Gå til innhold

Tsjekkiske nymfer


Aleksander

Anbefalte innlegg

Bandt noen fantasi tsjekkere i kveld. Har lest litt om tsjekkisk nymfeteknikk og det høre både spennende og ikke minst effektivt ut!

Tenkte jeg skulle binde opp noen varianter som skal brukes til sommern, er det noen som har noen gode mønstre til slike nymfer på lur? Var inne og titta på Eikrefly.no men helt blank på tsjekkisk nymfeteknikk som jeg er vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne :oops: Noen som har et par gode allroundere så hadde det vært flott!

 

Er denne teknikken først og fremst for elvefiske eller funker det i stille vann også? For meg så blir det først og fremst å prøve de på stille vann!

Hvor mange fluer på fortommen bruker man vanligvis til tsjekkisk og hvordan blir dette på stille vann. Ville det vært bedre med en eller to fluer på fortommen. To tsjekkere eller kanskje en tsjekker i enden og en lettere gullhodenymfe som opphenger kanskje? Hva passer best?

 

Tilbake til fluebindingen, hvilke materialer passer bra til tsjekkere? Fluene jeg har bundet fikk ryggskjold av gjennomsiktig plast og litt av det og litt av det der som dubbing :roll:

De hadde et fint dispenser med Squirel dubbing på sporten som jeg holdt på å kjøpe men jeg lot det være til jeg hadde spurt her! Som ryggskjold kan man vel bruke nymph skin eller et eller annet i den duren?

 

(Heter det forresten Tsjekkisk eller tjekkisk egentlig?)

Ble mange litt masete og rare spørsmål dette, men som sagt: Jeg er totalt blank på Tsjekkisk nymfeteknikk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest AndreBrun

Hei, jo dette er saker. Men i all hovedsak for rennende vann, og da gjerne de litt rifflete raske strekkene.Tre fluer er vanlig, men også to. Den tyngste i midten - eller ytterst i det siste, og de andre dinglende over bunnen.

 

Ofte brukes myke naturmaterialer som trekker vann og ikke er stive/ bremser på veien ned til bunnen, men mange syntmaterialer brukes også, til hele eller deler av flua. Ryggskjoldet bruker vi helst for at flua skal skjære fort gjennom vannlagene. Som ryggskjold er vel smaken som baken, men Siman- sakene er jo et hot tips. Tsjekkisk.

 

Men det er et par andre her inne som kan gi deg enda mer spydspiss- info om tsjekkere enn meg.

 

Bare ikke gå i fella og end opp som en tørrfluefanatiker bare fordi denne teknikken ikke funker for deg på de første turene ;) :-$ :-#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Bandt noen fantasi tsjekkere i kveld. Har lest litt om tsjekkisk nymfeteknikk og det høre både spennende og ikke minst effektivt ut!

Helt riktig begge deler (samme hva innbarka flytemiddelfiskere sier).

 

Var inne og titta på Eikrefly.no men helt blank på tsjekkisk nymfeteknikk som jeg er vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne :oops: Noen som har et par gode allroundere så hadde det vært flott!

Som opphengere/endefluer fungerer disse meget godt som allround:

Pearl Golden Opossum Bobesh

Pink & Violet Spectra Bobesh

Dark Headed Rhycophila

Rhyacophila

Black Orange Smudge

 

Som ankere/endefluer fungerer disse meget godt som allround:

Double Headed Rhyacophila

Red Thorax Hermit

Dark Olive Bobesh

+ Gold Head Red Tag (Tungsten)

 

Du trenger ikke alle disse for å få fisk' date=' men det kan være lønnsomt å ha noen forskjellig da det er en del fisk som tar fluene uten at du merker noe som helst. Disse fiskene tar som regel ikke igjen uten at du bytter fluer.

 

Er denne teknikken først og fremst for elvefiske eller funker det i stille vann også? For meg så blir det først og fremst å prøve de på stille vann!

Tsjekkisk er ikke spesielt egnet for stille vann, men opphengerfluene i lette utgaver fungerer noen ganger meget godt med litt bevegelse gjennom 8-talls inntrekk.

 

Hvor mange fluer på fortommen bruker man vanligvis til tsjekkisk og hvordan blir dette på stille vann. Ville det vært bedre med en eller to fluer på fortommen. To tsjekkere eller kanskje en tsjekker i enden og en lettere gullhodenymfe som opphenger kanskje? Hva passer best?

