Gå til innhold

Risteboks


Olav Haug

Anbefalte innlegg

Hoi 

 

Vil gjerne høre om ditt valg av ristepulver for best mulig tørking og flyt. Sjøl sverger jeg til den hvite "top riden" fra Loon. Sikkert mye av gammal vane, for jeg har brukt boksen ganske lenge, men pulveret sammen krystallene gjør jo jobben godt også da  <<l Har faktisk enda ikke prøvd et bedre pulver, så forslag til erstaninger eller bedre tas i mot med takk  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, noe slikt ja. Brukes i parfymeindustrien. Den pakka så langt mer suspekt ut enn den jeg kjøpte :-)

Jeg fikk faktisk selger til å skrive en lapp som spesifiserte hva det inneholdt. Uansett, drevene tollere tror jeg ikke løfter på øyenbrynene av dette uansett. Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 1l med silica-pulver for en del år tilbake, så jeg har til jeg dør, pluss sønnen. Har vel et tyvetalls bokser av TMC liggende som jeg etterfylle. (tørker i micro først). Har ikke merket noen forskjell fra TMC og Loon på effektivitet.

Enig med mr. Wie i det der med TMC og Loon. Mye av det samme. Jeg tørker gjerne flua først med amadou, også gir jeg den en omgang i risteboksen. 

 

Meget lurt det der med pulveret. Fungerer det "rett ut av posen"?  Sikkert et tåpelig spørsmål, men jeg forsto ikke helt det med tørking i microen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvføgelig brukes det knuskkjuke til hovedtørken  <<l Men etter hovedtørken, så er det boksen som gjelder - så lenge flua ikke inneholder feil materialer, er helt svart etc 

 

Jeg vil forresten tru det bare holder med å etterfylle boksen med silica pulver, og la krystallene bli. Iallfall med Top ride, som har ganske grove "krystaller"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har hatt mørke farger også :) Men er det sånn at den svarte once&way klekkern med feks påfugl er ubrukelig etter runden i kjuka, så bare bytter jeg flue til ei tilsvarende. Dessuten synes jeg ikke det mørke pulveret og dry shake generelt, sjøl om det er flere år siden jeg har prøvd, er like effektivt som den hvite topriden. Blir mye topride her nå, men det er en fin blanding  fffishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på å lage eget pulver... Har du noe formening om de krystallene som er i top-riden er silicagel?

Tenker på noe lignende sånt: http://realmarine.mamutweb.com/Shop/Product/Silicagel-selvindikerende-i-spann-à-75kg/11102075

Hadde en risteboks med krystaller som skiftet farge når den var "oppbrukt" , men husker ikke hvilket merke det var på denne. 

Antar at krystallenes funksjon er å trekke fuktighet ut av pulveret,og da må det jo være glimrende å ha krystaller som gir beskjed når de er mettet med fukt  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det ikke det a? Bare at i større krystallform? Her veit sikkert andre mye bedre enn meg. 

 

7,5 KG?  ;D  Ja, da skulle det vel i hvert fall holde ut sesongen ;) Si fra hvis du handler, så kan jeg kjøpe noen gram med pulver av deg?! 

 

Har forresten tatt vare på en del slike små silicaposer, som man får i div poser med mat(potetgull og snaks fra østen feks), men har ikke fått gjort så mye med dem utenom å la dem ligge i fred. Det kreves nok ekte morter eller hydraulikk for å knuse dissa kulene kontrollert. Hammer blir søl, for det har jeg prøvd  pppirat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...