Gå til innhold

Truls sin stangbyggertråd


Anbefalte innlegg

Nå har det blitt sluppet Helios 2 blanks, så nå er det nok bare å bestille. Blir nok en klasse 5 til lett sjøfiske ut av denne. Har lenge hatt planer om å lage en lettest mulig 5'er, og disse blanksene er lette. 8,6 fot #5 veier 31 gram, og 9 foteren 35 gram. Tror det er midflex som vil passe meg best. Men er det noen som kan råde meg til om jeg skal velge 8,6 eller 9 fot?

Hvor lett klarer man å bygge den tro? Blir spennende å prøve!

Og er det noen andre blanks jeg burde vurdere med tanke på lettest mulig stang?

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond

Du får ikke lettere blanks enn de fra CTS, ihvertfall av de jeg har tatt i <<l

 

Har en 9 for 5'er, butten er på tykkelse med en treer. Skulle nesten ikke tro at det var klasse 5, likevel har den en rygg som sender lina langt inn i morgendagen. Det er en katapult det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult gutter. Dette med minimal vekt er bare positvit.

Alle kommer til å streve etter det etterhvert.Det er i allfall min spådom.

I allfall er det det jeg håper på.Alt det andre er bare gjentagelser og kjedelige greier.

Det man skal tenke på er hvor lett den er i forhold til hvor stiv den er.

Det er ikke sikkert den er en klasse 5 for alle.

FRHP II blanksene til Sandro Gatti var forut for sin tid i det tilfellet.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt FRHP- blanksene i bakhodet også. Men har ikke sett noe vekt på de. Vet du hva de ligger på?

Har heller ikke funnet noen målinger på helios 2, men vet du hva de ligger på. Om de ligger litt høyt i kl5 eller bikker litt over i kl 6 så er det ikke nødvendigvis så dumt.

Det jeg tenker litt på er hvorvidt jeg burde gå for 9 fot eller 8,6. Vil den lille ekstra lengden ha noen innvirkning på f.eks kastelengde?

Har planlagt en stund nå hvordan jeg skal bygge den, men må prøve ut litt forskjellig.

Hvor lett skal man klare å få den tro..? Den skal være funksjonell også, med snellefeste, og muligens en lite fightingbutt. Får se hva vekta sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygget på noen CTS også. Er ikke dumme de, men de har jeg ikke bygget mtp. Vekt.

Krangler forøvrig litt med den ene, affinity x, den er litt bløt i tuppen, og jeg har ikke verdens beste teknikk, så jeg sliter litt med den, spesielt når jeg vader. Går som ei kule på plenen da...

Burde kanskje valgt mx i stedet. Heliosen er tenkt å ta over for denne. Og jeg tror 9,6' kl 5 veide 49 gram i cts'en, så heliosen har potensiale mtp vekt!

Hvilken CTS er det du har bygget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRHP #5 blanksene veier fra 32-34gram.

Jeg har ikke noen data for stivhet,men selfølgelig noe av årsaken til vektreduksjonen

er den tynne veggen.

Jeg tviler også egentlig på at du vil oppleve nevneverdig kortere kastedistase med en stang

som er 15cm kortere,akkurat like lite som jeg tror du kaster lengre med en 10ft

I utgangspunktet ville jeg selv gått for 9ft. kontra 8ft6.

Jeg skal ikke anbefale deg å kappe stanga i toppen,men er det noe som virkelig forandrer egenskapen

til en stang så er det akkurat det.

Jeg har vært tøff nok til å gjøre det med en haug med stenger og har tatt lærdom av det.

Er det noe som gitt meg kunnskap om hvordan en stang oppfører seg så er det akkurat det.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Bestiller nok heliosblanksen, men funderer litt på 8,6 kontra 9 fot.

Kan du si noe om hvorfor du foretrekker 9?

Jeg har ikke våget å kappe tuppen på noen stenger med vilje, men det har jo skjedd at jeg har knekt et par tupper, og bare satt på toppringen igjen. Blir jo en annen stang av det.