For å gjøre en lang historie kort - Til tsjekkisk brukes det nesten alltid 3 fluer. Hvor man har den tyngste varierer med bunnforhold' date=' dybde og hvilken hastighet vannet har. I normalt strømmende vann med under 1 meters dybde er det vanlig å ha den tyngste i midten. Over 1 meters dybde krever ofte at endeflua er den tyngste. I stille vann brukes eventuelle tsjekkernymfer oftest som endeflue med en (eller to) litt mer rufsete og livat flue uten fortynging som opphenger.

 

Tilbake til fluebindingen, hvilke materialer passer bra til tsjekkere? Fluene jeg har bundet fikk ryggskjold av gjennomsiktig plast og litt av det og litt av det der som dubbing :roll:

De hadde et fint dispenser med Squirel dubbing på sporten som jeg holdt på å kjøpe men jeg lot det være til jeg hadde spurt her! Som ryggskjold kan man vel bruke nymph skin eller et eller annet i den duren?

Akkurat her er jeg som importør av flubindingsmateriell meget inhabil, men jeg kan jo fortelle at enkelte tsjekkiske produkter er spesielt tilpasset.....? Akkurat - tsjekkisk nymfefiske. Hele oppbyggingen av en tsjekker er gjort med tanke på maksimal funksjonalitet og fiskbarhet (effektivitet) og å bruke materialer som ikke fungerer optimalt er som regel like ille som å gjøre det på tørrfluer. Ville du brukt kanindubbing som kroppsmateriale på en no-hackle?

 

(Heter det forresten Tsjekkisk eller tjekkisk egentlig?)

Tsjekkisk!

 

Ble mange litt masete og rare spørsmål dette' date=' men som sagt: Jeg er totalt blank på Tsjekkisk nymfeteknikk! :D[/quote']

Bare spør i vei. Det er flust av svært så kunnskapsrike og behjelpelige brukere i dette forumet. For ikke å glemme de ansvarlige for siden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha alle sammen! :D

 

Fikk svar på det meste og mer til her!

 

Skal ikke gi opp med en gang selv om jeg ikke skulle få fisk, nei. Mitt motto kan være Prøving og feiling er nøkkelen til suksess ;)

 

Som opphengere/endefluer fungerer disse meget godt som allround:

Pearl Golden Opossum Bobesh

Pink & Violet Spectra Bobesh

Dark Headed Rhycophila

Rhyacophila

Black Orange Smudge

 

Som ankere/endefluer fungerer disse meget godt som allround:

Double Headed Rhyacophila

Red Thorax Hermit

Dark Olive Bobesh

+ Gold Head Red Tag (Tungsten)

 

Du trenger ikke alle disse for å få fisk, men det kan være lønnsomt å ha noen forskjellig da det er en del fisk som tar fluene uten at du merker noe som helst. Disse fiskene tar som regel ikke igjen uten at du bytter fluer.

 

Skal binde opp disse du nevner her! Blir da først og fremst å prøve dem i elv, men det du nevner om stillevannsfiske må også prøves!

 

Ville jeg brukt kanin til tørrflua? Nei! Men mener du da at denne Squirel dubbingen ikke er no tess til tsjekkere da? i såfall så skaffer jeg no annet, ikke no problem det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Fortsetter denne tråden, selv om den er eldgammel. Har et spørsmål om tsjekkisk fortom. Den bør jo være kort, rundt en meter, men jeg har fisket med lengre fortommer og kast som gjør at mitt "tsjekker"-fiske nok er mer polsk.

 

Har noen oppskriften på en god tsjekkerfortom, materialer, dimensjoner, evt tapering og knuter? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter denne tråden, selv om den er eldgammel. Har et spørsmål om tsjekkisk fortom. Den bør jo være kort, rundt en meter, men jeg har fisket med lengre fortommer og kast som gjør at mitt "tsjekker"-fiske nok er mer polsk.

 

Har noen oppskriften på en god tsjekkerfortom, materialer, dimensjoner, evt tapering og knuter? 

 

 

Det er her det blir genialt med Tsjekkisk. Ifølge min tsjekkiske guide i sommer så skal man ha noe så avansert som en "stump 0.20 til 0.25".

 

Ferdig - effektivt. :-)

 

I fjor sommer hadde vi en kortere tur i en rask elv. Han ga meg et strekk på et par hundre meter og stakk av i en time eller så. Kom tilbake og spurte hvordan det gikk. Nja svarte jeg, greit nok. Fikk 10. Enn med deg da? Nja, ikke så veldig bra. Bare 35.

