Gå til innhold

Skyteklump vs overlining


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Selv ville jeg nok heller betrakte dette på den måten at fjæra mister sin spent i det den blir deformert.

Når det gjelder fluestanga er det i det øyeblikket den brekker.

Så lenge den er hel har den spenst.

Det er lov å være uenig,men at du i tillegg prøver å forsvare en som sier at en motdebatant mangler det lille ekstra i toppen for å fremstå som en drittsekk overrasker meg.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha vurdert akkurat det.

Forklar meg hvorfor en stang brekker på grunn av for tungt snøre?

Det ligger i sin egen natur at det kjenner vi alle lett når det blir feil.

Det er ikke der reklamsjonen viser seg.

Totalt uenig med deg.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasker meg ikke at du er uenig. Du er stort sett det med alle. Lillevann's uttalelse kom etter at du helt overlegent avviste hans mening som tullball. Ikke før. Tror du hadde hatt godt av å tenke litt over hva du gjør og skriver sjøl. Vurdere hva som skrives gjør jeg hver gang. Og du kommer i mine og mange andres øyne (ja, jeg prater med mange andre og finner ikke på dette selv) sjeldent særlig godt ut med din overhøvling av andres meninger i forumet. Når det gjelder feilbruk er det forresten det samme som gjelder om om du kjøper ei langrennski (relevant i disse påsketider) hvor skia er beregnet for 70-80 kilo og du veier 105. Da kan du  ikke komme å si at det er skia som det er noe galt med om den ikke tålte belastningen. Men har man ikke vett så har man ikke vett. Jeg respekterer likevel at du har en annen mening, men ikke at du avfeier andres som tullball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer det av at du alltid skal sammenligne helt andre ting hver gang vi snakker om kasting?

Kan vi ikke bare forholde oss til fluestenger og snører,og ikke blande inne en haug med andre ting

som du har for vane å gjøre.

La oss snakke om stenger og snører.

At stanga mister spensten er etter min oppfatning bare tullball.

Du er i din fulle rett til å mene det motsatte,men det gjør den etter min oppfatning ikke før den knekker.

Ene og alene er det grunnen til at jeg mener det er tullball.

Du kan ta opp stanga etter å ha kastet med et for tungt snøre,den har ikke mindre spenst av den grunn.

Stanga blir ikke mykere av å kaste med et for tungt snøre.

I mine øyne er det en missforståelse.

Er det det du mener?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du ikke liker relevante sammenligninger siden de viser hvor feil det kan bli. Resten av det du skriver avfeier jeg selvsagt i din ånd som tullball. ;)

Men det er morsomt at du skrev dette spørsmålet siden setningen inneholder svaret (uthevet):

Forklar meg hvorfor en stang brekker på grunn av for tungt snøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er greia da vet du,det er ikke relevant i det  hele tatt.

Jeg skal synge som Kurt og jeg skal spille sjakk som Magnus,men pokker heller,er det mulig

å prøve å dra det så langt da?

Absolutt alle,uansett hvor erfaren du enn er vil lett kjenne at fluesnøret er for tungt.

At fluesnøret er for tungt vil ikke forandre spensten til stanga.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg mener.

Det er ikke stangas fjæreffekt eller spenstbidrag som er det største bidraget.

Hovedpoenget med stanga er at den har evnen til å bøye seg.

Jeg tror heller ikke nødvendigvis at 15-17 gram nødvendigvis er optimalt,men det er nok heller en anbefaling

Det  kan det være stor forskjell på akkurat det og hva som er optimalt for den enkelte.

Jeg er heller ikke enig i at det er det samme om det er en kort eller lang klump fordi det vil nødvendigvis

ha innvirkning på arbeidsveien.

Selv ville jeg prøvd opp mot 20 gram.Stanga di vil fremdeles ha spent,det er det ingen tvil om. <<l 0

 

Tom.

Er det slik at man bruker en noe lettere line dersom bellyen er lang og noe tyngre dersom den er kort? (Ref luftmotstand)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at man bruker en noe lettere line dersom bellyen er lang og noe tyngre dersom den er kort? (Ref luftmotstand)

Hei Tom Aage.

Jeg synes det du sier kan være en fornuftig måte å se det på.

Nå må det da etter mitt syn være en tydlig forskjell i snørelengde (vekt) i de to tilfellene.

Når du nevner akkurat det der så tenk på den gamle merkingen av enkelte stenger som hadde

to klasser preget inn på stanga,klasse 6/7.

Da tenkte man at stanga skulle passe til et DT6 snøre og et WF7 snøre.

Tanken var da at DT snøret i all hovedsak ikke skulle skytes,mens WF snøret skulle gjøre det.