8,6' er 4 gram lettere, og kortere, da vil det jo være mulig å kutte enda mer vekt i bunnen uten å ødelegge balansen, det er en ting jeg tenker på. Men så spørs det også hvilken forskjell det er på de to modellene.

Er veldig spent på hvor lett en stang kan bygges. Eller for å si det sånn, hvor lett jeg klarer å bygge en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond

Har bygget på noen CTS også. Er ikke dumme de, men de har jeg ikke bygget mtp. Vekt.

Krangler forøvrig litt med den ene, affinity x, den er litt bløt i tuppen, og jeg har ikke verdens beste teknikk, så jeg sliter litt med den, spesielt når jeg vader. Går som ei kule på plenen da...

Burde kanskje valgt mx i stedet. Heliosen er tenkt å ta over for denne. Og jeg tror 9,6' kl 5 veide 49 gram i cts'en, så heliosen har potensiale mtp vekt!

Hvilken CTS er det du har bygget?

 

Nå er jeg ingen kasteekspert, men prøv med en jevnere start, ikke rykk for voldsomt igang når du starter kastet. Forestill deg at du drar tuppen framover/bakover før du starter å aksellere. Mulig dette kan hjelpe deg på rett spor <<l

 

Bygde en customsak som var satt sammen av flere serier, en av de aller beste stengene jeg har kastet og fisket med. Har ikke veid hverken klinge eller ferdig stang, men den er både lett i hånda og lettkastet. Bruker en nyere Litespeed 2 på den, kunne nok ha valgt noe som er ørlite lettere uten at det har gått utover kastefølelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond

Takk for svar! Bestiller nok heliosblanksen, men funderer litt på 8,6 kontra 9 fot.

Kan du si noe om hvorfor du foretrekker 9?

Jeg har ikke våget å kappe tuppen på noen stenger med vilje, men det har jo skjedd at jeg har knekt et par tupper, og bare satt på toppringen igjen. Blir jo en annen stang av det.

8,6' er 4 gram lettere, og kortere, da vil det jo være mulig å kutte enda mer vekt i bunnen uten å ødelegge balansen, det er en ting jeg tenker på. Men så spørs det også hvilken forskjell det er på de to modellene.

Er veldig spent på hvor lett en stang kan bygges. Eller for å si det sånn, hvor lett jeg klarer å bygge en.

 

Skal du ha en lettest mulig stang, velg 8'6. Bruk også silketråd med minimalt lakk på. Snake Brand har kommet med Ecoating lettvektsringer, har gode erfaringer med de. Samme har jeg med H&H sine samt REC Recoil. Sliding band snellefeste med korkinnlegg er også et hett tips i din søken på ultralett stang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på 8,6 ja. Skal sjekke ut de snakebrand ringene du nevner. Hadde planlagt å bruke rec recoil, file foten litt kortere, silketråd, urethanlakk i stedet for epoxy, en ring eller to færre enn normalt. Det bør gå hvis man gjør en skikkelig stativ-test. Utfordringen blir å få toppen så lett som mulig slik at man kan kutte mer i bunnen uten å ødelegge balansen. Slideband snellefeste er nok mye lettere, men jeg føler jeg må ha en med gjenger. Skal brukes i sjøen, og da er det litt røff bruk.

Tanken var å heller bruke lette skumkjerner i håndtaket med karbonfiber over, og skumkjerner kun under skjelettet på snellefestet.

Så det blir spennende å se hva man klarer å få til.

Lurer på hva oppnåelig vekt kan bli. Tror uansett stangen blir noe for seg selv.

Veldig gøy å prøve i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen kasteekspert, men prøv med en jevnere start, ikke rykk for voldsomt igang når du starter kastet. Forestill deg at du drar tuppen framover/bakover før du starter å aksellere. Mulig dette kan hjelpe deg på rett spor <<l

 

Takk for kastetips til denne stangen. Skal teste det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest den, og det står mye jeg mener er fornuftig der. De har mange gode løsninger.