 

2 måneder til vi skal på tur igjen, blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen annen forskjell mellom tsjekkisk og polsk enn at det er lengre kast i polsk?

 

Vel, det jeg har bedrevet krever i hvert fall at man hele tiden holder kontroll med løssnøret, i.o.m. at man kaster litt lengre (5-6 meter) oppstrøms, prøver å ha fridrift ved å heve stangtuppen når snøret passerere, samt hele tiden dra inn løssnøre. På slutten av driftet senker jeg stangen, og mater gjerne ut litt snøre for å forlenge driftet, ved innsvingen gjøres et raskt tilslag ved å bevege stangen kjapt inn mot bredden. Vet ikke helt hva denne teknikken heter jeg, men den funker den også. Likheten med tsjekkisk, er man fisker av det samme område mange ganger og at nymfene flyter fritt like over bunnen. Jeg har imidlertid brukt vesentlig lengre fortom - ca 9. fot med en ankerflue, opphenger og endeflue. Om det er dette som er polsk, eller bare en hybrid jeg har knotet til selv vet jeg ikke, men det funket i hvert fall da jeg forsøkte i fjor. :) Nå har jeg tenkt å prøve skikkelig tsjekkisk med meget korte kast.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen annen forskjell mellom tsjekkisk og polsk enn at det er lengre kast i polsk?

 

Vel, det jeg har bedrevet krever i hvert fall at man hele tiden holder kontroll med løssnøret, i.o.m. at man kaster litt lengre (5-6 meter) oppstrøms, prøver å ha fridrift ved å heve stangtuppen når snøret passerere, samt hele tiden dra inn løssnøre. På slutten av driftet senker jeg stangen, og mater gjerne ut litt snøre for å forlenge driftet, ved innsvingen gjøres et raskt tilslag ved å bevege stangen kjapt inn mot bredden. Vet ikke helt hva denne teknikken heter jeg, men den funker den også. Likheten med tsjekkisk, er man fisker av det samme område mange ganger og at nymfene flyter fritt like over bunnen. Jeg har imidlertid brukt vesentlig lengre fortom - ca 9. fot med en ankerflue, opphenger og endeflue. Om det er dette som er polsk, eller bare en hybrid jeg har knotet til selv vet jeg ikke, men det funket i hvert fall da jeg forsøkte i fjor. :) Nå har jeg tenkt å prøve skikkelig tsjekkisk med meget korte kast.

 

 

Jeg lærte det slik som dette

http://www.czechnymphing.com/uitrustingentechniek/detechniek/democzechnymphingdvd.html

 

Merk at han ikke fisker samme sted 2 ganger - enten tar han et lite steg eller så strekker han ut armen litt lengre hver gang. Ekstremt systematisk når han fisker av en elv.

 

Forøvrig fikk jeg beskjed om at tuppen på lina er indikator og med én gang den stopper ørlite opp så gjør man tilslag. Og ja, det fører til ganske mange bunnapp og falske tilslag - men overraskende mye fisk!

 

Vi matet aldri ut line - eller tok inn noe - men det kunne gi bonusfisk hvis man strakk ut armen når stanga pekte rett nedstrøms for å forlenge driftet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff video :D Det der skal jeg prøve i løpet av sommeren, no doubt!

Hvliken lineklasse er det vanlig å bruke til dette fisket?

 

Jeg kan ikke skjønne at det skal bety noe fra eller til. Du klarer alltids å strekke ut fortommen når du bare har 3-4 meter ute maks.

 

Viktigere er fargen på tuppen av lina slik at du ser indikatoren. :-) Klima, han som fisker i det filmklippet, foretrekker #2 eller #3 da det passer best til tørrfluefisking når fisken plutselig finner det for godt å vake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvliken lineklasse er det vanlig å bruke til dette fisket?

 

Jeg bruker et gammelt firersnøre som flyter godt, og har ikke tenkt å bruke det til noe annet enn tsjekkisk. Istedet for nappindikator har jeg farget de ti ytterste cm av snøret rødt med vannfast tusj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, leste en plass at det var greit med lave klasser, fordi at da var det ikke så risikabelt å gjøre tilslaget med så lite line ute. Man kunne risikere å ryke fortommen siden det ble så direkte kontakt på en måte...

