Gå til innhold

Øvelser for snørekontroll


Truls

Anbefalte innlegg

Noen som har gode ideer til effektive øvelser man kan gjøre på plenen for å øve best mulig snørekontroll?

Godt å være ute i sola på plenen, ha med seg stang og snører, men noe er kanskje mer effektivt å øve enn andre ting?

Hva mener dere?

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig godt spørsmål,og min mening er at du må ha kontroll på hvor stangtuppen din er hen.

Hvis du ikke føler eller har kontroll på den så vet du heller ikke hva snøret vil gjøre.

Det er vel egentlig ikke så altfor mange som i det hele tatt har snørekontroll i det hele tatt i ordets rette forstand

hvis man skal være ærlig?

Helt ærlig så tror jeg ikke noen tør å påstå at de har det heller?

En kul treningsgreie i mine øyne er å kaste gjennom ringer i forskjelllige høyder.

Det lærer deg,eller retter sagt tvinger deg til å få et forhold til hvor du har stangtuppen din hen.

 

Tom.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kontroll kan sikkert diskuteres.

Kaste gjennom ringer hørtes spennende ut, men kan du forklare meg hvordan du gjør dette?

Ser du flere ganger har foreslått å underline, har prøvd det på forskjellige stenger og snører.

Var veldig uvant i starten. Måtte time bedre, og trekke mye mer. Når jeg vente meg til det, og

overførte det til 'riktig' snørevekt, så la jeg nesten umiddelbart på 3 meter lengde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,helt enig,og noen tror at de har det uten å ha det.Jeg også.Noen ganger så tror jeg at jeg har helt kontroll

over hvor flua skal lande hen,men jaggu tar jeg rett som det er feil gitt.

Hvorfor pokker lander ikke flua eksakt der jeg ville ha den?

Det er veldig lærerikt det der med ringene.Det jeg gjorde var å henge opp ringer i forskjellige høyder

i trærne,en rett over bakken,en annen litt høyere,den neste en meter eller to over.

Jeg lagde ringene mine sånn omtrent 50-60cm i diameter.

Hele tiden trente jeg på å kaste igjennom ringene.

Jeg husker veldig godt at Mathias Lilleheim påpekte at jeg i en periode hevet underarmen i avsluttningen av kastet

og jeg tror vel egentlig ikke at han syntes at det var noe særlig eller allright,men han skjønte grunnen til det når jeg fortalte om ringene.Grunnen var jo at jeg begynte å stikke for å få mindre bukter.

Hvis du har lyst kan vi gjerne kaste litt sammen og bli bedre kjent,ta en kaffe og prate tull...

Min mening er at å underline gjør deg uten tvil til en bedre kaster.Uten tvil i det hele tatt spør du meg.Det er mange som ikke liker eller klarer det,det er fordi de mister følelsen av å kjenne stanga,men min mening er at stangtuppen vil alltid være der

uansett hvordan dette forholdet er.

Er du god til å kaste så kaste du med alt...Neida,bare kødder,eller....

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut ti meter line og putt en hånd i lomma mens du kaster og leker deg med den andre. Overhodekast, snakeroll, spey, ja alt mulig du kan komme på. Med bare klumpen utafor stanga er mye mulig, og også morsomt på plenen. Er sånn her jeg har øvd inn snakeroll. Det funker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også, i tillegg til å kaste igjennom ringer, legge disse ringene (eller annen "blink" på bakken på forskjellige avstander, og øve på presisjon med flua :-)

Knyter alltid en ulldott i enden av fortommen når jeg plenkaster, og den gjør nytten som flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt smart å trene på det waffern og Lars sier også Truls. <<l

Sven Kalmar som var en særdeles dyktig kaster trente noen ganger med musefeller

eller rottefeller.Poenget var å løse ut fella med flua.Jeg tror han fikk denne spesielle varianten av musefeller

av Lefty.(Utløserplata var litt større enn normalt så vidt jeg husker,men du skal ha mer enn det man kan kalle vanlig

kontroll for å klare å løse ut fella flere ganger etterhverandre. aaapplaus )

Uansett,det hele handler om å trene,å trene,å trene fornuftig,da blir du det noen kaller talent,(møkkaord) men som

jeg kaller fornuftig trening.Du må ville det,og det koster deg tid,masse tid.Det er det som gjør deg god.

Uansett så er det viktig å trene med akkurat det utstyret du fisker med både på vann og på gress.

Tren når du skal trene og fisk når du skal fiske.

 

Tom.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse gode forslag! Takk, jeg skal ta med meg disse ut på plenen.

Har fluefisket i en haug år, men først de siste to hvor interessen for kasting har økt og økt.

Hadde hatt veldig godt av å kaste med noen gode kastere, har sikkert masse unoter i kastingen min.

