Gå til innhold

Truls sin stangbyggertråd


Anbefalte innlegg

Vi har diskutert litt frem og tilbake om litt farger og løsninger, så jeg har laget noen prøvesurringer, lakket innleggstreet til snellefestet og limt kork da det skal være korkhåndtak på denne.

Slik det ser ut nå så blir det blankt rosewood innlegg, rec abs snellefeste i gunsmoke, grå surringer med gunsmoke metallic pyntesurringer på begge sider av surringen, dette er samme farge som snellefestet.

Her er noen bilder av prøvesurringene (nb. dårlig finish, jeg vet det...)

Det er bare for å se hvordan fargen på surringene faktisk blir. Fint å prøvesurre litt der hvor håndtaket kommer, så synes det ikke at man har holdt på litt...

Endret av THJ
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle detaljer avklart, og da er det bare å gå i gang med byggingen.

Monterer sammen snellefeste først. Men ikke lokket bakerst på snellefestet, skulle det være behov for å justere noe.

Skal ikke være det, men sånn for sikkerhets skyld.

Etter at snellefestet har herdet en stund, så kan jeg montere det på stangemnet.

Lurt å sjekke på forhånd hvor det blir plassert, og at alt er på plass før man begynner med epoxy.

Jeg bruker en epoxy som heter superepoxy som har lang arbeidstid. Femminutters er fyfy, selv om jeg brukte det til å montere snellefestet...

Maskeringstape er forbruksvare og til stor hjelp for å slippe unødvendig søl med epoxy.

Her er noen bilder av det jeg har fått gjort.

Synes snellefestet ble skikkelig stilig.

Endret av THJ
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjort ganske mye på stanga i dag egentlig.

Bare så synd at det eneste man ser av all jobben er noen små streker på blanksen.

Jeg har slipt føttene på stangringene, og plassert de på klingen.

Ringenes plassering er veldig viktig, men kanskje det som føles mest unødvendig...

Jeg fester ringene ved å knyte de fast med en strikk. Deretter grovplasserer jeg de etter øyemål før jeg trer backing gjennom alle ringene som jeg bare holder stram med litt vekt.

Jeg hekter en tomflaske i toppringen som jeg har knytt en krok i.

Så fyller jeg på litt vann så jeg får god flex i øvre tredjedel av stanga, og finjusterer ringenes plassering ut fra vinkelen backingen har inn og ut av ringen, og ser det i sammenheng med avstanden mellom ringene og hvordan snøret følger klingen.

Så fyller man på mer vann, og tar neste del osv.

Jeg merker av plasseringen på klingen og tar av alt igjen, og alt man kan se er noen små hvite streker...

Men det er en veldig viktig jobb, så den bør gjøres med grundighet og tålmodighet.

Og det er overraskende hvor lite vekt som skal til for å bøye en fluestang.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått holde på litt i dag også!

Nå har det vært dreiing av håndtak som sto for tur.

Har dreid og finpusset, og neste blir å lime det til klingen.

Jeg limer på håndtaket, og en ekstra ring med kork ytterst før jeg dreier ferdig og finpusser direkte på klingen.

Stanga tar form, og jeg tror det blir en flott stang!

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering.

Jeg har tapet på alle stangringene og begynt på surrejobben.

Tråden er forholdsvis lys grå og skal kanten med en runde gunsmoke metallic pyntesurringer.

Den lyse tråden mørkner vesentlig når jeg legger på epoxyen, og får nesten samme farge som klingen, bare litt mer gråaktig nyanse hvor tråden synes litt.

Litt pirkearbeid, men når resultatet blir bra (synes jeg det blir) så er det bare artig å holde på.

De små glippene som er prepper jeg før epoxy, bare så det er sagt.

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en blanks liggende en liten stund, som jeg håper å få bygget i løpet av sommeren.

Stanga er ikke til meg selv, men her har jeg fått frie tøyler til å utforme denne som jeg vil.

Hva er vel da mer naturlig enn å ta frem en dremel-lignende sak, og kutte den opp i småbiter..?

