Gå til innhold

Guideline Highwater - "no go" etter mi meining.


Tverborgvik

Anbefalte innlegg

Gjekk i anskaffing av Guideline si highwater line for ei stund sidan, utan å prøve den på førehand. Hadde lese ein del gode tilbakemeldingar om lina her på forumet, og tenkte det skulle verte stor suksess. Eg forstår sjølvsagt at smaken er som baken, men tenkte likevel å dele mi erfaring frå min ståstad.  

Stanga eg har brukt lina på er ei Orvis Access 9' #5.  

Eg tek førehald om at eg kan vere ein elendeg kastar, men eg meiner sjølv å ligge midt på treet. Til samanlikning har eg kasta enormt mykje betre og lengre med billegare merker, og Guideline 4cast og td. coastal i sjø.

For det fyrste manglar det løkke (ikkje stort problem, men eit lite minus i mi bok), noko som medførte at eg måtte til med ein noko halvvegs løkkeimitasjon med bindetråden. 

Ved vatnet erfarte eg at det måtte særs mykje line ut før stanga spente seg opp (dette er vel grunna lang klump?), noko som kunne resultere i at vinden kunne blåse både fortom (type lang) og line i hytt og gevær før ein fekk kontroll. Når ein fyrst fekk litt fart på sakene kunne sjølv det minste vindkast blåse lina ganske "off point". 

Mykje line ute var lett å kontrollere, så det var bra. Minuset var at etter dobbelt-trekk, ville ikkje lina gå særleg langt ut. 

Noko eg sjølv meiner eg er dårleg til frå før, er å få fluga til å slå over på ein delikat måte. Sjølv om eg brukar Hends med 0.18, der eg skøytar på fluorflex plus 0.15 eller 0.13, får eg det ikkje godt nok til. Her var lina lite tilgiveleg etter mitt syn. Særs ofte tendenserte fluga til å hamne på sida (og av og til bak) lina. Men her er det mogleg nokon filnkare kastarar hadde fått det til strålande.

Kasting av streamer var rett og slett særs krevjande (på grensa til håplaust) med denne lina. Særleg tendenserer lina til å legge seg lågt ned i baksleng og i front, sjølv om ein stoppa kastet høgt. Nymfer og beadheads gjekk sjølvsagt mykje lettare. 

Lina var heller ikkje god på rollcast eller snake-roll, då bukta kom for tidleg/ladinga kom for seint. 

Alt i alt er eg ikkje nøgd. Det er godt mogleg lina er strålande for flinkare kastarar enn meg, men eg for min del må nok kjøpe ny. Tankane mine går då mot SA Air Cel eller kanskje presentation. Er dette gode snøre for ein OK/OK- kastar som primært fiskar i vatn med mykje vegetasjon rundt?







 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk i anskaffing av Guideline si highwater line for ei stund sidan, utan å prøve den på førehand. Hadde lese ein del gode tilbakemeldingar om lina her på forumet, og tenkte det skulle verte stor suksess. Eg forstår sjølvsagt at smaken er som baken, men tenkte likevel å dele mi erfaring frå min ståstad.  

Stanga eg har brukt lina på er ei Orvis Access 9' #5.  

Eg tek førehald om at eg kan vere ein elendeg kastar, men eg meiner sjølv å ligge midt på treet. Til samanlikning har eg kasta enormt mykje betre og lengre med billegare merker, og Guideline 4cast og td. coastal i sjø.

For det fyrste manglar det løkke (ikkje stort problem, men eit lite minus i mi bok), noko som medførte at eg måtte til med ein noko halvvegs løkkeimitasjon med bindetråden. 

Ved vatnet erfarte eg at det måtte særs mykje line ut før stanga spente seg opp (dette er vel grunna lang klump?), noko som kunne resultere i at vinden kunne blåse både fortom (type lang) og line i hytt og gevær før ein fekk kontroll. Når ein fyrst fekk litt fart på sakene kunne sjølv det minste vindkast blåse lina ganske "off point". 

Mykje line ute var lett å kontrollere, så det var bra. Minuset var at etter dobbelt-trekk, ville ikkje lina gå særleg langt ut. 

