Gå til innhold

Marka 2014


Kim W

Anbefalte innlegg

Krok 14 og 12 funker fint litt avhengig av kroktype. Jeg bruker stort sett Knapek G #14 selv da dem kroker steinbra og holder godt på fisken. Hender jeg kroker meg selv i finger, håv, klær, sekk osv så mothakerløst er kjekt til mer enn bare å skåne fisken.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å ha så flotte dager og kvelder i skauen? I dag var det helt herlig i sola as laugh  Dagens valg av vann byr på bratte skrenter og ellers gjengrodd strandsone, noe som tilsier indianerfiske samt litt kastekål. Men det småvanskelige opplegget, samt muligheten for meget pen fisk, er en stor del av grunnen til at jeg koser meg her.

Jeg bomdro noe forferdelig på starten i dag. På de tre første djupe slurpa, altså fisk som jeg hadde presentert flua min for/fisk som hadde tatt flua mi, klarte jeg å røske kontaktløst ut av vak-ringene. Litt frustrasjon der altså, men dansefluene fungerte iallfall godt. Ikke så rart det heller, for det var ganske mange av dem i lufta på dagtid. 

Fikk innpå litt tørt kyllingbryst og en sjokoladebit, pluss den faste "etter maten" snusen, så løsna det etterhvert. Tre fine i håven på en kort kveldstime. Den største, og denne gangen stemmer det faktisk ;), klarte jeg å mista på en maur rett før hjemreise. En fisk jeg stakk så den hoppa en halvmeter over vannflata. Den var goodt over kiloen, men jeg veit hvor den bor, og i mårra er det en ny dag med samma fantastiske værvarsel...   

 

post-1215-0-57724500-1398632087_thumb.jpg

 

post-1215-0-01832000-1398632107_thumb.jpg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dilla. Detta er Øst igjen, men jeg skulle helt klart vært litt bedre kjent i Nordmarka også! Greia er vel at det er så enkelt for meg å stikke opp i skauen rett utafor døra, som det sikkert er enklest for deg med Nordmarka også  <<l Man blir iallfall godt kjent da :) Lurer faktisk på om jeg skal bruke litt solkrem neste gang, for fyflate som jeg koker i trynet nå ;D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler Olav (og Waffern)! Gleder meg så sjukt mye til langhelga nå, for da skal jeg også trave innover i Østmarka. Meldt litt kjip nordavind fremover, men det viktigste blir å få oppleve marka på denne fantastiske tiden. Bare følelsen av å være der og speide etter vak med en kaffekopp i hånda. Det kan da ikke være så altfor lenge til vespertinaen blir å se heller? Med den varmen som har vært nå? Var en kort tur innover for en drøy uke siden og da var det sjukt mye bibio i lufta!

Noen som forresten har sett noe Marginata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, Jarle :) Har tenkt til å dele litt opplevelser her inne sesongen gjennom, så det er artig at folk synes det er ok. Håper også at mange andre vil dele sine marka-opplevelser her inne!

Jeg så forresten de første marginataen for 4-5 dager siden, så det skal vel være håp om vespertina på de første vanna om ei uke eller noe kanskje? Men vi får sjå an været... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. mai. Sykkeltur med fluestang nord i Nordmarka. De fleste vann er isfrie. Fisket noen timer i Nordvann (Vest for Elnes). Ingen vak men mange ender. Måsjøene er også isfrie. Manntjern var helt islagt. (På veien fra Stryken mot Sandungen). Gikk på ski lørdag. Daltjuven var isfri 10 meter fra land på nordsiden. Grimsvann, Båhussetertjern og Brandtjerna tror jeg ikke er isfrie før etter 17. mai. Full vinter i høyden med 40 cm snø.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En deilig dag inne i naturreservatet. Ikke all verdens av insekter og vak, men det er fortsatt litt kaldt i lufta, for å ikke glemme nettene som enda er litt for kjølige. Gleder meg til det stabile 15-20 graders været nå  :)

 

Meget glad i detta vannet.

post-1215-0-70938400-1399230426_thumb.jpg

 

Et par riktig flotte ørreter blei det. Den ene, den jeg fikk bilde av, hadde en defekt på ryggfinna, men var i ellers god kondisjon

post-1215-0-10971900-1399230680_thumb.jpg

 

Skum-billa gjorde jobben - igjen  <<l

post-1215-0-42182000-1399230735_thumb.jpg

 

 

Andre som har vært ute i skauen i hælja?

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin dag i Østmarka 1. mai. At fluefiske er en trend på vei ut er en myte (Skjera-tråden). Tror jeg så nærmere 15 andre fluefiskere på vei innover! Var innom 3 vann. Fikk årets første på tørrt! Kjempeopplevelse å se ørreten ta myggpuppa i overflata etter nærmere 3 min venting. Ingen stor fisk, men der og da var den gyldne 2-hektosen en utrolig flott fisk!

 

Ny tur på lørdag 3. mai. Innom 5 vann. Aktiviteten i vannoverflata bar preg av noen dagers nordavind og kald luft. Lite innsekter i lufta. Denne dagen fikk vi oppleve mye vær. Steikende sol, vindkast, vindstille, snø, hagl, regn. Men så snart vinden løya så kommer fjærmyggen fram og små vak viser seg. Dessverre ble det få luker hvor det var vindstille denne dagen. Da sola i ett øyeblikk varma litt så jeg tre marginata fly opp fra torvkanten. Det var vanskelig fiske, men vi lurte da noen pinner i en liten kulp langt der inne i marka.

 

Utrolig deilig å være skikkelig i gang!

 

 

post-4201-0-33476400-1399278611_thumb.jpg

post-4201-0-57671000-1399278611_thumb.jpg

post-4201-0-89417000-1399278611_thumb.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka nord. Nordvann har vært isfri i over 3 uker. I korte perioder var det flere fine vak. Manntjern er nesten isfri. Fortsatt mye snø på veier hvor det har vært skiløyper. Flott dag i går selv uten slag på flua.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jarle,

 

Denne gangen var det bare en buzzer, men vanligvis bruker jeg den som opphenger. Fisken hadde vært oppe noen ganger så jeg blindfisket ikke. Fisken tok etter 3 sekunder, så det var ikke langt under overflaten Hadde vel bare fått strammet opp så den var kun synkende ikke noe hastighet i det hele tatt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk innover fra Elnes i går. Blåste for mye på Aurtjern, returnerte til Nordvann. Traff en slukfisker, fått 3 ørreter i Måsjøen. De tok da han traff i vakene. (Apropos innlegget over/buzzer og 3 sec)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, i dag var det danseflueBOOOM! Blei egentlig litt overrasket over mengden med tanke på hvor lenge siden det er jeg så de første. Digg dag i marka i dag resulterte i ett snes ørreter og ett tonn inspirasjon til bindebordet. :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...