Gå til innhold

Lightweight tursekk!


aandrei

Anbefalte innlegg

Med sekk 1,7 kg og teltet liggende på fjellet ville min "10 dagers lett" (har flere pakkelister på regneark) veie 18,2 kg uten stangrør (trenger en egentlig det) vadeutstyr og dram. I det oppsettet er det 6 kg mat, 600 gram pr dag + fisk. Er en av de som spiser fisk på fjellturene! I lettutgaven har jeg 2 fluestenger uten rør og kun 1 snelle + ekstra line.

Det høres ut som en fornuftig pakket sekk :-) Hva veier soveposen og liggeunderlag? Og hvor mye veier klærne som du har pakket? 6kg mat var noe sånt jeg regnet med også. Blir mye real turmat for å si det sånn. 2 stenger ser jeg på som et must, samme gjelder tube. Skulle du tryne eller noe og stengene brekker så tenker jeg du banner høyt for at du sparte de tre hektoene ;-) Ikke verdt det! Er tross alt fiske jeg skal bedrive på fjellet :-) Det er nå min mening om den saken!

Har noen gamle Simms Lightweigt- vadere som jeg kombinerer med enten sandaler eller litt store joggesko til fjellbruk. 

Lett og fin kombo som også er lite volumøs. 

 

Olav

Er det jeg tenker også lette vadere og lette joggesko :-)

Fokus på lettvekt og regneark med pakklister i flere versjoner. Også jeg som trodde jeg var en avviker som holdt på med sånt :) Det er altså flere av oss galninger :)

Er vel fare for at jeg havner i samme bakevje jeg også ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær i sekken 3 kg. Da går jeg i T-trøye. Jeg har 2 underlag. Neo air 390 gram og en thermarest "vaffelmønster" som er kappet til 120 cm. Det bruker jeg ute. Totalt underlag 650 gram. Soveposen veier 790 gram (dyr dunpose) som jeg stapper i en sea to summit vanntett sekk, totalt 850 gram. Tørmat og noe klær pakker jeg også i vanntette sea to summit sekker. Sovepose 8 l, klær 13 l, tørrmat 18 liter. De har forskjellig farger! Har pakkelisten i 6 grupper. Da er det enklere å ha oversikt / hva som kan spares av vekt. Klær-leir-personlig-fiske-koke-mat. 3+3,2+2+2+2+6=18,2 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18,2 kg er som nevnt tidligere hvis jeg ikke har med telt og benyttet sekk på 1,7 kg.

Med min sekk og telt blir lett versjon 22 kg, men standard er 26 kg. Har med tarp, 2 fluesneller, stangrør, joggesko, dram ++. Har kun hatt med vadeutstyr 1 gang, Stabbursdalen. Litt av utfordringen er å få fisk uten å vade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær i sekken 3 kg. Da går jeg i T-trøye. Jeg har 2 underlag. Neo air 390 gram og en thermarest "vaffelmønster" som er kappet til 120 cm. Det bruker jeg ute. Totalt underlag 650 gram. Soveposen veier 790 gram (dyr dunpose) som jeg stapper i en sea to summit vanntett sekk, totalt 850 gram. Tørmat og noe klær pakker jeg også i vanntette sea to summit sekker. Sovepose 8 l, klær 13 l, tørrmat 18 liter. De har forskjellig farger! Har pakkelisten i 6 grupper. Da er det enklere å ha oversikt / hva som kan spares av vekt. Klær-leir-personlig-fiske-koke-mat. 3+3,2+2+2+2+6=18,2 kg

Kjempe bra opplegg! Har en marmot helium pose som jeg har hatt noen år nå, veier i underkant av kiloen. Har litt lyst til å bytte ut den til en lettere pose. Har sett litt på quilt, sparer en halv kilo. Samtidig som jeg ikke synes det er veldig komfortabelt å sove i pose, men i quilt så blir det mer som en dyne hvis du skjønner hva jeg mener. Liggeunderlaget er en synmat ul som jeg er veldig fornøyd med. Den kombinert med stol trekket er helt genialt. Selv om det trekket veier en halv kilo.. Vanntette pakksekker bruker jeg også. Logistikken i sekken blir god og selvfølgelig at ting er tørt.

