Gå til innhold
  • 0

Fortom ryker


Capo

Spørsmål

Hei.

 

Var ute å kjøpte fluestang sett fra orvis i går.

 

Etter å ha kastet noen timer begynte jeg å få teken på kastene, men det gikk med en 5 - 6 fluer på disse timene. Vet ikke helt hva som er feil. riktig nok hektet jeg meg opp i en busk et par ganger som kann hå fått fortommen til å ryke. Men de fleste gangene fikk jeg et piskeslag bak meg og flua var borte vekk. Gjør jeg helt feil når jeg får dette piskesmellet? evt hva gjør jeg feil. Mistenker for mye kraft og fart.

 

Vet heller ikke hvilken fortom som står på siden den følgte med stanga, men er ikke veldig fornøyd med den akkurat nå.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

..og husk; i tillegg til at du lar lina strekke ut i bakkastet skal framkastet skje med en aksellererende bevegelse - myk start, aksellerasjon til maks fart fram til bråstopp ca. kl. 10, la lina strekke seg og start /gjennomfør bakkastet på tilsvarende måte, med bråstopp ca. kl. 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tiltrer det som har vore skrive ovanfor.

Veldig ofte er det slik at iveren kan ta overhand. Det er faktisk overaskande kor lenge du kan vente før du byrjar/aktiverar kastet framover utan at floga hektar seg i noko. Hugs å ta deg god tid etter bevegelsen bakover, slik at lina og fortommen får strekt seg godt ut bak deg. Deretter gjer du ein gradvis aksellererande bevegelse framover til brå stopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En praktisk løsning for å begrense flueforbruket mens du øver deg på kastingen så anbefaler jeg deg og bytte fortom. Den er sikkert veldig tynn og hvis den er gammel kan den også være rotten. Kjøpt deg en 3x fortom, knyt på en 4x spiss og fest flua med en annen knute enn "enkel slukknute". Denne har en en brukstyrke på omkring 60%, imens f.eks crawfordknuten har en bruddstyrke på 99%.

En 6x fortom med enkel slukknute kan fort ha en bruddstyrke nede godt under 1 kg, og dette er hvis den ikke er rotten.

En fersk 4x fortom med crawford knuten kan ha bruddstyrke oppimot 3 kg.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...