Gå til innhold

Truls sin stangbyggertråd


Anbefalte innlegg

Tilbakeslag ja......slet endel med dette selv,og da særlig på myke stenger...

Etter et kurs hos Jan Myhre på Vestby,hvor han innprentet grepet om stanga...løst,utnytte "puta" inne i hånda,samt ha litt slark mellom frem og baksleng inne i hånda,har dette blitt eliminert.

Etter endel trening med fokus på grepet,merker jeg stor forskjell på kastingen <<l

Den stanga har blitt helt rå,Truls,og den Hardy snella matcher perfekt. Vakkert!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Jeg må kanskje ha mer fokus på det.

Sånne detaljer har faktisk veldig mye å si. Vi hadde kurs på starten av høsten, og dette var en av de samme tingene vi fikk å jobbe med.

Vi jobbet også med kroppsbevegelser/forflytning og å få med bunndelen av stanga.

Det ga ganske utrolige forskjeller på kastingen. Så kurs med dyktige instruktører er absolutt verd pengene, og gir langt bedre resultater enn å investere i en premium stang f.eks.

Men det kan godt hende jeg skal ha mer fokus på det, skal prøve ved neste anledning! Ikke alltid man husker på 'arbeidsoppgavene'...

Takk for hyggelig tilbakemelding! Synes resultatet ble veldig bra. Snellefestet, og helheten synes jeg kler hardy DD :-)

Gøy å prøve å få med mange detaljer, som 'drar i samme retning' og til slutt gir et helhetlig resultat.

Har vært heldig med det på denne stanga synes jeg. Neste blir å fange en sjøørret med den :-)

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kastet litt med denn glassfiberen nå, til og med hatt den med på et par turer.

På grunn av mye vind, så er det ikke denne som har blitt brukt mest, det har en Eternity 2 blitt. Den er noen hakk mer robust i sterk vind for å si det sånn.

Glassfiberen er nok ikke den jeg kommer til å bruke når det blåser som værst. Da er det nok andre som blir valgt.

Men når det er litt roligere forhold, og man ikke trenger de lengste kastene så blir den nok foretrukket. Er en uvant følelse å bruke en glassfiberstang.

Den oppfører seg, og føles annerledes.

Har til og med fått fisk på epic'en og det var veldig artig, det er en morsom stang å kjøre fisk på.

Og når man trenger å holde igjen litt, så er det bare å la stanga bøye seg dypt. Veldig artig.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Jeg veide den faktisk ikke. Var tom for batteri, og så klarte jeg ikke vente med å begynne å bygge...

Men de er overraskende lette. Ferdig bygg veier 127gram, og ut fra det vil jeg tippe (så ta det med en stor klype salt) de veier rundt 70g, kanskje litt i overkant av det (?)

Som ferdig bygg føles den lett i hånd under bruk. Både ved kast og inntrekk.

Stengene er gode, selv om jeg fortsatt må jobbe med timing og rytme. Veldig artige å få fisk på er de i hvert fall.

Om du er i nærheten av meg noen gang så er det bare å stikke innom for prøvekasting!

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske grei fisk. En sjøørret i god kondisjon på 6-700g. Fikk et par små også.

Hugget føltes veldig godt, og gøy hvordan stangen fjærer. Oppleves annerledes enn karbon, får med bunndelen på en helt annen måte. Og materialet oppfører seg forskjellig.

Kastingen må jeg nok jobbe mer med. De gangene jeg har brukt epic'en så har jeg begynt med den, og så byttet når vinden har tatt seg opp, og jeg skal ut av buktene som var litt mer beskyttet.

Det å bytte til karbon går veldig greit. Et par kast så er teknikken justert.

Men kaste med glassfiberen må jeg nok bare venne meg til å gjøre. Bruke den så mye som mulig når forholdene er gode for det.

Er jo litt gøy å gå med en såpass spesiell stang, og artig å bruke er den definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke noen ny stang på gang riktig enda. Eller det vil si, jeg har en del forskjellig på gang, har tre fire stenger jeg har, venter på, skal begynne på osv.

Men jeg liker at ting ikke nødvendig skal trenge å koste all verden. Det skal være oppnåelig å begynne med fluefiske, det skal være oppnåelig å begynne å bygge stenger uten at man må kjøpe masse dyrt utstyr (det er nok gode blanks jeg har lyst til å bruke penger på i stedet for eksempel...)

Man trenger ikke all verden.

For meg er det viktig å utforme håndtaket på stanga selv. Jeg synes det er en vesentlig del av byggingen.

Et tilpasset håndtak er tross alt det man er i kontakt med på fluestanga. Det skal være bra!

