Gå til innhold

Marka 2014


Kim W

Anbefalte innlegg

Beveger meg litt OT nå:De libellenymfene du så; var det i vannet? Lurer fordi jeg gikk tur rundt Nøklevann tidlig i sommer og så det som liknet en liten hær av libellenymfer som kom krabbende opp av vannet og opp på grusveien. Skulle gjerne ha studert de lenger, men turfølget var ikke like fascinert som meg, dessverre. Går de ut av vann på denne måten for å klekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt seg i vannkanten. De er store, ekle og ikke til å ta feil av. Men aldri hørt om en hær i samme slengen jt av vannet. Utpreget rovdyr og klatrer opp på strå og lignende for å klekke. Ser gjerne nymfeslepet liggende igjen i vannkanten. Sikker på at det ikke var små frosk du så? Dem trekker jo innover land i horder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det ikke var frosk, ja. Fikk sett lenge nok på de til at jeg kom frem til at det måtte være libellenymfer. Stemte bra med alle de bildene jeg har sett hvertfall, mørkebrune tjukkaser ca 2cm lange. En hær var nok overdrevet ordbruk (men alt er relativt som noen hevder). De var en 10-12 stk. Stusset over at de var såpass langt fra vannet. Men jeg kan selvsagt ha tatt feil av de, men libellenymfer var det første som slo meg da jeg så de, og magefølelsen skal man ikke undervudrere B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig nysgjerrig på dette og etter litt googling fant jeg ut at det meget vel kan ha vært libellenymfer! Fant en hjemmeside tilhørende en britisk interessorganisasjon for libeller. Kanskje ikke den mest vitenskapelige kilden, men interessant at jeg ikke er alene om denne observasjonen hvertfall. 

 

Fra http://www.british-dragonflies.org.uk/content/biology-ecology

 

"Final-stage larvae sit in shallow water near the margins for several days, getting ready for their final moult and starting to breathe air. Most species leave the water during the morning, but hawkers do so under cover of darkness. Larvae climb up robust emergent vegetation, although some may walk several metres over dry land before finding somewhere suitable. After finding a secure support, they redistribute their body fluids – first to push the thorax, head, legs and wings out of the larval skin."

 

Nok OT, lover at neste post skal handle om marka!

Endret av Morten_F
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være delvis enig i det. Men ikke den mest relevante fasen av livssyklusen for en ørret eller fluefisker akkurat, når nymfene krabber 4 meter innpå land! Har forresten til gode å få fisk på libelleimitasjoner. De slanke vannymfe-nymfeimitasjonene derimot har gitt meg et par ørret og en del abbor. Har fisket med noen etter mønster fra Stokkebekk med antrongarn og forlenget bakkropp. Fikk fornyet tro nå som du hadde sett disse i vannkanten. Merker at helgen ikke kan komme fort nok nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovte rapport om det ble tur i helgen, og det ble det!

Hadde en del ting å gjøre og føre lørdag formiddag, så rakk bare et par timer før mørket ség innover skogen. Hadde troa da jeg gikk innover fra Bysætermåsan, lettskyet og en fin bris i tretoppene. Men jeg innså fort at det var mye vann i skogen, mye mer enn jeg forventet, og jeg angret straks på at vaderne ble igjen hjemme for å gjøre sekken liten og lett. Heldigvis hadde jeg på høyskaftede neoprenstøvler, for knappe 2 km innover på veien lå vannet i store dammer som perler på en snor, ca 20 cm dype. Null problem tenkte jeg, men merket fort at det lille møtet med en mosegrodd, skarp stein på forrige tur ikke bare hadde gitt den høyre støvelen noen skjønnhetsmerker i neoprenet, da det strømmet inn friskt vann rett over ankelen halvveis over den forvokste sølepytten. Heldigvis er neopren varmt fottøy! Jeg gikk videre og bøyde av veien inn på den litt gjenngrodde stien som jeg alltid lurer på om er rett et sekund eller to, for den skifter karakter for hver gang jeg er der. Men jeg treffer rett hver gang. Med grusveien bak meg og omgitt av tett Østmarkskog stiger alltid troa og forventingene. Jeg begynner å tenkte på hvilken streamer jeg skal prøve først, for det vil bli en streamer. For mye vind til at jeg vil se noen vak.