Har også blitt mer gøy å fiske synes jeg, når kastingen går mest mulig knirkefritt. Og det igjen gir mer motivasjon til å øve mer. Har bygget noen stenger også, og det er utrolig gøy å bruke. Gleder meg til å ta de med ut til kysten.

Takk for masse gode tips! Disse blir benyttet!

Tror nok ikke jeg er klar for musefellene på en stund for å si det sånn. Men bedre kontroll og kanskje noen snakeroll'er kommer på plass. Hadde absolutt gjort seg.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Spennende lesing, og nå skjønner jeg hvorfor Sven har snakket om rottesnutebukta :)

 

Jeg liker å fiske med snører som er en snøreklasse under det som står på stanga, jeg vet ikke hvorfor men jeg liker lette liner, føler jeg har mye større kontroll på både bukter og hastighet når jeg bruker lette liner.

 

Spennende tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med litt forskjellige øvelser. En sjelden gang i blandt får jeg til det jeg prøver på også.

Har imidlertid en stang jeg ikke klarer å venne meg til, spesielt i fiskesituasjoner. Det er en rask stang i kl 5 (fisker mest med 6 og 7) og som er en del mykere i toppen enn hva jeg vanligvis bruker.

Her er det sikkert teknikken som svikter, og da lurer jeg på om det er noen gode ideer der ute til hvordan man kan klare å legge om teknikken. Sliter litt med det, så fint om noen har noen tips og øvelser som kan hjelpe.

Tror det både er timing og stangføring som svikter, for det funker med mine andre stenger..

Føler jeg har liten kontroll over snøret rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lærerikt for meg å begynne å øve litt med lettere snører. Så fort jeg fikk skikk på timingen og så gikk opp en snøreklasse igjen så gikk det både lenger, og jeg følte mye bedre kontroll.

Men dette er på de andre stengene enn den ene som jeg ikke blir helt klok på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er vel egentlig ikke så altfor mange som i det hele tatt har snørekontroll i det hele tatt i ordets rette forstand

hvis man skal være ærlig?

Helt ærlig så tror jeg ikke noen tør å påstå at de har det heller?

 

 

Tom.

 

Jeg har.

 

Har ikke du, Tom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesing, og nå skjønner jeg hvorfor Sven har snakket om rottesnutebukta :)

 

He,he,he...Nå var det ikke på grunn av rottefella at Sven snakket om rottesnutebukta.

I og for seg kunne det kanskje være naturlig å anta akkurat det,på bakrunn av denne historien. :)

Historien bak rottesnutene er en helt annen gammel greie Sven og jeg drev med. ;D

 

Jeg liker å fiske med snører som er en snøreklasse under det som står på stanga, jeg vet ikke hvorfor men jeg liker lette liner, føler jeg har mye større kontroll på både bukter og hastighet når jeg bruker lette liner.

 

Jeg også. <<l

Man kan dra det ennå lenger,og bruke 2 og 3 og 4 klasser og.... under.

Lærerikt er det også.

Spennende tråd!

 

Kult at du synes det.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ja,helt enig,og noen tror at de har det uten å ha det.Jeg også.Noen ganger så tror jeg at jeg har helt kontroll

over hvor flua skal lande hen,men jaggu tar jeg rett som det er feil gitt.

Hvorfor pokker lander ikke flua eksakt der jeg ville ha den?

Det er veldig lærerikt det der med ringene.Det jeg gjorde var å henge opp ringer i forskjellige høyder

i trærne,en rett over bakken,en annen litt høyere,den neste en meter eller to over.

Jeg lagde ringene mine sånn omtrent 50-60cm i diameter.

Hele tiden trente jeg på å kaste igjennom ringene.

Jeg husker veldig godt at Mathias Lilleheim påpekte at jeg i en periode hevet underarmen i avsluttningen av kastet

og jeg tror vel egentlig ikke at han syntes at det var noe særlig eller allright,men han skjønte grunnen til det når jeg fortalte om ringene.Grunnen var jo at jeg begynte å stikke for å få mindre bukter.

Hvis du har lyst kan vi gjerne kaste litt sammen og bli bedre kjent,ta en kaffe og prate tull...

Min mening er at å underline gjør deg uten tvil til en bedre kaster.Uten tvil i det hele tatt spør du meg.Det er mange som ikke liker eller klarer det,det er fordi de mister følelsen av å kjenne stanga,men min mening er at stangtuppen vil alltid være der

uansett hvordan dette forholdet er.

Er du god til å kaste så kaste du med alt...Neida,bare kødder,eller....

 

Tom.

3cm....tre centimeter feil med stangtuppen utgjør huuuge avik i enden

av fluesnøret. Det er kun SYYYKE personer som har "litt" kontroll på dette.... mmmoose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...