Gå til innhold

Ny ørretstang - #3 eller #4? Myk eller stiv?


Guttemann

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer ny stang til brunørretfiske, huff. Her er dilemmaet:

 

Jeg har en femmer og en syver, som jeg er glad i. Har studentbudsjett, så jeg tenkte derfor at jeg skulle kjøre på med en treer (jeg tenkte umiddelbart at "mellomklasser" som 4 og 6 da blir overflødig). Men tingen er at femmeren er en LPXe RS v2 (den hvite). Denne er jo beregnet for fortrinnsvis kystbruk og er ganske stiv og brutal. Jeg tenker derfor at den kanskje nærmer seg klasse 6, og lurer på om kanskje en firer ville være et bedre valg, og at stangparken min da totalt sett vil dekke flere fiskesituasjoner.

 

Syveren er en Sage One som jo også er ganske stiv. Jeg kunne tenke meg å gjerne gå for en litt mykere stang for å få erfaring med andre aksjoner og kanskje få litt mer finesse.

 

Budsjettet mitt fikk meg (da jeg tenkte treer) til å vurdere en Redington Classic Trout #3, men disse blir vel ofte sammenlignet med Sage i aksjon. Så spørsmålet er om jeg da heller skal gå for en litt mykere firer.

 

Hva tror folket? (Og er #3 en tøyseklasse?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Eg har stenger ifrå klasse 1-8, men til ørretfiske i elv og vann bruker eg vanligvis #3 stenger (Winston BX3 og Scott A2). For min del er #3 absolutt favoritten, men eg tyr til #5 når det er mykje vind.

 

Med utgangspunkt i at dei andre stengene dine er relativt stive så bør du vurdere ei Scott A2 eller A3 i #3. Mulig at du finner slike brukte stenger her på forumet.

 

TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ei stang i klasse 3 har sin sjarm i små elver, men personlig skulle jeg klart meg fint uten ei 3'er stang. Det blir litt for smalt bruksområde, syntes jeg.

I ditt tilfelle, hvor du egentlig ikke har ei stang til tørrfluefiske etter ørret, så ville jeg definitivt gått for ei stang i klasse 4, som kan brukes til alt du kan bruke ei 3'er stang til, samt mye-mye mer.

Men det kan være du har helt andre preferanser enn meg, så det er ene og alene ditt valg ;-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her inne skriker om at man ikke skal spørre andre om råd når det gjelder utstyr, men det hender at jeg gjør det likevel. Spurte feks -Lars- om scott s4 8'6 #4 og han snakket varmt om den stanga. Kjøpte derfor den uprøvd av en her inne og er svært glad for det nå. Den stanga er rå, synes jeg, og Lars. Takk for den, -Lars- :D

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firerstanga er den jeg bruker klart mest av de tre "brunørretklassene 3-5". En treer er såpass følsom for vind at bruken begrenser seg. Særlig ved typisk markafiske synes jeg firerklassen passer godt.

Siden femmeren din "er en kjepp" ville jeg gått for en medium firer. Den Redington stanga du nevner virker interessant. Ta kanskje også en titt på Fario også? Om du går for en treer blir det et ganske stort spenn opp til "femmerkjeppen".

...mener nå jeg.....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som vi er enige. 3 blir litt for nisjestang, og spranget til kjeppen blir stort.

 

Har kjent så vidt på Fario, og har lenge hatt et godt øye til den. Ellers er jo Redington-stengene ekstremt billige i forhold til skussmålene. Men jeg hadde inntrykk av at folk mente også denne var litt stiv. Skal snuse litt på Scott som dere alle snakker så varmt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ei stang i klasse 3 har sin sjarm i små elver, men personlig skulle jeg klart meg fint uten ei 3'er stang. Det blir litt for smalt bruksområde, syntes jeg.

I ditt tilfelle, hvor du egentlig ikke har ei stang til tørrfluefiske etter ørret, så ville jeg definitivt gått for ei stang i klasse 4, som kan brukes til alt du kan bruke ei 3'er stang til, samt mye-mye mer.

Men det kan være du har helt andre preferanser enn meg, så det er ene og alene ditt valg ;-)

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv Eikre sin Fluvius #4 M. Var i litt samme situasjon som deg; student med en lpxe #7 og en lts x1 #6. Tenkte femmer ble overflødig når jeg var på budsjett, så da ble d #4. Angrer ikke et sekund, men nå er lts knekt og jeg har ingen mellom denne fireren og Helios #6 SW tipflex. Derfor er jeg på utkikk etter en femmer til vind og streamere. Gå for en firer er mitt tips, så kan du heller fylle ut med #3 og #5 når du får bedre råd. Med en kraftig femmer og en standard firer er du godt dekket i de fleste situasjoner. Det er line og fortom som presenterer, ikke stanga i seg selv...