 

Jeg hører og leser så mye rart om hvilke stangaksjoner som passer best, at fortommer av mono bør hurtigkokes for å strekke seg ved tilslag, at FC-fortommer bør benyttes for å ha kontinuerlig kontaktmed fluene/større følsomhet. Blir egentlig aldri helt klok på hva som er best. ??? Så noen ganger skjærer jeg bare igjennom å gjøre ting på min eget måte, men det er ikke alltid det går like bra.  :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, leste en plass at det var greit med lave klasser, fordi at da var det ikke så risikabelt å gjøre tilslaget med så lite line ute. Man kunne risikere å ryke fortommen siden det ble så direkte kontakt på en måte...

 

Jeg hører og leser så mye rart om hvilke stangaksjoner som passer best, at fortommer av mono bør hurtigkokes for å strekke seg ved tilslag, at FC-fortommer bør benyttes for å ha kontinuerlig kontaktmed fluene/større følsomhet. Blir egentlig aldri helt klok på hva som er best. ??? Så noen ganger skjærer jeg bare igjennom å gjøre ting på min eget måte, men det er ikke alltid det går like bra.  :rolleyes:

 

Ja man hörer og leser så mye rart. Men att stanga ikke er for stiv er en fordel, for er du så heldig å få på en illsint örret midt i blandt harren så gjeller det att stanga tar det förste sjokket till man får mata ut snöre. Jeg bruker også å ha en liten kveil i handen og så bruker jeg å ha bremsen stilt helt på grensen till att det kan bli backlash, for det har hent meg i blandt att en örret har dratt a gårde med hele snöre så det brenner i fingra og backingen er framme för man får sukk for seg, he he ikke ofte men drit göy når det skjer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm ble litt rotete det her men men. Jeg er enig med J.B for jeg fisker også sånn altså med litt lengre kast, for  min elv er så stor og dyp att det er vanskelig å alltid komme näre fisken, det er også en stor fordel vis det er mye skygg örret i elva du fisker. Men er det mest harr så kan du komme utrolig näre uten att dem reagerer. Dem kommer til og med helt opp till föttene dine for å ete alle god bitene du sparker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Den som en gang lærte å fiske etter ørret i elv med langbambus og mark har greie forutsetninger hva gjelder polsk eller tsjekkisk :)

 

Man kan velge å gjøre det lettvint og få noen fisk, men man kan også gjøre det noe mer teknisk og avansert og få mye mer fisk. Også gjennomsnittlig større. Hvor mye man vil legge i det er opp til den enkelte. Men én ting irriterer meg litt: At de som ikke har det minste anelse om hva jeg egentlig holder på med alltid skal kommentere det med en eller annen "meite"-setning. Helt ærlig så er "harving" mer nærliggende tørt caddisfiske enn det mitt "tsjekkiske" fiske er tradisjonelt meitefiske. Uansett er det litt moro å lese hva som blir skrevet. Jeg la forresten også merke til at Jiri ikke akkurat viste frem sine hemmeligheter, hehe. "The river God" kan en god del mer enn det der og jeg mistenker ham for å ikke ville vise mer enn han må. For å si det på en annen måte: Dette er mye mer avansert enn det ser ut til, hvis man har interesse av å lære seg de små detaljene. Hvis ikke så får man fisk for det og konkluderer ofte med at det er "no big deal". Under vanskelige forhold kan forskjellen være 0 eller 20 fisk. Jeg har sett de aller beste tsjekkerne, polakkene og franskmenn bedrive dette fisket med 100% konsentrasjon og jeg må bare tilstå at jeg flirer litt når norske fluefiskere forsøker å agere læremestere innen teknikkene som brukes. Enkelte av disse fisker sågar tsjekkisk/polsk/bulgarsk/meitenorsk maks 3-4 ganger i året mens de aller beste utlendingene trener mange timer i uka - nesten året rundt. Vi snakker altså ikke tsjekkisk fordi om vi har lært oss noen ord. I alle fall ikke så lenge man i tillegg må kjempe mot den erketypiske norske janteloven også.

 

Likevel trenger man som oftest ikke å lære seg så voldsomt mye for å få fisk med disse metodene. Det er jo sjelden at man trenger 20 fisk for at det skal være moro. For nybegynnere er dette faktisk ganske så genialt dersom det prøves på litt harr i "bettet". Da slipper man å tørrtrene på kasting i lang tid (helt til det blir kjedelig) og man er ofte i kontakt med fisk på første turen. Etter det er det mye mer moro å trene på kasting. MEN - Slutt å fortelle folk at det er meite! Det kan faktisk ødelegge lysten for en og annen junior-staffan før han/henne har kommet igang. Og vi går glipp av et fremtidig fluefiskeorakel.

