Gå til innhold

Truls sin stangbyggertråd


Anbefalte innlegg

Går veldig bra å dreie med den, jeg har pusset ned to håndtak som jeg synes har vært for tykke. Det ble helt perfekt. Det er den oppgraderte alps-chucksen og den slipper ikke under dreing, men jeg har ikke pleid å dreie rett på blanksen så jeg må bare venne meg til det. Uvant både foran mot blanksen og bak mot snellefestet men det er bare å være litt forsiktig. Det er ikke en millimeter vibrasjon og kraft i massevis i motoren så man fristes ikke til å legge press på. Bare la maskinen jobbe og ta seg tiden til å kose seg med jobben. Veldig fornøyd med investeringen!

Gxt'en ble veldig god, den må du få prøvekastet, Terje. Følsom lett og fin, men spenstig, kort slaglengde(recovery) og kaster et seksersnøre med autoritet selv om den er en riktig klassifisert femmer. En nytelse å kaste med, super følelse med inntrekket og vanvittig artig å kjøre fisk på! Rett og slett en sjøørretstang jeg kommer til å bruke mye og ha mye glede av!

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fått kjørt inn GXT'en skikkelig, og du verden for en stang det er. Kaster et seksersnøre med autoritet og en helt nydelig å kjøre fisk på. Rett og slett en rå stang synes jeg. Og her har den blitt pyntet med en backwinder og flua 'den lysebrune'

 

mms_img785830897.jpg

mms_img679581527.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I kveld fikk jeg lyst til å begynne å surre litt på en klinge jeg har hatt liggende noen uker. Nå er det ikke så lenge til det kommer flere komponenter til den, så da var det bare å gå i gang.

Klingen er en CTS Affinity M 8,6 fot i klasse 5. Denne kommer til å bli en suveren lett sekserstang. Jeg skal bygge den med karbonfiber håndtak, matt gunmetal snellefeste, rec recoils stangringer og en liten fighting butt. Surringene skal være ensfarget sorte. Blir ganske lik den forrige. Men cts'en i 8,6 fot er noe stivere og har en vanvittig recovery. De har også begynt å trykke logo og spesifikasjoner på klingen, mye stiligere enn klistrelappen de hadde før.

M-modellen går for å være en mid-flex stang og er vel kanskje det, men av det raske crispe slaget. Og lengden gjør at den føles veldig lett, og med en liten fightingbutt så presser jeg håndtaket i retning tuppen, og da vil det også bidra til at den føles lettere. Skal ha en backwinder på den som ikke er en veldig tung snelle, så det blir et lett og behagelig oppsett.

Powerwrapperen er skikkelig bra som surrestativ, men surringen gjør jeg allikevel for hånd.

 

mms_img1720206687.jpg

mms_img726186073.jpg

mms_img1751424733.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det kunne vært litt interessant å si litt om ja. Men det varierer litt og det går litt på kryss og tvers av klassene som produsentene har satt. Jeg setter opp de som blir plukket først, og får mest fisketid.

Klasse 2, Winston WT 6,6 fot klasse 2. Dæven så gøy det kan være å kjøre halvkiloser fanget på kort hold i skogen på denne <<l

Klasse 3 Dan Craft GXT, men her kommer det en Winston B3LS, men den er nok egentlig en klasse 2+ stang, men den er ikke ferdig enda. Blir nok rå å kjøre fisk på!

Klasse 4 Dan Craft five rivers, sig V og Winston B3X. Jeg har laget flere for å prøve å vippe dan craften fra toppen, men den blir foretrukket stadig vekk. Artig nok bygde jeg den kun som backup stang :rolleyes: kommer en Winston WT som jeg håper vil være helt der oppe. 

Klasse 5 har flere, men alle går som lett sekser. Dan Craft sin GXT 9 fot klasse 5 er en spot on femmer, men den er så vanvittig god som en lett sekser.

Klasse 6 Winston B3X, Dan Craft GXT (klasse 5) her kommer det en CTS Affinity M (8,6 fot klasse 5) som virker å kunne blande seg inn i toppen.

Klasse 6+  Eternity 2 (klasse 5;D) liker denne med et tungt seksersnøre eller lett snøre i klasse 7. Denne blir plukket frem når været er hardt for en fluefisker

Klasse 7 Winston B3X klasse 7 (veldig lett klasse 7) Eternity 2 klasse 6

Klasse 8 Eternity 2 klasse 7. Her har jeg imidlertid ingen alternativer

Det burde være unødvendig å si at jeg har for mange stenger??

