Gå til innhold

En stangkjøpers bekjennelse.


fumigatus

Anbefalte innlegg

Hei. Det er sikkert mange av dere som tenker jeg er en moron, men det får så være. Jeg bor litt klønete til for å komme meg i butikken, dog veldig gunstig til for å komme meg til ørretvann, og det siste er jo mye viktigere enn det første. 

Jeg har en Burkheimer DAL som er blitt brukt i et par sesonger nå. Synes det funker bra til tider, men har vel egentlig aldri fått skikkelig tak på den stanga. Så jeg klemte til å kjøpte en Zenith #4, 9 fot, usett og uprøvd. Ikke minst pga denne supre tråden av Itte Hackel http://www.fluefiskesiden.no/forum/topic/20758-orvis-helios-ii-vs-hardy-zenit-med-et-hint-av-method/. Dritskummelt med netthandel for impulsive sjeler, men hvor galt kunne det egentlig gå?  

Uansett, sitter her med ny stang i hånda, og har nettopp vært ute i gården å slengt rundt et gammelt og slitt Vision WF5.

For det første, jæskla godt pakka inn den Hardy stanga. To trekk og en tube måtte fjernes. Plugger i hunnholken pilles ut (et under hvis jeg ikke mister en eller flere av dem), før herligheten kunne settes sammen. Som nevnt er det Burkheimer jeg er "vant til", og for å være ærlig, Zenithen var ikke spesielt vakker. Likner litt på biltema stangen jeg kjøpte til dattera mi. Kanskje bortsett fra snellefestet, jeg likte det. Men når det kommer til kasteegenskapene gleder jeg meg veldig til fortsettelsen. Umiddelbart godfølelse, nydelige bukter. Veldig behagelig å kaste med, og en helt annen følelse enn Burkheimern. I ettemiddag skal jeg opp i kulpen og prøve på vann. Blir spennende å prøve vannkast og skikkelig line. 

Jeg vil sende en mmmakeout  til Itte Hackel for ovennevnte tråd.  

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ombestemmer meg. Etter å ha fått rigga stasjet i går så jeg at det var en veldig flott fluestang. En Nydelig stang. Og utrolig bra å fiske med. Kombo' n med mkb dist pres nr 5 funka strålende for meg. Jeg synes jeg kasta bedre enn jeg noengang har gjort, og det er godt nok ;)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he...

Kjente jeg ble litt urolig, når jeg begynte å lese denne. Men så gikk det bra likevel.

Stenger, er jo som kjent forskjellig. Vel så forskjellig er hva man liker. Håper, at mine beskrivelser av hvordan jeg opplevde Zenit`n under min testing, ikke er langt fra din opplevelse. For stengene er de samme, uavhengig av hvem som bruker/tester. Mest sannsynlig, liker vi ganske liker stenger, og det er godt tråden kunne bidra til ditt valg av stang, og at mine beskrivelser, står i forhold til hva du også opplever.

Takker for klappet på skuldra, det gjør godt.

Lykke til med en nydelig stang og skitt fiske i sommer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vært oppe ved en liten bekk ikke langt unna. Det er mulig jeg blir litt flåsete nå, men jeg vil komme med en oppdatering. Jeg er oppglødd.

Bekken er et bra sted å "fiske-trene", det er mye småørret som er artig å kaste på. Men det er en bekk, så jeg tok en snelle med MKB WF6 og den nye stanga. Jeg veit ikke hva som skjedde, men plutselig begynte jeg å tenke på Staffan Lindstrøm. Mannen er nesten blitt en helt for meg. Det var nemlig blitt like lett å kaste pene kast som det ser lett ut å kaste når Staffan Lindstrøm kaster. Helt utrolig. Kan dette være et sammentreff av tilfeldigheter? At jeg plutselig skulle se lyset samtidig med at jeg kjøpte ny fluestang? Eller er det bare å legge 6 lapper på bordet så klarer man det som heltene klare? Greit nok at lina var tung. Men klumpen er kort, og det er anbefalt å gå opp en klasse fra produsenten. Stort sett kast opp til 12-15 meter, en plass er fin og øve på 20+. Dette var artig, genialt impulskjøp :)  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det du sier her, fumigatus. Har flere ganger opplevd at sperrer har løsnet med nytt utstyr, ikke bare med stenger og liner men også med bindestikker og denslags. Mulig man lurer seg selv til å tro dette, men det spiller strengt tatt ingen rolle så lenge alt klaffer. Grattis med ny stang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...