Gå til innhold

Hjelp!!! Må ha nytt snøre...


Pål H

Anbefalte innlegg

Hei, fant ut at jeg må ha nytt snøre til våren. Har sjekket litt rundt, men er ikke såå lett å velge blant de tusen typene som finnes. Jeg er ute etter et WF- snøre til stang i #5/6. Stanga har en jevn progressiv aksjon, men ikke av de raskeste. Har peila meg inn på et Guide Line Tricast- snøre i klasse 5. Virker dette som et bra valg eller er det noen som har andre anbefalinger?? Jeg fisker som regel på stille vann, om dette er av betydning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perek

Hei Markafiskern!

 

Min sterkeste anbefaling for et snøre til en ørretstang i klasse 5 vil rett og slett være et Lee Wulff Triangel Taper.

Dette snøret er meget lett og trekke opp av vannet, det skyter og presenterer meget bra og er det desidert beste snøret på speykasting. Skytedelen på lina er superglatt og meget sterk.

 

Det å bruke speykast til våtfluefiske etter ørret har mange fordeler.

Kast opp mot tett vegetasjon er jo en kjent afære, men det veldig mange ikke tenker så mye på er presentasjonen av flua. Det er ofte mye lettere å få til et bra strekk på fortommen, og når man i tillegg trekker med vann i flua ved utkast vil den bryte vannfilmen mye raskere. Dette medfører at vi får fisket flua mye tidligere, og ved kast på vak kan dette være avgjørende for at fisken skal gå til hugg.

 

Det kan være at Aktiv/Lutra har noen snører igjen, ellers kan diss fåes hos L.B. i Sverige.

 

Lykke til med valg av snøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg.

Generelt liker jeg ikke Guideline snørene fordi jeg synes de har mye minne og fort blir stive. Har ikke prøvd tricast, så jeg har ikke egentlig peiling. Scientific angeler lager jo bra snører da, dessuten er det vel de som lager snørene for de fleste andre også nå.....

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for at forvirringen skal bli total; Rio!

 

-Men for å være ærlig; ta med deg stanga til en seriøs forhandler, lån snelle med ferdig påspolet snøre i str. 6 og enten størrelsen over/under og prøvekast med stanga di!

 

Det er kun på denne måten du kan finne ut hva som passer best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er igrunn vanskelig for noen her å anbefale et snøre du skal ha til din stang, og ditt behov. Siden ingen egentlig vet noe om dine kaste teknikker/vaner. Så er du virkelig ute etter å finne snøret som passer deg, er det beste du kan gjøre å prøve deg fram!!

Og foresten syntes jeg faktisk det bør være en selvfølge at man får prøve snøret man skal kjøpe, før man kjøper det! Hadde aldri kjøpt et snøre i en butikk der jeg ikke hadde fått prøve det først!! [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole M, Og foresten syntes jeg faktisk det bør være en selvfølge at man får prøve snøret man skal kjøpe, før man kjøper det! Hadde aldri kjøpt et snøre i en butikk der jeg ikke hadde fått prøve det først!!

 

Er ikke det litt drøyt da Ole?

Skal vi forlange at forretningene har ferdig riggede sneller med alle snøretyper fra klasse 2/3 til 12?? Det har jeg vondt for å tro at du finner noe sted!

 

Og da er hele vitsen borte, å sammenlikne et snøre på en 6'er stang med en tilsvarende 3'er er ikke mye matnyttig spør du meg.

Det er stor forskjell i klumplengden og taperingen. Det vil oppleves ganske forskjellig i både vekt og kastefølelse.

 

Mitt beste tips er å sammenlikne taperinger og klumplengder.

Den type info bør butikken ha. Ut i fra det kan du vurdere hvordan det vil spenne opp stanga di. Sammenlikn med det du har fra før...

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for gode innspill. Hvis jeg skulle teste snøre først, måtte jeg ha dratt til Oslo eller lengre... :? Men det jeg kan si er at jeg har et sekser snøre på stanga fra før. Dette fungerer fint, men strekker ikke helt til på de lengste kastene, da blir stangen litt for spinkel kan det virke. Det jeg egentlig trenger er et #5- snøre som kan oppnå høy snørehastighet og fin presentasjon. Nå veit jeg at produsentene skryter nesten like mye av alle snørene sine..men det kan virke som om Tricast snøret passer godt, i følge klumplengde og avsmalning. Synd at ingen andre her har prøvd det.

Noen som har bestilt direkt fra Aktiv Fritid på nett? Blir det dyrere enn hos forhandleren?? Uansett.. nå er det ikke lenge til isen går (skal vi si en måned), lov til å være opptimist ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk' date=' for gode innspill. Hvis jeg skulle teste snøre først, måtte jeg ha dratt til Oslo eller lengre... :? Men det jeg kan si er at jeg har et sekser snøre på stanga fra før. Dette fungerer fint, men strekker ikke helt til på de lengste kastene, da blir stangen litt for spinkel kan det virke. Det jeg egentlig trenger er et #5- snøre som kan oppnå høy snørehastighet og fin presentasjon. Nå veit jeg at produsentene skryter nesten like mye av alle snørene sine..men det kan virke som om Tricast snøret passer godt, i følge klumplengde og avsmalning. Synd at ingen andre her har prøvd det.