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig så forskjellige vi er. Favoritt stanga mi har jeg i mange klasser, men er alltid klasse 3 og 5 som er med på ørretfiske. 3 er todelt og alikevel foretrukket fremfor 4 stanga.

Forøvrig ikke helt enig med påstander om at klasse 3 er håpløs i litt vind, gamle rio selektive trout går godt i vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer ny stang til brunørretfiske, huff. Her er dilemmaet:

 

Jeg har en femmer og en syver, som jeg er glad i. Har studentbudsjett, så jeg tenkte derfor at jeg skulle kjøre på med en treer (jeg tenkte umiddelbart at "mellomklasser" som 4 og 6 da blir overflødig). Men tingen er at femmeren er en LPXe RS v2 (den hvite). Denne er jo beregnet for fortrinnsvis kystbruk og er ganske stiv og brutal. Jeg tenker derfor at den kanskje nærmer seg klasse 6, og lurer på om kanskje en firer ville være et bedre valg, og at stangparken min da totalt sett vil dekke flere fiskesituasjoner.

 

Syveren er en Sage One som jo også er ganske stiv. Jeg kunne tenke meg å gjerne gå for en litt mykere stang for å få erfaring med andre aksjoner og kanskje få litt mer finesse.

 

Budsjettet mitt fikk meg (da jeg tenkte treer) til å vurdere en Redington Classic Trout #3, men disse blir vel ofte sammenlignet med Sage i aksjon. Så spørsmålet er om jeg da heller skal gå for en litt mykere firer.

 

Hva tror folket? (Og er #3 en tøyseklasse?)

Hva jeg tror at absolutt det beste er å prøve såkalte #2,#3 eller #4 med et snøre som du kunne tenke deg å bruke.

Det er bare en som kan fine den rette stanga og det er deg.

Grunnen til det er at tallet på stanga er egenllig bare et tall og ikke noe mer.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mene at klasse 4 egner seg bedre i vind enn klasse tre er ikke alltid tilfelle. Det finnes mange forskjellige varianter av stenger med ett påskrevet 3-tall uten at tallet alltid trenger å være avgjørende. Se på Loop Evotec mf #3 feks. Mye 3'er og faktisk en god del 4 også  i den stanga. Tipper den har mer 4 i seg enn feks enkelte winston stenger med ett påmalt 4-tall.

 

edit. Tom kom meg i forkjøpet med at et tall ikke alltid er det tallet det utgir seg for å være. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mene at klasse 4 egner seg bedre i vind enn klasse tre er ikke alltid tilfelle. Det finnes mange forskjellige varianter av stenger med ett påskrevet 3-tall uten at tallet alltid trenger å være avgjørende. Se på Loop Evotec mf #3 feks. Mye 3'er og faktisk en god del 4 også  i den stanga. Tipper den har mer 4 i seg enn feks enkelte winston stenger med ett påmalt 4-tall.

 

edit. Tom kom meg i forkjøpet med at et tall ikke alltid er det tallet det utgir seg for å være. :D

Er veldig enig med deg, det er mange grensetilfeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du til å ha med 1 eller 2 stenger? Ønsker du 9`? Har du # 5 line på din RS V2 stang?

Eikre Fluvius # 3 er en nydelig marka stang. Liker du best 1 stang på dagsturen er det bedre med en 9` # 4 eller kanskje en 8`6" # 5?

 

I småtjern / fluefiskevann i Nordmarka har jeg ofte med kun Fluvius # 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er stolsekkfisker og kun fisker når det er vakkert vær og vakende fisk, velg noe annet en 3´er...........

 

Er ellers veldig enig i at tallet som står på stanga ikke alltid reflekterer "stangklasse".......Noen produsenter lager "tunge" stenger og tilsvarende "tunge" snører for å matche disse. Kanskje nettopp for at du skal få lyst til å kjøpe en 3´er (som du ikke har) som egentlig er en kraftig 4´er (som du har fra før :rolleyes: ).......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Til tørt i elv og vann er #3 min absolutte favoritt.Har også #4,#5,#6 og #7/8. Ikke samme kastelengde som de tyngre selvfølgelig, men utrolig "lettstyrt og nøyaktig" . Jeg føler at jeg har god kontakt når jeg kjører fisk, samtidig som at stangen (Precision P-series 8,3" #3 ),har ryggrad til å kjøre over gjennomsnittlig markafisk.Har også brukt stangen under litt vind uten at det har påvirket noe særlig. Bruker også Rio selektive trout snøre , som er nevnt tidligere i tråden her. Nå går jeg og myser på #2 stang ,da min personlige #3 erfaring er veldig positiv. Men uansett : alle er vi forskjellige, så derfor foreslår jeg at du prøver noen forskjellige treere m forskjellig aksjon. Når det er sagt må jeg nevne at jeg har en fiskekompis som bruker #6 til alt, og han får vel så mye fisk som meg. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...