Gå til innhold

Valg av Fluestang


Mr J

Anbefalte innlegg

Fluestang #3

 

Hallo. Er ute etter en stang til godværsfiske, og har sett på taloon presentation #3, 8fot, og Redington Wayfarer 5 delt #3, 7fot. Sistnevnte er også å få i 9 fots utgave. Jeg ha testet Loop bluline og Guideline trout?(lyseblå stang). Myke saker synes nå jeg.

 

1. Fordeler ulemper ved stanglengde?

2. Er det noen som har fisket med disse stengene

3. Erfaring med flerdelte(mer enn 3 deler) stenger?

 

mvh

Mr J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Hei du, jeg syns du skal utelukke loop og guideline iallefall :) Se litt på vision exstrem. ellers er nok både talon og Redington gode stenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KREMT...... Og jeg nevner til det kjedsommelige: Vision Extreme!

7,6f, synes ihvertfall jeg er helt ypperlig i denne klassen. Noen foretrekker 9f, etc, og argumentene kan være mange for dette:

Greit når du vader langt ut,

Greit også i skauen, når du skal kaste langs bredden, og må unngå trær,etc. i "sideslengen". Kommer litt lengre "ut"m stanga.

Men jeg foretrekker en kortere stang uansett, da jeg synes en 9f #3, blir litt for lik en 4/5er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet både Guideline og Blueline i Lillestrøm og de var begge fine kosestenger syntes jeg. Hva er vitsen med 3'er snøre hvis den skal være stiv og mindre følsom?? :shock:

 

Generelt er det utrolig mange gode stenger der ute nå, og sannsynligheten for å finne ei du liker har aldri vært større.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann. har en Vision MIDGE 5,9" #3, 3 delt

det er en utrulig morsom stang til godværs fiske. En rolig og myk stang. Her kjenner du `1/2 kiloen langt ned i korkhåndtaket.Det gikk noen turer før jeg kastet godt med den, men er blitt overasket over kasteegenskapene.den er også genial til små rullekast. den har god presisjon på korte kast, og når du får ut klumpen på wf snøret så skyter den ut hele snøret også. Kunne nok vært artig og prøvd med DT snøre. Er riktignok laget av glassfiber, men jeg anbefaler deg å teste denne..

lykke til.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thomas

Jeg har fisket med Vision Midge, og ble umiddelbart forelsket. Jeg prøvde den med DT, og fikk vidunderlige presentasjoner. Selvfølgelig måtte jeg ha ut litt mer line enn med WF, men ikke mye. Går faktisk og vurderer ei slik selv jeg nå. Evt den nye orvis T3 763 Mid6.0. Regner med at det og er ei knallstang til småbekkfisket.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne Guideline tricast som så mange skrøt av etter messa på lillestrøm?

Eller er dette en 3'er som grenser til en 4'er?

 

Har veldig lyst på en #3'er stang til sommeren selv, så jeg lurer da.

Slate er jo på gode tilbud for tiden, og har visst fått bra testresultater.

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne Guideline tricast som så mange skrøt av etter messa på lillestrøm?

Eller er dette en 3'er som grenser til en 4'er?

 

Jeg var en av disse som skrøt, og til og med kjøpte den.....

Jeg prøvekastet den i en hall nå i helgen, og testet den med forskjellige snører, og opp mot andre stenger i #3. Må dessverre si at jeg angrer.... :cry:

 

For det første får du ikke spent opp stanga i det hele tatt med et vanlig treersnøre, så det kan umulig ha vært et treersnøre på demostanga i Skedsmohallen. Med et firersnøre gikk det bedre, men først når vi tok frem et GPX femmersnøre gikk det bra, og det gikk så det smalt i ribbeveggen, men det var jo ikke en femmerstang jeg ønsket å kjøpe..... :cry:

 

Hvis det ikke er en produksjonsfeil på min stang, så er det utrolig at man kan klassifisere en stang så feil, for sammenlignet med min nye "godstang" Vision Extreme 7,6`3#, er den komplett ubrukelig som en treerstang....

 

Vurderer nå om jeg skal prøve å få den byttet i en Tricast #2, eller om jeg rett og slett bare skal bruke den som en lett femmerstang... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en av disse som skrøt, og til og med kjøpte den.....

Jeg prøvekastet den i en hall nå i helgen, og testet den med forskjellige snører, og opp mot andre stenger i #3. Må dessverre si at jeg angrer.... :cry:

Hvis det ikke er en produksjonsfeil på min stang, så er det utrolig at man kan klassifisere en stang så feil, for sammenlignet med min nye "godstang" Vision Extreme 7,6`3#, er den komplett ubrukelig som en treerstang....

 

Vurderer nå om jeg skal prøve å få den byttet i en Tricast #2, eller om jeg rett og slett bare skal bruke den som en lett femmerstang... :roll:

 

Den hadde jeg byttet tvert! Stå på krava så får du kanskje penga igjen. 8)

mvh

Mr J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon for noen år tilbake. Jeg skulle ha en stang i klasse 3. Hvar ute å prøvde flere stenger og det var vanskelig å bestemme seg. Det endte med at jeg kjøpte en brukt Thomas & Thomas 9 fot klasse 3. Dette er det smarteste jeg har gjort når det gjelder valg av fluestang. Har prøvd et utall av andre stenger i ettertid og for min del er det ingen i nærheten. Denne stanga takler alt fra små fluer til store streamere. Det største er det å kjøre fisk på denne stanga det er en ren nytelse, du kjenner det helt i korken hvordan fisken jobber. Den er like morsom å kjøre bekkeørret på som å kjøre 2kg laks. Jeg synest at den takler bra med vind før den mister noe særlig med kasteegenskaper. Som snøre har jeg kommet frem til at et presantation WF4 Guide Line er det som passer best for min del. Men det er ikke noen stiv og ufølsom stang på grunn av at den takler en klasse over. Jeg kan ikke annet en å anbefale stangen på det sterkeste. Den gir en god kontakt med fisken du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...