Gå til innhold

Vadere som virkelig holder


Truls

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er lei av vadere som 'ikke holder mål'. Har vært gjennom mange par, og har skylt og tørket etter bruk.

Fisker kun i saltvann, men går en god del i løpet av fisketurene.

Har noen en vader å anbefale som holder tett. Alt annet spiller egentlig mindre rolle.

Mvh Truls, på leting etter noe som holder meg tørr. Lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et eller annet neoprene når vannet er kaldt, får biltemagreier til en femhundrelapp. simms g3 eller g4 resten av året. har selv kastet bort tid og penger på ubrukelige vadere før jeg kjøpte kvalitet. Sånn jeg ser det er det kun simms og patagonia (gallegos) som består testen, kanskje Guideline alta på en god produksjonsdag...

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et eller annet neoprene når vannet er kaldt, får biltemagreier til en femhundrelapp. simms g3 eller g4 resten av året. har selv kastet bort tid og penger på ubrukelige vadere før jeg kjøpte kvalitet. Sånn jeg ser det er det kun simms og patagonia (gallegos) som består testen, kanskje Guideline alta på en god produksjonsdag...

Tom Aage

Min guideline Alta holdt bare ett år. Så ble den lekk, flere steder! Det ble med den ene Alta'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt og testet en del vadere opp igjennom årene og det er Simms g3-g4 buksen som er mest robuste. Selv om ingen av disse buksene er en av mine favoritter som en allround vader så er det disse som aldri svikter.
Ønsker du en billigere alternativ så har Vision kommet med en ny bukse. Vision Kura Ultra er ikke gore-tex vadere men skal tåle en del juling.

Samtidig om du er tålmodig så vet jeg at Vision kommer med en bukse som er ment for kyst bruk enten på slutten av årets sesong eller til neste sesong. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg har prøvd har holdt et halvt-et år. Synes det er for dårlig rett og slett.

Hadde vært flott med et alternativ som bare er til å stole på.

Enten jeg må langt opp i pris eller gå i en neoprene, så får det heller være. Vil bare holde meg tørr fra sjøvann,

Kondens er en annen sak selvfølgelig, men det har jeg aldri vært plaget med.

Tett er tingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat handla eco serien til rapala. Foreløpig virker det som om det er vellaget og funksjonabelt. Noen andre med erfaringer ? Jeg kjøpte bukse og sko på tilbud til 2000 og jakke til 999 på tilbud ett annet sted :)

Eneste erfaringa jeg har med rapala og flueutstyr er skoa brodern fikk av meg- de henger nå sammen ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt rundt på nettet, og også kommet over denne store testen av vadere, blir jeg nok å prøve ut Orvis Silver Sonic Convertible. Fåes bare ett sted i Norge for 3500, men blir å kjøpe dem fra USA for 1500, i tillegg til annet utstyr også :) Ser ut til å få mye skryt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg har prøvd har holdt et halvt-et år. Synes det er for dårlig rett og slett.

Hadde vært flott med et alternativ som bare er til å stole på.

Er det bare jeg som ser ironien i at

 

1) du spør etter spesifikke anbefalinger basert på erfaring

2) du fremhever at du selv har erfaring med "mange par" som ikke holder mål, uten å gi noe som helst informasjon om hvilke merker/modeller det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vadere holder tett over tid....har lagt i titusenvis av kroner på alt av det såkalte beste av det beste"alt lekker etterhvert! Har akkurat funnet ut at mine siste Patagoniavadere til den nette sum av 7000,-++ lekker i sokken 2 steder,brukt en sesong...ikkeno holder mål for aktive sjøfiskere som meg selv...fisker året rundt flere ganger i uka) er og blir en dyyyr forbruksvare som man desverre er avhengig av. (skulle tro produsentene også veit det) :(

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt rundt på nettet, og også kommet over denne store testen av vadere, blir jeg nok å prøve ut Orvis Silver Sonic Convertible. Fåes bare ett sted i Norge for 3500, men blir å kjøpe dem fra USA for 1500, i tillegg til annet utstyr også :) Ser ut til å få mye skryt!

 

jeg kjøpte disse fra new york i fjor og kan ikke si noe annet en at de er drit bra! helt tett, kanskje ikke de varmeste. Men holder deg tørr ihvertfall :D 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vadere holder tett over tid....har lagt i titusenvis av kroner på alt av det såkalte beste av det beste"alt lekker etterhvert! Har akkurat funnet ut at mine siste Patagoniavadere til den nette sum av 7000,-++ lekker i sokken 2 steder,brukt en sesong...ikkeno holder mål for aktive sjøfiskere som meg selv...fisker året rundt flere ganger i uka) er og blir en dyyyr forbruksvare som man desverre er avhengig av. (skulle tro produsentene også veit det) :(

Der er poenget Pistus.