Har lest mye lignende artikler også. Mye bra informasjon å hente.

Av en eller annen grunn så misliker jeg kork, og prøver å unngå det, både til håndtak og som innlegg i snellefeste.

Er ikke lett å få tak i god kork, og den som skal være god er dyr, men allikevel full av 'sprekker'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Kanskje rett og slett et vanlig snellefeste med karboninnlegg som matcher håndtaket. Eller kanskje et skeleton-snellefeste uten innlegg i det hele tatt. http://www.rodtrader.net/images/carbon_matrix4.jpg .Det blir jo litt utsatt for sand og bøss selvfølgelig

 

 

Ellers er jeg spent på å høre om erfaringene med håndtak i karbon/skum hvis du bygger det. Det dukker jo stadig opp på amerikanske sider men jeg har inntrykk av at mange av de mest kreative stangbyggerne er mer opptatt av det tekniske og utseende enn hvor bra det fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å prøve skeleton-feste med skumkjerner kun under metalldelene, resten av snellefestet bart helt inn til klingen. Tror det vil gi lettest resultat, utenom slideband, men jeg vil ha skrubart snellefeste pga bruk på kysten.

De siste stengene har jeg bygget med karbonfiber, og det fungerer veldig bra i praksis. Er veldig uvant i starten, for det er jo et dødt materiale, som blir veldig hardt. Men det føles ikke glatt selv om det blir vått, og tapper lite varme fra hendene for å varme det opp. Det er en stor fordel for en kystfisker vinterstid.

Jeg synes det er viktig å være nøye når man former håndtaket, siden det er hardt er det ekstra viktig å få det til å passe godt i hånda.

Skumkjernen er lett å forme og bearbeide, og det er ganske lett å få de pene. Det er lett av vekt og når det er ferdig så er det veldig solid. Tror også du får bedre følsomhet med de, det er min subjektive erfaring.

Så jeg har mye gode erfaringer, både å bygge med og i bruk, og i tillegg er det noe man ikke ser på alt for mange stenger. Jeg foretrekker disse fremfor kork.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var klinge og litt utstyr bestilt.

Valget falt på 8,6' i klasse 5.

Snellefestet er et rec abs skjelett, og rec recoil enbente ringer.

Letteste skumkjernene til håndtaket er bestilt også, da jeg bare har brukt den mellomste typen tidligere.

Så er det bare å prøve ut litt forskjellige løsninger.

Blir spennende å se hva vekten til slutt ender på.

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du har så gode erfaringer. Karbon-håndtak må nok prøves.

En annen viktig ting for å oppnå lettest mulig vekt er å være nøye med tilpasningene der ting skal limes. Tomrom og gliper fylles jo stort sett opp med epoksy slik at det blir unødvendig ekstravekt. Men dette vet du helt sikkert fra før.

Det blir spennende å få høre om resultatet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng det. Epoxy er tungt.

Anbefaler deg å prøve karbonfiberhåndtak. Jeg foretrekker dem fremfor kork, men det er smak og behag,

Så der er nok mange uenige med meg.

Er litt leveringstid på blanksen, men skal ikke bygge før det er for kaldt til å fiske sjøørret (is)

Blir jeg fornøyd med resultatet, så legger jeg nok ut noen bilder og litt info.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult projekt du har på gang Truls. <<l

Og om du nå ikke skulle bli fornøyd (noe jeg ikke tror) så hadde det vært

flott om du legger ut bilder og info uansett.Sånt er lærerikt for oss andre.

Spennende å se hva du får til,og hva du opplever.