Mulighet til å dreie egen kork har de fleste hjemme allerede.

Her er en superbillig og enkel måte å få dreid kork selv på:

4 plankebiter, noen skruer, et veggbor og noen vinkler er det jeg har brukt... Og vips så har man sin egen innretning for dreiing av kork!

post-2542-0-00161900-1452710812_thumb.jpeg

post-2542-0-65638100-1452710828_thumb.jpeg

post-2542-0-20953000-1452710840_thumb.jpeg

post-2542-0-02320500-1452710856_thumb.jpeg

post-2542-0-68352600-1452710882_thumb.jpeg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen ny stang nå heller. Men jeg har laget en innretning så det skal bli mye lettere å pusse ut hullet i korken.

Både raskere, og mer nøyaktig sentrering blir resultatet. Vel, med denne så sentrerer det seg selv egentlig.

Det man trenger er en gammel stang, en metallpinne av noe slag, maskeringstape, sandpapir og lim.

Jeg tok en gammel stang, strippet den for ringer og surringer. Jeg tapet maskeringstape rundt metallpinnen slik at den blir sentrert inni stangdelen, og limte den fast.

Så tok jeg og lagde en tynn remse sandpapir ( Biltema har noen remser med stoffbakside så det bare er å rive den i hele lengden. Det går av seg selv...)

Så smurte jeg inn hele stangdelen med lim og surret sandpapiret rundt og nedover.

Det jeg ender opp med er en tapert fil til å putte i drillen. Så kan man bare dra korken innpå så langt som trengs for å få den på klingen man bygger på...

Dette gjør pussejobben langt enklere, og det er begrenset hvor gøy det er å file ut hullet i korken. Inntil nå :-)

post-2542-0-82598000-1453052540_thumb.jpeg

post-2542-0-52442100-1453052554_thumb.jpeg

post-2542-0-99297000-1453052564_thumb.jpeg

post-2542-0-22615600-1453052573_thumb.jpeg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd den nye og superenkle 'dreiebenken' nå. Og kan ikke si annet enn at den fungerer tipp topp.

Så i kveld har jeg laget håndtaket til en klinge jeg venter på, og gleder meg til å bygge på, winston b3x klasse 6

Den skal få dette håndtaket.

Winston ligger vel an til å bli et bygg med litt klassisk preg. Litt enkel, men forhåpentligvis stilfull.

post-2542-0-57074000-1453145626_thumb.jpeg

post-2542-0-25514900-1453145635_thumb.jpeg

post-2542-0-31878300-1453145643_thumb.jpeg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig så viste sporingsinformasjonen at det var kommet en pakke til meg, som lå klar til henting på den lokale post i butikk!

En Winston B3X 9 fot i klasse 6

Dette er den stanga som skal konkurrere med den orange Epic'en om å være førstevalget jeg foretrekker å bruke på tur under de vanligste forhold på kysten.

Det er i hvert fall planen, og forhåpninger jeg har.

Siden epic'en skiller seg sånn ut, så har jeg lyst til å gjøre litt motsatt med denne. Winston sin lekre grønnfarge innbyr også til et 'enkelt', rent og litt mer klassisk bygg som forhåpentlig blir ganske stilfullt. Og finishen skal være på topp.

Og ikke minst så skal dette bli en suverent god fiskestang.

Håper jeg...

post-2542-0-12567100-1453493619_thumb.jpeg

post-2542-0-93176100-1453493629_thumb.jpeg

post-2542-0-87528900-1453493640_thumb.jpeg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hvite i forkant av snellefestet er rester av den epoxytypen jeg limer fast snellefestet med. Det er 'super epoxy' som jeg har kjøpt på Biltema.

Den er billig, veldig sterk og siger ikke. Aberet er at den er lys beige, så det er om å gjøre og ikke søle. Men veldig god å jobbe med der den ikke blir synlig.

Jeg har ikke bestemt meg for øvrige komponenter. Har imidlertid mye forskjellig hjemme, både av tråd og ringer.

Av ringer så har jeg veldig lyst til å prøve Minima4 fra pac bay. Små ringer med innlegg. Har sølvfargede, og med gullinnlegg. Vet ikke om jeg tør å bruke de på denne, da de er litt tyngre enn recoils som er alternativet. Dilemma det der...

Jeg har kjøpt inn litt ekstra tråd. Har en grønn nylon som står veldig fint til winstongrønn uten colorpreserver.

Har også en rød som vil bli bra, og de jeg har kjøpt er silke i rødt og grønt.

