Gå til innhold

Truls sin stangbyggertråd


Anbefalte innlegg

Sikkert litt sent ute og bidraget blir kanskje overflødig men uansett.

 

worklog fra noen år tilbake på ei st croix-stang jeg monterte. Linkene i førstepost er ødelagte, men bildene skal fortsatt ligge i tråden om man raser gjennom sidene med svar.

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/10182-ferdig-prosjekt-st-croix-4-8-worklog/

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt sent ute og bidraget blir kanskje overflødig men uansett.

 

worklog fra noen år tilbake på ei st croix-stang jeg monterte. Linkene i førstepost er ødelagte, men bildene skal fortsatt ligge i tråden om man raser gjennom sidene med svar.

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/10182-ferdig-prosjekt-st-croix-4-8-worklog/

Har lest gjennom tråden tidligere en gang også når jeg fikk tenkt meg om.

Genial lakktørker/surrer!

Takk som deler, det er god lesing.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventetiden er rett og slett pyton!

Epic-blanksen er sendt, og det føles ut som det er lenge siden...

Valgte en 686 i salsa, og er veldig spent på å se hvordan fargen er 'live', den er veldig vanskelig å se ut fra bilder, de varierer fra matt orange til nesten rød.

Og ikke minst er jeg utrolig spent på følelsen av klingen, hvordan den bøyer, retter seg ut, hvor spenstig den er, og hvordan den blir påvirket av ulike belastninger.

Har bare så lyst til å kjenne følelsen av den...

Bygget kommer i all hovedsak til å bestå av to farger. Sort og orange.

Jeg har bestilt håndlagde agate stripping guides med sort ramme og rød/orange innlegg fra j.e. Arguello.

Tradisjonelle snakeringer i sort. Sjelden jeg bruker vanlige snakeringer.

Målet er som nevnt å prøve å lage et moderne utseende bygg ut fra tradisjonelle materialer.

Muligens med ett unntak. Kan hende jeg bruker karbonfiberhåndtak, for å understreke sort/orange-kombinasjonen. Men også mulig jeg bruker noe burl kork... Vi får se.

Blir det karbonfiber, så har jeg lyst til å prøve å mette kjernen før jeg limer på slangen, så overflaten blir seende ulykkestunnelen ut. Om mulig.

Surringene ønsker jeg å prøve å bruke en kombinasjon av silke, og nylontråd i sort. Sorte pyntesurringer.

Tror det kan bli stilig, gleder meg til å komme i gang.

Bare må komme gjennom den ........... Ventetiden..!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått inn litt utstyr til glassfiberen i dag, og bestilt en del mer.

Har fått snellefeste og snakeringer, og toppring.

Når jeg for en gangs skyld skal bruke tradisjonelle snakes, så har jeg gått for snakebrand universal lightwire guides, da disse er rette og man slipper prepping. Litt masete å rette opp snakeringer, og å slipe alle føttene, så det er deilig å slippe.

Har ikke bestemt meg for snellefeste enda. Det blir en av tre. Snellefeste uten innlegg, så klingen synes gjennom, skjelett med dreid akrylinnlegg, har bestilt en del emner i kveld. Det er så mange stilige å velge blandt innen akryl som brukes til dreiing av penner. Har bestilt tre forskjellige... Alternativt blir det helt alu snellefeste i sort. Får se de på blanksen før jeg bestemmer meg. Gjeder meg så mye til dette bygget, at jeg fikk lyst til å ta noen bilder og skrive litt...

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig var klingen i hus!

Pakket opp med stor iver, og nysgjerrighet både for å se hvordan fargen egentlig er, og ikke minst få satt den sammen og gjort unna den første viftetesten.

Første som slo meg var at fargen er akkurat så grufull som jeg hadde håpet på. Den er en skjærende og fæl gusjeorange, og helt fullstendig superkul!

Vekten var nesten som forventet noe høy. I hvert fall i forhold til de jeg vanligvis bygger. Men ikke værre enn at bygget kan bli bra.

Og følelsen av viftetesten... Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den, men de har en en særegen følelse, det kan man i hvert fall slå fast.

Til og med viftingen måtte jeg roe ned... Så jeg tror det må litt tilvenning til før jeg kaster godt med denne.

