Gå til innhold

Bø i Telemark


gorgon

Anbefalte innlegg

Jeg skal på ferie i juli til Bø i Telemark, og lurte fælt på om det er noe poeng i å pakke ørretstanga. Jeg bytter gjerne vassdragstips herfra mot fisketips fra vestre del av Finnmarksvidda (triangelet Alta-Kautokeino-Kvænangen). Fisker sjøl C&R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve Bøelva har jo litt vel bra med ørret da. Tror den er greit overbefolka, men vet ikke sikkert.

Ellers er Lifjell rett i nærheten. Kort, men bratt å gå opp, men det er skikkelig fint der oppe, og skal visst være noen gode vann. Har fått et tips en gang som jeg sender på PM, men har ikke vært i det vannet selv.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på ferie i juli til Bø i Telemark, og lurte fælt på om det er noe poeng i å pakke ørretstanga. Jeg bytter gjerne vassdragstips herfra mot fisketips fra vestre del av Finnmarksvidda (triangelet Alta-Kautokeino-Kvænangen). Fisker sjøl C&R.

Du skal absolutt pakke fiskestanga. Selve Bø-elva har en del småørret, men det er muligheter for enkelte større fisk - særlig i utoset av Seljordsvannet der kan enkelte "beist" slippe seg litt nedstrøms til Bø-elva - kanskje en stripende streaking caddis kan lokke de opp...

Vallaråi som renner inn i Seljordsvannet langs veien E134 kan også være artig - men er preget svært ustabil vannføring. 

På Lifjell var det noen gode vann for noen år siden - men, om det er slik lenger vet jeg ikke. Småholman og Svarttjønn var gode.

Faktisk er det mulig å fiske laks i Bø-elva opp til Oterholtfossen, men elva er preget av sen oppgang av laks, så du skal ikke har for store forhåpninger.

Et råd er å oppsøke "Brukås Sport" i Bø - en del av personalet der har gode fisketips, og har muligens oversikt over når laksen blir tatt i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...