Gå til innhold

Kapping av WF line for å lage klump


Ymze

Anbefalte innlegg

Har en SA Professional Series WF line i klasse 8. Fast int.

Vurderer å kappe klumpen og bruke vanlig skyteline.

Noen som har gjort dette før?

Vil det funke, eller er tapering på ferdige klumper annerledes enn WF kappete klumper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte det på flere liner tidligere. Likte ikke resultatet på noen av dem. Årsaken var at skytelina gled for raskt. Klumpen fikk aldri rullet ordentlig over. Det ble ikke nok brems. Eventuelt kan du prøve med tykkere skyteline. Coatet sådan. Da vil du kunne oppnå å klippe vekk baktaperingen og få oppspenningspunktet enda nærmere stanga. Husk at det ligger som regel 1-2 gram i baktaperingen også (avhengig av snøreprofil). Dvs at du bør nok opp litt i vekt i snøreklasse på lina i forhold til stangklassen. Men generelt mener jeg man ødelegger de gode egenskapene som WF lina har med å gjøre slikt. Eventuelt kan du være drastisk. Kutte baktapering av en åtter, kutte litt og litt av fronten , for å få det til å bli en klump til for eksempel ei sekserstang. Men som sagt.. utgangspunktet skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en SA Professional Series WF line i klasse 8. Fast int.

Vurderer å kappe klumpen og bruke vanlig skyteline.

Noen som har gjort dette før?

Vil det funke, eller er tapering på ferdige klumper annerledes enn WF kappete klumper?

Jeg har gjort det mange ganger,og det vil funke,men er det noen spessiell grunn til at du vil gjøre det?

Er grunnen at du vil ha tynnere skyteline i medvind eller tykkere skyteline i motvind?

Du kan tapere selve skytelinen på forskjellige måter også,slik at du kan tilpasse den mer optimalt

etter eget ønske.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen annen grunn til å kappe enn å kun forholde seg til noen få klumper i ulike synkegrader, istedet for å ha en røys med wfliner,ditto antall sneller i tillegg til klumper og flere sneller.

Takker for innspill.

Tror nok det blir ei snelle med klump og skyteline. Da blir det lett å bytte klump.

Så blir det en annen snelle med ulike spoler med de forskjellige WF snørene på, så det blir lett å bytte dem også.

Summa summarum har jeg vel kanskje for mye av alt...  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...