Og hvordan den blir å kjøre fisk på? Får nok bare vente å se tenker jeg!

Jeg sjekket og merket ryggraden på stanga med en gang. Ville vite hvordan den var å vifte når den var 'riktig' i følge hvordan jeg kommer til å bygge den.

Veldig markert ryggrad, særlig på midtre del.

Vel dette blirnoe uvant, men veldig artig!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig var klingen i hus!

Pakket opp med stor iver, og nysgjerrighet både for å se hvordan fargen egentlig er, og ikke minst få satt den sammen og gjort unna den første viftetesten.

Første som slo meg var at fargen er akkurat så grufull som jeg hadde håpet på. Den er en skjærende og fæl gusjeorange, og helt fullstendig superkul!

Vekten var nesten som forventet noe høy. I hvert fall i forhold til de jeg vanligvis bygger. Men ikke værre enn at bygget kan bli bra.

Og følelsen av viftetesten... Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den, men de har en en særegen følelse, det kan man i hvert fall slå fast.

Til og med viftingen måtte jeg roe ned... Så jeg tror det må litt tilvenning til før jeg kaster godt med denne.

Og hvordan den blir å kjøre fisk på? Får nok bare vente å se tenker jeg!

Jeg sjekket og merket ryggraden på stanga med en gang. Ville vite hvordan den var å vifte når den var 'riktig' i følge hvordan jeg kommer til å bygge den.

Veldig markert ryggrad, særlig på midtre del.

Vel dette blirnoe uvant, men veldig artig!

Jeg synes fargen var litt småkul jeg Truls.

Og ryggraden,bryr du deg om den Truls?

Gleder meg til å se hvordan resultatet blir.

Det er en glede og fryd å følge med på byggetrådene dine Truls.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen er råkul! Akkurat så sær som jeg hadde håpet.

Jeg pleier å merke av for ryggen, jeg mener vel ikke akkurat at det har nevneverdig å si for kasteegenskapene. Tvilsomt om det er målbart (?) og og i hvert fall ikke merkbart, men jeg innbiller meg at det er den retningen stanga helst ønsker å bøye seg om man kan si det sånn, så det er nok mer det psykologiske i det for min egen del. Jeg vil også helst ha den mykeste siden mot fisken.

På denne blanksen var det faktisk overraskende tydelig rygg.

Gleder meg til å sette i gang med byggingen, har vært spent på disse glassfibergreiene en stund.

Blitt mer og mer nysgjerrig, så da tenkte jeg at nå var det på tide å sjekke det ut.

Det er jo litt mer vanlig med sære farger på glass, så det tror jeg blir gøy å få bygget.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult Truls.

Det der med ryggen tror jeg er en overdrevet faktor som betyr mer eller mindre null.

Jeg holdt også på med dette tidligere,men har ettehvert funnet ut at iallfall for min del

ser jeg ikke poenget med det lengre.

Jeg kaster ikke rettere med en stang som er bygget opp med ryggraden i den ene

eller andre retningen.

Jeg tviler på at noen andre klarer å kunne vise til at dette faktisk er tilfelle.

Men uansett,gjør det du føler for.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Tror nok du har helt rett at det betyr mer eller mindre null, men det er noe med psykologien i det for min del når jeg bygger.

Og det er vel helst der det ligger :-)

Får man på et snøre, og setter stanga i bevegelse, så vil den bøye seg i den retningen den gjør uavhengig av byggetekniske.

Det en nok det logiske svaret.

Kunne imidlertid vært artig en gang å prøve, bare for moroskyld å bygge den samme stanga på to forskjellige måter og målt om det er noen målbar forskjell. Bare for å ha gjort det.

Artig måte å se det på, om man kaster rettere eller ikke!

Jeg kaster ikke veldig rett uansett hvordan jeg prøver, og det må nok tilskrives litt dårlig teknikk, og ikke noe annet. En nok ikke den stang som kan hjelpe på akkurat det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir spennende å følge ,Truls <<l

Herlig farge! Jeg synes fargene på mange av de nye glass-stengene er utrolig kule.

Jeg tror du fort finner koden på kastingen. Det tok ikke mange kastene med min 476,før jeg følte meg "hjemme" og koste meg med kastingen.

