Gå til innhold

Truls sin stangbyggertråd


Anbefalte innlegg

Sage og St.croix og sikkert mange andre har bygd slik at stanga blir rettest mulig i all tid. En av grunnene ar at det ser stanga rett når kundene sikter gjennom stangringene i butikken. Snøre vil alltid følge stangeringene når de peker ned. Litt anderledes med en stang f or f.eks havfiske. Meg selv inkludert som har bygd siden 1991,  var vel nok inspirert av en norsk bok som skrev veldig mye om hva som kunne skje hvis du ikke  bygde på ryggen.

I dag finner jeg ryggen , så setter  jeg sammen emnet  og justerer til det blir rettest mulig og plasserer ringene deretter. Hvis stangemnet f.eks kuver litt nedover, setter jeg ringene 180 grader motsatt slik at de retter opp emnet.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært borti en glassfiber selv og vil vel si den

Var myk og markant i rygg i øvre deler kontra nedre??

Kan vel ha noe med forholdet spenst og recovery

I selve materialet og oppbygningen av emnet.

Balansering og nøyaktighet i produksjon mellom

Carbon/glassfiber og resin spiller vel inn en god del.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier Swift:

"The subject of spining rods has & continues to cause huge debate.
The truth is that under the tension of the cast the rod will always bend
according to the tension of the fly line against the guides and tiptop,
the effect of the spine on a fully loaded rod is negligible. - So it likely
matters little (all respect to the great Don Green)
Do what you feel is best for your build."
 
edit:
Jeg har valgt å bygge 90 grader til siden og har ikke merket noe rart med det. Valgte det fordi det var det jeg syntes var mest logisk mtp at da er det "likt" i både frem og bakkastet. 
Endret av Øyvind Lotten Westrum
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering...

Et av alternativene til snellefeste. Det kan bli veldig stilig. Sort passer veldig godt sammen med fargen på blanksen.

Men jeg vet ikke om det er denne jeg kommer til å gå for. Skal vente å se til jeg får litt forskjellige emner i akryl til å dreie innlegg av, og se hvordan de blir.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreier en skumkjerne til et fullwells håndtak. Har brukt medium hardhet på skumkjernen til denne stanga.

De er noe tyngre, men mer robuste og solide. Vekta er ikke noen stor sak, glassfiber er en del tyngre, så det er greit med ltt vekt i bunnen så det ikke blir for fremtungt synes jeg.

Lurte på å prøve å lime på karbonfiberslangen så det ikke trekker gjennom epoxy på den.

Da får den en litt mer røff utseende finish på håndtaket.

Alternativet er en burl kork av noe slag.

Håper det tar i vei og blir fint etter hvert.

Prøver forresten å dreie på en stang rett i en drill som har lite kast, for å se hvordan det blir.

Tror det går greit, men kommer nok til å fortsette å bruke en som er spent opp så det nesten blir som en dreiebenk.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se. Fascinert av epic stengene, selvom jeg sitter litt på gjerde. Har lyst til å prøvekaste først. Har nok prosjekter for hele vinteren, med å bygge om to stenger, skifte noen ringer på et par andre . En  åtter og nier Eternity2 er på på vei til gjedde og større saltvannsfisk. Fluer skal  også bindes. Det er koslig å hente inspirasjon fra dine tråder. Med en hektisk sesong på jobben, så håper jeg å være ferdig til vårsola varmer opp fiskeplassene.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt avventende til å kjøpe epic'en jeg også, men så ble jeg mer og mer nysgjerrig og røyk på en til slutt.

Om det er 686 du vurderer så er det bare å si fra så skal du få prøvekaste min så fort den er ferdig.

Vet ikke helt hva jeg rekker før juleferien er i gang, men kommer nok til å prøve å få gjort litt på den nå og da.

Begynner å venne meg litt mer til glassfiberfølelsen i klingen. Det krever litt tilvenning og det blir spennende å se hvordan kastingen går med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker veldig uvant på mange måter, så krever litt tilvenning.

Du kan bare prøve den når den er ferdig. Jeg har masse liner, og det er jo en del av spenningen, og se hva som passer best til stang og kastestil osv.

Blir fort til at man ryker på en når man først har blitt nysgjerrig på en ting.

