Gå til innhold

Tsjekkiske nymfer


Aleksander

Anbefalte innlegg

  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Erik Eikre

Og etter mye fikling med tastaturet og et glass vin så begynner jeg jaggu å lure på hvorfor ingen har stilt de "dummeste" spørsmålene enda.

 

Presentasjon av tsjekkiske nymfer... Åssen i huleste kan det være viktig og hva er forskjellen på en god og en dårlig presentasjon?

 

Man skulle jo i utgangspunktet tro at det ikke akkurat var det viktigste ved kortlinefiske, men det er altså ikke akkurat uviktig. Hvis man vil ha de store og sære altså...

 

Forskjellen er omtrent som et smurt og et usmurt snøre. Man får det nok til, men duverden så mye bedre det er et nysmurt snøre.

 

 

 

LOOOOL Nøkken. Skal vel ikke påstå at jeg var dagens muntrasjonsråd etter den hendelsen nei. ;D:D;D

 

314 nydelige fluer... verst var de 30 med affeksjonsverdi... *snufs*  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg begynne da: Hvordan går du frem for å finne riktig dybde? Bruker du ulike ankere, helt til du kjenner noen tidvise bunndrag eller går dette bare på erfaring i forhold til antatt dybde og strømforhold? Og; hva er maksimal håndterlig fortom (altså dybde) før man er over på andre typer nymfefiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg begynne da: Hvordan går du frem for å finne riktig dybde? Bruker du ulike ankere, helt til du kjenner noen tidvise bunndrag eller går dette bare på erfaring i forhold til antatt dybde og strømforhold? Og; hva er maksimal håndterlig fortom (altså dybde) før man er over på andre typer nymfefiske?

 

Tillater meg å kort redgjøre :) Tommelfingerregel er ca. 1,5 ganger lengre fortom enn dybden på stedet man fisker.. strømhastighet er ofte mer utfordrende enn selve dybden (inntil en viss grad). Jo lengre stang man bruker, jo lengre fortom mestrer man. På dypt vann har jeg MEGET god erfaring med enten 3 like tunge fluer, ELLER ankeret nederst. Ankeret byttes slik at man stadig lugger bunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, da er jeg ikke helt på jordet, bortsett fra at jeg skal begynne å henge opp ankeret i en litt mindre dimensjon enn resten av riggen. I fjor klarte jeg å miste en hel rigg på et av de første kastene. :-[ Ja, ja, sa jeg til meg selv der sopet nymfene fint langs bunnen.  :rolleyes: Hører med til historien at jeg trodde jeg fisket tjekkisk, men det var vel mer en polsk-egenkomponert-hybrid-sak med kast på 3-5 meter snøre ute (kanskje litt lengre t.o.m.). Det verste var at mine forsøk var basert på det jeg hadde lest i Flugfiske i Norden, der det stod en artikkel om "tjekkisk" i fjor. Hele poenget her var å kaste rett oppstrøms, trekke inn løsline, heve stangen når snøret passerer deg og mate ut mer i driftet nedstrøms, og et våtfluetilslag på innsvingen. Synes dette var gøy, og kom skikkelig i bettet på småfisk, men at dette kunne kalles tsjekkisk i forhold til hva jeg har sett før (så  Grøthe i en film for noen år siden, og der vippet han jo bare en meter eller så av fluesnøret).

 

 

EDIT: Drøyt med skrivefeil for tiden. Sliter med tastatureTT!, det er fullt av dubbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg synes er vanskelig med dette er at ikke strømmen går gjevnt så snøret går "alle veier" på mange av plassene jeg har lyst til å prøve dette. Spessielt en høl jeg vet det ofte går stor fisk i ei lita elv. Jeg har sett de flere ganger. Jeg synes det er vanskelig når strømmen er så forskjellig og bakevjer alle veier. Jeg har problemer med å holde kontakten med nymfa.

Dette skulle jeg ønske jeg behersket på skikkelig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ut i denne filmen (filmet av Stig Vivelid) er det litt tsjekker-fisking :)

 

http://flyfishnorway.com/page3/page18/page18.html

 

Jepp, har sett den og mange andre. Men det er rart ingen reagerte på artikkelen som stod i FiN. Riktignok skrives det at det egentlig ikke heter tsjekkisk, men polsk (oversett forskjellene?) Fordi tsjekkerne var de første som tok den teknikken i bruk i en konkurranse. Tsjekker/polakk-artikkelen gikk over flere nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter mye fikling med tastaturet og et glass vin så begynner jeg jaggu å lure på hvorfor ingen har stilt de "dummeste" spørsmålene enda.