Har ikke bestemt meg enda. Kommer litt an på hvilke ringer jeg går for. Tror jeg prøvesurret litt i morgen.

post-2542-0-07273000-1453502364_thumb.jpeg

post-2542-0-93364800-1453502372_thumb.jpeg

post-2542-0-00156400-1453502384_thumb.jpeg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndtaket blir veldig behagelig. Tenkte å prøve et halfwells, da jeg tar meg selv i å holde helt foran så jeg har kontakt med klingen når jeg trekker inn.

Blir fightingbutt i samme.

Skal teste litt med ringene i morgen. Kanskje tape de opp og prøvekaste. Vil ikke påvirke aksjonen.

Der er jo fordelen il recoilene, de er superlette, men så tynne. Blir en ganske annen følelse med ringer med innlegg. Spesielt ved inntrekk.

Må nok teste, for det frister å prøve minima4 ringene.

Har fått samlet litt tråd også, begynner å bli litt utvalg, men heller litt mot en grønn som blander seg godt inn med klingen.

post-2542-0-62508600-1453505250_thumb.jpeg

post-2542-0-63152100-1453505432_thumb.jpeg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygd mange stenger med fuji tlsg dvs sic innlegg og titanium ramme. Superlette. Sparer snøre for for mye slitasje . Ved  inntrekket og under kastingen er det omtrent lydløst. Vektmessig spiller det liten rolle forhold til vekten på snake ringer. Eneste aberet, slik jeg ser det, er hvis du får en krøll på på line i kampen mot en fisk som raser avgårde og så er det litt letter å bøye de ved et litt røff behandling. Har selv tenkt på minima ringene, men jeg har igjen noen sett av Fuji ringene. Minima ringene ligger heldigvis i et annet prisleie så de er mer aktuelle en noen gang.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innspill Terje. Jeg heller litt mot å prøve de på denne stanga. De er jo veldig lette, men samtidig tyngre enn recoils. Men om det spiller noen merkbar rolle spørs vel. Tror jeg skal tape de opp og se. Kan jo også prøvekaste før jeg legger på epoxy.

De er jo veldig glatte og fine ved inntrekk, og det blir det jo mye av på kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig blir minima lettere enn vanlige snake ringer, bortsett fra snake brand sine.  Recoil er i en klasse for seg selv når det gjelder vekt, men så er de jo litt tynnere  i godset da. Når jeg kommer hjem skal jeg i gang med to prosjekter og jeg har sorte recoil, snake brand og batson snakes samt fuji titanium og velge mellom, men jeg skal bygge en åtter og en nier, til tropisk og gjedde så det er endel avveininger for det ene eller andre.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Nå har jeg fått pusset opp hullet inni håndtaket, så det er klart til å limes.

Har fått frest ut for håndtaket også. Snellefestet sitter som støpt fast, så jeg skor håndtaket nedtil, risser inn diameteren og bruker en Dremel til å frese inn den biten av snellefestet som skal inn i håndtaket.

Pusset til en fightingbutt også, men jeg synes den ble ørlite skjev, så da lager jeg en ny en.

Denne skal jeg være skikkelig pirkete med!

Når det kommer til prisen på blanksen, så fant jeg en på tilbud til 335 usd + frakt og norsk tollklarering/mva

Det var denne jeg bygger nå, 906, men mener det var samme pris på alle

Korken er rett under en usd pr ring, og stangringene er fra rundt en dollar opp til drøyt 3. Så må man regne frakt og mva på dette om det er over 350 nok.

Og det blir det stort sett...

post-2542-0-46564200-1453554126_thumb.jpeg

post-2542-0-41158700-1453554140_thumb.jpeg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for ensfargede surringer med grønn tråd. Den kommer til å forandre seg til å bli nesten lik med fargen på klingen.

Her skal det ikke være noe rom for unøyaktighet.

Skal prøve å få pusset ned en ny fightingbutt i dag, og satt håndtaket til liming.

Gleder meg veldig til å få tatt denne stanga i bruk. Men først skal jeg ta meg tid til å gjøre den skikkelig!

Tror ikke det skal være noe unøyaktighet på surringene.

post-2542-0-09273000-1453643528_thumb.jpeg

post-2542-0-51118000-1453643545_thumb.jpeg

post-2542-0-56208400-1453643556_thumb.jpeg

post-2542-0-71039100-1453643565_thumb.jpeg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lang rolig søndag med tid til en del bygging.

Fightingbutt er dreid, og limt, ringer ferdigsurret, linjert og håndtak montert. Står i press nå, så den tørker til i morgen.

Får ikke gjort så mye mer.

Stanga virker som den blir veldig veldig god!

post-2542-0-77456100-1453658895_thumb.jpeg

post-2542-0-76718700-1453658905_thumb.jpeg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...