Gå til innhold

Truls sin stangbyggertråd


Anbefalte innlegg

Bare å melde seg på!

Synes stanga ble stilig, utover håndtak og snellefeste er surringene omtrent i ett med klingen, bare blanke. 

Likte hvordan denne utviklet seg, og håper keramiske ringer godt ut fra klingen gir noen fordeler.

Skal bare få sydd opp et stangtrekk, så er den klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde en syver jeg bestilte for et godt stykke tid siden.

Tenkte egentlig å vente litt med å bygge, men så klarte jeg ikke helt å ligge unna da...

Jeg mener egentlig at Winn grips ikke har noe på en fluestang å gjøre da de er laget av Eva-foam med et eller annet plastbelegg utenpå. Jeg synes de blir for myke.

Men de er jo ganske stilige da, så jeg tenkte å prøve på en stang, og det ble denne, siden den er en stang jeg kommer til å bruke når jeg må opp en klasse for de mest vindfulle dagene med pålandsvind og behov for litt tyngre skyts.

Jeg har lekt meg litt med en kombinasjon av silke og vanlig tråd i surringene, og lagt inn en enkelt turn med sølv metallisk trimband. synes resultatet ble veldig artig. Relativt fornøyd med det.

Blanksen er en Rainshadow Eternity 2, 9 fot klasse 7.

Sort snellefeste, Winn grip i grått,

Og ringene er pac bay minima4, som er et nytt bekjentskap for meg. Virker veldig lovende.

Tok masse bilder, så takk for at dere titter!

Mvh Truls

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med minima og transperante surringer. Prøvde min idag med triangle taper saltwater . Det er en  god kombinasjon, bedre enn rio grand, men ennå mange andre spennende snører skal prøves.  Funka også med coastal wf6 (Egentlig prøvd ved en feiltagelse). Har surret endel stenger med Fuji TLSG ringer og minima virker spennende ja.

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minima-ringene er lette og små, men har et annet størrelsessystem enn vanlige wire-ringer.

Til å være ringer med innlegg er de faktisk veldig lette.

Billige er de også, selv om vekt er langt viktigere. Kan absolutt anbefales.

Rec recoils er jo favoritten, men føler det blir mindre nøye i høyere snøreklasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ytterdiameteren på ringen i mm en går uti  fra. I og med at stålringen på minima er tynnere enn et keramisk innlegg vil åpningen på f.eks minima 7 være større enn på en keramisk ring størrelse 7- Mener at en Minima ringer i f.eks størrelse 7 tilsvarer keramisk i størrelse 8.

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Mitt'fiske er på kysten etter sjøørret. Det er der jeg er på hjemmebane og trives best.

Det meste av sommeren brukes til helt andre ting enn fiske da fiskelysten av en eller annen merkelig grunn blir borte når det er for deilig å være ute sent på våren eller tidlig forsommer.

Likevel mistenker jeg at jeg før eller siden blir dratt med på en tur for å fiske ørret som er brun hele året og spiser insekter som ligger oppå vannflata. Attpåtil i ferskvann. Er det mulig liksom...

Kom over et bruktsalg på et par sneller her på forumet. Dum/forfengelig/utstyrshore (stryk det som ikke passer, eller fyll inn etter eget ønske) som jeg er kjøpte jeg dem. Klasse 2/3 og 4/5 Imago Gaia. De er stilige da, men jeg bruker ikke noe utstyr i de klassene. Men for å rettferdiggjøre kjøpet så kom jeg frem til at de fortjener hver sin stang. Eller så kjøpt jeg snellene for å lage meg en unnskyldning til å bygge et par stenger til..? Kanskje litt av begge deler, og skulle jeg bli tvunget ut i skogen for å fiske, så er i hvert fall utstyret i orden.

Noen vil sikkert si at det er teit å kjøpe sneller til stenger jeg ikke har, for å kjøpe stenger i en klasse jeg ikke trenger til et fiske jeg ikke bedriver. Og de har helt sikkert helt rett i det...

Men da fikk jeg muligheten til å bygge litt andre stangklasser enn jeg vanligvis gjør, og stenger til et litt annet bruk enn jeg pleier.

