Gå til innhold
  • 0

Hvilken backing og fortom?


Gris

Spørsmål

Jeg kjøpte en ny Guideline ACT4 #5 med Reelmaster og Guideline Force til svært hyggelig pris her om dagen. Spørsmålet mitt er sikkert besvart tusenvis av ganger her inne, men nettopp derfor bli det lite oversiktlig...

Hvilken backing og fortom trenger jeg? Er nybegynner, og regner med at fortommen får hard medfart under trening på gress framover.

Hva tror folket om kjøpet mitt til kr 899,-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Takk for svar. Men jeg aner ingen verdens ting om tykkelse osv...

Jeg aner heller ikke noe om jeg liker å kaste med den eller ikke. Har en 8'er som jeg har klasket snøret litt rundt omkring med, men er fremdeles nybegynner (og knapt nok det.) Prisen er vel uansett billig, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar. Men jeg aner ingen verdens ting om tykkelse osv...

Jeg aner heller ikke noe om jeg liker å kaste med den eller ikke. Har en 8'er som jeg har klasket snøret litt rundt omkring med, men er fremdeles nybegynner (og knapt nok det.) Prisen er vel uansett billig, tror jeg.

50-60 meter med fletta 20punds backing, som feks dacron, sufix, http://www.taimen.com/en/no/product/taimen-backing-20lb_5400/92679 etc blir nok bra  <<l Tørrflue du skal fiske aller mest med eller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Først og fremst tørrflue ja, men også en del med våtfluer og streamer.

Da ville jeg gått for en nifots ferdigtapert som feks Rios "trout", Guidelines "Powerstrike/flex" og en hel haug av andre med litt stiv og kraftig buttdel. I enden av den ferdigtaperte fortommen, ville jeg festa en microring med feks en dobbel sluk-knute, og deretter skjøta ut en med en spiss etter eget ønske, nødvendighet og ikke minst, ferdighet. Hadde du sagt du bare skulle fiska med tørrflue/nymfe, så hadde jeg glatt anbefalt en Hends Camou 350(450). Denna er litt mjukere enn de aller fleste andre, men en absolutt fantastisk tørrfluefortom  <<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for svar igjen!

Hvilken fortomstykkelse anbefales? Hvilken løsning anbefales å bruke for å knyte backing til snøre, og fortom til snøre?

Jeg ser at det har ligget en video om backing, knuter osv. i tråden som heter "Guide: Alt man trenger å vite for å starte opp med fluefiske", men videoene finnes ikke lenger. Noen som har tips om hvor jeg finner noe tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ingen som gidder å svare? Hva betyr 2X ifht. 6X osv.?

Sikkert kjedelig å svare på så "basic" ting men... Jeg aner ingen verdens ting, men lover å poste bilder av både blanke og brune ørreter til sommeren! (Hvis noen gidder å svare seff...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De tykkelsene på spiss du kommer til å trenge til ditt fiske slik jeg forstår det, er nok først og fremst 5X og 4X til tørr- og våtflue, og kanskje 3X til streameren (kommer an på hvor stor fisk det er der du fisker). Mener å huske at skalaen er omtrent slik:

6X = ca 0,12 mm

5X = ca 0,15 mm

4X = ca 0,17 mm

3X = ca 0,20 mm

og så videre i begge ender av skalaen. Du kan også få tak i en gradering mellom, feks. 3,5X.

Til "vanlig" tørrfluefiske ville jeg valgt en fortom med tykkelse på spissen på 4X. (Buttdelen har bare en tykkelse) På denne ville jeg knytt ca 1 m med spissmateriale på 5X, og så flua på den. Du vil helt sikkert oppleve at du får knuter på denne spissen når du kaster, og da kan du jo bare skifte den, i stedet for å måtte skifte hele fortommen.

Til tørrfluefiske ville jeg valgt fluorcarbon som spissmateriale, da denne synker og blir liggende "usynlig" rett under overflaten uten å klare å trekke flua di under.

Håper dette hjelper deg litt videre!

Jon Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Baetrix

Riktige tykkelser:

0X = 0,279mm

1X = 0,254mm

2X = 0,229mm

3X = 0,203mm

4X = 0,178mm

5X = 0,152mm

6X = 0,127mm

7X = 0,102mm

8x = 0,076mm

Dessverre varierer det fra merke til merke hvor godt det stemmer. Noen ganger også fra type til type. Noen merker materialet med 6X og likevel er det nærmere 0,15mm enn 0,13mm. Det er med andre ord fortsatt ikke 5X, men heller ikke 6X om man vil være nøye på det. 0,13mm er ofte også 0,138mm og altså nesten 0,14mm selv om det står 0,13mm. Veldig mange er derfor tykkere enn det som står på spolen. Men det er heller ikke så farlig. Normal tykkelse til tørrflue er 0,13mm til 0,18mm. Jeg ville startet med 5X på stilla og 4X i litt bølger. 6X og tynnere hører fremtiden til. Til Streamere og andre undervannsfluer ville jeg brukt alt fra 4X til 0X avhengig av hva jeg fisker etter. Normalt er 3X eller 2X. Folk får jo fisk på 0,28mm også.

Som nybegynner er det nok best å starte med en 9 fot (2,7m) lang tapert fortom som ender i 2X (0,23mm) eller 3X (0,20mm) og deretter festet på en spiss på ca. en meter med tykkelse etter behov. Rett fra 0,23mm til 0,15mm kan bli litt drøyt så om det skal brukes mest 0,15mm så ville jeg valgt en tapert fortom som ender i 0,20mm. Det kan virke noe forvirrende, men det tar ikke lange stunda før det er lært. Lykke til!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...