Gå til innhold

Truls sin stangbyggertråd


Anbefalte innlegg

Takk for at du deler erfaringer med fiske med stanga. Den høres jo helt super ut!

 

Blir bare mer og mer nysgjerrig på disse Winston-stengene. Men ettersom oppussingen av huset skrider frem, begynner det å se mørkt ut. Vurderer derfor å montere stenger selv i vinter. Har inttrykk av at du har montert noen stenger selv. Hvor mye skills og utstyr kreves for å få et ålreit resultat (si ifra om det blir for OT)?

 

PS. Takk for tilbud om testing, holder til i Oslo, men vet ikke om det er langt eller kort unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god stang, men det er veldig mye annet bra om man skal bygge selv også, og Winston er relativt dyre. Jeg havnet også på en Winston på grunn av nysgjerrighet.

Jeg begynner å ha fått bygget en del stenger, så alt det grunnleggende sitter jo.

Det er ikke vanskelig å bygge stenger, men jeg mener det er en stor fordel hvis man har bundet fluer. Å få tråden til å sitte på klingen og surringene er det mest pirkete. Dreie håndtak osv er litt nøyaktighetskrevende, men ikke veldig vanskelig. Selvfølgelig er det mange vanskelighetsgrader, men det grunnleggende lar seg gjøre for de aller fleste, det erfare mer eller mindre tidkrevende. Gode forberedelser, og grundighet/nøyaktighet, så kommer man i mål. Det har for meg blitt en egen hobby å bygge stenger, og det er så gøy å fiske med, og få fisk på egne kreasjoner.

Jeg er i byen fra tid til annen, men hvis du skal kjøpe en fabrikkmontert så er det kanskje muligheter for å få teste en i en butikk. Men jeg kan ta den med inn en gang hvis du ikke får prøvd.

Av utstyr så er det i utgangspunktet ikke så mye man trenger. si fra om du bestemmer deg for å montere selv, så kan jeg prøve å hjelpe deg litt på vei med hva du trenger, og noen enkle instruksjoner.

Å bygge stenger anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet fluer et par år, så grunnteknikken med tråden er sikkert overkommelig. Men i hovedsak er det aktuelt å montere selv dersom det er litt å spare på å gjøre det. Driver som sagt å pusser opp et gammelt trehus, og får stadig vekk noen overraskelser som spiser av hobbybudsjettet. Har uansett ikke tid før etter jul, så jeg har litt betenkingstid.Takk for råd og tilbud om tips, om jeg bestemmer meg for å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå? Har du prøvd/nytt B3X 9' #7 under praktisk fiske enda? Det er da stanga virkelig er hjemme. Jeg sjøl, djupt som jeg liker det, kjører en fast intermediate clear delta i 7/8 på denne stanga ;) To X baksleng, er lik hele lina ute ved saftig skyting(fra kurv). En utrolig deilig og jevn "recovery" på denna boronsaken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått testet stangen, forrige helg var første luftetur.

Den bøyer seg mye dypere enn hva jeg er vant med. Når jeg kastet som jeg pleier så fikk jeg relativt vide bukter, men når jeg bare ga den en liten vipp, kombinert med et godt dobbelttrekk så ble det noe helt annet. Da skvatt lina ut. uvant hvor lite kraft man må legge i før stanga gjør jobben. For min del så tror jeg at jeg vil like den best med et seksersnøre.har kjøpt inn et par liner, så jeg skal teste det til helgen igjen.

Men jeg skal prøve med åttersnøre også.

Og du har helt rett med recovery og bøyningskurven. Den er uvant, men det blir bare en tilvenningssak.

Jeg fikk til og med flere sjøørreter på den, og det er en veldig god stang å kjøre fisk med.

Følsom og fin, men kraftfull hvis nødvendig.

Tror jeg kommer til å bli god venn med denne en lang stund!

 

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått stort utbytte av å bygge mine egne stenger, og har lyst til å anbefale andre å gjøre det samme. Det har gitt meg noe nytt innen fluefisket å utøve hobbyen med selvbygget stang, egenbundne fluer osv.

