Gå til innhold

Another break test.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

ser solid ut. et poeng er at en stang tåler mer ved lang og rolig belastning over tid enn den gjør ved brå, rask og hard belastning? bare synsing

Det er lov å synse,men vanskelig å si egentlig.

Selv tror jeg ikke at en brå eller rask belastning/bevegelse gjør noen forskjell,men kanskje heller det at vi vrir.

Det som interesserte meg her var at dette er en 1pc og en lettere stang,og på tross av den tynne veggen

tåler såpass mye som den gjør.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løft en plastikkpose så full av brusflasker at den nesten ryker når du løfter sakte og så gjør det samme raskt. Samme prinsipp. Det kan for øvrig godt hende det røyk 20 stykker ganske tidlig før de fant en som holdt lenger. Husk at dette er reklame. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løft en plastikkpose så full av brusflasker at den nesten ryker når du løfter sakte og så gjør det samme raskt. Samme prinsipp. Det kan for øvrig godt hende det røyk 20 stykker ganske tidlig før de fant en som holdt lenger. Husk at dette er reklame. ;)

Så det er akselerasjonen som også knekker stanga di da?

Det har jeg spurt deg om før,men du svarte ikke.Kankje du vil svare nå?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare et eksempel på prinsippet. Du nekter å godta det også sikkert.

Knekker ikke stanga mi. Bruker det som passer. Resten kan du bare glemme. Gidder ikke være mer med på kveruleringa di. Du gir deg aldri uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare et eksempel på prinsippet. Du nekter å godta det også sikkert.

Knekker ikke stanga mi. Bruker det som passer. Resten kan du bare glemme. Gidder ikke være mer med på kveruleringa di. Du gir deg aldri uansett.

Da lar du det bare være,ikke noe vanskligere enn det.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å synse,men vanskelig å si egentlig.

Selv tror jeg ikke at en brå eller rask belastning/bevegelse gjør noen forskjell,men kanskje heller det at vi vrir.

Det som interesserte meg her var at dette er en 1pc og en lettere stang,og på tross av den tynne veggen

tåler såpass mye som den gjør.

 

Tom.

Vet ikke helt om jeg er enig. Det er en viss treghet i selv de stiveste materilaler. Det er mange materialer man kan bøye langsomt, men som knekker dersom man setter opp hastigheten. Regner med at carbonfibre og limet som brukes i stenger har ulik sprøhet og treghet..

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg er enig. Det er en viss treghet i selv de stiveste materilaler. Det er mange materialer man kan bøye langsomt, men som knekker dersom man setter opp hastigheten. Regner med at carbonfibre og limet som brukes i stenger har ulik sprøhet og treghet..

Tom Aage

Dette vet jeg heller lite om Tom Aage,men hvis du,eller noen andre kan fortelle oss eller lære oss mer om det,så er i allfall jeg keen to learn som det heter.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag kan være at hard brå belastning på et "svakt" punkt på klingen kan føre til et brudd (?)

Men vet ikke. Har sjokkbelastet mange stenger men kan ikke huske at det har ført til brudd.

Under kasting derimot, men det mener jeg må skyldes en skade.

Har klingen helt jevne vegger, og ingen skader tror jeg man skal slite hardt med å knekke stangen,

Noe div klipp viser ganske godt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg heller lite om Tom Aage,men hvis du,eller noen andre kan fortelle oss eller lære oss mer om det,så er i allfall jeg keen to learn som det heter.

 

Tom.

Jeg er ingen ekspert hverken på fluefiske, stenger, casting eller materialer. På en annen side har jeg hatt mange på hoppski, fortrinnsvis med Fisher som jeg hadde kontrakt med. En sesong knakk jeg iallefall 4 pa ski, og det var ski som lå helt i grensland i forhold til vekt. Men nå er jeg ute og kjører, kan ikke si jeg har målt bøyning ved brudd i bakken kontra å bøye de rolig lengst mulig for hånd. Hvordan bruddstyrke i materialer evt avhenger av akselerasjon på belastning bør det jo gå an å finne ut av. Mulig en kompis i NTNU har noen svar.

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lager vel fiskestenger så hvorfor har jeg aldri sett en film hvor disse gutta fisker? En ørretfilm ville sagt mer om deres tanker og stenger enn hvor mye ei spesiell 8'er stang tåler under en slik konstruert situasjon. For alt jeg vet så kan akkurat denne stanga ha blitt forsterka for å selge enda mer via reklamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter jeg spent på Syversens fiskeklipp av Rajeffkara! Full sol, blank, lav elv og ellers krevende forhold, æru snill   ppcrazyeyes

 

 

En ting til, hva har skjedd med forumet etter oppgradering og eierskifte? Mer, eller mindre action og input? 

hmm...må lage egen tråd, kanskjeee...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke studere Newtons 2. og 3. lov? Her ligger svaret på hvilke krefter som er i sving ved blant annet et fluekast.

Litt forenklet sagt: (Kraften (resultantkraften) er produktet av massen og akselerasjonen).

For de av dere som behersker litt avansert matematikk er det bare å ta fram kalkulatoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne sitere fra et annet forum hvor stangbrudd ble diskutert i oktober. Skrevet av en som kaller seg switchbutt.
 

Når vi "trøkker til " under kasting sa instruktøren i sommer Mikael Blomberg, at det er vanvittig hvor mye stanga egentlig bøyer seg.. Jeg har studert noen High speed filmer i slow motion, av selve stangen, og ble temmelig forbauset, Bøyekurven ligger ikke så langt unna det som stangemnet normalt knekker på i fabrikantenes belastningstest der brudd inntreffer. Det er derfor grunn til å kanskje være litt varsom med å legge på for mye snørevekt fra anbefalt, i f.eks det ekstreme "skuddet" som vi bruker i Spey. Det andre er selvsagt når snøre hekter bak deg akkurat når kastet "skuddet" nesten er avsluttet forover, da knekker det fort..


mer om brudd..

En annen ting som her er nevnt av andre, er mulighet for klem eller kakk-belastninger og kuttskader, som kan ha skjedd, men som ikke er synlig før stangen tas i bruk. Tester med micrometer viser at Karbonemnets tykkelse i tupp-område der du hadde brudd (meget vanlig sted) er ca 0,5 mm, En liten klem, tråkk, eller ripe i så tynt gods er kanskje usynlig men meget farlig. I bunndelen og midt er emnet ca 0,7 til 1 mm tykt. her tåler stangen mer juling, men merk, når du belaster stangen hardt, f.eks. stor fisk på god avstand, eller sitter fast, flater tuppen ut og kan ikke brekke, den blir helt uten betydning, men bunndelen får hele bøye-belastningen og til slutt knekker den. Normalt på 3 og 4 delte stenger rett ved første hanndelens topp, eller noen cm ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at prinsippet er det samme, men en plastpose har vel litt andre egenskaper enn karbon eller motsatt ? Det er vel kanskje det som er interessant med forskjellige typer materialer i et stangemne. Jeg kan bare nevne at Silstar kom med boron stenger på nittitallet, og de var vel ikke like gode og holdbare som Winston sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...