Kanskje det ikke var så lurt å gi meg frie tøyler likevel??

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av mange andre byggeprosjekter har jeg ikke fått gjort så mye på denne på en stund.

Men den skal være klar til høst-sjøørretsesongen, og jeg har fått bestemt meg for hvordan surringene skal se ut.

Grå med røde pyntesurringer.

Den grå fargen blir vesentlig mørkere med epoxy på, omtrent fargen på blanksen, mens de røde pyntesurringene gir en forhåpentligvis pen og litt diskret highlighting til surringene. Mulig jeg kjører kun enkle pyntesurringer på de enbente ringene. Vi får se.

Tror det kommer til å se bra ut. De ujevnhetene som er preppes bort før epoxyen legges.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått surret litt på denne stangen!

Fått gjort ferdig surringene og tatt første strøket med epoxy.

Jeg bruker forøvrig flex coat high build, og pleier å klare meg med to strøk av denne.

Et strøk til, så er den klar for sjøørretsesongen!

Synes surringene ble veldig bra, endte med single pyntesurringer på de enbente ringene, og en runde med pyntesurringer og tre pyntesurringer med en trådsurring i mellom på resten.

Jeg liker resultatet!

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den ut fra tørkeren i dag etter lag nummer to med epoxy.

Er veldig fornøyd med surringene, som ga en diskret highlighting på stanga.

Snella er helt rå i sammen med kombinasjon med stang, og jeg syntes komboen ble skikkelig stilig, men veldig utradisjonell.

Den er tredelt, 8,6 fot klasse 6. Midflex.

Har brukt noen std sorte ringer, en lys grå tråd som skifter veldig farge ved epoxy. Ble ganske lik.

Pyntesurringene er rød metallic.

Karbonfiber håndtak med karbonfiber/eglass strømpe.

Snellefestet er rec abs.

Gleder meg til å få kastet inn denne stanga skikkelig! Og få fisket den inn!

Endret av THJ
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg synes det er artig med noe utradisjonelt, sånn sett treffer denne godt innenfor den kategorien.

Jeg fikk prøvekastet den i går, og det er en kanonstang å kaste med.

Stanga er lett, spenstig og responsiv. Den kommer til å bli brukt mye, ved de fleste vanlige bruksområder jeg pleier å fiske, og tanken bak var egentlig å lage en superlett sekser og da er den kortere lengden til hjelp, for da trenger man mindre vekt i bunndelen, men det ble ikke helt sånn... Gikk litt bort fra det.

Jeg hadde en fiskemessig baktanke med den også, og det er å lettere fiske steder med begrensning bak, med høye trær som henger over.

Har noen konkrete plasser i tankene hvor det da er praktisk med en litt kortere stang.

Hadde også lyst på en cts i arsenalet. De er kanongode stenger!

Merker forøvrig ikke noe på kastelengdene.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vet det sitter en og klør i fingrene etter å få lagt hendene på denne.

Nå er den endelig ferdig, og det blir et leketøy uten like.

Jeg har fått glede av å kaste med den. Den er lett, responsiv som bare det, følsom og jobber akkurat passe dypt så det kommer til å føles langt nede i korken når kilosfisken sitter.

Å få fisk på denne stanga tror jeg må være en sann fryd, og jeg gleder meg på den kommende eierens vegne som får oppleve det.

7 fot, klasse 3, Revelation

Rec ABS snellefeste i gunsmoke med rosewood innlegg som jeg har blanklakkert.

Rec recoil enbente ringer, og en keramisk

Lyse grå surringer, som skifter farge og blir halvt transparente

Pyntesurringer er i gunsmoke metallic, lik snellefeste, og kun en enkelt runde

Korkhåndtak i et relativt tynt grep, halfwells.

Og navnetrekk i sølv som prikken over i-en (legger ikke ut bilde av det)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygges en del blå stenger om dagen.

Jeg har selv kjøpt flere, og siden det regnet i går så ble det litt stangbygging.

Jeg har ferie om dagen, så da har jeg litt bedre tid en ellers.