18,2 kg er som nevnt tidligere hvis jeg ikke har med telt og benyttet sekk på 1,7 kg.Med min sekk og telt blir lett versjon 22 kg, men standard er 26 kg. Har med tarp, 2 fluesneller, stangrør, joggesko, dram ++. Har kun hatt med vadeutstyr 1 gang, Stabbursdalen. Litt av utfordringen er å få fisk uten å vade!

Regner med at du ikke synes at utfordringen er for liten at det er derfor du dropper vadere ;-)

Skal bli spennende å se hva vekten havner på når jeg legger i vei til høsten. Uansett, mange gode tips du har kommet med, setter stor pris på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vadere er vekt / behov. Tar en liten tur 2 - 6 juli og da blir det både vadere og noen øl. (Reiser med noen dårlige kamerater, og kun 1 time gange)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Funnet deg lette vadere nå ? :) 
Jeg har prioritert annet utstyr denne sommeren så får man se hva innkjøpene i løpet av høsten / vinteren bringer. Kanskje vadere kommer opp til vurdering.

Helgetur-sekken min er nå nede på 13,7 kilo og det er absolutt akseptabelt for meg. Da har jeg G3 vadere og lette vadesko med. Jeg har også lurt 2 halvlitere øl med i sekken ;) 

Hva veier en typisk sekk for helgetur ? Tur med litt vandring der man sløyfer ting i kategorien "kjekt og ha." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd!

Et tips for å spare vekt (og plass) kan være å bruke gode sandaler istedet for vadesko, det funker fint ved lett vading i høyfjellet. Vadesko er jo selvsagt bedre å vade med, men de er ikke bare veldig tunge, de tar stor plass også.

 

Ellers er dette en balansegang. Har vært på et par turer med veldig lett sekk, og da savnet jeg faktisk litt luksus innimellom, spesielt når det var dårlig vær og fisket var tregt. Synes det er veldig stas å kunne kose seg med en egg-og-bacon-frokost og en liten skarp en midt inne på fjellet. Ordentlig kokkaffe, litt ekstra krydderier og ikke minst brød er også god knall.

 

Men jeg har da også hatt alt for tung sekk utallige ganger. Når det bikker 35 kg er det fryktelig tungt å gå i mange timer, spesielt hvis det er mange høydemeter som skal forseres. Alt går jo, men moro er det ikke. Så nå pleier jeg å lande på rundt 30 kg, gjerne litt over. Har mye lettere grunnutrustning enn tidligere, men alt kamerautstyret kompenserer dessverre for vekttapet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd!

Et tips for å spare vekt (og plass) kan være å bruke gode sandaler istedet for vadesko, det funker fint ved lett vading i høyfjellet. Vadesko er jo selvsagt bedre å vade med, men de er ikke bare veldig tunge, de tar stor plass også.

 

Ellers er dette en balansegang. Har vært på et par turer med veldig lett sekk, og da savnet jeg faktisk litt luksus innimellom, spesielt når det var dårlig vær og fisket var tregt. Synes det er veldig stas å kunne kose seg med en egg-og-bacon-frokost og en liten skarp en midt inne på fjellet. Ordentlig kokkaffe, litt ekstra krydderier og ikke minst brød er også god knall.

 

Men jeg har da også hatt alt for tung sekk utallige ganger. Når det bikker 35 kg er det fryktelig tungt å gå i mange timer, spesielt hvis det er mange høydemeter som skal forseres. Alt går jo, men moro er det ikke. Så nå pleier jeg å lande på rundt 30 kg, gjerne litt over. Har mye lettere grunnutrustning enn tidligere, men alt kamerautstyret kompenserer dessverre for vekttapet;)

 

Håvard: All honør til deg/dere for at dere bærer på alt kamera-utstyret, slik at vi kan se fluefiske-film av særdeles høy kvalitet fra Jazz & Fly Fishing. Season Two var konge :)

