Gå til innhold

Vekt på Skagit-klump.


Klinkert

Anbefalte innlegg

Heisan.

Har kjøpt meg en Loop Cross S1 - 12 fot - #7, og lurer på hvor mye vekt jeg bør ha på en Skagit-klump, til denne stanga. Anbefalt snørevekt til stanga er 27 gram, men jeg bør vel gå noe opp i vekt, med en Skagit-klump???

Hvis det er noen som har prøvd Skagit-klump med denne stanga, og/eller har god "peiling" å fiske "Skagit style", og har noen "hard facts" å komme med, så hadde det vært toppers <<l.

Har sendt spørsmål om dette til Loop, men har ikke fått noe svar derfra, så kundeservicen der er helt suveren ???.

På forhånd takk for svar!!!

P.S. Hvis det er noen som har en Rio Skagit Flight klump, i passende vekt til denne stanga, å selge, så er jeg interessert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg ville ha gått opp til 29-30 gram, stanga skal jobbe dypt med skagit <<l

Har forøvrig en Rio Flight 400 grain med 2 spisser til salgs om du er interessert. Kun brukt i et par timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått opp til 29-30 gram, stanga skal jobbe dypt med skagit <<l

Har forøvrig en Rio Flight 400 grain med 2 spisser til salgs om du er interessert. Kun brukt i et par timer

Da blir nok 400 grain, for lett for Cross'en. Må vel opp på ihvertfall 450 grain(29 gram), for å "ladde" stanga skikkelig, men du skal ha takk for tilbudet, Raymond  <<l

Hvordan synes du at Flight'en er å kaste med??? Har hørt og lest at den "kaster" godt både med spey/underhånds-kast og "Skagit style".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på Fluefiske.net. Der er det flere "Skagit folk" vil jeg tro.  :)

Ja, jeg må nok dit for å finne dem ;D.

Her er det vel mest tørrflue-dengere, med forkjærlighet for øre-voks fettede silkesnører, bambus, krok nr, 24, og en fin singelmalt whisky, på termosen  cccheers;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går som ei kule med skagit, funker ok til vanlig spey og funker bra til snakeroll :)

Er tilbud på Flight på Ebay for tiden <<l

Har fått med meg det , ja <<l

Problemet er, at jeg er usikker hva slags snøre-profil det er på de klumpene der.

Vanskelig å se på bildet av esken, hva slags profil det er på disse klumpene

Har sendt spørsmål til selger om dette, men har ikke fått svar ennå.

Rio har byttet profil på Flight'en to ganger(muligens 3), siden det kom på markedet i 2008-09, og de sletter all informasjon om "gamle" snører på sin nettside, når de går ut av produksjon. En forbaska uting, spør du meg!! >:(

Siste oppdatering av snøret kom i 2012(tror jeg :rolleyes:).

Har du noen peiling på hva slags profil som er den beste, for kombinasjon av skagit- og spey-kast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Skagitklumper har strengt tatt ingen profil, isåfall er det minimalt. De er skapt for å slå over spurver med T18 synketipper, så ikke forvent deg silkemyke nedlegg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Har kjøpt meg en Loop Cross S1 - 12 fot - #7, og lurer på hvor mye vekt jeg bør ha på en Skagit-klump, til denne stanga. Anbefalt snørevekt til stanga er 27 gram, men jeg bør vel gå noe opp i vekt, med en Skagit-klump???

Som regel er Skagit 15% tyngre av Scandi klumpen som anbefales, men hva i verden er noe bra med Skagit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skagitklumper har strengt tatt ingen profil, isåfall er det minimalt. De er skapt for å slå over spurver med T18 synketipper, så ikke forvent deg silkemyke nedlegg ;D

Det stemmer det, Raymond. De første Skagit-klumpene som kom, var KUN beregnet på Skagit kast,  med extremt tunge spisser og "spurve-fluer", og helt revva på spey/underhånds-kast.

MEN det har skjedd en ganske stor utvikling med Skagit-klumper de seneste årene. Det er kommet klumper som ikke er like "Extreme", og som er beregnet for vanlige spisser, i tilegg til "grain" spissene. De går penere i lufta og med en flyt-spiss eller interm. og 6 meter fortom, så presenterer de en "normal" flue, på en helt ok måte.

Prøvde en Gøran Anderson tohånds-stang #6 med en Rio Skagit Flight klump, og ble overasket over hvor pent den gikk i lufta, og hvor bra den presenterte flua <<l. Den funka også godt med underhånds-kast, og helt ok på overhånds- kast, og klumpen har faktisk en markant forskjell på tapering, i.f.t. andre Skagit-KABLER ;D.

Det er altså en sånn Skagit klump jeg er ute etter, som fungerer godt på trange plasser, men også under vanlige forhold ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner ikke loop stanga, men jeg fisker med en #6 T&T 12,6' og funnet ut at en 450gr klump passer bra. har også en 500grains klump jeg bruker til en harvest #7/8 12,6'.. jeg har også svingt T&T stanga med 500gr klumpen, det går, men føles litt tungt.

begge klumpene er fra Rio. 

uten å kjenne stanga di tror jeg at jeg ville valgt en(minimum) 500grains klump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal du fiske litt mere allround er det ikke nødvendig å gå "så" mye opp i vekt, men da blir det også litt mere tradisjonell " rør & gå" teknikk. Penere legg, mer anvendelig til vanlige vannkast.

Skal du kun kjøre skagit stil må du opp i vekt, men da må du også legge om kasteteknik litt... Se hva guruen Ed Ward sier om saken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skagitvekter i forhold til klasser er røffli:

kl7 -> 450 grain

kl8 -> 550 grain

kl9 -> 650 grain

 

Så er det selvsagt litt å justere på i forhold til kastestil, hva man er vant til, hvordan stanga er klassifisert osv. Men det er i hvertfall et godt utgangspunkt.

 

En mer detaljert oversikt med anbefaling til DIN stang kan du finne hos Rio, de har en komplett oppdatert snøreanbefaling i pdf format på sine sider. Ta en titt på den.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket med skagitliner på enhåndsstenger i mange år allerede (5) og som en indikasjon på hvor kilent det kan være å finne rett line kan jeg nevne at på Scott S4 907/4 bruker jeg både Skagit Short Head på 325 grain (21g) og Skagit Flight SHD på 535 grain (34g) (!) Lettere klumper som 275 grain (18g) og tyngre saker har vist seg henholdsvis for lette og for tunge for meg. Kan også nevne at de samme linene også funker godt på Scott S3 957/4, da spesielt 535 grain skagiten.

 

Lykke til. (og velkommen til hærlig galskap). Bor du på Østlandet kan du jo få prøve linene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...