Med det som oppleves som et brak, rykkes tankene tilbake til stien og skogen, og hjertet banker fort og hardt. Under to meter fra meg går en orrhøne opp på vingene og skremmer meg tilbake fra tankeverdenen. Fy faen som jeg skvatt av den lille fuglen. Hadde det vært en tiur hadde jeg tisset i buksa! Etter mye kaving gjennom tett skog og uforventet våt myr var jeg endelig fremme ved vannet. Mye vann her også, og myra rundt odden i midten som vanligvis er en fin fiskebrygge ligger stort sett under vann. Jeg får likevel balansert meg ut på odden uten å fylle støvlene med ytterligere vann.

Så, hvilken streamer skal først uti? Valget faller raskt på en oliven zonker. Jeg fisker meg rundt odden, første kast langs den bredden til venstre for meg, så gradvis utover fra land, helt til siste kastet i viften ligger inntil høyre bredde. Så ut på spissen av odden og gjenta. Så over til andre siden av odden og gjenta. Repetitivt. hvorfor fisker jeg egentlig med streamer? Fordi det ikke vaker. Kjenner ingenting på første avfisking. Bestemmer meg for å prøve dypere før jeg bytter flue. Forlenger fortommen og lar flua synke fem sekunder ekstra før jeg fisker den inn. To-tre raske korte trekk, 1-3 sekunders pause, trekk, pause, trekk, pause. Ferdig med vifta, flytter meg ut på spissen igjen, og gjentar. At jeg gidder. Stor fisk, tenker jeg. Får alltid stor fisk på streamer! Når odden er fisket av på nytt tar jeg en pause. Med sjokolade. Så finner jeg frem en libellenymfe-imitasjon fra boksen, knyter på og gjentar avfiskingen av odden som tidligere, bare denne gangen med lengre pauser mellom inntrekkene. Ingenting. Ikke et jævla napp!

Jeg bestemmer meg for å fyre opp et bål og ta en pause til, med sjokolade. Har glemt øks og sag, så det blir endel jobbing for å finne tørr ved, men jeg lykkes etter litt strev og fyre et koselig kaffebål. Hadde bare ikke kaffen ligget i den sekken som fortsatt henger i boden. Det er visst en sånn dag.

Mørket siger innover og vinden roer seg litt, klokken er rundt seks. Jeg setter på en Wolly Bugger, svart marabouhale, svart hackle, orange Ice-dub og gullhode. Denne har jeg fått fin fisk på i mørket før. I elv riktignok, i juli, i Valdres. Men hvorfor ikke i Østmarka en mørk oktoberkveld? Jeg fisker av odden på nytt, samme viftene, men varierer inntrekkene endel denne gangen. Fisker dypere igjen når jeg har rundet odden. Ikke et jævla napp! Vannet er ikke veldig stort, så om fisken har hengt andre steder har alle stått klin inntil bredden på begge sidene av odden. Jeg tror ikke det er tilfellet, så jeg må innse at det er min kompetanse som fisker som kommer til kort. Det gjør alltid litt vondt å innrømme. Lurer på hvorfor jeg godtar disse stadige påminnelsene om min egen udugelighet. Fordi det er så utrolig deilig når det klaffer, antar jeg.

Jeg begynner på innse at jeg burde vært tidligere ute idag, hatt tid til å besøke flere vann. Pakker sammen stanga og sekken og begir meg på tilbakeveien. Det er virkelig mørkt nå og hodelykt er for pingler (dvs, den ligger i den samme sekken som øksa, saga, og kaffen). Selvfølgelig planter jeg begge beina i et myrhøl som ligger midt i stien, det selvsamme jeg merket meg på vei inn, nettopp fordi det var vanskelig å se. Begge beina plumper opp til lysken. Friskt! Heldigvis bare et par drøye kilometer igjen til bilen.

Nå venter jeg bare på at det skal bli helg på nytt så jeg kan dra på markatur med fiskestang. Bare at da skal vadere, kaffe og øks medbringes. Da får jeg sikkert stor fisk også.

post-4939-0-70252800-1414326895_thumb.jpg

post-4939-0-16748800-1414326909_thumb.jpg

post-4939-0-27781800-1414326915_thumb.jpg

post-4939-0-67759200-1414326919_thumb.jpg

post-4939-0-50949600-1414326926_thumb.jpg

post-4939-0-70284900-1414326999_thumb.jpg

Endret av Morten_F
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport!

Tror ikke du bør bekymre deg om udugelighet. Ut fra rapporten virker det som om du har en god del greie på det du holder på med. Alle har bomturer, mange til og med.