Tenkte å lage meg den stanga jeg regner med er den jeg kommer til å bruke mest fremover.

Så det forplikter litt.

Klingen er en Eternity 2, 9 fot klasse 6.

Hver gang jeg plukker opp en sånn så blir jeg stående å beundre finishen og fargen på de.

De er flotte, og så må jeg sette de sammen og vifte litt med de, og smiler hver gang.

De får rett og slett frem en godfølelse hos meg.

Håndtaket skal være karbonfiber på skumkjerne. Et lite fullwells, og fargen jeg har valgt er naturell(grafitt grå) og lys grå. Slangen er en kombinasjon av karbon og glassfiber.

Dreide ut skumkjernen og en passende fightingbutt, satt den inn med epoxy, før slangen ble tredd over, formet til, nytt lag med epoxy og så noen timer til tørk.

På bildene er skumkjernen, uten slange.

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske lenge hatt lyst til å lage et snellefeste uten innlegg, men har ikke funnet et som passer, før det dukket opp et skikkelig stilig et her på forumet som jeg har fått lov å kopiere.

Disse har jeg ikke funnet annet enn med fastlimt innlegg, og å få løsnet dette skulle vise seg å være en tålmodighetsprøve.

Har prøvd å koke, ta opp, presse ut, skrape ut lim, kjøle raskt ned, ikke kjøle ned, koke, presse, koke...

Sjanseløst!

Det satt som støpt.

Løsningen ble å slipe det ut med en Dremelaktig sak.

Men det gikk!! Fikk slipt det vekk. Det var en liten seier i seg selv.

Maken til gjenstridige sak er det sjelden jeg er borti.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske lenge hatt lyst til å lage et snellefeste uten innlegg, men har ikke funnet et som passer, før det dukket opp et skikkelig stilig et her på forumet som jeg har fått lov å kopiere.

Disse har jeg ikke funnet annet enn med fastlimt innlegg, og å få løsnet dette skulle vise seg å være en tålmodighetsprøve.

Har prøvd å koke, ta opp, presse ut, skrape ut lim, kjøle raskt ned, ikke kjøle ned, koke, presse, koke...

Sjanseløst!

Det satt som støpt.

Løsningen ble å slipe det ut med en Dremelaktig sak.

Men det gikk!! Fikk slipt det vekk. Det var en liten seier i seg selv.

Maken til gjenstridige sak er det sjelden jeg er borti.

Kjerringa lurte fælt på hva jeg dreiv med når jeg presset ut mitt... Ho håpet for Guds skyld at jeg ikke lagde middag...

Geir

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerringa lurte fælt på hva jeg dreiv med når jeg presset ut mitt... Ho håpet for Guds skyld at jeg ikke lagde middag...

Geir

Skjønner ikke hvordan du klarte å få presset det ut ved koking osv.

Jeg hadde ikke en sjanse. Var helt håpløst selv etter et par timer.

Men Dremel og slipestykke fikset biffen. Til slutt...

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan du klarte å få presset det ut ved koking osv.

Jeg hadde ikke en sjanse. Var helt håpløst selv etter et par timer.

Men Dremel og slipestykke first biffen. Til slutt...

Har surret ferdig stanga nå... Bare siste finish med epoxy så kommer det bilder...

Blir en kul stang tror jeg...

Geir

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har surret ferdig stanga nå... Bare siste finish med epoxy så kommer det bilder...

Blir en kul stang tror jeg...

Geir

Kult, gleder meg til å se.

Så veldig bra ut det du hadde fått gjort i hvert fall! Godt håndverk, og helt sikkert en knallstang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder litt videre i prosessen.

Synes den utvikler seg til å bli ganske stilig.

Kul farge på klingen, som gjør seg godt skinnende gjennom snellefestet.

Har fått karbonfiber på kjernen, og lakket med første lag epoxy utenpå. Falt absolutt i smak det også, så hittil er jeg veldig fornøyd med hvordan det utvikler seg!

post-2542-0-04140600-1438847427_thumb.jpg

post-2542-0-95675000-1438847436_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...