Eller, det egentlige problemet er ikke antall stenger, det er alt for lite tid til å bruke de alle sammen.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. Jeg har også for lite tid til alle stengene selv. men i og med at jeg har fra klasse tre til femten, kan i hvertfall si med hånda på hjerte at noen av de er til spesielle anledninger og ikke blir mye brukt bortsett fra en uke eller to i året. Har også noen jeg må surre ferdig i de lettere klassene. Greit å ha noen stenger i tilfelle en skulle falle å knekke ei stang:6_smile:. ( det skjedde meg på Finnmarksvidda og da ble det øl i stedet, dog for 20 år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter  på nyåret på en 7,6 klasse fire i glass som virker meget lovende og er en forbedring av et emne som har fått bra skussmål, som har kommet så langt: I test a range of lines with prototype blanks, sier han som jeg kjøper den fra. Gleden ved selvbygde stenger.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig spennende ut, Terje! Håper jeg får høre mer om denne når levering nærmer seg. Det er definitivt mye bra man kan komme over innen stangbyggingen! Og ta de første testkastene med en stang du har brukt timer og arbeidsinnsats på. Fundert, lest og vurdert frem og tilbake, eller finne noe nytt og uprøvd, for så å lide seg gjennom tiden fra siste lag epoxy er lagt på til man endelig kan ta de første kastene. Finne godkombinasjonen mellom snøre snelle og stang. Den første turen når man setter den sammen på fiskeplassen, og den første krokingen av fisk, og hvordan den føles med en fisk på...  ;D

Det er mange gleder rundt det å bygge egne stenger, og for meg så får jeg et helt annet forhold til utstyret når det er egenbygget. Det blir for meg, rett og slett, en helt annen sak enn å bruke en fabrikkbygget.

 

 

mms_img4165685875181060242.jpg

mms_img912084923611849143.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle si noen ord om hvordan jeg limer disse snellefestene som er åpne og klingen synes gjennom. Det er ikke bare å smøre epoxy på klingen og tre de på, da får jo vannet adgang rett inn på maskeringstapen snellefestet sitter foret opp med.

Jeg taper opp en utforing med maskeringstape, trer på snellefestet slik at det er plassert på riktig sted på klingen. Det bør være 7-8 mm igjen fra tapekanten på innersiden av snellefestet, der hvor klingen skal synes gjennom. Oppi her skal man helle lim, og her er det fort gjort å søle det skikkelig til. Jeg har epoxy, bruker her epoxy for trådsurringene,  oppi en zip-lock pose/myntpose og klipper av et lite hjørne som man kan presse epoxyen ut gjennom. Tape litt over kanten der du skal ha i epoxy , sånn tilfelle det skulle renne litt.

Klem ut epoxy, vær forsiktig så du ikke kliner til klingen. Det er ikke lett å fjerne det igjen! Tapeforingene bør være ganske stramme og litt store, slik at man må presse snellefestet på, da renner ikke epoxyen gjennom. Epoxyen sprer seg rundt av seg selv, og man må bruke god tid så det rekker å renne unna.

Synes denne løsningen på snellefester kan bli skikkelig stilig!

Nå henger stanga til tørk. Bruker håndtaket på en skuff, så stanga får henge der og tørke. I morgen er den klar, og da skal håndtaket på. Om tiden skulle strekke til.

mms_img5757477188849596323.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe stress i forkant av jul for min del. Heldigvis for det! Så da blir det tid til litt fluefiskerelarerte ting, både stangbygging og fluebinding.

I dag har jeg fått tilpasset håndtaket, og limt det på klingen. Om stanga blir ferdig, så spørs det om det ikke tvinger seg frem en liten testtur for å prøve den. Alltid litt ekstra spennede å få prøvd en ny stang i en fiskesituasjon. Da tenker jeg heller ikke så mye på om jeg får fisk eller ikke siden mye av fokuset er på hvordan stanga er i bruk.

 

mms_img4282660434734466482.jpg

mms_img1133270680423978295.jpg

mms_img715086314796268308.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har stanga blitt ferdig, og jeghar blitt veldig fornøyd med resultatet. Stanga er lett! Masse spenst og en ekstrem recovery gjør at jeg tror denne fint takler et seksersnøre og jeg tror jeg kommer til å bruke den som en sekser. Gleder meg masse til å få prøvd den med snøre på.

Klingen er en CTS Affinity M, og jeg har brukt rec recoils som ringer. Snella må være av typen lett for å få en passe balanse i oppsettet. Totalvekten er veldig lav, og toppdelen veier nesten ingen ting <<l

 

mms_img862245708943110210.jpg

mms_img3238042416944315988.jpg

mms_img7462719880214331772.jpg

mms_img2734227401030130893.jpg

mms_img5444613911911862370.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kommende prosjekt blir en glassfiber. En blue halo 7,6 fot klasse 3.