 

Presentasjon av tsjekkiske nymfer... Åssen i huleste kan det være viktig og hva er forskjellen på en god og en dårlig presentasjon?

 

Man skulle jo i utgangspunktet tro at det ikke akkurat var det viktigste ved kortlinefiske, men det er altså ikke akkurat uviktig. Hvis man vil ha de store og sære altså...

 

Forskjellen er omtrent som et smurt og et usmurt snøre. Man får det nok til, men duverden så mye bedre det er et nysmurt snøre.

 

 

 

LOOOOL Nøkken. Skal vel ikke påstå at jeg var dagens muntrasjonsråd etter den hendelsen nei. ;D:D;D

 

314 nydelige fluer... verst var de 30 med affeksjonsverdi... *snufs*  :D

ok ett av de dumme spörsmålene  :) presentasjon av tsjekker fluer/kort line harr v.s örett p.s aj aj har satt i igjen mange fluer i elva så min dypeste medfölelse for ditt tap av fluer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Sånn kan det gå når man stuntvader med glidelåsen oppe og dunker til lomma med vadestaven. Hadde faktisk nok med å ikke bli med boksen nedover. Det ER nemlig ganske stritt midt i vannmassene på Gjerfloen. Det var altså min egen feil og ingen andres (som vanlig). Men fikk da et par stykker uti hvitskummet. Uansett var dagen ødelagt helt frem til jeg møtte på Stein igjen:

- "Hva??? Neiiiii... Her, ta det du trenger! Har noen på gullkroker også om du vil ha."

 

Konkurrenter er ikke hva de en gang var...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fluenes Herre; Hvis jeg vil gjøre alt riktig så bruker jeg 3 forskjellig fargede bindetråder for 3 like fluer. En farge for "heavy", en for "medium" og en for "light" (nesten ikke noe). Dumt å måtte skifte ut dagens gode fluer bare fordi man trenger lettere eller tyngre. Og enda dummere om man må ha med vekt for å finne den rette. Stort sett holder jeg meg til "medium" + 1 "heavy" og varierer størrelsen på den siste. Men om man skal få fisk etter Tomas, Marek eller Bertrand så er det ingen vei utenom. Særlig ikke om man vil ha mange. Det beste ved dette opplegget er likevel at man ikke trenger 200 forskjellige i 6 størrelser. Men om noen vil binde for meg så sier jeg selvsagt ikke nei til det heller.  ;D

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik mista hele boksen på en gang (nesten 400 fluer). DET er ille det..... Kan si det sånn at 400 nymfer veier så mye at boksen ikke akkurat flyter godt...

Det der skulle gjort vondt langt inn i själa. Det var nok den eneste dagen du banna over att du ikke er törrflue purist for tungstein og bly flyter liksom litt kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og lese igjennom denne tråden etter 4 dager i marka med tørrfluefiske. ;D

 

Forstår at utviklingen av kortlinefisket har utviklet seg en del siden vi lærte dette i tsjekkia i 96 Erik.....  Men uansett utrolig hvordan denne teknikken har utviklet seg både i det norske konkuransemiljøet og generelt i det norske fluefiskemiljøet. Husker fortsatt den uvirkelige følelsen når jeg fikk den første ørreten på hjemmebane med kortline, "jøss det funker i Norge også jo"  ;D ;D ;D

 

Uansett utrolig mye lærdom i denne tråden for de som er interessert.

 

Takk til Erik, Pål og dere andre som bidrar.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Polakker, Marek Walczyk og Piotr Pszczółkowski ser det ut til. Ikke så lett å se hvem som er øverst, men ganske sikker på at det er Marek som er nærmest.

 

Altså polsk og ikke tsjekkisk.  ;D:D;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,stian33! :)

Det var da absolutt ikke min mening å trå noen på tærne her.

Min smule flåsete bemerkning var nok litt innspirert av tonen her på forumet(du skriver jo lenger frem at du syns der er greit å mobbe/bli mobbet).

