Gå til innhold

Impulser til eventuelt nytt stang kjøp


9ls1

Anbefalte innlegg

Nei ikke prøvd Circa, har aldri sett eller holdt i en før heller :) Det ender vel opp med at jeg kjøper en haug av stenger brukt og selger unna di jeg ikke liker.

Jeg holder ihvertfall øynene oppe på bruktmarkedet i håp om at det dukker opp noen av stengene jeg nevner, både på svensk og norsk sokkel ;)

Høres ut som en god plan ;) Vi kan prates på fjesern så skal vi se om du ikke skal få prøve den circan når du er i området. :)

Endret av femundtravler
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kim.

Jeg har skrevet endel om dette i en tråd. Dette er selvfølgelig en helt personlig vurdering, og må oppfattes, som akurat det. Men vil tro den kan være til nytte likevel

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/20758-orvis-helios-ii-vs-hardy-zenit-med-et-hint-av-method/?hl=%2Bhint+%2Bmethod

 

Som du sier, så lager lina litt lyd i ringene på Zenit, men jeg har samme oppfattelse som deg, hva andre egenskaper anngår.

Jeg har testet stenger igjen nå på sensommeren, mest for moroskyld. Dette har jeg gjort, for og sjekke om valget ville vert det samme i dag. Og jeg lener meg rolig tilbake, med god mave følelse. Valget var riktig.....for meg :-)

 

Men i og med at du har en #3, ville nok også jeg vurdert en #5,.....kanskje?? Forresten ikke sikker ;-)

Jeg har lest tråden din sånn ca 100 ganger ;) Var en av grunnene til at jeg slo til på 3'er Hardyen :)

 

Nordisk fører ikke Winston lenger, tror jeg . . .

Hvor skal man leite hen da? Utlandet?

 

Kjenner ikke NRX, men vær klar over at Helios har en helt annen type aksjon enn G2 . . . G2 er langt dypere/roligere.

Er klar over at det er en vesentlig forskjell mellom dem ja ;) Er vel G2 jeg helst vil prøve ut. 

 

Høres ut som en god plan ;) Vi kan prates på fjesern så skal vi se om du ikke skal få prøve den circan når du er i området. :)

Takk for tilbudet! ;) Har du en liggende?

Endret av 9ls1
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type aksjon/ stang er du på jakt etter? Ser du nevner NRX og Circa i samme magedraget, og dette vil jeg påstå, er stenger i hver sin ende..

De som ligner mest på hverandre, er Helios 2 og Zenit. Zenit, opplever jeg som en mellomting, mellom mid og tip flex`n til Orvis.

Dette er stenger i det kvikke segmentet. Om du også er åpen for Fario og Circa, er dette stenger i den andre enden av skalaen.

Det er også en ny Sage modell på vei, som kan være verdt og sjekke, før eventuell handel. Denne skal ha en viss dybde, men ikke på langt nær så dyp som Circa.

 

Det hele bunner ut i hva du skal ha stanga til, og hvilken type stang du liker.

 

Er du veldi fornøyd med den du har, er du ordentlig trygg, om du velger en maken i lineklassen du skal ha. Bare og kjøre på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ute etter en roligere, mer følsom stang en lpxe'n jeg har. Det er utgangspunktet.

 

Grunnen til at NRX og Helios er nevnt er for å finne ut hvor dem ligger i forhold til LPXe'n. Er fullstendig klar over at det er to forskjellige verdener ;)

 

Hardyen liker jeg utrolig godt! Hvis en 905 gir samme følelse som 803'n jeg har, så er dette helt klart noe jeg er ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da, kan du slutte og leite :-) Zenit #5, er et råskinn. Men som tidligere nevnt, er det stor forskjell i bruken på den #3 du har og en #4 også. Det er mer trøkk og punsh. I #5 blir det litt mye til mitt bruk.

Men skal du kombinere tørrfluefiske, med gullhoder og små streamere, er nok #5 spot on. Bare å kline til.

Selv hadde/har jeg litt vanskelig med slike valg, til en kompis nevnte at så lenge du liker det du har, blir det perfekt ved bruk. Med andre ord, om man har utstyr, som en liker og bruke, blir det brukt og man lærer seg og bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fikser 99% tørt, så ror vi samme båt. Handler det om normalt fiske her på Østlandet, så er jeg ikke lenger i tvil. Det er #4 stanga som nok gjelder..  #5 tåler nok litt mer vind, men erfaringsmessig, gjør ikke insektene det.... ;-)

Har du mulighet, til og få prøvd begge, så skal du selvfølgelig gjøre det. Men jeg vedder ei pølse i brød på at du ender opp med #4`ern ;-)

Om du har veien forbi Lillestrøm, så klem inn fem minutter til et besøk hos Gero. Ta en prat med Robban. Han endte opp med samme riggen han også, etter all testinga vi dreiv med i fjorhøst. Han kan helt garantert fikse deg litt prøvekasting også... :-) Ringer du til de først, og de ikke har #4 på lager, skal jeg møte deg der, så kan du få prøve min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt ei Zenith 905, som jeg håper detter i postkassa før jeg må levere tilbake stanga jeg har på prøve :) Blir spennende å teste dem oppmot hverandre og kjenne forskjellen, svakheter vs styrker.

 

Har kun fått testet B3LS'en i noen minutter i dag tidlig. Likte den godt! Lett, følsom og veldig behagelig rett og slett. Den kapitulerte litt på lengder over18-20 meter. Men alt innenfor var som en drøm. Og stanga ser jo ut som en million kroner :)

 

Takk for tilbudet Itte hackel :) Kanskje jeg ender opp med 3 nye stenger ^^

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok som det gjør med de fleste av oss dette.

Nye stenger i hytt og pine. Masse stenger og egentlig alt for lite tid til å bruke det.

Hvor var det jeg leste at en fluefiskesiden værste mareritt er at når man dør så blir fluefiskeutstyret solgt til den prisen man sa at man betalte for det...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Status nå er at jeg har sendt B3LS'en tilbake til Drangedal :) 

 

Jeg går fortsatt å venter på Zenith'en.. Enten er selgeren supertreig til å sende, enten har han tatt penga og gitt f i å sende stanga :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...