Har lyst til å legge ut noen linker som forklarer prosessen godt for de som kanskje kunne tenke seg å prøve. Om andre har noen linker til diverse som relaterer seg til stangbygging, så kunne det vært artig om dere la ut her, så kanskje vi får samlet en del informasjon til glede både for nybegynnere og mer erfarne.

Å bygge stenger kan være fra enkelt til så vanskelig man bare vil, så utfordringer kan det være for alle.

Grunnleggende informasjon :

http://globalflyfisher.com/rodbuilding/

Grunnleggende videoer:

https://www.facebook.com/flyrodfanatic

http://www.mudhole.com/Rod-Building-101/Beginner-Video-Tutorial

Lage egne håndtak:

http://globalflyfisher.com/staff/lewis/grips/

Her er MASSE info...

http://rodbuilding101.com/library.php

Plassering av stangringer, kalkulator (gjør en static test i tillegg)

http://guidecalculator.cutthroattraders.com/mobile

Plassering av stangringer, static guide test:

http://flyanglersonline.com/features/rodbuilding/tips/rt112.php

En teori om valg av størrelser og nedtrapping av stangringer:

http://www.rodbuilding.org/library/fly_rod_guide_sizing.pdf

Endret av THJ
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått fisket med denne stangen de to siste helgene. Det er fortsatt ganske uvant med en så dyp stang, så jeg har kjøpt inn tre seksersnører som jeg har prøvekastet den med. Coastal og 40+ i klasse 6 synes jeg var litt i tyngste laget, 40+ i klasse fem tror jeg er meget bra. Ellers ble jeg veldig positivt overrasket over hvor godt stangen presterte med SA GPX Hover i klasse 6, det gikk vesentlig lenger enn med noen av de andre snørene, og var utrolig god match.

Jeg er nok vant til å kunne presse stengene mine mer enn hva jeg kan med denne, så det er nok litt der uvantheten ligger. Denne stangen presterer best når man ikke tar i. Skal nok prøve den med noen femmersnører også.

Som fiskestang er den ypperlig. Lett og følsom, og den har en veldig flott bøyningskurve, så du virkelig kjenner fisken godt.

En meget god stang, og min nest beste Boron-stang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kult at du har bygget glass, det har jeg ikke fått gjort enda.

Hvordan er disse i forhold til grafitt? Tenker på aksjon og vekt f.eks.

 

Hiver meg på anbefalingen om å bygge! Eneste faren med det er at man kan ende opp med litt vel mange gode stenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glass stenger pleier å være kortere en grafitt, men jeg synes det er ikke en stor ulempe.

Har fisket med #5 8fot i Renaelva og flere vann og vassdrag og den fungerer utmerket.

#6 8fot6 fungerer supert på SØ.

Vekt synes jeg er akseptabelt, det kan påvirkes med komponentene man bruker.

Fordel med glass er at de tåler en stor del hjulling, bedre en grafitt.

Epic sine blanks er ikke for mykt, kaster lett og presist og kjøre fisk på disse er fantastisk.

 

Stengene kan vises (og kastes) på Rena omegn eller Melhus (Sør-Trøndelag) omegn.

 

Må si at jeg ikke bruker så mye annet en glass stengene lenger.

 

TL Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det finnes en kalkulator som man bare kan trøkke inn tallene som står i den tabellen om hvor stangringene skal stå? Jeg hater de satans målene de bruker i usa! Har en haug blanks her jeg ikke har giddi å gått løs på siden det garrant blir feilmontering pga de satans tomme reglene de bruker over there

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det finnes en kalkulator som man bare kan trøkke inn tallene som står i den tabellen om hvor stangringene skal stå? Jeg hater de satans målene de bruker i usa! Har en haug blanks her jeg ikke har giddi å gått løs på siden det garrant blir feilmontering pga de satans tomme reglene de bruker over there

Takk! Jeg har lagt til en link for dette i første posten. Den er fin fin! Bare trykk setup og huk av for metric units så har du den i cm. Men bruk det som en veiledning. Gjør en static test i tillegg. Skal se om jeg får lagt ut en link på dette også, tar mindre plass enn å forklare...

