Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det da slik å forstå at alle andre fluefiskere kun benytter taperte fortommer ?

 

Nei, jeg lager også mine egen fortommer. Er forsåvidt ikke noe stort poeng å gjøre det - ferdigfortommene er jo stort sett veldig bra nå.

Men jeg synes det er litt artig å tilpasse og variere fortommen litt etter situasjonen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg virkelig fått øynene opp for microringer..!!

Var en nytelse og endelig få skikk på fortommen.

Sikkert ikke bare ringen sin skyld.

 

ca 18-20 fots fortom med 5x som spiss rullet ut som en gudegave!

Nesten alltid brukt 6x mtp at ørreten ikke skal bli skremt, men ser ut som 5x holder i bøtter og spann :)

 

 

Resultatet?

 

Dette er finfin str for dette vannet og være altså.. aaapplaus

 

post-2633-0-53803000-1400707993_thumb.jpg

post-2633-0-50261300-1400708001_thumb.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er at det er mulig å bruke annet monofilament til spissen enn fortom. Jeg bruker Maxima camou som fortom og Stroft som er mykere i spissen. Å knote dette direkte til Maxima fungerer dårlig. Fordel med Maxima er at dette har ingen memory og krølles ikke. 

 

Jeg lager fortommene selv etter en modifisert Ritz Rafale formel 

 

- = 10cm

x = Blood Knot

 

----------x---------x--x--x--x--0--------flue

100cm 0,45 - 90cm 0,40 - 20cm 0,35 - 20cm 0,30 - 20cm 0,25 - 20cm - ring

- spissen 80cm 0,18 til 0,12 Stroft ABR eller GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Forsøkte meg på microringer i uken. Hjemme på kjøkkenet. Greide nesten ikke å få den på plass. Knotete. Det tok lang tid og det var vanskeligere enn å binde en microduns i #24. De går i søppla. Jeg taperer en helt ny fortom i alle størrelser raskere enn jeg får på en microring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mikroringene  er tredd på en sikkerhetsnål, ståltråd eller noe og en lar den sitte der til den er knytt  fast til fortommen er da dette like enkelt som å knyte på ei flue. Og når den først sitter fast i fortommen er det jo veldig enkelt å knyte på spiss. Skjønner ikke at dette skulle by på noe særlig problem, og jeg kommer ikke til å kutte dem ut etter at jeg begynte å bruke det for et par år siden.

 

Kjellemann

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble anbefalt J:son sin anti-twist svivel for en stund siden. Den fungerer som en microring men er av plast og reduser twist på fortom når en bruker propellerende fluer.

Har fisket med denne i snart to måneder og jeg er meget fornøyd. Utformingen gjør at fortom og fortomspiss alltid er i rett linje (ingen vridning av knuter så en får en vinkel), og den hjelper til med å slå over lange fortomsspisser.

 

Noe jeg på det varmeste kan anbefale.

post-4659-0-10900600-1401871317_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt J:son sin anti-twist svivel for en stund siden. Den fungerer som en microring men er av plast og reduser twist på fortom når en bruker propellerende fluer.

Har fisket med denne i snart to måneder og jeg er meget fornøyd. Utformingen gjør at fortom og fortomspiss alltid er i rett linje (ingen vridning av knuter så en får en vinkel), og den hjelper til med å slå over lange fortomsspisser.

 

Noe jeg på det varmeste kan anbefale.

 

Beklager folkens jeg farer med tøv.

Det var slettes ikke den svivelen jeg bruker, den jeg bruker er på bildet under. Og den er lengre enn jeg husket 15mm.

Der ser en at knutene går inn i spor som gjør at fortom og spiss altid ligger på linje.

post-4659-0-49073700-1401893733_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager folkens jeg farer med tøv.

Det var slettes ikke den svivelen jeg bruker, den jeg bruker er på bildet under. Og den er lengre enn jeg husket 15mm.

Der ser en at knutene går inn i spor som gjør at fortom og spiss altid ligger på linje.

 

Jeg ser 3 åbenbare mulige utfordringer:

  • Ørreten går etter svivelen.
  • Svivelen striper.
  • Spissen henger seg opp i svivelen.

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser 3 åbenbare mulige utfordringer:

  • Ørreten går etter svivelen.
  • Svivelen striper.
  • Spissen henger seg opp i svivelen.

Noen erfaringer?

 

Jo da ørreten går på svivelen fra tid til annen.

Striper svivelen er det stor sjanse for at flua striper også, men har ikke prøvd i elv. Har ikke hatt dette problemet i stille vann, men har heller ikke fisket med vårfluer og svømepupper enda.

Har ikke opplevd at spissen henger seg i svivelen, men jeg greier det sikkert snart :)

 

Tom S.

Jeg er ingen kaste ekspert. Og er ikke sikker på hva som gjør at fortommen strekker seg bedre med en slik svivel, men kanskje den ekstra lille massen gjør at fortommen beholder farten lengre når den ruller ut sammenlignet med en fortom uten denne ekstra massen. Og derfor funger fint for meg som ikke er noe kastefantomet.

Uansett en enkel sak å regne på for de som ønsker det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk microring i svært mange år, og kan ikke se noen bakdeler.

 

fluesnøre-løkke-løkke-------60%-------x--20%--o--20%---flue

Veldig enig i det Alf.

En microring på 7-8mg,og som klarer 10 ganger av hva fortommen klarer

er så klart ikke noen bakdel.

Ikke blir det noen kicking heller når vi kaster.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...