 

Men dette er en tråd under fluebinding og er derfor ikke egnet til diskusjon om selve fisketeknikkene. Så for de som er interessert så kan jeg alltids lire av meg det lille jeg har lært om dette fisket under Renatreffen. Selvsagt helst rundt bålet og midt inne i sirkelen av purister.  :D Jeg understreker dog at jeg er å regne for en nybegynner innen faget.

 

 

 

 

Nope, jeg er ikke sur. Jeg vil bare riste litt i Lenthisholdningene.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er en tråd under fluebinding og er derfor ikke egnet til diskusjon om selve fisketeknikkene. Så for de som er interessert så kan jeg alltids lire av meg det lille jeg har lært om dette fisket under Renatreffen. Selvsagt helst rundt bålet og midt inne i sirkelen av purister.  :D Jeg understreker dog at jeg er å regne for en nybegynner innen faget.

 

Nope, jeg er ikke sur. Jeg vil bare riste litt i Lenthisholdningene.  ;)

 

Selv om dette er feil tråd, kanskje kan du gi meg svar på spørsmålet jeg stilte tidligere i tråden. Jeg er jo tross alt enig med deg når det gjelder håpløse holdninger.  ;)

 

Fortsetter denne tråden, selv om den er eldgammel. Har et spørsmål om tsjekkisk fortom. Den bør jo være kort, rundt en meter, men jeg har fisket med lengre fortommer og kast som gjør at mitt "tsjekker"-fiske nok er mer polsk.

 

Har noen oppskriften på en god tsjekkerfortom, materialer, dimensjoner, evt tapering og knuter? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fortsetter denne tråden, selv om den er eldgammel. Har et spørsmål om tsjekkisk fortom. Den bør jo være kort, rundt en meter, men jeg har fisket med lengre fortommer og kast som gjør at mitt "tsjekker"-fiske nok er mer polsk.

 

Har noen oppskriften på en god tsjekkerfortom, materialer, dimensjoner, evt tapering og knuter? 

 

En skikkelig tsjekkerfortom finnes det ingen fasit for. Det er nemlig individuelt hvordan man liker det og også helt avhengig av forholdene. Men for å f.eks. å fiske i Glomma 2km ovenfor Rena sentrum, på 1,5m dyp og med passelig fart i vannet så bruker jeg som regel:

 

Tapert fortom på 9ft => tofarget backing eller farget fortom på 40cm => 80-100cm 0.20 (0.18) => flue => 60-70cm 0.18 (0.16) => flue => 70-80cm 0.16 (0.14) => flue (stor variasjon mellom størrelse og tyngde på fluene).

 

Dette blir altså til sammen ca. 5,4m. Men for de som ikke liker den taperte blir det ca. 2,7m med "indikatoren" og altså en normal stanglengde. Så dersom man tar utgangspunkt i ca. en stanglengde så er man ikke så langt unna det jeg bruker. (10-foter)

 

Rundt steinene i de litt tøffere strykene på Gjerfloen bruker jeg 120-150cm fra indikatoren til første flue og deretter 50cm mellom hver flue (tunge, men ikke så veldig store fluer). På Bjørnstad (ovenfor Gjerfloen) renner det mye saktere og det er også grunnere der jeg fisker så der bruker jeg 80cm 0.18 => flue => 80cm 0.16 => flue => 90cm 0.14 => flue (mye lettere fluer).

 

Tomas Starychfojtu (Tsjekkia og såvidt meg bekjent verdens mest ekstreme kortlinefisker) bruker opp til 4m fortom uten tapert del og Marek Walczyk (Polen) bruker ned til under 2m. Begge er tidligere verdensmestere og er ektremt nøye på hva de gjør - selv om de altså ikke er enige om hva som er best. Men de er også svært fleksible i sitt fiske når det er påkrevd. Mens Marek er en mer laidback type som bare går gjennom området som en uimotståelig bulldoser på lav hastighet blir man sliten bare av å se på Tomas. Det Tomas driver med kan best beskrives som fluefiskets svar på "locking" (dans). Jeg har prøvd begge og mangler pondus for å ta etter Marek og kondisen knekkes etter 20min når jeg forsøker meg på en Tomas. Denne gærne tsjekkern holder det lett gående i 3 timer og smiler og ler etterpå!