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg endelig få bygd litt :)

Kult! Håper du finner nytte av noe av informasjonen lagt ut her. Finner du noe du savner informasjon om, så skriv det gjerne inn her, så kan jeg se om jeg får samlet informasjonen her. Håpet er å få samlet det meste man trenger for å gå i gang, og forhåpentlig bidra til at noen finner inspirasjon til å prøve seg på å bygge.

Hva skal du bygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhx gir gode stenger det. Smart å begynne med siden de ikke er så dyre, samtidig såpass bra at det er lett å bli stolt av prestasjonen til de første par stengene. Og det er litt viktig at også de første blir gode å fiske/kaste med synes jeg. Veldig hyggelig om du har lyst til lage en tråd og skriver litt om prosessen, gjerne med litt bilder.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! 

Jeg skal i gang med mitt føsrte stang prosjekt.

Har startet med å lese litt på forumer og div nettsider.. 

Finner noen sider som leverer "blanks" men jeg aner ikke hvirdan kvaliteten er på det??

 

Jeg starter med å bygge en stangkrybbe slik at jeg har noe å legge stangen i når jeg skal jobbe på den:).

 

Trenger noen erfaringer!

Hvor kan jeg bestille blanks??

Ekstra utstyr? 

Hvordan lim/epoxy skal jeg bruke??

 

Tenker en klasse 7 til sjøørret fiske..

 

Tar i mot det jeg kan få av tips! 

Mvh FIshie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Og gratulerer med start på første prosjekt! Vil bare si at du gjør veldig lurt i å lese deg opp og forberede deg.

Et sted å starte kan være tråden som heter "kom i gang med stangbygging" 

Vet ikke hvilke blanks du har sett på, om du sier litt om hva du tenker så kan jeg gjerne prøve å hjelpe deg så godt jeg kan.

Det er stort utvalg av blanks i klasse 7. har du tenkt noen aksjon osv?

 

Jeg bestiller det meste på nett.

Av epoxy så bruker jeg ikke 5 min epoxy, men en med litt lenger arbeidstid. dette til å montere snellefeste og håndtak.

Til surringene ved ringene bruker jeg en egnet epoxy, Flex coat F.eks fungerer bra. Jeg foretrekker en high build variant (brukes i tykkere lag)

 

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Og gratulerer med start på første prosjekt! Vil bare si at du gjør veldig lurt i å lese deg opp og forberede deg.

Et sted å starte kan være tråden som heter "kom i gang med stangbygging" 

Vet ikke hvilke blanks du har sett på, om du sier litt om hva du tenker så kan jeg gjerne prøve å hjelpe deg så godt jeg kan.

Det er stort utvalg av blanks i klasse 7. har du tenkt noen aksjon osv?

 

Jeg bestiller det meste på nett.

Av epoxy så bruker jeg ikke 5 min epoxy, men en med litt lenger arbeidstid. dette til å montere snellefeste og håndtak.

Til surringene ved ringene bruker jeg en egnet epoxy, Flex coat F.eks fungerer bra. Jeg foretrekker en high build variant (brukes i tykkere lag)

 

Mvh Truls

 

Takker for svar Truls.

 

Jeg har sett litt på "How to" på youtube og lest litt på div forum.

Mitt problem er at jeg ikke har prøvd så mange forskjellige stenger/:..

Jeg har fisket med en "walton river deepfly 945, 9fot, klasse 5" i to år. Jeg har brukt den til alt.. 

Så når det gjelder action, så kan jeg vil at jeg er ganske grønn..

 

Har sett litt på denne siden: http://www.rodgeeks.com/

 

Målet er en stang som er litt stivere, som jeg kan kaste lenger med. 

Kaster greit langt med den jeg har, men biter det på en over 3-4kg så tror jeg stanga før kjørt seg godt.

 

Er ganske handy, så tror jeg skal klare å bygge en stang ganske greit. Hvertfall etter det jeg har sett av filmer på nett.

 

mvh This Fish 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...