Lette stenger til ørretbruk har jeg lyst til å lage med korkhåndtak, og med et litt mer tradisjonelt utseende enn en del av de andre stengene jeg har bygget.

Har også kommet over en mulighet til å kjøpe kork av god kvalitet fra Portugal, så da ble det å bestille kork, og den var av god kvalitet!

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en ørretstang synes jeg korkhåndtak hører hjemme.

Synes kvaliteten på korken var overraskende god også, og da er det litt enklere å gå for det.

Kork med masse sår og skavanker er ikke særlig pent, men god kork funker til lettere stenger. Der bryr jeg meg heller ikke om at kork er mykt.

Valget av snellefeste falt til slutt ned på et struble u-17 som er et lite og lett snellefeste med ikke alt for stor diameter.

Var ikke på tanken med slidebands også, men personlig foretrekker jeg et gjenget snellefeste og å skru snella fast.

Innlegget i snellefestet har jeg dreid, polert og lakkert.

Råmaterialet jeg har brukt er blanks av akrylat. Disse brukes mye av folk som dreier penner, og til det bruket er det et vanvittig utvalg av farger og mønstre. Jeg har valgt en marmorert hvit/sort variant. Skikkelig flott spill i materialet når siste strøket med lakk er påført. Det er det dessverre vanskelig å få skikkelig frem på bilder.

Litt eget preg må man jo sette på en selvbygget stang.

Her kommer noen bilder også.

God fornøyelse

Mvh Truls

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga tar form sakte men sikkert.

Ringene er plassert ut, og festet med strikk. Jeg har valgt å bruke 8 ringer pluss toppringen, inkl keramisk snørefører.

Snellefestet er montert, og arbeidet med håndtaket er i gang.

Blir et relativt lite half wells håndtak. Synes det passer best.

Synes snellefestet ble bra, jeg er i hvert fall fornøyd med resultatet.

Ringene skal plasseres nøyaktig, og det gjør jeg ved vekt testing. Bruker ikke noen skjema for plassering av ringene.

Sprer de ut på øyemål, og bøyer opp stanga gradvis med vekter for å se hvordan snøret følger klingen.

Her er noen bilder

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer du ut handtaket før du monterer det på blanken? Benytter du dreiemaskin?

Stilig snellefeste!

Hei, jeg foretrekker å dreie håndtaket før jeg monterer på blanksen.

Bruker en selvlaget sak med drill og holder, så det blir som en enkel dreiemaskin. Bruker drill med stillbar hastighet.

Jeg har dreid håndtak rett på blanksen også, men det er mer risikabelt. Skjer noe underveis, så er det fort gjort at man sitter med både et ødelagt håndtak og ødelagt stang... Risikerer kun håndtaket ved å dreie først. Hender jeg limer på ytterste korkbiten etterpå, og pusser til for hånd da det er lettest for å slippe noen glippe mellom kork og klinge. Vil unngå å bruke winding check, det skal holde med en tynn pyntesurring for å skjule overgangen mellom klinge og kork.

Mvh Truls

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg foretrekker å dreie håndtaket før jeg monterer på blanksen.

Bruker en selvlaget sak med drill og holder, så det blir som en enkel dreiemaskin. Bruker drill med stillbar hastighet.

Jeg har dreid håndtak rett på blanksen også, men det er mer risikabelt. Skjer noe underveis, så er det fort gjort at man sitter med både et ødelagt håndtak og ødelagt stang... Risikerer kun håndtaket ved å dreie først. Hender jeg limer på ytterste korkbiten etterpå, og pusser til for hånd da det er lettest for å slippe noen glippe mellom kork og klinge. Vil unngå å bruke winding check, det skal holde med en tynn pyntesurring for å skjule overgangen mellom klinge og kork.

Mvh Truls

 

Dreie heter det såklart  :rolleyes:

 

Takk for svar, må prøve å bygge meg en sånn!

Tenkte jeg skulle dreie korken selv neste gang jeg skal bygge. Finner ikke noe håndtak som er akkurat slik jeg ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreie heter det såklart  :rolleyes:

 

Takk for svar, må prøve å bygge meg en sånn!

Tenkte jeg skulle dreie korken selv neste gang jeg skal bygge. Finner ikke noe håndtak som er akkurat slik jeg ønsker!