Noko eg sjølv meiner eg er dårleg til frå før, er å få fluga til å slå over på ein delikat måte. Sjølv om eg brukar Hends med 0.18, der eg skøytar på fluorflex plus 0.15 eller 0.13, får eg det ikkje godt nok til. Her var lina lite tilgiveleg etter mitt syn. Særs ofte tendenserte fluga til å hamne på sida (og av og til bak) lina. Men her er det mogleg nokon filnkare kastarar hadde fått det til strålande.

Kasting av streamer var rett og slett særs krevjande (på grensa til håplaust) med denne lina. Særleg tendenserer lina til å legge seg lågt ned i baksleng og i front, sjølv om ein stoppa kastet høgt. Nymfer og beadheads gjekk sjølvsagt mykje lettare. 

Lina var heller ikkje god på rollcast eller snake-roll, då bukta kom for tidleg/ladinga kom for seint. 

Alt i alt er eg ikkje nøgd. Det er godt mogleg lina er strålande for flinkare kastarar enn meg, men eg for min del må nok kjøpe ny. Tankane mine går då mot SA Air Cel eller kanskje presentation. Er dette gode snøre for ein OK/OK- kastar som primært fiskar i vatn med mykje vegetasjon rundt?

 

Hvis du fisker under trange forhold er ei line med kort klump som regel en fordel. Presentation er ikke noe dårlig valg i så måte.

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du at "High water" trenger en del line utenfor toppøyet, før den "lader", kan jeg på det varmeste anbefale deg Experience. Helt annen oppbygning, og oppleves langt mye mer agressivt. Experience, er utrolig lettkastet, og gir rask lading av stanga. Selv har jeg kastet mye med high water i vinter, på flere forskjellige stenger, og liker det godt. Men har ikke testet det med fortommer i forhold til overslag av lange og tunne fortommer. Experience, tørner over veldig godt, og bør gjøre jobben med god margin. Eneste jeg kan se for meg, er at High water, nok pressenterer noe roligere og delikatere.

Selv skal jeg teste noen liner fra MKB, som jeg har stor tro på. Slår dette ikke helt til, setter jeg på Experience selv...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

High Water er forholdsvis lett. High Water # 4: 13,7 meter - 12,9 gram. Experience # 4: 13,1 meter - 13,8 gram.

Experience # 5: 13,6 meter - 15,3 gram

 

Benytter sjelden High Water. Gir flotte presentasjoner med tørrfluer men ingen allround line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

High Water er forholdsvis lett. High Water # 4: 13,7 meter - 12,9 gram. Experience # 4: 13,1 meter - 13,8 gram.

Experience # 5: 13,6 meter - 15,3 gram

Benytter sjelden High Water. Gir flotte presentasjoner med tørrfluer men ingen allround line.

Jau, det er også mitt inntrykk at den er ekstremt lett og ikkje allround i det heile. Ser føre meg at den er god til delikate presentasjonar i elv der ein får vada seg ut til klarering for baksleng.. men noko vatnkast er ho ikkje dugande til..

Kva er det som utgjer den store skilnaden mellom experience og presentation? Det står ingenting om klumplengde og vekt for presentation #5 på nettsida? Vil presentation lade tidlegare og kaste lengre med mindre baksleng evt. klare rollcast siden det er kortare klump enn på experience? Ser at experience har ein forholdsvis lang klump på 13, 6 noko som liknar highwater.. vil dette gjere at experience er tilnærma likt highwater?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Highwater har en lang fronttapering og kan derfor virke lett før du har fått ut hele klumpen. Og sammenligne highwater, experience og presentation blir helt feil da de er bygd opp helt forskjellig til forskjellig bruk. Highwater er designet for linekontroll og presentasjon på lange kast og vil derfor ikke være en optimal all-round line. Den lange fronttaperingen er laget slik for å bremse bukta i klumpen når lina har høy hastighet på de lange kastene slik at nedlegget blir mykt og delikat. En bråere tapering i front vil opptre mer aggresiv når den slår over fortom og flue. Ville heller prøvd experience eller 4cast om jeg sto i din situasjon. 