Litt på siden av selve tråden,men så klart hvis man holder 10-12m utenfor stangtuppen,kontra det

å holde 20-22m utenfor så vil det i de fleste tilfeller være en idialvekt,eller foretrukket vekt som man

trives med i begge tilfeller og derfor ikke den samme lina i begge tilfeller.

Hvis du er en ordentlig gæren kastegærning så spiller det egentlig ikke så stor rolle hva du har utenfor,

og da pleier de fleste å underline,men det er helt på siden av det du er ute etter i denne tråden. ;D

En lærerik ting etter min oppfatning er å skaffe seg noen DT liner og stå å kaste med disse i den situasjonen du er ute etter.(Det som er synd er at det ikke er gratis.)

Da kan du teste ut hvor mye du egentlig trives med å holde utenfor i forhold til hva det veier,og på den måten kunne du kanskje finne den optimale WF lina? :)

Hva synes du?Er det lov å spørre om hvor du bor i verden?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips Tom Aage.

Har selv LPXe 9'6" #7 og har brukt den i tre sesonger. Har god erfaring med Guideline Bullet. Klumplengden er 8,25m og 17 gram i #8, 20 gram i #9 med en klumplengde på 8,5 m. For meg passet #8 best til vannkast, men #9 blir litt tungt etter min smak, men det går greit det også.

Bullet-snøret er ypperlig i trange situasjoner!

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye konstruktivt her nå :)
Men RGO:
Du må jo ikke skrive slike ting <<l. For det er vist lovpålagt at om stanga er merket med #7 så skal den ha en line i #7.
Men takk for at du skrev dette :) Så håper jeg ikke stanga har knekt ved bruk av #8 og #9 line :D

Sorry men jeg klarte ikke la være!! :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye konstruktivt her nå :)

Men RGO:

Du må jo ikke skrive slike ting <<l. For det er vist lovpålagt at om stanga er merket med #7 så skal den ha en line i #7.

Men takk for at du skrev dette :) Så håper jeg ikke stanga har knekt ved bruk av #8 og #9 line :D

Sorry men jeg klarte ikke la være!! :)

Et vesentlig godt poeng du har der.Spør du meg så knekker den ikke med en #10 line heller. :D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tøys! Jeg har da ikke sagt noe slikt. Les hva jeg skriver før dere kommer med slike spydigheter som "visstnok lovpålagt". Jeg skrev nemlig: "Flere klasser opp, men samme vekt."

Det handler bare om å bruke vettet litt. Dersom stanga er konstruert for en vekt på et visst antall gram vil det fort kunne bli et brudd med ei mye tyngre line om man kliner til. Først da gjelder feilbruk vs reklamasjon. Holder stanga så holder den. Men overbelastning gir ikke et godt utgangspunkt for gode vannkast. Det er jo også ganske morsomt å se at Tom er enig med meg i at foretrukket vekt stort sett vil være den samme på korte og lange liner. Så lenge han sier det selv altså. Hvis noen han ikke er enig med til vanlig sier det så er det plutselig fullstendig feil. Jeg kan ikke annet enn å tro at det kveruleres for kveruleringens skyld når det er slik gang på gang.
Men hva om den knekker med tier-line da Tom? Kan han skylde på deg? Og betaler du eventuelle utgifter?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke en stang i hele verden som er konstruert for en gitt bestemt gramvekt,og at stanga skulle få et brudd med en tyngre line er så på bærtur som det kan bli.

Det blir ikke et fort brudd fordi du overliner.

Da må du overline noe så avsindig at enhver ville merke med engang.

Og til og med da ville jeg ha problemer med å tro på at du klarer det.

Alle,absolutt alle merker om det blir feil og du glemmer alt  som har med aksellerasjon å gjøre.

Det spenner også opp stanga.Altså det er ikke vekta alene som spenner opp stanga.

Det er fullt mulig å spenne opp stanga uten snøre.

Så kankje vi skulle begrense akselerasjonen også da,slik at vi ikke brekker stanga?

Hvis en haug med folk klarer å kaste med ei #10 line på en #7 stang og den ikke knekker,sender du meg penger hver gang da?

I så tilfelle slutter jeg å jobbe og lever på den lønnen.

Deal?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Aage Aarnes.

Disse linene vil være å få tak i her:http://northernflyfishing.com/

Lina heter "Total Control" og er utviklet av "linegründeren", Mikael Blomberg.

Gleder meg til å teste denne. Spesielt etter en prat med "Micke" på telefon. Han er en svært engasjert kar, som bruker det meste av våken tid på døgnet til å tenke lineprofiler.(Når han ikke kaster)

 

Tom Syversen:

Vet ikke helt, om jeg tør å ha så mye personlige meninger i forhold til dette, da jeg ikke kommer til å sette tall på det ;-)

He,he. Joda. Skal nok mene litt om denne lina etter testing. :-)

Tilbakemeldinger kommer så fort et er testet :-)

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Tom Syversen:

Vet ikke helt, om jeg tør å ha så mye personlige meninger i forhold til dette, da jeg ikke kommer til å sette tall på det ;-)

He,he. Joda. Skal nok mene litt om denne lina etter testing. :-)

Tilbakemeldinger kommer så fort et er testet :-)

Ronny.

