Gå til innhold

Kola 2014


Anbefalte innlegg

Det er flere Vegarder. Jeg er nok ikke så unik som dere skal ha det til ;)

 

Selv om det ikke har vært så ille som den gangen en lavvostang knakk, har det blåst kraftig der oppe. En del telt har fått juling. Som ellers, vil du være helt sikker på at du får et eget telt - ta med eget telt. Alle får tak, men det kan hende de må dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en Vegard, veit du  :D

Ring meg gjerne i morgen og gi sit-rap. Ikke nødvendigvis om fiske, men "heile greia". Vær, først og fremst  :) Jeg vil vite hvordan vi ligger an til uke 29 klekke-messig/vær-messig. Du vet vi skal til litt kaldere Dream K blant annet. Og Mystic først. 

 

Ohhh, har så trua nå, i og med at det har vært kaldt så langt. Må bli rått dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok veldig bra, André. Dream kommer til å levere, sannsynligvis Mystic også. Det er ikke tegn til tropevarme med det første.

 

Blir nok knall, ja. Jeg kan skrive under på at det ikke er det minste tegn til tropevarme nordpå;)

Likevel: nå stikker jeg til fjells. Man lærer aldri...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen med ferske rapporter?? :-) vannstand, klekkinger osv. Reiser ut til helga så hadde vært fint med en update :-)

 

 

Ostlie - jeg la akkurat inn en rykende fersk og detaljert rapport på gruppa vår på Facebook, så om du ser der  :) Fikk telefon og god sit-rap av gruppelederen som var ute forrige uke, Kai Finbråten, nå i kveld. 

 

Der ser du også hva vi kommer til å forvente oss av første vårflueart, og jeg har lagt inn fluetips jeg med størrelse, farge etc på flua. Samt hva vi antagelig kommer borti av døgniser, om været holder seg greit. Men klekkingene i f.eks. Dream K. begynte sist torsdag/fredag, så da er det igang. Sprutvaka og sprutklekka, så da er ørretene alt i gang og har overflatefokus, så selv om det blir mye vind så er de alt fokusert på overflata nå  :D  Men alt av detaljer og godsaker står på FB-gruppa nå. Tror du kommer til å bli glad  laugh Jeg har skrevet noe om Mystic også, som vi skal til første delen av turen. Størst snittstørrelse der (lite ørret under 2 kg), men Dream K. har de største ørretene. Og så videre  iiinnocent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja - uke 29 var helt fantastisk for oss nå, med den relativt seine våren i nord. 

79 ørret over en kilo, med et snitt på omtrent 2 kilo. 

12 ørret mellom 3 kilo og 3,5 kilo. 

 

Og viktigst av alt - et fantastisk reisefølge av ei gruppe. Det er alltid flere som vil være med enn det er plass til, så da kan man velge. Noen tør aldri å si at de gjør det. Jeg tør å si det. Punktum. 

 

Om jeg skal tippe, så kan den uka di i år bli knallbra spinner-messig, på grunn av den seine våren, om det blir moderat varme framover. Sesongen er sein, så for vår del var Mystic (Litza, altså) perfekt, mens Dream K (Karlovka (som er ei litt kaldere/seinere elv) var helt i starten, så jeg håper skikkelig at gruppa som er inne i uke 30 får knallforhold. Og det tror jeg de får også :-) 

 

Karlovka sein og sein. Vi opplevde tidenes spinnerfall der nest siste dag, så det spørs jo helt hvilke arter man snakker om også da. Vanskelig å si. Kai er nok den som har best oversikt over dette. 

 

André Brun 

 

14716628884_358e98422c_o.jpg

 

 

14718719072_c84a94bb9e_o.jpg

 

 

14715846281_12b4669dfb_o.jpg

 

 

14696018086_7329b9fe84_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut, takk Andre! Værmeldingene sier makstemp på 18-20, men jevnt på rundt 12-14. Det blir nok hakket bedre enn de 35-40 vi hadde i Litza første halvdel i 2010. Da var det Dream K som redda turen med et helt sjøvillt vårfluekjør de siste dagene. Rapport fra Dream L og Big Trout K kommer - er tilbake i landet søndag 3. august. Satser på å slå rekorden fra langt nede i Dream K på 3,1 i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjapp rapport: lite synlige klekkinger, men mye ørret som tok tørre caddis uansett. Ny pers ble det, 3,7 i Big trout. Med det var jeg sist på gruppas største fisk-liste. 85 ørret over 1 kg totalt, med snitt på 2,67. Største fisk på 5,4 kg, tett fulgt av 5,2. Kan vel avsløre at vi er fornøyde!

Men jeg mistenker at Litza-gruppene denne uka eller neste kan vente seg et helt latterlig vårfluekjør. Enorme mengder eggklyser i Dream L!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veke 30 såg ut til å bli bra. Starta med klekking og vaking på Running, men då varmen slo til blei det mindre aktivitet. Opp mot 30 varme.

Del 2 på second knee var kald og blåsande. Ingen vakaktivitet. Gutta jobba hardt, mykje blindfiske med caddis.

Flott gruppe og bra tur.

67 fisk

snitt på 2,01post-2195-0-52553000-1407346179_thumb.jpg

post-2195-0-30815800-1407346332_thumb.jpg

post-2195-0-35943600-1407346376_thumb.jpg

post-2195-0-41420900-1407346472_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...