Gå til innhold

Randselva 2014


Gavia

Anbefalte innlegg

Positive ting skjer i elva!

Jeg frykta vi fikk en lang og høy flom, men Randsfjorden har kuliminert og energiverket har strypt til demningene. Dermed skvatt vannføringa under 100 kubikkmeter. Fortsetter det sånn kan det være fiskbare forhold allerede førstkommende helg.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikke noe klekking i dag heller.

Hvis dere skal fiske i Randselva må dere fra nå bruke mobilen for å kjøpe kort. Kortkassene ved elva får ikke være i fred så foreningen må kutte ut fiskekortsalg fra kassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld opplevde jeg årets første gode vårflueklekking. Kommende helg kan bli fin. Hvis den gode vårflueklekkinga fortsetter kan det være bra i store deler av elva.

Det er svømmende vårfluepupper fisken går etter nå. Du ser det på vakformen, en slags plaskevak. Men innimellom også forsiktige vak på vårfluer som ikke er så aktive.

Svømmepuppeimitasjoner i str. 12 til 16 og imitasjoner av lysebrun og mørkebrun voksen vårflue i samme størrelser holder antagelig.

Hvis du har sett Andre Bruns DVD om vårfluer har han en glimrende imitasjon av svømmepuppe. Jeg brukte bl.a. den i går kveld og det funka. Fisken tok den både dead drift og stripende i svingen nedstrøms.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Gavia.

 

Er litt i tvil om jeg skal gå for Randselva eller dra opp til Vesleflåtan og se om jeg kan være heldig og treffe på noe vulgata:-). Akkurat nå er det 70-30 i favør Randselva. Er det noen mulighet for Sulphureaklekking i Randselva nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klekker litt spredt sulphurea. Har akkurat vært flere steder ved elva for å se om regnet ga noe døgnflueklekkinger, men fant ingen. Fiska litt med nymfe helt oppe ved Jevnaker, mellom Bergerfoss og Kistefoss, og fikk 3 stk. på 200-300 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også en tur i elva i dag, så kun spredte vak, så fisket med streamer. Hadde en på, men den glapp. Kjentes ut som en helt OK fisk. 

 

@Gavia: Hvordan er det med fiske over Viul, er det noe fiskekort-løsning eller er det fritt fiske? Har ikke fisket der, ettersom jeg ikke har funnet noe informasjon om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos elva 3 ganger i siste uke og hver gang fikk noe ørreter (alle rund 200-400 gram) på brun f-fly str. 16, men ikke sjans på tørt, en to bittet i svingen nedstrøms, og alle andre når jeg trekket snøra tilbake mot strøm. Flere biter kom litt uforventet når jeg ville bare ta ut snøra og kaste på nytt. I guess that's called learning by doing.  jeg skal til elva i morgen, kanskje vi sees. Nå skal jeg binde noe vårflue pupper, som gavia anbefalte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dessverre at det begynner å bli folksomt i øvre deler av elva. I øvre deler av elva er det grunneierne som skal spørres. Dette er et mer sårbart område, og det faktum at mange tar livet av småfisk på 20 cm og mindre, er ikke bra . En annen ting som er et problem er noe jeg har tatt opp før: Forsøpling!! Det har aldri før vært så dårlig som nå . Søpla flyter enkelte steder og et sted jeg kom til ,sto det et forlatt partytelt!! + at det var hensatte griller, plastposer mm.overalt. Det hele var toppet med at det var felt 2-3 friske grantrær, som var forsøkt brukt som ved. Jeg tror nå tiden er inne for å innse at dette ikke bør fortsette. Jeg oppfordrer til at man rydder opp etter seg, og at man sier i fra til de som ikke gjør det. Men som sagt , jeg mener uten å påberope meg ekspert status at området mellom Viul og Kistefos ikke tåler den utviklingen som ser ut til å være under oppseiling og at dette området sånn sett har stor påvirkning på området nedstrøms Viul. Om man allikevel "må" fiske oppstrøms Viul bør man vise både fisken og naturen den respekten den fortjener. Egentlig handler alt om å bruke sunn fornuft. Skitt fiske!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkeslusken: det er bare trist å høre. Jeg var i dag i strekningen mellom Viul og Hvalsmoen og fant søppel også, noe flasker. Jeg kjenner det ikke. Den hele elv er så renslig og vakker og første ting jeg fant når jeg gikk med til vannet var ølflaske...

 

Forresten, jeg tok tips fra Gavia og bindet noe vårflue pupper - mer spesifisk superpuppan str. 12 på barbed nymfe krok. I går fisket jeg i svingen over Hovsenga og fikk 4 ørret, alle bare småfisk. Det høres kanskje bra ut men er ikke når jeg hadde godt 12 biter, noe fra ok fisk. Det var litt frustrerne, så mange fisk henget bare 1-2 sekunder og ble borte... Er det generelt mer vanskelig å sette krok når man fisker våtfluer, nymfer enn tørfluer eller hadde jeg bare tre hender?

 

I dag var jeg som sagt under Viul. Jeg brukte brun f-fly str. 16 barbless dry hook, begge som tørflue nedstrøms og våtflue stripet i svingen og oppstrøms. Jeg fikk kanskje bare 7 biter men klarte å lande 5 . Men akkurat som i går, den største fisk var kanskje 25 cm...

 

Hvor er alle større fisk? Jeg så noe i dag men helt på andre side av elva. Jeg vadet nesten hele vei men var ikke langt fra svømming.

Jeg har ikke sett en eneste fisker i de to dager og var der mange timer så hvor fisker dere?

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenfor Viul må en gjøre avtale med grunneier om fiske. Området nærmest ovenfor Viul er gjeddeland. Helt opp mot Jevnaker kan en treffe på ørret om forholdene er gunstige. Men her er det ikke mange områder som er velegnet for fluefiske. Det fiskes en del med mark og sluk/spinner på de øvre delene. Men totalt sett er ikke fiskepresset veldig stort bortsett fra et par steder. Det er nok lenger mellom de større fiskene i øvre del. Antagelig fungerer fisken her nærmest som en egen stamme. Utvekslig av fisk over demningene oppover forekommer jo ikke og forflytningen nedover er antagelig heller ikke stor. Fisken må bl.a. passere gjeddeland. Mye av fisken i øvre del blir kjønnsmoden når den er temmelig liten. Dette er ofte et tegn på overbefolkning eller en mer småvokst stamme av bekkørretypen. Det hender stor fisk fra Randsfjorden slipper seg ned til strekket mellom Bergerfoss og Kistefoss når vannet har gått over dammen. Jeg har fått fisk som er merka i Randsfjorden nede på dette strekket.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Jeg fisket litt i går på kveld mellom 18:30-20:00. Helt ærlig var jeg litt skuffet. Masse brune døgnfluer, str 16-20, en del caddis - og helt dødt. Jeg har ikke sett en eneste fisk, utenom et par mikroørret som vakket sporadisk. Vannstand er veldig lav men vannet er ikke så varmt lenge. Uansett deilig å være ute men det hadde vært fint å se noe fisk...

 

Edit: i dag så jeg en ganske fin kilos fisk. Den var 45 cm - men død. Jeg fant den i Hovsenga der fiskekort fri sone er nå - i en lomme i midten av elva. Jeg kunne ikke se hva som var årsaken at fisken døde, ikke noe sluk eller noe man kunne se - kanskje den var bare for gammel. Jeg håper at den neste kilos fisk jeg finner skal ha mye liv i og spise fluer :)

Endret av Ondrej
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...