Kult Ronny.

Drit i tallene om du vil.Ser frem til å høre hva du mener om lina etter testing.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen blir folk fortalt at de er på bærtur og farer med tullball. Tom, det har ikke slått deg at det iblant kan hende du diskuterer med folk som har et bredere og lengre erfaringsgrunnlag enn deg? Kanskje til og med større kunnskap om emnet enn deg også. Men ikke alle vil fremstå som verdensmestere og trykke det nedover hodet på folk for det. Bare si litt om hva de tror (basert på årevis av erfaring).

 

Penga kan du sende til de som må erstatte stanga si. Jeg kjenner til en del som du kan sende til allerede. Det var også en del som hørte på dere for noen år siden når ccs kom. Og da vet jeg det var et par bransjefolk som uffet seg over at reklamasjonene skøyt i været fordi folk ble fortalt at det som sto på stanga ikke hadde noen betydning. Standard var visstnok at det ikke røyk tupper lenger, men bunn og andre/tredje deler i stedet. Et typisk tegn på overbelastning. Men som sagt er det bare du som har greie på dette, så jeg setter meg på skolebenken igjen og innfinner meg med at jeg er, som du sier, fullstendig på bærtur. Du tror ikke på noe som blir sagt av andre likevel. Skal bare lire av meg litt mer "tullball" først.

 

Jeg står fortsatt rak i ryggen når det gjelder mine første innlegg om klumpvekt osv. Det er slik jeg liker det. Det betyr selvsagt ikke at det passer for deg, Tom Aage, men muligens verdt å tenke på. Lett å forklare med tall også, men de må være ganske relative ettersom fordeling av vekt er forskjellig fra line til line:

Eksempelvis personlig foretrukket vekt ved vanlig fiske: 18,5 gram.
Klump på 14 meter = 18,5 gram = 12 gram ved 9,14m = AFTM 7

Klump på 10 meter = 18,5 gram = 16,9 gram ved 9,14m = AFTM 9+

(som sagt er alle tall veldig ca.)

 

Men hvis du bruker et litt ekstra tungt 9'er snøre og kliner til med lange kast over hodet så kan det hende Syversen må sende deg peng. Så det bør brukes med vett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom Aage.

Fikk litt lyst til å vise deg denne videoen med Tim Rajeff.

Egentlig skal det ganske mye til for å brekke en stang så lenge den ikke har tilførte skader,

eller at vinkelen mellom stang og snøre (belastningen) blir for liten.

Hvis du har noen interesse av det er det mange slike tester som er lagt ut på nettet.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror den er representativ for alle stenger? Enten er det Tim, Steve eller Kalmar. Alle sammen guder som vet best i alle sammenhenger. Beklager at jeg sier det, men du har ganske enkelt ikke greie på hva du snakker om her Tom. Men godt mulig du later som du vet bare for å kverulere. Og siden du er i kastemiljøet så vet du utmerket godt at stenger uten feil blir kastet i stykker stadig vekk fordi de blir overbelastet. Hvorfor skulle de ellers bruke 7'ere og 8'ere for å kaste et femmersnøre? Fordi vanlige femmerstenger ikke tåler belastningen og heller ikke gir nok spenst for å oppnå de lengdene de er ute etter om de holder. Eller er dette også tullball? Hvorfor ble T5 laget av din store helt? For å kaste 9'er snøre? Det var jo det den ble målt til av enkelte gjennom dette fantastiske Common Cents Systemet. T5 hadde selvsagt alt for tynn vegg til å tåle slik belastning. Samme er det med svært mange andre stenger og sjelden er de slik som den Tim viser på videoen. Han sier da også at du er "nuts" om du gjør det samme. Men jeg har vel null peiling selv om jeg har kastet i stykker både Orvis, Hardy, Gary Loomis og stenger fra flere andre merker. Absolutt ikke noe galt med noen av dem for det. Det er noe annet når man gjør en rask bevegelse enn når man drar sakte også. Men du mener sikkert at jeg kaster helt feil selv om du ikke har sett meg kaste. Jeg er ikke ute etter å ta deg Tom, men jeg liker ikke at du forsøker å lure folk til å gjøre noe som kan koste dem dyrt bare fordi du vil ha rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom Aage.

Jeg synes det du sier kan være en fornuftig måte å se det på.

Nå må det da etter mitt syn være en tydlig forskjell i snørelengde (vekt) i de to tilfellene.