Jeg synes denne tida i marka er vanskelig, og velger derfor gjerne sjøørretfiske i fjorden i stedet. Men egentlig blir det vel like mange bomturer der!

Stå på!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport!

Tror ikke du bør bekymre deg om udugelighet. Ut fra rapporten virker det som om du har en god del greie på det du holder på med. Alle har bomturer, mange til og med.

Jeg synes denne tida i marka er vanskelig, og velger derfor gjerne sjøørretfiske i fjorden i stedet. Men egentlig blir det vel like mange bomturer der!

Stå på!

 

Takk for det! Blir mest fiske i fjorden for min del også på denne tiden, og har en god del bomturer der óg! Men har en greie for marka, så vil få det til der under litt vanskelige forhold. Men får man mange nok turer vil man vel treffe til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bruker rapala-knuten Morten_F! Er det mange andre her som bruker den?

 

Jeg vet ikke hvor viktig det er å bruke løkkeknute, mest en vane jeg har lagt meg til på alle fluer som skal under vann. Unntaket er nymfer og de få gangene jeg knyter på en buzzer. Så en video om streamerfiske en gang hvor de filmet forskjellen i hvordan flua gikk i vannet med vanlig knute vs. løkkeknute. Det ble vesentlig mer bevegelse i flua og materialene med løkkeknute. Hvis man i tillegg fortynger flua litt i forkant (bly eller gullhode) får den etter min erfaring en veldig fin gange og pulserende bevegelse i materialene (spesielt med marabou). Men det er jo ikke alltid det er ønskelig, noen fluer vil man jo skal sveve litt mer (reker, libellenymfer etc). Men av vane bruker jeg løkkeknute på de også. 

 

En ting jeg tenker er viktig er hvilken kontakt man ønsker å ha med flua. Med løkkeknute får man en veldig fin dykkende eller svevende gange, men man må trekke inn for å ha kontakt. Det gjør jeg med alle fluene jeg bruker denn knuta på, dvs fisker de aktivt inn. Til oppstrøms nymfing i elv feks, er denne knuten mindre anvendelig etter mitt syn. Og til tørrfluer liker jeg også å få raskt kontakt med flua i tilslaget og bruker den heller ikke der.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært mye opptatt i høst, ser det nå endelig ut til at jeg kan få meg en tur ut i marka i helga. Værutsiktene er gode, med lite vind og stort sett overskyet. Dette blir nok min siste mulighet for en tur i marka for i år, om ikke temperaturen holder seg på plussiden enda to uker. Derfor planlegger jeg å bruke helga godt. Håper på brukbart fiske, så blir det kanskje en liten rapport om jeg får tid. Skal hvertfall bli utrolig godt å få en dag eller to med fluestanga etter en måneds tid uten fiske.  

 

Noen med tips om hva fisken gjerne tar nå for tida? Mygg? Eller må jeg over på nymfe/streamerfiske? 

Endret av FlySo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to dagene har jeg besøkt seks forskjellige vann i romeriksåsen uten å se ett eneste vak. Tempen er der, med vinden lkgeså. Og nå som klokka er stilt inn i mørketia er det straks på tide å legge bort tørrfluestengene for i år og videre sette fokus på salt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro til søndre djupdalstjern etter lunch. Sola gikk ned kl 14, etter det ble det ubehagelig surt. Vind fra nord og 6 grader. Kaldt i vannet var det også. Ingen ville ha en nymfe. Noen ringer på vannet, men kan ha vært kyta. I søndre djupdalsjern er det ikke abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk også noen timer i marka i dag. Litt sverming av micro fjærmygg og enkelte forvirra tovinger som svirrer rundt, men det er altså nok til at fisken vaker enda. Det har tydeligvis vært kaldt nok i natt, for i skyggesida var det fortsatt frost i måsan og ei tynn ishinne på småpyttene.

Jeg satte forresten dagens eneste tilslag med tørrmyggen, og en liten 300grams ørretpinne blei geleida inn mot land. En kort men fin tur, og en herlig stillhet preger som vanlig skauen på denna tida. Synd mørket kommer så fort.

post-1215-0-82762900-1414705099_thumb.jpg

Endret av Olav Haug
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært på den kanten, men vært litt innover i Gjerdrum i det siste. Funnet noen fine vann i Nannestad i år også som har gitt meg noen fine øyeblikk. Må utforske Holter neste år.:)

Endret av waffern
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...