser poenget i å komme så dypt der og når jeg benytter streamer. Noen tilfeller er unntaket. Kaldt vann tidlig for eksempel. Da benytter jeg et flyt/synk snøre. Skal jeg videre ned med flua - fortynger jeg den, og teller sekunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme smak som Bjørnar, små kroker og "lange haler". Det var også litt av hele vitsen når jeg begynte å lage meg minizonkere. Jeg drasser ikke på noen 6'er stang til småvannene hvor jeg fisker 80% tørt. Så fluene måtte ikke være tunge å kaste, selv med en halvrask 4'er.

Det ligger en sak om disse fluene her:

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=265:minizonker&catid=43:streamere-til-orret&Itemid=65

Den viser noen av fargene jeg bruker, mulighetene er endeløse.. Jeg har brukt disse mye i skauen her jeg bor, men de fanger like bra på island og i hemsila for å si noe om fleksibiliteten. Størrelsen varierer fra 2,5-3cm opptil 6cm total lengde. Slenger med noen andre farger som kom til etter artikkelen.. Har haugevis av forskjellige kombinasjoner for ulike forhold.

Siden disse fluene har litt vekt i seg så bruker jeg skjelden synkeline der jeg fisker. Men, når jeg fisker i dypere vann og er på mer dedikert streamertur så bruker jeg ofte en flyt/synk. Til vanling småvannsfiske og grunne elver så duger det lenge med litt lang fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tenkte at du kan se litt på denne linken, da får du noen teknikker gratis:)

Ellers så har jeg brukt hele vinterferien på å lage streamere (krok 4 til 10) til sommerfiske. I fra zonkere, Matukar Muddlere, igler, mus og en del annet godt:) så nå står det at kun mini Zonkere. Så da er det i boks for storfisken i sommer :).

Men beklager å si det;) men sykelina kommer til å bli med:)

Til digresjon: Så i en gammel flueboks, som jeg har spart mange av mine fluemønstre de siste 25 årene. Jaggu har fluebindinga endret seg godt:). Har også noen av Oliver Edwards fluer også for eksempel en Kreps, samt en del andre kjente fluebindere i fra den perioden. Men teknikkene er de samme. Men de har lær oss mye! 

Den råeste endringen jeg la merke til. Var tyngden på gullhodene. De var lette da:) i forhold til nå:).

Men lykke til med streamerfisket!     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme smak som Bjørnar, små kroker og "lange haler". Det var også litt av hele vitsen når jeg begynte å lage meg minizonkere. Jeg drasser ikke på noen 6'er stang til småvannene hvor jeg fisker 80% tørt. Så fluene måtte ikke være tunge å kaste, selv med en halvrask 4'er.

Det ligger en sak om disse fluene her:

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=265:minizonker&catid=43:streamere-til-orret&Itemid=65

Den viser noen av fargene jeg bruker, mulighetene er endeløse.. Jeg har brukt disse mye i skauen her jeg bor, men de fanger like bra på island og i hemsila for å si noe om fleksibiliteten. Størrelsen varierer fra 2,5-3cm opptil 6cm total lengde. Slenger med noen andre farger som kom til etter artikkelen.. Har haugevis av forskjellige kombinasjoner for ulike forhold.

Siden disse fluene har litt vekt i seg så bruker jeg skjelden synkeline der jeg fisker. Men, når jeg fisker i dypere vann og er på mer dedikert streamertur så bruker jeg ofte en flyt/synk. Til vanling småvannsfiske og grunne elver så duger det lenge med litt lang fortom.

Hva er navnet på fargen du har brukt i den Holmfridur zonkern? Veldig fin brunfarge i vingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...