Gå til innhold

Streamerhelvete


Anbefalte innlegg

Ok. Så fluene må være veldig små for at det er et insekt da? Hva med vannymfer og øyenstikkere Tom? Er de ikke insekter på grunn av størrelsen eller fordi de tilbringer tid under vann før de klekker? Huff, huff Tom. Jeg trodde ikke du var så nobel...

Tom Aage

Neida,så nobel er jeg ikke.

De trenger ikke være så små,men fy pokker så mye herligere når de er det,og en stor ørret tar.

Jeg har slettes ikke fasiten her,ikke i det hele tatt,men den strippingen og inntrekket er veldig likt slukfiske spør du meg? :D

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det blir færre deltakere i diskusjoner her. Det hetses og latterliggjøres over en lav sko. La nå folk få fiske med hva de vil uten å henge spydige lapper på dem.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal navnlappene på plass. Ferdig snakka!.......

 

He,he, neida. Jeg skal ærlig innrømme, at alt mitt fluefiske i hovedsak, dreier seg om fisk jeg ser, og av den enkle grunn, så ender det som regel med en tørr en på fortommen. Det kan fort være en klekker, eller ei nymfe uten noen form for tyngde, bare bundet med materialer som suger vann.

Med andre ord, fiske under en eller annen form for klekking.

De dagene, da det ikke klekker noe, kan det være vel så artig, å finne ut av hva fisken spiser og hvordan dette insektet ser ut og beveger seg. For deretter og etterlikne dette mest mulig både i form av flue og presentasjon.

Noen ganger fungerer det, noen ganger ikke, men det er en del av sjarmen.

For meg personlig, så blir det litt blodfattig, å fiske under vann, på fisk som ikke er overflate orientert. Jeg får litt den trøstesløse følelsen, av å ikke forstå hva jeg skal gjøre og hvor jeg skal begynne. Med andre ord, et spørsmål om kunnskap.

Jeg kan rett og slett ikke nok om hva som skjer under vann, til å fiske det effektivt, med imitasjoner.

Når streamer fiske blir eneste utvei, så kjenner jeg desverre at dette blir så langt unna mine interesser, at det totalt utgår.

Men imitasjonsfiske under vann, enten det dreier seg om små nymfer, pupper eller større innsekter som libelle og andre store slasker, det har jeg ikke noe motstridende forhold til. Jeg sliter personlig, med fiskeimitasjoner og store svære ting, som er direkte farlig å kaste med lineklasser under #5.  ;-)

 

Hva andre gjør, har jeg derimot ingen grunn til å ha meninger om, da hver og en, får gjøre det som skal til for at de kan kose seg med sitt fiske.

 

Med dette sagt, har jeg et begrenset anntall dager i året, jeg kan dedikere til fluefiske. Av den enkle grunn, legger jeg hovedfisketurene mine til steder, på den tiden av året, jeg har størst mulig forutsetninger til å få klekkinger. Bildet hadde muligens sett annerledes ut, om jeg fisket annenhver dag gjennom hele året, og ikke hadde andre ting å ta hensyn til ;-)

Med andre ord : Få dager til rådighet, fordrer maks kvalitet på dagene som blir brukt. Og da oppsøker jeg klekkinger, vak og tørrfluefiske.... :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle fiske for å skaffe mat, så ville jeg fisket mye med streamer.

Eller nei . . . Da ville jeg heller tatt frem igjen slukstanga :-) Langt mer behagelig å sveive sluken inn igjen enn å nøkke den inn for hånd.

Jeg har heller ikke noe problem med at andre finner glede i å fiske med streamer, men jeg får litt vondt av dem, og tror kanskje de kan ha hatt en vanskelig oppvekst ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig godt eksempel på hvordan man hever seg over andre her. Takk Lars!

Men kjære deg, da . . . Ta nå dette for hva det er, Bjarne !

Det er bare tull å tøys, på lik linje med tørt v/s vått trådene !

Jeg kan da finne på å fiske med streamer når alt annet er håpløst selv, så jeg syntes det går helt fint å tulle med det.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også pondus til å dra frem oterfjøla i sterk nordavind men da er jeg sterkt dopet på Long John såkalt brølevann;-)

Har dratt mine meter med oter selv (landotring), og har vel mistet den største ørreten jeg har vært i kontakt med her til lands på denne artige redskapen, også :-)

Nå begynner det å bli mange år siden sist jeg så valdresfjøla mi, og det er litt synd, for jeg kunne tenkt meg å prøve noen nye fluer på den :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører rasen som ikke forholder seg til skam og dårlig latin i fiskeriet. Jeg skryter glatt av at jeg aldri fisker med sluk (selvom jeg av og til blir med på en meitetur). Er usikker på om jeg distanserer meg fra slukfiske fordi jeg ikke fikser det, eller om jeg rett og slett er en snobb som utelukkende sverger til "the noble art of flyfishing". Men ett er forbanna sikkert. Etter lørdagens elleville opplevelse hvor en streamer nesten fjerna siste rest av gangsyn, er fluefiske uten streamer heretter å betrakte som nødverge - eller rettere "the noble art of self defense".

 

Streamerboksen havna forøvrig på kaffebålet samme lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briller, Rakkenes. Briller. Fine innlegget sitt!

 

Ellers er mange av svarene et rent stilstudie i å fremstå mest mulig pretensiøs.  

 

Kjør streamer om du vil. De som ikke vil kan jo la det være.

 

Jaggu enkelt. Tenk om livet var komplisert. Hadde blitt krig.