Noen som har bestilt direkt fra Aktiv Fritid på nett? Blir det dyrere enn hos forhandleren?? Uansett.. nå er det ikke lenge til isen går (skal vi si en måned), lov til å være opptimist ;)[/quote']

 

Det blir utrolig vanskelig å anbefale et snøre til en 5/6 stang når vi ikke vet åssen stang det er. Her er det astronomiske forskjeller ute og går.

 

Det er ikke mulig å bestille fra AF dirrekte. Om det hadde vært mulig ville det vært å undergrave forhandlerne. Aktiv er kun en importør og distributør.

 

Håper du finner snøret for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole M' date=' Og foresten syntes jeg faktisk det bør være en selvfølge at man får prøve snøret man skal kjøpe, før man kjøper det! Hadde aldri kjøpt et snøre i en butikk der jeg ikke hadde fått prøve det først!!

[/quote']

 

Er ikke det litt drøyt da Ole?

Skal vi forlange at forretningene har ferdig riggede sneller med alle snøretyper fra klasse 2/3 til 12?? Det har jeg vondt for å tro at du finner noe sted!

 

Jeg personlig "forlanger" det av butikken jeg handler av, ja. Om ikke ferdig rigget, i alle fall ha muligheten til å rigge opp.

Nå er jeg så heldig å ha Jarle & Bjørnar fluefiske liggende ikke så alt for langt unna, og der gir de deg gladlig muligheten til å prøve snøre(t/ene) du skal kjøpe, før du bestemmer deg! Men som du delvis sier skal man nok lete en stund før man finner butikker med lignende tilbud.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole M,

Nå er jeg så heldig å ha Jarle & Bjørnar fluefiske liggende ikke så alt for langt unna, og der gir de deg gladlig muligheten til å prøve snøre(t/ene) du skal kjøpe, før du bestemmer deg! Men som du delvis sier skal man nok lete en stund før man finner butikker med lignende tilbud..

 

Hvis du får prøve et hvilket som helst snøre før du kjøper det så må det sies å være kjempebra service.

Jeg regner snører som forbruk, bytter 2 ganger pr. år pga slitasje. Derfor er jeg ikke så opptatt av å prøve det først, var det dårlig kjøper jeg det ikke neste gang...

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen snører som i min bok virkelig er bedre enn de andre: Scientific Anglers, Rio, Loop (som er produsert av 3M, samme som Scientific Anglers).

Guideline ville jeg ha styrt unna inntil videre, 3M gir ikke de like god coating som på SA og Loop, men rykter vil ha det til at Guideline snører får like god coating neste år.

 

Jeg har selv brukt SA Aircel og Ultra snørene mye og synes de er virkelig gode. Loop imponerer meg også, spesielt det nye multitip(?) synes jeg var knallgodt å kaste med, men prisen var litt vel drøy.

Riosnører har jeg virkelig sperret opp øynene for det siste året. I tillegg til å ha god coating så har de fantastiske snøreprofiler som jeg synes er gode å kaste med, heriblant Rio Grand og det nye Rio Selective Trout. Selective Trout har en klump på hele 14.5 meter, som gjør at du kan holde _mye_ snøre i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

De gamle loop snørene syns jeg var virkelig gode, Gamle Loop Long distance. Men det nye long distance + snøret som kom likte jeg ikke noe spesielt.

 

SA snører er helt klart veldig gode. Ultra 4 testa jeg litt i sommer, virker veldig veldig okay ut faktisk. Blir muligens ett slikt til sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Anbefaler Snørene fra Scientific Angler

Har en ultra 3 wf6 som brukes på en Fenwick Royal 5/6, fin fint allround snøre. Til sjøørretfiske i elv, St.croix 7/8 L.Wulff Tr.taper 7.

Kjøper du et tr.taper snøre bør du prøve det før kjøp, da kastestilen og stang avgør om du velger ett #5eller #6 i ditt tilfelle. Disse to snørene har jeg brukt i ca 7-8 år. Med riktig vedlikehold har du snøre for mange år. Koster ca 600-700kr

 

Scientific Angler Air Cel og hot fly(har ikke testet hot fly) er to rimelige snører. Pris ca.399,-/299,-

www.elgeco.se www.capricorn.se www.prima-villmark.no/

Husk att toll og frakt legges til på utenlandske priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Anbefaler Snørene fra Scientific Angler

Har en ultra 3 wf6 som brukes på en Fenwick Royal 5/6' date=' fin fint allround snøre. Til sjøørretfiske i elv, St.croix 7/8 L.Wulff Tr.taper 7.

.[/quote']

Ultra 3 er for meg det optimale tørrflue snøret, det slår pent over, og er utrolig slitesterkt, og prisen er heller ikke så verst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...