Gå til innhold

Guide spacing chart til 11 ft #4


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis har skaffet oss blanks til ei 11 ft # 4, men fikk ikke med skjema over hvordan stangringene skal plasseres. Ikke svarer typen på mail heller. Ikke finner jeg spacing chart for denne stanga når jeg googler.

Da er det ganske sansynlig at noen her kan hjelpe meg. Håper noen hører mitt nødskrik......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne jeg også. Veldig bra, men det er lurt å dobbeltsjekke dette før du surrer ringene.

Den måten jeg gjør det på er som følger.

Fest en senestump i toppringen når denne er limt fast, knyt på en halvlitersflaske e.l. til snoren.

Ta en annen tråd(backing synes godt) som du lar gå gjennom alle ringene, og fest et splitthagl e.l.til denne.

Fyll på nok vann til at første del av stangen bøyer seg, og sjekk at snoren følger stangen. Vinkelen på snøret inn i ringen skal være godt lik vinkelen snøret har på vei ut av ringen, og likest mulig fra ring til ring, slik at snøret får en jevnest mulig bane. Fyll på mer vann til neste stangdel bøyer seg, og gjenta helt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

 

Etter å ha skiftet en del stangringer og bygget ei 7 delt 9 ft # 5 for morro skyld, fikk jeg lyst på ei lang og lett stang. Da ble valget 11 ft # 4 fra Dan Craft. Stanga er oliven grønn. Kommer til å sette på den standard snakeringer og half well kork. Snellefestet går i grønt det også. Det samme gjør surringene, men skal legge inn litt pynt tenker jeg. Av utstyr bruker jeg et helt standard, billig, surrebord med trådholder. Det som har overrasket meg mest er hvordan epoxyen kan 'vandre' når det er litt kast i rotoren. Det ble ganske ille på et par av hunholkene. Ytterst kunne man tydelig se tråden, mens innerst var det en stor forhøying hvor limet hadde samlet seg.Limen jeg brukte er AFT COTE, som er ganske tyntflytende og gir lite bobler i epoxyen. Surringene på stangringene ble fine. Den siste stanga jeg har bygget har jeg brukt  U40 LS Supreme som er en del tykkere, men samler betydelig mer luft. Lufta forsvinner greit når jeg varmer forsiktig opp med en lighter. Jeg synes denne limen flyter bedre ut også. Så det blir denne som brukes på 11 foteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut. Dan Craft har noen rå emner, har bygd på noen av de selv.

Hvilken av de er det du bygger på?

Fluefiske har for min del blitt noe helt annet etter at jeg har begynt å fiske med selvbygde stenger.

Håper du er fornøyd med ny stang!

 

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fant kvitteringen her,,,,typebetegnelsen er: OL11044 11' CZECH 4 PC BLANK

 

Jeg la ned mye arbeid i den men jeg synes den ble for topptung til å være ei enhåndsstang. Men beveres....den er 11 ft lang, så noe må man forvente av tyngde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stang kan virke lettere selv om den faktisk veier ganske mye mer, bare vekten blir plassert på de riktige stedene.

Vil du bygge den om så er et par forslag å enten bytte typen snellefeste, enten til et som er tyngre eller til et downlocking feste, slik at snella kommer lenger bak, Eller eventuelt prøve å redusere vekt i toppen av stanga, med for eksempel lettere ringer, kortere surringer, mindre epoxy (bytte til polyuretanlakk f.eks.) for å nevne noe.

Jeg for min del hadde bygget om stanga slik at jeg fikk den slik jeg hadde håpet, er mye læring i å prøve seg frem slik, og mest artig når resultatet blir best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...