He, he. Thats right. At jeg heretter holder meg borte fra streamere handler utelukkende om feighet. (PS er livredd for sprøyter også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de mest ihuga streamermotstanderne er noen skikkelige skapstreamerfiskere som ikke tør å innrømme det. Det viser seg jo at folk som er ekstremt homofobe finner ut at de faktisk har denne legningen selv. Eller folk som er ekstremt opptatt av å flagge sin ærlighet ofte er de største røverne.. Mulig brannfakkel denne

Tom Aage

Tror det er en helt riktig betraktning, Tom Aage. Se forøvrig mine siste to innlegg. En psykoanalyse over mitt fluefiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du hadde fått med deg det Lars, at man tuller ikke med noe så alvorlig som fluefiske... ;-)

Ha-ha . . . Syntes det er mest imponerende om man klarer å IKKE tulle om fluefiske og fluefiskere, jeg ;-)

Prøver å sette ting såpass på spissen at selv de som ikke kjenner meg skal skjønne at jeg ikke mener alvor, spesiellt om temaer som går på hva folk foretrekker å fiske med, men det vil alltids være noen som ikke tar det, og det er helt ok. Kan ikke komme på så mye jeg er mer likegyldig til enn hva andre fisker med, faktisk . . .

Og dette med hva som er nobelt å ikke; Det er omtrent like nobelt som å tørke seg i ræva, enten man fisker med tørrflue, streamer, mark, garn eller oter, så det er ingen grunn til å heve seg over andre, uansett ståsted :-)

Nå ble jeg nesten alvorlig, også . . . Det skal ikke gjenta seg !

Det med "Fluefiskets svar på kappgang" VAR faktisk moro :-D

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dratt mine meter med oter selv (landotring), og har vel mistet den største ørreten jeg har vært i kontakt med her til lands på denne artige redskapen, også :-)

Nå begynner det å bli mange år siden sist jeg så valdresfjøla mi, og det er litt synd, for jeg kunne tenkt meg å prøve noen nye fluer på den :-D

Åssen fungerer det med stor fisk på oter? Dro den fjøla under?

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, fisken tok på en av de innerste fluene. Hadde nesten tak i sporden på den når den glapp også, så det var litt surt . . .

Tror det skal veldig stor fisk til for å dra under fjøla, ihvertfall annet enn korte dykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Thats right. At jeg heretter holder meg borte fra streamere handler utelukkende om feighet. (PS er livredd for sprøyter også)

Selvpåført piercingkunst skal man ikke kimse av, du ekke mann før du pynter deg til fest med en streamer som gjennomborer kinnet.  Briller er et velmenende og godt tips, så er det bare å huske disse brillene da, som tilsynelatende trives best på hodet eller i hanskerommet.

 

Angst for sprøyter har jeg ingen råd for, annet enn at du da unngår å havne "utpå skråplanet" ganske så greit. Fordeler og ulemper ved alt, si! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piercingkunst vet jeg en god del om gitt....

Fisket så hardt med Valdresfjøla i gamle dager at den ble kraftig slitt

en gang dro jeg så hard i fjøla for å tvinge den i revers, hele rukkelet (strengen) løsnet fra fjøla

Den fløy igjennom lufta og traff  "neseborene"  mine å satte seg fast.. derav ordet piercing came to life

det var faktisk myyyyye lengre tilbake enn de infødte nedi savannene i Afrika begynte å bruke fish and chips sticks i neseborrene.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her diskuterer man tørre og våte fluer, og en forferdelig avart som blir kalt streamere. Det er greit, men så blander man inn et uttrykk som kalles fiske! Hva er egentlig dette "fiske"? Jeg slo opp på wikipedia, men som kjent så er ikke alltid slike kilder pålitelige. Jeg fant egentlig to alternativer:

 

1. Man ikler seg klær, fortrinnsvis av merket "Simms", til en verdi av minst NOK 40.000,-, står i kø ved en elv, kaster av og til, hvis man får plass mellom de andre i køen, et snøre til ca. NOK 1.000,- ut i vannet, etterfulgt av en såkalt "fortom" som må være gradvis tynnere ("tapert") (denne må væra laget av fluorcarbon til NOK 25,- pr meter), etterfulgt av en imitasjon av et flytende insekt med en skjult krok i. Denne kroken må for all del ikke ha en mothake slik kroker tradisjonellt har hatt, da kroken kun er ment for å plage fisken en kort stund, for så å bli løst fra kroken uten å skade fisken, slik at neste "fisker" i køen kan plage fisken på samme måte.

 

2. Fiske betegner fangst av viltlevende fisk og krepsdyr i saltvann og ferskvann. Fangst av muslinger regnes også tradisjonelt til fiske, mens fangst av sjøpattedyr benevnes som fangst (hvalfangst, selfangst osv.). Akvakultur, dvs. oppdrett av fisk, krepsdyr og muslinger i tilrettelagte anlegg, regnes vanligvis ikke til fiske.

Kommersielt fiske kalles vanligvis fiskeri. Fiske som form for friluftsliv kalles sportsfiske. Det finnes mange ulike fiskeredskaper. For fiske i liten skala brukes gjerne en fiskeinnretning (fiskestang, oterfjøl m.m.) med snøre og en eller flere fiskekroker i enden. Alternativt kan man bruke et stikkvåpen, som en lystregaffel, men dette er nå forbudt i Norge.
 
Etterord: Stå gjern i kø og "fiske" i fire-fem enkelte elver i Norge. Men noen av oss er faktisk priviligert med å kunne "fiske" i vann, elv og sjø der det er et overskudd som vi kan høste av med god samvittighet. Kanskje eliten med god råd burde se litt lenger enn nesen (tre timer med bil) peker?
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...