Å kjøre fisk på 476 er en drøm i forhold til de raskere carbon-stengene. Føles nesten som å holde rundt fisken på et vis.Herlig følelse.

Blir spennende å følge bygget,og med det jeg har sett du har gjort tidligere,blir dette helt sikkert utrolig flott <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å skjønne at det skal være så stor forskjell på å kjøre fisk på glass kontra karbon, skulle tro den ekstra fjæringen tok bort litt kontakt på en måte.

Men alle sier jo det samme, så da er det jo helt sikkert noe i det så det blir veldig spennende å prøve.

Har jo lest at så mange sier nettopp det, og det i seg selv er jo en god grunn til å sjekke det ut!

Blir artig det her. Litt uvant, både å bygge og kaste, og tydeligvis også å kjøre fisk på!

Nå i første omgang får jeg konsentrere meg om byggingen!

Vet ikke om jeg har skrevet det før, men det jeg har lyst til er å bruke en del tradisjonelle komponenter (glassfiber er jo litt tradisjonelt av seg føler jeg) men å kombinere det til å se ut som et moderne, og kanskje litt hitec bygg.

Føler litt forventningspresset stiger her også :-)

Men da må jeg jo bare være ekstra skjerpet.

Jeg har noen forskjellige materialer for noen varianter av løsninger under bestilling, så jeg bygger nok denne over litt tid.

Må i hvert fall få komponentene i hus, og sjekke ut de litt før jeg bestemmer meg for hva jeg skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Tror nok du har helt rett at det betyr mer eller mindre null, men det er noe med psykologien i det for min del når jeg bygger.

Og det er vel helst der det ligger :-)

Får man på et snøre, og setter stanga i bevegelse, så vil den bøye seg i den retningen den gjør uavhengig av byggetekniske.

Det en nok det logiske svaret.

Kunne imidlertid vært artig en gang å prøve, bare for moroskyld å bygge den samme stanga på to forskjellige måter og målt om det er noen målbar forskjell. Bare for å ha gjort det.

Artig måte å se det på, om man kaster rettere eller ikke!

Jeg kaster ikke veldig rett uansett hvordan jeg prøver, og det må nok tilskrives litt dårlig teknikk, og ikke noe annet. En nok ikke den stang som kan hjelpe på akkurat det ;-)

Hvis du har lyst til å bygge opp den samme stanga to ganger så blir jeg mer enn gjerne med på å måle.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett på de beste fluekasterne vi har,men ingen av dem kaster rett.

Ingen kaster rett.Det er en illusjon.

Det finnes ikke et menneske som klarer å bevege stangtuppen helt rett.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å bygge opp den samme stanga to ganger så blir jeg mer enn gjerne med på å måle.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett på de beste fluekasterne vi har,men ingen av dem kaster rett.

Ingen kaster rett.Det er en illusjon.

Det finnes ikke et menneske som klarer å bevege stangtuppen helt rett.

Godt det ikke bare er meg :-) hos meg går det litt mer i hytt og pine enn det helst burde. Men det er litt fremgang der også heldigvis.

Kunne vært artig å prøve å bygge samme stang to ganger. Tar deg gjerne på ordet når det kommer til måling, der er du langt mer kyndig enn meg.

Vet ikke når jeg får gjort det, kan nok ta sin tid, men det hadde vært artig å gjøre, så det skal jeg se om jeg dår gjort en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten litt harde fakta om Epic 686, klippet fra swift' hjemmeside:

Recommended line weight: AFTMA #6

Length: 8'6"

Pieces: 3

Total length: 2,580mm

ERN: (Unwrapped): 5.6

ELN: 6

Optimal Grain Window: 140 - 175 Grains

Effective Line Range: AFTMA 5 / 6 / 7

Action: Progressive / Mid Flex / Medium Fast

Taper: Fast

AA: (Action Angle): 68° (Fast)Blank Weight: 63g

Diameter at winding check (250mm from butt. Shaft diameter = 9.70mm)

Butt Diameter (widest point): 10.87mm

Epic Fiberglass Fly Rod Blank

Epic s2 Fiberglass FLy Rod Blank

Epic Fiberglass Fly Rod Blank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult Truls.

Det der med ryggen tror jeg er en overdrevet faktor som betyr mer eller mindre null.

