Gå til innhold

Steinflua


Anbefalte innlegg

Stabilt sol og varme over flere dager, og litt kjølige netter så det ikke blir flom, er ofte det som skal til for å få i gang steinfluene. Men det selvsagt unntak. I tilegg er det jo muligheter for litt mygg på denne tiden også. Enkelte steder så gir det mer vaking en steinfluer.

 

Så forholdene du beskriver er vel et stykke fra optimalt for å si det slik. men man veit jo aldri

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg stort med de to første som, men på det tredje er svaret helt klart kanskje... ;-) Du kan vel kanskje ikke forvente en klekking, men det kan godt hende. Har flere ganger opplevd de svarte på ca 10-15 mm kravle seg opp av snø og is, og noen av de ramler ut i vannet og kan fremkalle vaking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart at steinflueklekkingene er veldig uforutsigbare, men som Gisle har også jeg inntrykk av at lengre perioder med sol og varme dager på denne tiden av året får dem i gang.

Er ikke så ofte jeg har sett fisken ha noe vakbonanza på dem, men det hender jo, og da er det kjekt å ha noe som kan imitere disse miserable insektene ;-)

Senest nå sist helg var vi vitne til at ørreten foretrakk steinfluer fremfor mygg på overflaten, men oftest har jeg sett at den prioriterer motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vasstemp og aukande dagslysperioder fører til at hormonproduksjonen som trigger klekking. I utgangspunktet er svak stigning av vasstemp nok til at det skjer endringar i adferd, ofte ved ein gitt temp. Er gjort forsøk i totalt mørke og aukande vasstemp som viste at denne åleine var nok til å trigge klekking men at det tok lengre tid enn der det både var aukande daglyslengde og aukande vasstemp til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...