Gå til innhold

Anbefalte innlegg

bestilte mine på http://shop.siman.cz/ . tar noen dager extra, men virker som de har god service og oppfølging. husk og bruk mozilla firefox ved betaling...fikk mail tilbake fra de der de spesifikt ba om den nettleseren. Bestilt slik at jeg har noen år fremover :D

 

funka og betale med Chrome også, brukte paypal og den tjenesten er vel ikke akkurat browser avhengi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Forsøkte meg på microringer i uken. Hjemme på kjøkkenet. Greide nesten ikke å få den på plass. Knotete. Det tok lang tid og det var vanskeligere enn å binde en microduns i #24. De går i søppla. Jeg taperer en helt ny fortom i alle størrelser raskere enn jeg får på en microring.

Helt ærlig, denne skjønte jeg overhodet ikke?? Åssen klarer du å feste flua da?

Eller kaster du alle fluan i søpla au?  ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av microringer gjør at JEG bruker en tapert fortom per sesong. Setter på ringen når spissen av taperingen er kuttet bort etter mange fluebytter. Bytter bare ut ca 1m med gjerne fluorcarbon gjennom sesongen så 1 sesong = 1 tapert fortom + 1 fortomspole til hver type fiske.

 

Minste ringen bruker jeg til ørretfiske (hullet på den er større enn hullet på de minste fluene mine så jeg har ikke problemer med å knyte den). :) Bruker litt større oval ring til laksefiske når jeg knyter på tykkere enn 0,28mm fortom i enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microringer skal ha all kredd de kan få av de som bruker de. Jeg velger og la være. Når 4x er skjøtt på 3x`n, som den ferdige fortommen er spisset med, kan jeg sjonglere mellom 5 x og videre til 6 x som jeg vil. Kan skjøte mange ganger, før det blir et problem. Kirurg knuten er rask sterk, og jeg fikser det, selv om det er kull svart.

Microringer, fungerer nok like fint, som uten, men blir for meg en duppeditt, jeg ikke trenger......

Men hver sin smak....  :-)

 



 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet de minste Hends microringene noen sesonger nå, og har utelukkende positive erfaringer så langt.

Kjekt når man ønsker å benytte fluorcarbon spiss på en nylonfortom, også . . . Har dårlig erfaring med å skjøte nylon og fluorcarbon med blodknuten.

Selv benytter jeg slukknuten eller Davy's knot på microring, som på selve flua.

Takk...TAKK! Denne var GENIAL! Hvorfor har jeg aldri sett denne??

Jeg som er en gammel mann sliter forferdelig i elva med min vanlige

sluk-knute. Denne gjorde jeg lett som bare det! Min faste flueknute fra nå... :D  :D  laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk...TAKK! Denne var GENIAL! Hvorfor har jeg aldri sett denne??

Jeg som er en gammel mann sliter forferdelig i elva med min vanlige

sluk-knute. Denne gjorde jeg lett som bare det! Min faste flueknute fra nå... :D:Dlaugh.png' alt=':lol:'>

Ikke dumt, det . . . Ifølge tester skal den være langt sterkere enn slukknuten, også :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Yellowstone Angler skriver i en knutetest om Davy's Knot.

Sitat:

"The Davy knot? A popular competition knot, although quick to tie and it wastes very little material, it was one of the weakest knots we tested - even weaker than a wind knot!"

Jeg bruket alltid Crawfordknuten på microringer, og har gjort det noen år, for den er rask og enkel å knyte, samt at den er sterk (99% ca.). Men vi har vel alle våre favorittknuter :-)

Ikke dumt, det . . . Ifølge tester skal den være langt sterkere enn slukknuten, også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Yellowstone Angler skriver i en knutetest om Davy's Knot.

Sitat:

"The Davy knot? A popular competition knot, although quick to tie and it wastes very little material, it was one of the weakest knots we tested - even weaker than a wind knot!"

Jeg bruket alltid Crawfordknuten på microringer, og har gjort det noen år, for den er rask og enkel å knyte, samt at den er sterk (99% ca.). Men vi har vel alle våre favorittknuter :-)

 

Åååå...faen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Yellowstone Angler skriver i en knutetest om Davy's Knot.

Sitat:

"The Davy knot? A popular competition knot, although quick to tie and it wastes very little material, it was one of the weakest knots we tested - even weaker than a wind knot!"

Jeg bruket alltid Crawfordknuten på microringer, og har gjort det noen år, for den er rask og enkel å knyte, samt at den er sterk (99% ca.). Men vi har vel alle våre favorittknuter :-)

 

Men den crawford-knuta er så vanskelig å få til! Finnes det noen videoer på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Yellowstone Angler skriver i en knutetest om Davy's Knot.

Sitat:

"The Davy knot? A popular competition knot, although quick to tie and it wastes very little material, it was one of the weakest knots we tested - even weaker than a wind knot!"

Tja, ikke vet jeg . . . Det var en test som Pål Krogvold gjorde i Alt om Fiske tidligere i år jeg siktet til, og der ble det konkludert med at Davy's knot, type dobbel, var tipp topp tommel opp :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Haug. Den er minst like god til opphenger, den delen, som blir til overs i kirurgknuten ;-)

- Dersom man benytter opphenger. Bruker en gang i mellom dropper, men sjelden opphenger..

 

Ringene er ikke noe jeg trenger, og om jeg en sjelden gang benytter fluorcarbon, sitter dette som tusan i kirurgknuten. (Men jeg koster på en tredje runden i løkka ;-) )

 

Just my two cents :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...ok...
Jeg har googla litt selv og jeg fant en usa-side angående dette med
knuter. Det de legger vekt på er at ingen...absolutt ingen av dagens
knuter har noe som helst vitenskapelig tyngde for å påstå bruddstyrken.

Her er det mye synsing ute og går. Men det de gjorde var å teste
for HÅND hvordan knutene oppførte seg i VÅT tilstand.
 

Davy's Knot kom veldig godt ut av det uten noe fabling om %-bruddstyrke..blaaa..blaaa...
​Så jeg kommer til å holde meg til denne til det motsatte er bevist, REALTIME..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Det kommer også så utrolig an på hvordan knuta er satt, for man perfeksjonere seg med avslutning, tilpasning og innstramming(som med de fleste ande ting vedrørende (fluefisket/livet) Jeg er ganske sikker på at den ofte valgte enkle slukknuten min mot flue har en høyere bruddstyrke enn 50 %...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...