 

Har aldri testet joggesko/sandaler etc men tenkte å prøve dette. Bruker du Crocs e.l ? 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen husker navnet på de gamle ultralette midjevaderne fra simms (med nylon i stedet for neoprenesokk)? Prøver å finne et par slike. Brukte disse og sandaler før når jeg ville ha med vadere med på vidda. Stort sett klarer jeg meg uten, men innrømmer at det hadde åpnet for flere muligheter på noen turer.
Ellers vil jeg slå et slag for Osprey Xenith 105 ryggsekk når vi snakker relativt lette sekker med godt bærekomfort. 2,61 kg egenvekt og velegnet til totalvekt rundt 28 kg.
Har hatt Bergans Alpinist og Norrøna Pararanger. Har ingen planer om å se tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red Ball hadde tilsvarende lette vadere.

Savner ikke brød på fjellet. Knekkebrød + spekepølse/skinke. God Dag frukt + Viking tørrmelk.

Tror på deg nå Kent. Her var det lette greier!

BARE TRAVEL-LITE WADERS (WITH TRAVEL BAG) Hvis ikke jeg har regnet feil: ca. 550 gram!

Great for travel. Lightweight waders are reliable, comfortable, and afforadable. Constructed of 210 denier coated nylon. Most compact wader available, weighing less than 20 oz. Navy blue colour. 2 year warranty against materials and workmanship. Sizes XS-XXL. $129.99

http://www.northernangler.mb.ca/onlinecatalog/waders/baretravellite.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vekta kryper nedover øker etterhvert kilosprisen pr sparte kilo ganske betraktlig.

Jeg føler at det også blir viktig å ta med kvalitet i beregningen, da svært lav vekt på endel produkter må gå på bekostning av slitestyrke.

Jeg har sett på de vaderne fra Redington, og synes det ser ganske interessant ut. Mye av vektbesparelsen går på reduksjon av størrelse på belter og reimer og slikt, og er helt klart fornuftige innsparinger. Om du har mulighet for flere vadere er det en bra løsning vil jeg tro. 

Når det gjelder stangtuber har jeg ikke noe tips. Bruker selv en rørbit i plast kjøpt på en byggvarebutikk, men tviler på at den er spesielt lett.

Jeg har akkurat handla meg dette teltet: http://www.trekkinn.com/utendørs-fjell/vaude-power-lizard-sul-1-2p-green/10250/p. Med oppgraderte plugger og barduner ligger det på 1,1 kg, og det er et 1-2 manns (dvs komfortabelt for en).

Neste på ønskelista mi er nytt liggeunderlag: Exped synmat UL på 460 g. Har nå downmat LW som ligger på 1,25. For desom liker å ligge på luftmadrass da. Litt større sjans for punktering, men nesten 800g spart for den nette sum av 1200.

Ellers er det mye ting man kan unnlate å ta med for å spare vekt. Man erfarer jo etter noen år på loffen hva man bruker og ikke bruker av ting man har med. 

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt meg lettere vadere. Redington ultra packable var alternativet jeg hadde sett meg ut, men siden jeg går i vaderene hele uken. Sitter på steiner, ligger i lyngen, baner meg veg gjennom busker og kratt så gikk holdbarhet foran vekt. Jeg har derfor heller oppgradert soveposen til en zpacks dun pose som veier ca. 500gr. Og dermed spart en halvkilo der. Og ikke minst et par lettere fjellstøvler, mye energi å spare på det. Skal også prøve ut gåstaver. Skal prøve ut de Columbia powerdrain jogge skoene. De var ikke så lette som jeg hadde trodd. Med en vekt på 8 hg kontra Patagonia vade sko på 1,1kg. Klart det er 3 hg spart så hvis de er komfortabel og gjør jobben så havner de i sekken til vidda.

Synmat ul har jeg nå brukt i 3 år og har vært super fornøyd med. Liggeunderlaget kombinert med stol trekket er jo rene stresslessen, helt konge. Men klart da øker man vekten med 5hg igjen.. Fikk et hull i de nå i våres så en thermarest xtherm på 430 gram er kjøpt inn. Koke utstyret har jeg også spart inn ca. 8hg på..