Det er vel liten tvil om at en sjøfisker utsetter sine vadere for værre saker en tørrfluefiskern gjør å tildels laksefiskern.

Blir kanskje litt steriotypt men har sett noen tørrfluefilmer å det slår meg at mye av fisket foregår fra land gjerne sittende på huk:)

Mens saltvannsfiskeren står ofte utvadet.

Kanskje produsentene ikke lager bukser for sånt bruk?

Da er de dømt til å begynne å lekke.

Leste på et dykkerforum at neopren ikke har godt av saltvann. Hvis drakten ikke blir skyllet etter bruk tørker saltet i neoprenen å saltkrystallene får etterhvert disse til å lekke.

Så hvis man alikevel må bytte hvert år eller annenhvert er det vel bedre å kjøpe billig???

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får gjøre som dere vil, men mitt inntrykk er at neoprenvadere holder max to sesonger hvis de blir brukt en del. De jeg har hatt opp gjennom årene har begynt å lekke enten i skrittet eller nede på leggen. Derfor kjøpte jeg et billigsett av såkalt pustende vadebukse (her er det lov til å le) på EUROSPAR. Husker ikke om det var fire eller fem år siden. Prisen var bare KR. 1000.00 for bukse og støvler. Nå fisker jeg ikke hver helg lenger, men de er tross alt brukt en god del, og tette er de. Staffan bemerket oppe på et treff i Rena om hvor lenge de ville holde. (Så nå vet du det, Staffan.) Om de er så veldig pustende vet jeg ingen ting om, har ikke noe å sammenligne med, utenom neoprene. Er vel ikke mer enn to lag med stoff heller. Ikke vet jeg, men etter de krav jeg har (veldig små), så er jeg mer enn fornøyd. Kommer nok til å holde den tiden jeg fortsatt kommer til å fiske.

 

Magne Fjellstad.

 

Glemte å nevne at navnet på buksa er    NORDSJØ.

 

M. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte disse fra new york i fjor og kan ikke si noe annet en at de er drit bra! helt tett, kanskje ikke de varmeste. Men holder deg tørr ihvertfall :D

Høres veldig bra ut! :) Tenker jeg bestiller de snart, må bare sjekke ut hva som blir rett størrelse for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen kommer opp med jevne mellomrom. Forrige gang var det en (jeg husker ikke hvem) som sa:

 

"Det finnes to typer vadere: De som lekker og de som kommer til å lekke".

 

Jeg synes det var et godt svar, jf også Pistus sitt svar over. 

 

En ting er sikkert. Møter du på piggtrådgjerder eller går skikkelig på tryne, hjelper det fa.. ikke hvor mange lag Goretex det er i buksa. Da er det godt å vite at du ikke har svidd av 7000 spenn. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig optimistisk lesing mtp at jeg snart må ha nye vadere. Frister ikke veldig og svi av 6-7tusen på noen topp-vadere hvis de ikke kan forventes å leve en god stund. Forutsetter så klart normal bruk, uten piggtråd og tornekratt. Men kysten krever sitt.

Takk til alle for tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Headwaters bukser går på sin fjerde sesong med helårs-kjør... Dvs både salt og søtt, skarp stein og kvass kvist. Har brukt litt aquashure pga av skarpe gjenstander og tryning, men ALDRI på sømmer, sokk eller andre utsatte punkter. Kan ikke annet enn å anbefale de buksene der gitt. 

 

Så man MÅ ikke kjøpe G4 til sju tusen, det holder i mine øyne med saker til 3-4 tusen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner bare midjevadere i headwaters. Dem koster 1999 hos skittfiske btw hvis noen lurer. De har også noe som heter headwaters convertible som da ser ut som midjevadere med bukseseler, og prisen er satt til 4499?? Hva er forskjellen, om hvem i hælve*e betaler over to tusen spenn for ei buksesæle?:D

 

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=66526&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Simms+Headwaters+Pant

 

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=77747&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Simms+Headwaters+Convertible+str.+ML

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Headwaters er i beste velgående - det er bare å bla seg fram på nettsiden hos Flyfish Europe...  NOK 3499,-

Litt dyrere enn direkte import kanskje, men denne topic'en viser kanskje at en servicemulighet hos Flyfish Europe på Kløfta kan komme godt med..?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...