 

Jeg forsøker å unngå å bruke FC, men i konkurranser kan man vel si at jeg gjør et unntak i forsøket på en god plassering. Knutene er av typen kirurg og brukes som regel sammen med mikroringer (oops, sorry). Antagelig har du flere spørsmål nå enn før jeg skreiv dette innlegget, men vi får ta oss en prat mens vi venter i køen ved Hemsil, hehe. Ikke akkurat verdens navle når det gjelder kortlinefisking, men et sted vi i det minste har muligheter for å møtes. Renatreffen skal du vel ikke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å unngå å bruke FC, men i konkurranser kan man vel si at jeg gjør et unntak i forsøket på en god plassering. Knutene er av typen kirurg og brukes som regel sammen med mikroringer (oops, sorry). Antagelig har du flere spørsmål nå enn før jeg skreiv dette innlegget, men vi får ta oss en prat mens vi venter i køen ved Hemsil, hehe. Ikke akkurat verdens navle når det gjelder kortlinefisking, men et sted vi i det minste har muligheter for å møtes. Renatreffen skal du vel ikke på?

 

Vel, jeg skjønte i hvert fall litt. Takk!

 

Har også benyttet tapert før nymferiggen på mitt "tsjekker"-fiske (noe som kanskje ligner?). I år har jeg tenkt å bruke utapert 0,20 med kirurgløkker (knyter dem så små jeg klarer (microringer kan gjøre samme nytten), og lager ferdig 3-4 fortommer i slengen på ca 2 meter hver). Bruker 0,15-0,18 mm til opphengere, og ved bunnfeste så ryker opphengerne og ikke hele riggen. Derfor fester jeg også ankerflua i en opphengerløkke, i hvertfall om den henger først eller i midten. Fisker som regel med tre fluer, og kan variere avstanden mellom dem avhenig av dybde.  Bruker også dette oppsettet i stillevann (var en killer etter abbor'n i dag  :-[ ), men da knyter jeg på riggen på 9 fot FC-tapert fortom. Fluevalget varierer avhengig av tid sted, mulige klekkinger osv., og  i stillevann kan det hende jeg knyter på både buzzer, nymfe og tradisjonell våtflue. Eksperimenterer litt, rett og slett.  :)

 

Vi treffes nok i Hemsil (er der hele uke 29), og det er stor fare for at jeg kommer på Rena-treffens avslutningshelg.

 

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selv om dette er feil tråd, kanskje kan du gi meg svar på spørsmålet jeg stilte tidligere i tråden. Jeg er jo tross alt enig med deg når det gjelder håpløse holdninger.  ;)

 

Fortsetter denne tråden, selv om den er eldgammel. Har et spørsmål om tsjekkisk fortom. Den bør jo være kort, rundt en meter, men jeg har fisket med lengre fortommer og kast som gjør at mitt "tsjekker"-fiske nok er mer polsk.

 

Har noen oppskriften på en god tsjekkerfortom, materialer, dimensjoner, evt tapering og knuter? 

 

Jeg prøver meg igjen jeg. En stump 0.20, 0.25 alt etter hva man har for hånden knyttet på lina. Knytt på lett flue i enden, tung midt på - ved hjelp av en utstikker/forlenger eller noe slikt som du knytter på. Lengder er helt avhengig av elv (dybde, vanntempo) og sikkert flere ting.

 

Nesten ordrett det jeg ble fortalt av Klima i fjor.

 

*edit: ser nå at jeg av en eller annen grunn ikke fikk med meg at Erik hadde et mye mere utfyllende svar enn jeg hadde vært i stand til å gi basert på mine få dager i guruens selskap før jeg svarte.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg igjen jeg. En stump 0.20, 0.25 alt etter hva man har for hånden knyttet på lina. Knytt på lett flue i enden, tung midt på - ved hjelp av en utstikker/forlenger eller noe slikt som du knytter på. Lengder er helt avhengig av elv (dybde, vanntempo) og sikkert flere ting.

 

Ja, har notert meg den og det stemmer overens med det meste jeg har lest om "tsjekker-rigger", men som sagt er det skrevet mye forskjellig og det tyder vel bare på (hvilket Erik også bekrefter med sitt innlegg) at dette må tilpasses etter bl.a. lokale forhold, dessuten så er det sikkert veldig mange som eksperimenterer og som finner sin greie. Det er jo også litt av sjarmen med denne formen for fluefiske, så kan heller tørrfluepuristene lure på om de skal kjøre på 0,12 spiss i dag eller 0,15. Valgets kval.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...