Når du nevner akkurat det der så tenk på den gamle merkingen av enkelte stenger som hadde

to klasser preget inn på stanga,klasse 6/7.

Da tenkte man at stanga skulle passe til et DT6 snøre og et WF7 snøre.

Tanken var da at DT snøret i all hovedsak ikke skulle skytes,mens WF snøret skulle gjøre det.

Litt på siden av selve tråden,men så klart hvis man holder 10-12m utenfor stangtuppen,kontra det

å holde 20-22m utenfor så vil det i de fleste tilfeller være en idialvekt,eller foretrukket vekt som man

trives med i begge tilfeller og derfor ikke den samme lina i begge tilfeller.

Hvis du er en ordentlig gæren kastegærning så spiller det egentlig ikke så stor rolle hva du har utenfor,

og da pleier de fleste å underline,men det er helt på siden av det du er ute etter i denne tråden. ;D

En lærerik ting etter min oppfatning er å skaffe seg noen DT liner og stå å kaste med disse i den situasjonen du er ute etter.(Det som er synd er at det ikke er gratis.)

Da kan du teste ut hvor mye du egentlig trives med å holde utenfor i forhold til hva det veier,og på den måten kunne du kanskje finne den optimale WF lina? :)

Hva synes du?Er det lov å spørre om hvor du bor i verden?

 

Tom.

DT lner har jeg aldri vært borti, den lengste klumpen jeg har prøvd er vel Wullf TT som jeg har i #4-#6. Skjønner at å trene med lett line kan bedre kasteteknikken. Men jeg er som regel for fiskegira til å tørrtrene. Dumt egentlig. Har dog en fiskevenn/ kollege fra usa (professor i økologi) som har fiksa med flue i 50 år, og guida turer samt bundet profft. Han har plukka av meg endel grøvre feil... Bor i Lunde i Telemark med utsikt over Telemarkskanalen. Bare synd den ble rotenonbehandla i fjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DT lner har jeg aldri vært borti, den lengste klumpen jeg har prøvd er vel Wullf TT som jeg har i #4-#6. Skjønner at å trene med lett line kan bedre kasteteknikken. Men jeg er som regel for fiskegira til å tørrtrene. Dumt egentlig. Har dog en fiskevenn/ kollege fra usa (professor i økologi) som har fiksa med flue i 50 år, og guida turer samt bundet profft. Han har plukka av meg endel grøvre feil... Bor i Lunde i Telemark med utsikt over Telemarkskanalen. Bare synd den ble rotenonbehandla i fjor

Kult at du er fiskegira og slettes ikke dumt om du ikke vil tørrtrene av den grunn. :)

Det som jeg synes er fint med DT liner er at de er lettere å kontrollere uansett lengden som er utenfor

stangtuppen og det å underline er også særdeles veldig lærerikt.

Det tvinger deg til å forandre akselerasjonen og det mener jeg er veldig nyttig å ha et forhold til.

Hva var de ville bli kvitt da siden de rotenon behandlet kanalen?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første så trur jeg vi skal alle lese den første posten en gang til og hva trådstarter spør om!

For det første. Dette med DT liner er jeg enig er en meget nyttig måte og finne vekten til linen man skal ha samtidig som det er meget hjelpsomt når man ønsker og lære og kaste riktig.

Men til det trådstarter lurer på så er jeg usikker på om dette er veien og gå utifra spørsmålet hannes i det første innlegget.

1337 trekker inn #5 cupen hvor folket bruker 9' stenger og i #7-8. Ja det er riktig at dem trenger kraftigere stenger der, men hvem pokker er det som står og kaster slik i en fiske situasjon da med en så lang arbeidsvei og kraftbruk.?Jeg kjenner ingen!

Ingen av dem som deltar i konkuransekasting bruker heller det samme stang og snøre komboen til praktisk fiske.

Tipset mitt fra starten av til trådstarter har vært og gå opp en klasse eller to (2-4 gr) for og få ladet opp stangen lettere når han ikke kan ha hele klumpen ute og bare kan kaste underhånds. Slik jeg forstår så er det snøretips han er ute etter til trange posisjoner og han ønsker ikke bruke klump! Jeg mener ikke han skal bruke ett snøre som er noen klasser over stangens aftm klasse dersom han skal kaste 20-30+ overhåndskast. Er vi enig her?

Som sagt tidligere så velger jeg snører utifra hvor og hvordan jeg ønsker og fiske og ikke minst hva jeg fisker etter!

Dette er mitt tips til trådstarter! Om noen er uenige med meg så er det egentlig bare bra. Det betyr bare at folk har forskjellige meninger og erfaringer. :)

Så håper jeg for den kommende sesongen at jeg treffer flere likesinnede i det norges land som man kan ha dype menings utveklsinger med. :) tight lines!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...