Jeg har lett lenge etter komponenter til denne, og av snellefester så falt valget på et med stacked bamboo innlegg. Bestilte det fra proof flyfishing, og hand håndplukket et innlegg etter ønske, og det var spot on i forhold til hva jeg hadde sett for meg. God service!

Det nesten artigste med glassfiber er at man kanvelge farger og tilbehør utenom det vanlige. Har ikke bestemt meg for ringer og surringer osv, men tenker litt på lightwire snakes i sølv, lik som snellefestet og gjennomsiktige surringer med en litt tykk pyntesurring i helhvit, så det matcher skriften på stanga. Tror det kunne blitt stilig!

 

mms_img3577607292529618913.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt meg sølvfargede snakeringer, og det tar litt tid å få tilsendt, men i dag måtte jeg begynne litt på denne stanga og da var det montering av snellefeste. Innlegget hadde for liten diameter, og å pusse bambusen ble utfordrende. Det er kjempehardt, og diameteren delen som skal inn i gjengestykket på snellefestet ar såvidt større enn klingen. Bambus sprekker lett, så det ble mye jobb og utfordrende. Men resultatet blir akkurat som jeg håper på!

Her ligger det i klem til epoxyen har herdet.

 

mms_img6537756192826210924.jpg

mms_img522180044117588498.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Looking good, Truls!! Akkurat ferdig med min "Blue Halo" #4. Mulig jeg ikke er helt objektiv her, men det er en fet stang :-). Clear wraps på ringene gjør inntrykket skikkelig tøft. har litt å jobbe med for å få de helt perfekte.

Måtte teste stanga ute idag. Fikk rett og slett flashback fra 70-tallet :-). Denne stanga blir noe helt annet å fiske med....rolig, presist, delikat.....samtidig synes jeg ikke det var såååå begrensinger på kastelengden som jeg hadde "fryktet". Må lære meg å kaste på nytt!!

Jeg har lovet deg noen bilder - de kommer her!

Takker nok en gang for tråden du sendte meg Truls!

2017-12-24 15.13.11.jpg

2018-01-06 20.22.54.jpg

2018-01-06 20.23.59.jpg

2018-01-06 20.26.32.jpg

2018-01-06 20.27.03.jpg

2018-01-06 20.28.21.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å se! Er helt enig med deg jeg, den stanga ble rå! Spesielt kult hvor lik blåfargen på klinge, snelle og snellefeste er, og på flere av surringene har det blitt så bra at jeg ikke ser hvor surringen starter engang! Veldig bra jobbet, dette er en stang du bør være stolt av! 

Gleder meg til å få prøvd min treer av samme merke. Takk for bilder! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, hadde egentlig tenkt å bruke snakebrands, men siden snellefeste og snelle er i sølv, så bestilte jeg meg noen light wire guides fra pac bay. Grunnen til at det ble de er fordi jeg har fått forespørsel om å bygge en 'tøysestang' i form av en ultralett spinning stang i rosa basert på en fluestangklinge klasse 2. Blir et artig prosjekt! Passende håndtak osv fant jeg i en nettbutikk, og de hadde pac bay ringene som eneste valg i lyse sølvfargede. Så da blir det litt pussing og bøying av ringer... 

Husker du det ene lille vannet vi var ved hvor det vaket helt inne mot land når vi var på vei tilbake på den ene turen? Det vannet er genialt for korte presentasjoner med denne glassfiberen... hadde det i tankene når jeg bestemte meg for å gå for denne. Blir en liten 'snike se innpå'-stang dette ;D

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømte meg litt bort mens jeg svarte. Det er jo en viktig ting å gjøre når man bygger stenger, binder fluer osv.

Så da glemte jeg snella :rolleyes:

Det er en approach genesis 2-4. Synes den var skikkelig kul!

https://www.proofflyfishing.com/collections/reels-leaders

https://www.proofflyfishing.com/collections/reels-leaders/products/approach-genesis-reel-2-4wt-silver

Proof flyfishing har også noen fine snellefester, med stacked bamboo innlegg. Anbefales!

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de vannene drømmer jeg også. Har også et lite lager av pac bay lite wire selv til stenger i samme klasse . Det er ikke så mye etterarbeid som trengs på de. Venter fortsatt på at glassfiberklingen jeg venter på skal bli satt i produksjon, men jeg ahr et par stenger som trenger ringer så det er ingen hast.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...