Gå til innhold

Stangmani... LPXe vs LeCie vs den gamle grønne LPX'en


Ymze

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme jeg sliter.

For å begynne fra start må vi tilbake til 2001.

Bodde i Kristiansand i den tiden, og var med Stein Grønberg på onsdagskasting i Odderøyhallen. Der var det gjort. Jeg hadde mitt første møte med Guideline LPX enhånds klasse 7. Jeg prøvde 5 stenger og den grønne, todelte stanga skilte seg klart ut. Stanga har vært flittig brukt, og jeg har handlet inn en del forskjellig etter den tid.

Har følgende stenger nå, alle enhånds :

Lpxe rs 9' #7 (blå)

LPX 9' #7 (gammel grønn)

LeCie 10 #7

LeCie 10 #5

Pluss en 7'er fra Guideline jeg kjøpte billig i fjor.

Pluss en Vangen 9' #9

En Slate proff 11,3' #3/4

Enhver fluefreak vil se at jeg mangler noen stenger.

Mangler LPXe #5, LPXe #7, LPXe #6 osv osv.

I dag gikk jeg forbi restesalg på fluestenger. Der stod det en LPXe 9' #5 så ensom og forlatt til 70% rabatt.

Kostet ca 980 kroner.

Hva tenkte jeg med? Stanga står jo i butikken fremdeles. Har tenkt på den stanga siden jeg gikk ut av butikken... Jeg tror jeg er syk. Helt ute av meg siden jeg ikke har to stenger i klasse 5.

Har i mange år tenkt på å skaffe meg LPXe i #7 og for å se om den passer min kastestil bedre enn rs'en også. Jeg tror jeg trenger hjelp... Klasse 5 kunne ha hjulpet på og fortrenge trangen etter en klasse 7.

Nå tenker jeg at klasse 6 også burde vært handlet inn.

Noen som kan berolige meg med at LeCie #5 er like god som LPXe 'en?

Og stengene i klasse 7 burde vel holde de også? Til sjøørretfiske på kysten? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd LeCie. Men om det kan være til hjelp - LPXe 9' #5 4-delt fikk full pott i AoF's stangtest 2009.

(Testen finnes på nett).  Dersom du ikke slår til på dette tilbudet vil du sannsynligvis aldri få ro i sjelen. Slike situasjoner er det bare en løsning på: Som Sverref sier over her - Slipp hora løs...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Le Cie kom i forskjellige aksjoner. Er din fast eller medium? Du har Le Cie i 10`. Vil tro 9` LPXe er raskere. Har ikke prøvd LPXe #5, kun viftet i butikk. Har en Le Cie 9`6" i #4, medium. Den er herlig og ganske forskjellig fra LPXe (synsing)

LPXe stanga blir et bra supplement til RS stanga. LPXe stanga håndterer #6 liner. Selv har jeg 5 stk #5 stenger. 2 stk er det minste en bør ha!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Kanonstang som har blitt godt tatt imot av de andre medlemmene i fluestangfamilien.

Funker kjempebra med coastal fast int i klasse 6

FluePiloten. 11 dager etter Ymse hadde kjøpt stanga og # 6 line skrev han: se over. Kan være han har endret mening etter en lang sommers fiske. Med streamer / trekker flua "helt inn" før nytt kast er det bra med tung line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FluePiloten. 11 dager etter Ymse hadde kjøpt stanga og # 6 line skrev han: se over. Kan være han har endret mening etter en lang sommers fiske. Med streamer / trekker flua "helt inn" før nytt kast er det bra med tung line.

Hehe. Uff da, hvordan kunne jeg overse det? :blink:

 

Blir spennende å høre hva du syns, hankFisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...