Så da gjenstår det bare og få testet ut utstyret skikkelig før vidda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Sant det :-) Et par øl, en halv med whisky og en liter med cognac.. Da er det kos hver dag.! De tar stor plass og er nesten dobbelt så tunge på turen tilbake. Jeg har gått fra en 120 liter sekk til 75 også.. Så plassen trenger jeg, det er sikkert! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen husker navnet på de gamle ultralette midjevaderne fra simms (med nylon i stedet for neoprenesokk)? Prøver å finne et par slike. Brukte disse og sandaler før når jeg ville ha med vadere med på vidda. Stort sett klarer jeg meg uten, men innrømmer at det hadde åpnet for flere muligheter på noen turer.

Ellers vil jeg slå et slag for Osprey Xenith 105 ryggsekk når vi snakker relativt lette sekker med godt bærekomfort. 2,61 kg egenvekt og velegnet til totalvekt rundt 28 kg.

Har hatt Bergans Alpinist og Norrøna Pararanger. Har ingen planer om å se tilbake :)

Jepp. Jeg har fullengde-versjonen av samme vaderne. Vet ikke hva de heter, prøvde å se etter nå, men det står bare Simms på buksene. Fikk de av en kompis som kjøpte flere par da de av uforståelige grunner gikk ut av produksjon. Helt geniale på langturer: tar utrolig lite plass i sekken, og veier null og niks. Virker dessuten å være overraskende solide. Med disse og et par lette sportssandaler har man en vadeløsning som er svært kompakt, ultralett, og helt OK å vade med.

 

Når det er sagt: mange av de større fiskene jeg har fått i høyfjellet har jeg fått uten vadere. Vading skremmer fisk i klart og stille/stilleflytende vann, og (stor)fisken går som kjent ofte veldig nært land, særlig morgen og kveld.

Likevel har jeg nesten alltid med meg vadere, i tilfelle det dukker opp en situasjon der de trengs.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo opprinnelig en tråd om lettvekts-vadere men synes vi trenger en skikkelig tråd om lettvektsutstyr generelt. For fluefiskere :) Det viser seg jo at det å spare litt vekt og volum opptar mange av oss. Ikke nødvendigvis UL for en hver pris men en tråd for utstyr som vi synes fortjener omtale. På godt og vondt. Lett sekk på tur øker turgleden, skåner knær og rygg. Si i fra om du vil holde denne tråden til vadere så oppretter vi bare en ny :)

 

Ny sekk fra Osprey
Jeg ønsker å fortelle om en åpenbaring innen mellomstor ryggsekk for min del. Nye 2014 modellen av Osprey Exos 58. Har ikke gått lengre turer med tung last ennå men denne sekken har jeg store forventninger til. Den gamle modellen var best egnet for vekt opp mot 12-13 kilo før bæresystemet blir for spinkelt men den nye modellen har fått kraftigere og større skulderreimer, belte og bedre polstring. Luftingen i ryggen er super. Den har til og med ramme. Fornuftige justeringsmuligheter. Og den veier kun 1080 gram. Prisen er heller ikke helt vill. Skal prøve å komme med litt flere erfaringer etter litt bruk. Gleder meg til tur !

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo opprinnelig en tråd om lettvekts-vadere men synes vi trenger en skikkelig tråd om lettvektsutstyr generelt. For fluefiskere :) Det viser seg jo at det å spare litt vekt og volum opptar mange av oss. Ikke nødvendigvis UL for en hver pris men en tråd for utstyr som vi synes fortjener omtale. På godt og vondt. Lett sekk på tur øker turgleden, skåner knær og rygg. Si i fra om du vil holde denne tråden til vadere så oppretter vi bare en ny :)

 

Ny sekk fra Osprey

Jeg ønsker å fortelle om en åpenbaring innen mellomstor ryggsekk for min del. Nye 2014 modellen av Osprey Exos 58. Har ikke gått lengre turer med tung last ennå men denne sekken har jeg store forventninger til. Den gamle modellen var best egnet for vekt opp mot 12-13 kilo før bæresystemet blir for spinkelt men den nye modellen har fått kraftigere og større skulderreimer, belte og bedre polstring. Luftingen i ryggen er super. Den har til og med ramme. Fornuftige justeringsmuligheter. Og den veier kun 1080 gram. Prisen er heller ikke helt vill. Skal prøve å komme med litt flere erfaringer etter litt bruk. Gleder meg til tur !