Hadde vært på en samling med Lars Nilsen,hvor vi diskuterte Lenths/Fismens holdninger til det samme,kjøpte filmen"Fluehuer",hvor uttrykket tørrfluehuer dukket opp fra. ;)

Hver gang jeg treffer fluefiskere ute,er tonen alltid utmerket(vi er jo brødre i ånden)uansett hva det fiskes med,så jeg har aldri opplevd dette som noe problem,tvert i mot,alltid artig å utveksle erfaringer.

At fluefiskere kan vente på klekkinger/vandringer i dagevis/ukevis har jeg vært med på selv,og ingenting er vakrere enn at en fisk tar ned tørrflua i et perfekt vak.OG , innimellom er dette eneste fokus,også for meg,noe som har medført at ved siden av å imitere det som flyter,har jeg også(med inspirasjon fra andre)utviklet noen "fiskopptrekkere"som til tider fungerer.

MEN.... det finnes jo flere måter å fiske flue på,og for meg er nymfefiske og tildels myggfiske noe av det mest spennende jeg kan oppleve.

Og å gå på dypet med fluefisket kan jo være nødvendig engang iblant for å få byttet ut 200 grammere med atskillig større fisk.Det er ikke alle vann og vassdrag som har et innsektliv som klarer å lokke de store opp fra dypet de stort sett oppholder seg på,og da er det enten å presentere flua nede hos dem,eller vente på nattemørket,til de kommer sigende inn på grunnere vann,og da er det ikke så lett å ta dem på tørt.

Hvis du ikke er i Finnmark da ,noe som jeg ikke ser på som et offer,men en ren fornøyelse :).(Og når skal jeg komme meg dit igjen,tro?)

Nå har jeg svingt fluestanga(heldigvis)i 42 år,siden den gang en normal ørretstang var #.7-8 og (Hallford og Skues,regjerte)tørrfluer skulle fiskes oppover elven og våtfluer(det fantes noen få nymfer og)skulle fiskes nedover,eller til nød kunne kastes 90 grader på elven.Tørrfluefortommen var 9 fot,det samme var våtfluefortommene,men hadde 2 opphengere(Ref."Tsjekkisk ;))Det tok lang tid før vi begynte å forlenge fortommene,å gå under 0,20 i spiss var jo å gamble.

Men det jeg gjorde,var å kjøpe meg et synkesnøre som SANK.Så snudde jeg magen oppover elven og begynte å kaste fluene opp i kulpene,ikke bare kortline,men lengre kast og.Det som skjedde,tross at jeg"bare"brukte våtfluer,var jo at;ikke bare fikk jeg mere fisk(viktig i mine unge år)men,mens jeg før slet med å oppnå minstemålet,så lå det stadig større fisk på land.Det var faktisk så effektivt at opphengerfluene forsvant,og jeg begynte med C/R,tidlig på 70-tallet engang.Ikke så rart metoden blir brukt under konkuransefiske ;D.

Så kom det moderne fluefiske,anført av endel svenske,danske og norske dyktige flueslengere/bindere, bla.vår egen kjære Staffan.

Og jeg vil ikke tilbake,siden dette tilfører mitt fiske langt flere dimensjoner . :)Vet mye mer om fauna idag,og det eneste jeg skulle ønske meg,var at jeg var en bedre fluebinder.

Mitt"fluefiske" er mer enn fiske,det er å være der ute,sove i telt,koke kaffe,fotografere og fiske når jeg føler for det,det er jo tross alt det som har ført meg ut i dette livet. :D

 

Var en tur i Eksingedalen i helgen(vestlandet),fisket var dårlig men,selskapet og opplevelsen var der,og under en pause ved elven dukket det opp en skjønnhet som jeg fikk avbildet og skal prøve og legge det ut her.

 

 

 

 

 

Så selv om dette ble mest OT:så var det ment som en unnskyldning til alle tørrfluepurister for min litt klønete innlegg.Jeg er jo ganske fersk her på forumet,og vil helst ikke gå over noen grenser.

 

 

 

 

 

post-3549-13949865174652_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

He,he,med tanke på å legge ut et bilde av marginata;kunne jo ikke vært fjærnere fra Tsjekkisk. :)

 

Fisk kortlinetørt da vel.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...