Gå til innhold

McLean håv


Norumen

Anbefalte innlegg

Er det noen andre enn meg som har fått en mclean håv som det er noe feil med håndtaket? Kjøpte meg en i fjor som jeg i utgangspunktet var ganske fornøyd med. Litt knotete å lese av vekta synes jeg, da den satt så langt inn i gummien på enden.. Klarte ikke å lese av før fisken veide ca 500g, Greit nok tenkte jeg, for jeg veier jo ikke fisken som er under, og får jo nesten ingen av de.... ;):) :)

MEN så sjekka jeg kompisen min sin, og blei mildt sakt overraska, da det på vekta hans, kom ut et ekstra drag innafor vekta (dere som har mclean skjønner hva jeg mener), denne mangler på håven/vekta mi. Enten det eller så sitter den noe så inni helvete fast at jeg ikke er kar om å dra den ut... Og har virkelig prøvd... Burde jeg gå og klage?? Håven er jo brukt godt en sesong, og den har j alltid vært sånn...

Tar gjenre imot tips om noen veit hvordan det kan fikses??

 

mvh Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg skjønner hva du mener.

hadde det samme (?) problemet med min en stund. hadde brukt min en del i sjøen og i tro om at "noe hadde rustet fast" kokte jeg håndtaket i 5-6 min , sprayet med vd40 og voilà! så funket den som den skulle. verdt et forsøk da det er vanskelig å få tak i mclean håver for tida.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem med min håv. Men jeg fisker mye i sjøen så det legger seg salt laker der vekta er. Jeg bare banker den ut når den har satt seg fast. Samt jeg har håven med vekt delen ned, så jeg har den nesten under vann hele tiden. Så hvis du har den ned med vekta som jeg har, så kan det hjelpe å snu den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Small og Large. Small bruker jeg til markafiske etter ørret og den går fint ned i en dagstursekk. Har håva 2kg ørret med denne, men det ble i overkant spennende! Large har jeg brukt på sjøørretfiske og blir etter min mening for stor etter normalt brunørretfiske. Den er også nesten litt for stor å gå med på ryggen synes jeg, men dette er nok bare en tilvenningssak.

 

Vet at mange velger medium størrelse for fiske i elver der man kan treffe på ørret og harr med litt størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det holder med en i størrelse small, for jeg har sjøl håva fisk godt over to kilo i den, og trur jammen jeg med litt stuk skulle klart og få plass til en tre kilos også. Nærmer den seg fire, så begynner det å bli kaotisk regner jeg med  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte M til brun- og sjø-ørret, funker til begge deler!

Er som nevnt en tilvenningssak, nå "måtte" jeg kjøpe meg en L (med gummi-nett) fordi det ikke var noen M å oppdrive, den funker også til brun-ørret kan jeg se for meg..

Liker at det er stor åpning sånn at det ikke blir noe stuking når det først skal håves, som Andrè sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bestilte nylig en mclean håv i størrelse medium med gumminett fra en norsk nettside, men håven jeg mottok var størrelse L. Ser på Guideline sine hjemmesider at de ikke har håv i størrelse M blant sine produkter? Er litt usikker, men kan virke som om L har samme mål som den "gamle" M, og M har nå gått ut av produkjon...

Dette er riktignok synsing fra min side.. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"L" er i hvert fall alt for stor for oss vanlig dødelige som fisker ørret/harr  :)  Jeg fikk tak i en "L"-håv fra McLean når jeg skulle til Lago Strobel/Jurassic Lake/Argentina for noen år tilbake, men til alt annet fiske etter ørret, så er "M" tingen for min del. 

 

Først og fremst for at den har såpass stort håvnett at det ikke blir noe tidstyv av noe "lirking" inn i håven når man skal håve kjapt og skånsomt (ikke for liten åpning). For fisken sin del altså  :)  Samtidig er den hensiktsmessig stor/dyp. Nok. Jeg har hatt 4 McLean for jeg har fått dem fra McLean, og ikke fordi de har blitt utslitt. Selv gumminettet virker til å være svært så slitesterkt. Et par har jeg gitt bort til gode frender. Så "M/short handle/rubber mesh" er den du skal gå for, etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte nylig en mclean håv i størrelse medium med gumminett fra en norsk nettside, men håven jeg mottok var størrelse L. Ser på Guideline sine hjemmesider at de ikke har håv i størrelse M blant sine produkter? Er litt usikker, men kan virke som om L har samme mål som den "gamle" M, og M har nå gått ut av produkjon...

Dette er riktignok synsing fra min side.. Noen som vet?

Jeg bestilte også en medium med gumminett, muligens fra samme butikk,  og den er merket "Large rubber", men hadde samme målene som er oppgitt for medium str (med standard nett) rundt om kring på nettsider som selger håvene. Den har modellnr R111 og det er midt på tabellen over short handle håvene på McLean sine nettsider (og Guideline for så vidt). Ser ut som om du har rett Even, at L er den nye "medium".

Synes uansett størrelsen er perfekt som ørrethåv, spesielt dersom man skulle dumpe borti en kilos eller større, og det gjør man vel stadig vekk? :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som L er den nye medium ja. Derfor kjøpte jeg xl utgaven ;D

Er litt fordi jeg synes nettet på de nyere håvene er litt for grunnt, og den skal også brukes til endel smålaks. Husker noen forsøk på å trøkke sprelske 4 kg lakser nedi håven i fjor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har netop købt et Mclean gumminet Håv model 111 som skulle være medium. Kan se at der står Large og tenkte at nu må jeg sende tilbage igen :-/

Men efter at ha målt op (43 x 33) kan jeg se at det er medium. Så ja Large er det nye medium :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...