Fjerner du topplokket havner du under kiloet ;)

Nye Exos har jeg stor tro på til lettpakka turer. Har prøvd den på ryggen med relativt tung last, men da foretrekker jeg Atmos. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vadere jeg var ute etter når jeg startet tråden, og er ferdig med den biten. Så det er bare og kjøre på med alt som gjør sekken lettere :-) Og som du sier Kent, vi trenger en slik tråd :-)

Noen som har eller har prøvd hyperlitemountaingear sine sekker? Har veldig lyst til å prøve denne http://www.hyperlitemountaingear.com/packs/2400-windrider.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd  <<l .

 

Tips til lette sko som er gode på foten, bruker dem som campsko men fungerer sikkert som vadesko i nøden også. Mine veier 89gram pr stk  http://www.ebay.com/itm/New-Band-Summer-Aqua-Water-Sports-Mens-Athletic-Shoes-Multi-Colored-/220988470954?pt=US_Men_s_Shoes&var=&hash=item3373f076aa

 

Sovepose som er veldig lett hvis man ikke vil kjøpe dun, som er dyrt og noe dritt hvis det skulle bli vått. Har testet denne i år ned til 7 minus og har sovet godt !! Så denne tåler ei uke i høyfjellet i drittvær.

var veldig heldig og fikk den på røvertilbud også.. http://www.mammut.ch/nb/productDetail/241001361_v_195/Alpine-UL-Winter.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vadere jeg var ute etter når jeg startet tråden, og er ferdig med den biten. Så det er bare og kjøre på med alt som gjør sekken lettere :-) Og som du sier Kent, vi trenger en slik tråd :-)

Noen som har eller har prøvd hyperlitemountaingear sine sekker? Har veldig lyst til å prøve denne http://www.hyperlitemountaingear.com/packs/2400-windrider.html

 

Har ikke prøvd sekker fra Hyperlite nei. Regner med du melder deg frivillig til å teste ? :) 

 

Fjerner du topplokket havner du under kiloet ;)

Nye Exos har jeg stor tro på til lettpakka turer. Har prøvd den på ryggen med relativt tung last, men da foretrekker jeg Atmos. 

 

Ja bruker jeg bare FlapJacket eller hva den het så havner den under kiloen. Men jeg kommer neppe til å ta av topp-lokket. Genial tilgjengelighet og lagringsplass for GPS, kart, førstehjelp, sjokolade, regntrekk i toppen og alt små-stashet til fluefiske i lomma på innsiden av lokket :)  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos små-stash for fiske. Hva bruker lett-pakker-fluefiskere om dere ikke har med Hip Pack ? Eller er det ikke et alternativ å sløyfe den ? :) Jeg har i flere år brukt denne geniale saken fra Sea To Summit når jeg vandrer på fjellet bort fra camp:

 

http://www.seatosummit.com/products/display/86

 

Og den har tålt overraskende mye juling og slitasje. Har fått et par små hull etter at jeg har hatt primus og vindskjerm med meg i den. Har meg selv og takke for akkurat det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos små-stash for fiske. Hva bruker lett-pakker-fluefiskere om dere ikke har med Hip Pack ?

Jeg benytter mountain runner fra LOWE alpine. Lett, 160 gram, passe stor. Ved vading bør en velge noe annet.

På ryggen, da jeg er ute hele dagen, har jeg en 35 liter som veier 550 gram. Foruten mat, 1-hjelp etc. er det fint å få plass til jakke, genser/varmejakke ++

Er jeg på kort tur med Bergans Helium 55 l tar jeg med 15 l som du ref. til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...