 

http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRjKXR.ips?template=engWebshop;pagesize=12

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Highwater har en lang fronttapering og kan derfor virke lett før du har fått ut hele klumpen. Og sammenligne highwater, experience og presentation blir helt feil da de er bygd opp helt forskjellig til forskjellig bruk. Highwater er designet for linekontroll og presentasjon på lange kast og vil derfor ikke være en optimal all-round line. Den lange fronttaperingen er laget slik for å bremse bukta i klumpen når lina har høy hastighet på de lange kastene slik at nedlegget blir mykt og delikat. En bråere tapering i front vil opptre mer aggresiv når den slår over fortom og flue. Ville heller prøvd experience eller 4cast om jeg sto i din situasjon.

http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRjKXR.ips?template=engWebshop;pagesize=12

Hmm.. kanskje eg skulle slått til på experience :) Kjekt når folk deler erfaring og kunnskap :) Vert exp. eller SA Aircel (lest mykje godt om og studentvenleg pris..) særs nøgd med 4cast til SØ klasse 7, så det er kanskje bra og "safe" til midflexen klasse 5.. hmm. Valets kval..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte aircell #5 på yellowline og B3X svært mye i fjor og har bare godt å si om det snøret. Jaggu satt den godt på Scott s4 854 også selv om lina er klassifisert ett hakk over stanga. Ett godt kjøp til halve prisen av andre snører, og kan fint kalles et all-round snøre etter min mening. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte aircell #5 på yellowline og B3X svært mye i fjor og har bare godt å si om det snøret. Jaggu satt den godt på Scott s4 854 også selv om lina er klassifisert ett hakk over stanga. Ett godt kjøp til halve prisen av andre snører, og kan fint kalles et all-round snøre etter min mening. :)

Er det di erfaring at SA aircell slår over floga på ein god måte? Evt. korleis er exp til akkurat det? Ønskjer å forbetre overlegget, men då er det greit å vertfall kunne utelukke lina som feil-faktor dersom heile f****skapet med line, fluge og fortom skulle gjere "bomba" midt i vaket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bråere fronttapering slår hardere over. Her har du profilen på Aircell :

 

air_cel_floating.jpg

 

Her er Experience :

 

ExperienceWEBprofile.png?size=700x800

 

Jeg kjenner ikke experience så jeg skal ikke uttale meg om det snøret enda, men har en femmerline på vei inn. Jeg er egentlig godt fornøyd med Aircell til de fleste situasjoner jeg fisker i til vanlig, men Experience har en profil jeg er nyskjerrig på. Fin baktapering, lang utapert midtseksjon og en lengre fronttapering enn aircell. Jeg synes aircell vingler litt når jeg har mye line ute og ønsker en line som er litt mer stabil i det sjiktet. Kan jo være kastinga mi også men man må jo prøve noe nytt en gang i blant. :D

 

Prøvde forøvrig en Zpey silence line på to stenger her om dagen og den lina var nydelig. Men klart, dette blir jo veldig subjektivt. Jeg har prøvd komboer andre digger også uten å få noen aha opplevelse, snarere tvert imot. Man må bare prøve seg frem og da er det kjekt å sette seg litt inn i klumpprofiler, lengder og vekt så man lettere kan sammenligne og kanskje få en ide om snører før man kjøper.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

High Water ikke brukandes til vannkast? Holder du ute 15-16 meter så går det som ei kule. Snøret er ett av de få som det går relativt greit å få ut hele snøret ved gode forhold for vannkast. Det er altså et av de beste til dette, men du trenger plass og nok snøre ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i. Men å si at High Water ikke er brukandes til vannkast er jo også en påstand. For en del er det knakande godt til nettopp det og for andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er greit å påpeke, er at det ikke er snøret i seg sjøl som er god på snakeroll, men den som faktisk styrer stanga og kaster med det. Er man dyktig så lager man glatt noen fine ruller og speykast med nært hvilken som helst line egentlig. Men jeg skjønner det godt hvis noen sliter med taperinga og den lange klumplengden altså. Det har jeg sett sjøl også, opptil flere ganger. For meg er highwater ei kanonline. Bruker den mye i både stillevann og elv  <<l

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

High Water ikke brukandes til vannkast? Holder du ute 15-16 meter så går det som ei kule. Snøret er ett av de få som det går relativt greit å få ut hele snøret ved gode forhold for vannkast. Det er altså et av de beste til dette, men du trenger plass og nok snøre ute.