Jeg holdt også på med dette tidligere,men har ettehvert funnet ut at iallfall for min del

ser jeg ikke poenget med det lengre.

Jeg kaster ikke rettere med en stang som er bygget opp med ryggraden i den ene

eller andre retningen.

Jeg tviler på at noen andre klarer å kunne vise til at dette faktisk er tilfelle.

Men uansett,gjør det du føler for.

 

Det å finne "ryggraden" på en stang og bygge ut i fra den, enten opp eller ned var mer viktig før i tiden.

Det var for å få jevnhet i stanga ved stor belastning slik at den ikke skulle få vridning og dermed brudd.

Dagens stenger er mye jevnere bygget at dette nesten faller bort.

Har ingen ting med kastet å gjøre.

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å finne "ryggraden" på en stang og bygge ut i fra den, enten opp eller ned var mer viktig før i tiden.

Det var for å få jevnhet i stanga ved stor belastning slik at den ikke skulle få vridning og dermed brudd.

Dagens stenger er mye jevnere bygget at dette nesten faller bort.

Har ingen ting med kastet å gjøre.

 

Geir

Enig i det Geir.

Men det som ofte ble et problem var at ikke alle hadde samme oppfatning

av hva ryggrad er.

Er det den stiveste siden,eller er den siden der blanksen bøyer seg lettest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett begge to! :-)

Når det kommer til ryggraden så er det et tema som diskuteres uten noe ensidig svar. Både hva den skal defineres som, og om man skal ta hensyn til den.

Er kanskje lettere om jeg sier at jeg oppfatter det som den stiveste delen.

Det er en gående diskusjon blandt mange byggere om man skal ta hensyn eller ikke.

De aller fleste, og økende antall, bygger etter 'straightest axis' for å få en stang som ser mest mulig rett ut.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten oppdatering. Klarte jo ikke holde fingrene vekk fra denn særlig lenge...

Jeg har funnet ryggraden, og markert for den. Den var veldig tydelig. Vet ikke om det er normalt for glassfiber da dette er et materiale jeg har lite kunnskap om.

Jeg har knytt på strikker langs klingen som jeg setter ringene i. Tenkte jeg skulle prøve å se hvordan det blir om man følger epic sin ringplassering.

Men de har 10 ringer på topp, det blir muligens en mer enn jeg ville valgt. Får se på det.

De bruker også mange forskjellige størrelser. Jeg foretrekker å trappe raskt ned til minste ringstørrelsen jeg skal ha, og bruke det utover hele klingen.

To strippingguides, en litt større snake, og resten små.

Jeg har slipt ut innlegget fra snellefestet, en skikkelig dr...jobb egentlig, men det kom løs til slutt.

Står mellom to alternativer av snellefester. Dette med vindu hvor blanksen synes gjennom og en sort rec abs med innlegg av akryl i en av tre farger/mønstre jeg har bestilt. Ligger bilde av de for noen poster siden.

Må nesten prøve begge alternativer for å se hva jeg ender opp med.

Fikk ringene fra J.E.Arguello i dag også. Håndlagde agateringer :-)

Fint skal det være..!

Dessverre hadde han laget feil, så jeg fikk sølv, og ikke svart ramme som jeg hadde bestilt.

Sendte han en mail, fikk raskt svar. Han beklaget så mye og og han sender nye umiddelbart, og vil ikke ha de i retur.

Sånn service fortjener skryt!

Ringene er av en suveren kvalitet. Jeg har ikke sett maken! Anbefales på det sterkeste.

Men så lager han de på samme måte som man lager smykker, så ikke rart de ser utrolig bra ut.

Smykker rett og slett!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at plasseringen av stangringene forandrer det hele.

Stangringene gjør at snøret vil prøve å bøye stanga i den retningen stangringene er plassert.

Slik jeg ser det er stangringene små vektarmer som vil tvinge blanksen til å bevege seg

i den retninger de er plassert.

Hva synes dere?

Umulig å være uenig i dette!

Og kombinert med det Geir P. skriver om jevnheten på dagens blanks, så er det etter min oppfatning helt riktig.

Om det hadde noe å si på gamle blanks vet jeg ikke, det var før min tid som stangbygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...