Gå til innhold

Fluer, tips og triks for vanskelige forhold


Truls

Anbefalte innlegg

Vanligvis er sjøørreten ganske grei å ha med å gjøre, men under en del forhold kan den være vanskelig.

Strålende sol. Helt vindstille, krystallklart vann. Varmt og veldig kaldt vann. Lavt vann, veldig høyt vann. Grumsete vann, og kombinasjoner av disse.

Alle disse kan gjøre fisket vrient.

Har du noen fluer, tips og triks som du tyr til under ulike vanskelige forhold?

Her kan det sikkert være mye å lære både for erfarne og uerfarne!

Så del gjerne dine erfaringer og tanker rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelige forhold fordrer tynne og lange fortommer, 2 stanglengder bruker å holde, men også lengre, spiss 0.15-17. Mindre fluer som er svært lett dresset og gjerne gjennomsiktige. Litt vind hjelper på, og man kan gå ned på fortomslengden, men jeg fisker samme fluene da også. Om ikke vannet blir farget da. Lett is more er alt man trenger å tenke her.

Fluetyper er lopper og reker i naturlige farger, eller hvite\transparente. En surf candy er også god under slike forhold ,men bruk litt tykkere spiss da, for disse fluene fiskes best hurtig.

Glassline!!

Finn pålandsvind om mulig.

 

Sommertid, varmt vann og sol. Og kanskje ingen vind. Synk 4 og 6-12 cm streamere. Chartreuse rygg, slanke fluer. Jeg bruker angel, Clousers og en egen Flatwing variant av Leftys Deceiver. Fisk hurtig på ca 1 meters dyp. På grunt vann eller om vannet er svært klart, bruk samme fluene i oliven.

Grunnen til at jeg fisker sjøørret med så store fluer om sommeren er at jeg i flere år kun har fisket havabbor på denne tiden. Men fikk ofte mer sjøørret enn havabbor, selv på fluer opp til 16-18 cm. Så jeg ser ingen grunn til å fiske små fluer og ha dårligere sjanser på begge arter. Det er noe annet om det er mye vak og man kan spotfiske på disse.

Det er litt viktig for meg å velge rett line på denne tiden, synk 3 eller 4 gir meg mye mer fisk enn int eller synk 1. Ikke fordi jeg alltid fisker så mye dypere med synk 4, for det gjør jeg ikke. Men er vel heller det at man kan variere så mye mer med en slik line, og at man derfor er mer effektiv. Det er ingen hensikt å fiske grunnene med int eller flyt på denne tiden, foruten om på natten. Men da er det ofte samme stedene som på dagtid, som fisker bra.

Søk opp steder med strøm, gjerne mye strøm. Men jeg liker ikke at strøm og vindretning går hver sin vei. Om den gjør det, husk for all del på å fiske en line som synker likt hele veien. Det sier seg selv at en synk 4 med flytende skyteline ikke vil være effektiv under slike forhold.

 

Grumsete vann. Sterke farger og store fluer. Fortom ikke viktig. Ikke så mye liner heller, om man ikke vil forsøke å fiske under det fargede vannet da. Blir ofte litt klarere lengre ned. Sorte fluer er også bra, fisk inn fluene i et tempo som passer den aktuelle flua. Det gjelder egentlig alltid, og svært mange tenker ikke så mye på det.

 

En hareøre eller to kan være lurt å ha med i boksen..

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...