En av grunnene til at jeg velger 9ft er at jeg da har litt mer å gå på når jeg kapper

tuppen. :) (Ikke ta det som et råd i ditt tilfelle,det er egentlig bare noe jeg driver med

og er så vidt jeg vet ikke noe som særlig mange andre gjør. ppcrazyeyes )

Med litt erfaring er det lett å finne ut hvor jeg skal kappe den for å få den stivheten jeg

ønsker for akkurat den,eller den blanksen.Akjonen forandrer seg også,og stanga blir også kjappere,og stangtuppen demper seg raskere.

Jeg for min del har alltid vært spesiellt opptatt av tuppen,eller toppdelen av stanga.Det er den delen som er nærmest snøret,og som mange kastere også prøver å dempe etterslagene til med forskjellige teknikker.

Uansett,lykke til Truls.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Blir et artig, spennende og lærerikt prosjekt tror jeg. Og jeg tror det blir en veldig god stang ut av det.

Misunner deg mye av kunnskapen du har tilegnet deg ved å kappe til blanks,

Det er en ting jeg rett og slett er for feig til å prøve, men er imponert over at du har satt deg inn i det også.

Jeg skal nok legge ut litt info, men det tar nok en stund før jeg begynner.

Må først komme meg gjennom høstsesongen langs kysten.

Bygger nok først når det ligger is på fjorden. Tror jeg da. Gleder meg til oppgaven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har kjøpt en Winston B3X 9' #7

Skal bygge denne i løpet av vinteren med hvitt karbonfiberhåndtak og fightingbutt, enbente rec recoil ringer og rec abs snellefeste.

Men lurer veldig på hvilken farge surringene skal være i.

Lurer litt på noe med hvite pyntesurringer. Men hvilken farge på tråden?

Noen som har prøvd fluorkarbon til pyntesurringer?

Noen som har tips til farge på surringene som kan se bra ut mot denne klingen?

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes grønt og rødt(som originalt) er en pen match mot den grønne klingen, men med hvitt karbon håndtak har du beveget noe unna normalen:-), og såpass langt også, at du kan slenge på hva f... det skal være;-)

Høres forøvrig spennende ut med pyntesurringer som matcher håndtaket (cp kanskje?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en Winston B3X 9' #7

Skal bygge denne i løpet av vinteren med hvitt karbonfiberhåndtak og fightingbutt, enbente rec recoil ringer og rec abs snellefeste.

Men lurer veldig på hvilken farge surringene skal være i.

Lurer litt på noe med hvite pyntesurringer. Men hvilken farge på tråden?

Noen som har prøvd fluorkarbon til pyntesurringer?

Noen som har tips til farge på surringene som kan se bra ut mot denne klingen?

Mvh Truls

Her har jeg lagt ved to eksempler på hvordan fargen endrer seg når det kommer epoxy på tråden. Ofte gjør jeg en test ved å lage et par surringer der hvor korken skal være for å se hvordan fargen oppfører seg. Bare vær forsiktig når ringer og epoxy tas av igjen.

Jeg får mange overraskelser når jeg gjør slike tester. Her ser man at de to gule fargene har omtrent fått fargen til stanga.....Dersom man er fornøyd med fargen man ser på tråden, kan jo fargebevarer brukes, men det er det delte meninger om.

På bildene er det kun brukt ett strøk med epoxy for å få frem fargene

 

 

post-999-0-91303900-1410727234_thumb.jpg

post-999-0-41174500-1410727254_thumb.jpg

Endret av Shadow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker muligens å prøve en tråd som ikke trenger colorpreserver i hvitt, kanskje i kombinasjon med en 'vanlig' nylontråd. Bare så usikker på fargen. Grønn er sånn sett vanskelig, for det bryter veldig hvis man bommer med nyansene om man går for samme farge. Men å bryte opp med en tredje farge blir kanskje litt for mye.

Mulig jeg ser på en dyp grønn nylontråd, eller kanskje en grønntonet silketråd. Den blir mer transparent, og tar kanskje mer opp fargen til klingen.

winstonklingen har jo lakk helt ned, så det er jo anledning til å prøve seg frem der hvor håndtaket kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...