Jeg synes det er viktig å forme sitt eget håndtak når man bygger selv. Det utgjør for meg en del av helheten ved å bygge.

Man får håndtaket slik man vil, og man kan velge materiale og ikke minst kvaliteten på materialet man ønsker å bruke.

Det er håndtaket man hele tiden har kontakt med, og det er det man føler hele tiden når man fisker/kaster, så å tilpasse dette er en av de tingene som gjør at man føler forskjell!

Så jeg vil anbefale deg å prøve!

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Gøy at mange leser eller titter på bildene, det er artig med litt interesse rundt bygging, så det setter jeg pris på.

Har fått litt spørsmål osv på pm, og det er bare hyggelig. Om man ikke har prøvd å bygge, så anbefaler jeg å prøve.

Er sikkert mange purister som rynker litt på nesa av det jeg gjør ja, men da har de bare godt av å bli utfordret litt synes jeg!

Retrosurringer ja :-) ble ikke helt fornøyd med de, klarte ikke å knyte sløyfe på en skikkelig måte :-p

Tror jeg må endre litt på de.

Er ikke så alt for mye om står igjen på stanga lenger. Det er en static guide test, for å få plassert ringene riktig, og så surre de og lakke.

Tar jo litt tid det også da...

Håndtaket er i hvert fall blitt ferdig, selv om jeg pusser lett over det helt til slutt, så det er helt rent og nypusset til første bruk.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har over ganske lang tid fått mer og mer lyst til å prøve meg på en glassfiber.

Har sett på mange bygg, og lurt på hva som skjuler seg i disse til tider gyselige fargene som jeg synes har blitt mer og mer særegne og kule på sin måte.

Fordommene om glass som tungt, slaskete og lite responsivt har blitt lagt mer og mer vekk etter hvert som jeg har fått mer og mer kunnskap om utviklingen av den teknologien.

Tanken har vokst på meg, og nå har jeg jumpet ut i det.

Jeg har vært veldig i tvil om hva jeg skulle velge. Hovedsaklig er det fargevalget som har vært største utfordringen.

Valget har falt på en epic fastglass 686. Var egentlig ikke i tvil om merket. Fargen var det værre med.

De fleste er jo gyselige, og skikkelig kule på sin måte. Var vel bare mokka som var utelukket, og blått lite aktuelt.

Valget sto mellom amber, oliven. Salsa er kul men mest brukt, men allikevel var det den jeg endte opp med å bestille.

Mange glassfiberstenger lages veldig tradisjonelle. Og glassfiber er ofte oppfattet som gammeldags, men det er det jo ikke. Jeg har derfor lyst til å prøve å kombinere tradisjonell glass med det mer moderne, for å se hvordan dette kan ende opp.

Ideen foreløpig er vel å kombinere salsafargen med sort, og surringene være en kombinasjon av gjennomsiktige silkesurringer og sort nylon.

Jeg har bestilt snakebrand tradisjonelle snakeringer i sort, og håndlagde agate stripping guides i sort med rød/orange agatestein. Litt artig at de er håndlagde!

Så her ligge det an til å prøve å kombinere mye tradisjonelle materialer og komponenter til en moderne stang.

Har noen forskjellige ideer til håndtak. Burl kork med tigerstriper, et med innfelt mønster, men det kunne blitt kult med et 'ubehandlet' karbonfiberhåndtak til også.

Har noen ideer rundt snellefeste også. Enten et rød/orang/svart akrylinnlegg som jeg dreier selv, eller et skjelett hvor blanksen synes delvis gjennom.

I svart.

Hvordan det går og hva det blir til får vi se etter hvert!

Gleder meg veldig til denne kjenner jeg. Både byggingen, og til å prøve den i praktisk fiske på kysten.

Fikk i dag bekreftelsen på at klingen er sendt!

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om folk ønsker å lage hver sin byggetråd, eller om de vil legge til i denne.

Det kan hver enkelt bestemme, men jeg har absolutt ikke noe i mot om noen vil legge inn bilder i denne.

Hadde vært veldig gøy om vi fikk lagt ut litt bilder og inspirasjon til byggingen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...