For min del så begynner planleggingen raskt, og da er veien kort til at den blir bestilt...

Er noe med ting som er litt nytt og annerledes...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sier noe. Jeg satt og gjorde de siste oppdateringene på mitt neste eternity prosjekt fra mobilen  i parkert bil og mens jeg dekket en jobb fredag kveld via mail med Utmost. Fant plutselig på at jeg skulle ta en åtter også.  Multitasking? Rart når en blir hekta. Vi får se hva nyåret bringer ja. <<l Men til Mexico kommer nok ikke en ev Epic stanga neste år.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial form for multitasking!

Jeg har gjort litt mer på epic'en.

Har finpusset litt på håndtaket, skåret ut for snellefestet, og hatt epoxy på skumkjernene, både håndtak og fightingbutt.

Skal prøve å ha karbonfiberen ubehandlet, så da er det viktig at vann ikke trenger inn i kjernen. Da må porene fylles med epoxy, og så limer jeg slangen utenpå dette igjen.

Har laget to fightingbutter, en skal på en Eternity 2 klasse fem. Skal bygge om den litt også. Skal montere på fightingbutt. Kommer til å lade den med et seksersnøre og bruke den som en sekser til sjøørreten. Synes de har godt av en klasse opp på snørene.

Jeg fikk en så god følelse for denne snellefesteløsningen på epic'en at jeg kommer til å gå for det. Tror det gjør seg godt.

Og siden jeg holdt på med litt epoxy uansett, så bestemte jeg meg for å lime det fast.

Snellefestet er bare satt utenpå maskeringstape, så jeg heller epoxy ned i tomrommet for å fylle det, så vann ikke kommer innunder.

Bruker en plastpose med et lite hull, akkurat som man pynter kaker med melis... Dytter den nedi rommet mellom snellefeste og klingen, og klemmer ut nok epoxy. Enkelt og relativt fritt for søl.

Karbonfiberen jeg skal bruke er den som ligger ved siden av på bildet.

Tror det blir ganske bra! Gleder meg til å se resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet jevnt og trutt med denne glassfiberen. Har fått plassert ut ringene, og surret de med silketråd.

Det er hovedsurringene. Skal ha noen trimbands på også, men det blir neste skritt. Venter på nye stripper-ringer fra j.e. Arguello, så surrer ikke ferdig før jeg har fått disse.

Har fått gjort ferdig håndtaket, og limt på dette. Tror det blir ganske bra jeg. Legger ut bilder av det litt senere.

Her er et par bilder av silkesurringene. Jeg merker jeg ikke gjør meg så veldig flid med det når jeg surrer med silke, da det ikke vil ha noe å si på resultatet til slutt. Surrer ganske så løst så epoxyen får trekt skikkelig.

Begynner å se resultater, og de lover godt synes jeg!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått løs på knotearbeidet med surringene i dag. Tre runder med sort nylon på yttersiden av silkesurringen.

Problemet da er at man får to løse trådender. Får ikke surret fast noe under silken, da det blir synlig.

Komplisert, men jeg tror det gir en kul effekt når jeg får lagt på epoxy. Langt fram dit enda, for det tar litt tid med surringene,

Men jeg er veldig happy med resultatet!

PS : Siste bildet viser 'vrangsiden' av stanga.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er veldig bra!

Pleier å gjøre det på den måten. Men med silke så vil jeg ikke surre fast den lille enden med tråd til trimwraps under silketråden.

Den vil jo bli synlig, så i dette tilfellet måtte jeg gjøre det annerledes, så jeg ikke får noen synlige ender under silketråden.

Det er litt av utfordringen med å kombinere nylon og silke. Alt under silken blir synlig, og det vil ødelegge effekten jeg ønsker på denne stanga.

Fikk knotet det til.

Så det blir bra det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle bruke transparente surringer på minne to neste prosjekt, men så leste jeg at man bare anbefalre det for dlustenger opp til klasse sju. Artikkelen var skrevet av en guru på emnet. Stillig slik du gjør det. En ting til. Han anbefalte å lakkere silken engang og bare silken før han la trimmingen. Derte fordi tråden kunne farve av, men det skal ikke være noe problem med sort.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...