Som eg presiserte i innleiinga er det førehald frå mi side om at lina ikkje er brukande ut i frå mitt nivå/behov for versidalitet mht baksleng. For andre kan ho vere bra :) Men eg vil tørre å påstå at lina er noko meir utfordrande på generelt nivå enn mange andre mht rullekast. Fleire vatn/elver har ein ikkje moglegheit til å starte med 15/16 meter ute. Det krevjer jo sjølvsagt også meir av kastaren når ein har såpass mykje ute. Men det er interessant å høyre at lina er super ved gode forhold der det let seg gjere :) Trur ikkje eg skal selje ho, då eg kanskje med nok trening skulle kunne verdsetje ho like godt som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at hvis man kjøper ei line som trenger stor plass for å kunne brukes til vannkast, så faller litt av poenget bort. I hvert fall hvis man har tenkt å bruke lina til det.

Er det god plass, så trenger man jo sjelden vannkast, og er det trangt så trenger man vannkast, men har da ei line som krever stor plass? Det hadde ikke funka i praktisk fiske for min del

 

Her er jeg enig med deg. Du som "avtroppet" loop man vet like godt som meg at ingen av oss velger evotec 140 line forran evotec 100 line til vannkast/underhånds kast.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop? Nei, da finner jeg på noe annet å drive med...

 

NEIDA, det var en påstand med rom for store modifikasjoner. Har hatt så mange gode loop liner opp igjennom de siste åra, med standard Multi og Opti Stillwater på ubestridt andre og førsteplass  <<l Har kasta eid og kasta med Evotec 100 også, men fant ikke helt tonen med lina i kombo med stanga jeg brukte. 

 

Ang forrige innlegg: Er langt i fra noen proff, noe jeg sikkert burde presisert oftere, men jeg har lagt til meg en fæl uvane. Altså - sier det jeg mener i forhold til egengjorte erfaringer, uansett. Og med det sagt, så synes jeg ikke det er noe stort problem å styre Highwater på nærdistanse heller, så lenge du ikke har utenom normalt ekkel vind rett på da seff.... ssscared Når man får ut hele stasen av en delikat klump, så er resten myk elskov og pronografi  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker kort klump bør du se på Scientific Anglers SBT. Er den siste # 5 lina i samlinga. Kun prøvd noen timer i skogsvann (Oktober). Fornøyd så langt.

Liker SA Trout (11,9 meter) og RIO LT Trout (14,3 meter).

Kjøpte Experince # 5 til en raskere stang, men til den liker jeg å bruke SA GPX # 6 (12,2 meter - 14,6 gram).

Har derfor et lite benyttet Experience liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% enig i det

Men når sant skal sies, så kommer det litt av vektfordelingen på 140-klumpen også, og ikke bare av lengden. Enig?

Evotec 140 har vekta ganske langt bak, men er jo i vektfordeling og bak- og framtapering laget for supre overhode-kast, og på det området er det ingen liner jeg kjenner som slår 140'n i stabilitet Folkens - bare test.

Evotec 100 er drømmesnøret for vannkast, synes jeg Og det er min favoritt selv om jeg ikke er i Loop-systemet lengre. Og da prater vi om ekte troverdighet

SA VPT er også et meget fint lengre vannkastsnøre (og ikke minst meget fint overhåndskast-snøre), som har vekta litt lengre bak enn 140'n.

Guideline Experience har til sammenligning vekta litt for langt fram, og blir et "saggesnøre" når du står utvada. Slår lettere nedi vannet på fram- og baksleng når du står dypt utvada (ikkje bra...). Ikke bare jeg som sier det Men det selger, for det lader stanga til folk fort, og funker supert til overhode-kast.

Nei, konklusjonen jeg drar, er at snører er moro. Og nå som jeg endelig ikke er knytta opp mot noen snøreprodusent lengre, så kan jeg snakke om det også

 

Artig og høre deg nevne andre produsenter nå også. :D

Joda vekten på evotec 140 siiter relativt langt bak men jeg opplever den også som meget vel balansert i forhold til mange andre snører med ca like lang klump.

Grunnen til at jeg trakk fram evotec 100 lina til sammenligning tidligere er at jeg vet du er en stor fan av disse linene.

Som regel går jeg eikre fly evolo og evotec 100 lina og er klar for det meste føler jeg :)

 

Nå sitter jeg bare og gleder meg til det nye opti V5 til loop skal dukke opp i postkassen så man testet denne med "store" streamere osv. har virkelig trua på dette snøret. Med vekten relativt langt forran og lange baktapering så trur jeg denne lina blir en artig line og leke med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...