Gå til innhold
  • 0

Gjedde fluefiske


Adrian Nesset

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0

Hvor har du tenkt til å fiske etter gjedde? Dette mener jeg er en veldig avgjørende faktor for valg av stang og tilhørende line :) personlig bruker jeg nesten bare #9 og #8, skuer blir ofte spinkelt om du skal fiske i større vann fra båt eller når det blåser :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange som benytter # 7, men jeg foretrekker # 8-9. Hadde en rask 8èr, SAGE, som jeg ga bort. Synes det var "masete" å få ut lina. Trekker flue helt inn før nytt kast. Fikk kjøpt en medium/fast stang her/ffs. LOOP Evotec SW 908-4.

Både GERO på Lillestrøm og Villmarksbutikken får du den hjelp du trenger, men mye fint som selges her på forumet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvor har du tenkt til å fiske etter gjedde? Dette mener jeg er en veldig avgjørende faktor for valg av stang og tilhørende line :) personlig bruker jeg nesten bare #9 og #8, skuer blir ofte spinkelt om du skal fiske i større vann fra båt eller når det blåser :)

Har tenkt å fiske fra land og båt i en liten innsjø i nærheten av meg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da ville jeg definitivt godt for en klasse 8,9 eller kanskje 10 :) greit å ha utstyr som takler fluer på 25-35 cm og tunge synkeliner slik at du kan fiske på kanter og dypere områder før og i stor grad etter gyting :) om du vil ha en stang til å fiske vindstille sommerdager og med lette flashfluer og poppere, kan en #7 være aktuelt

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

#8 er sikkert kjekt, men #10? Ikke utsett deg for den slags til gjeddefiske her i Norge, Adrian... Man skal heller ikke etterstrebe en delikat "treerfølelse" når man fisker gjedde, for det får man ikke, og ikke skal man det heller. Kasting og fisking med gjeddefluer skal være litt være litt tøft, hardt og rocknroll  ;) Men man trenger heller ikke å overdrive stangklassen, for litt gøy skal det jo være når smågjeddene biter på.

De aller fleste og beste gjeddefiskera jeg veit om bruker iallfall sjuerstenger. Jeg for min del overliner den ganske stive sjuerstanga mi med et snøre i åtte og det banker glatt over digre fluer i god vind... 

Jeg skal bruke de kommende ukene på nettopp detta, for nå er det tida! Gleder meg  laugh

 

ps: Bor du i nærheten av Lillestrøm, så stikker du innom Robban på Gero. Enkelt og greit 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

spørsmål ang gjedde fluer. 

 

skal disse fortynges, eller bare stripes i overflaten? 

skal prøve meg på og lage noe ræl, så kjekt å vetta om det er lurt å få flua ner, eller om den skal irritere i overflaten :P 

 

er ikke dypeste kulpene jeg har og fiske gjedde i så sier vel egentlig seg selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

#8 er sikkert kjekt, men #10? Ikke utsett deg for den slags til gjeddefiske her i Norge, Adrian... Man skal heller ikke etterstrebe en delikat "treerfølelse" når man fisker gjedde, for det får man ikke, og ikke skal man det heller. Kasting og fisking med gjeddefluer skal være litt være litt tøft, hardt og rocknroll  ;) Men man trenger heller ikke å overdrive stangklassen, for litt gøy skal det jo være når smågjeddene biter på.

De aller fleste og beste gjeddefiskera jeg veit om bruker iallfall sjuerstenger. Jeg for min del overliner den ganske stive sjuerstanga mi med et snøre i åtte og det banker glatt over digre fluer i god vind... 

Jeg skal bruke de kommende ukene på nettopp detta, for nå er det tida! Gleder meg  laugh

 

ps: Bor du i nærheten av Lillestrøm, så stikker du innom Robban på Gero. Enkelt og greit 

Jeg bor i Nord-Odal imellom Kongsvinger og Elverum, Er ikke langt til Lillestrøm nei:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg ville ikke gått for noe lettere enn #8. Fluer på 15cm trekker mye vann, og når du skal velge stang til dette så bør du tenke på hva slags fluer du skal kaste. Jeg haar gått med en sjuer, men de største fluene blir veldig tunge il lpxe som jeg har selv om det kanskje er en 7-8... Vurdere en nier selv i disse tider. Ikke mer enn ni fot er mitt tips.

Tom Aage

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er ett gull sett Adrian, som sagt av Tom også, ville jeg aldri satset på noe lettere enn 8 om man ikke skal ha hele rekka fra 6-10, 8 eller 9 er det du må ha om du bare skal ha en stangklasse :) fisket med 6-7 i starten og la det fra meg tvert da jeg mistet min største gjedde noensinne på grunn av stanga var i ferd med å brekke!! #10 er ikke overkill i det hele tatt, det er jo fisk på 4 kg og oppover vi jakter på og de er gøy med en ganske kraftig nier :) små gjedder vill uansett føles smått på sånne stenger, du fisker vel ikke bare med en #2 etter ørret fordi du skal kjenne de små fiskene? veldig kjedelig om du i såfall skulle få en ørret på 2 kg, da skal du få det tøft blant trær og greiner på bånn! :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er ett gull sett Adrian, som sagt av Tom også, ville jeg aldri satset på noe lettere enn 8 om man ikke skal ha hele rekka fra 6-10, 8 eller 9 er det du må ha om du bare skal ha en stangklasse :) fisket med 6-7 i starten og la det fra meg tvert da jeg mistet min største gjedde noensinne på grunn av stanga var i ferd med å brekke!! #10 er ikke overkill i det hele tatt, det er jo fisk på 4 kg og oppover vi jakter på og de er gøy med en ganske kraftig nier :) små gjedder vill uansett føles smått på sånne stenger, du fisker vel ikke bare med en #2 etter ørret fordi du skal kjenne de små fiskene? veldig kjedelig om du i såfall skulle få en ørret på 2 kg, da skal du få det tøft blant trær og greiner på bånn! :)

Da tar jeg den stanga og den snella men jeg vet ikke  hva slags fortom man bruker på gjeddefluefiske eller hvordan sene jeg skal ha? Noen anbefalinger? Takk for svar ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehe... For all del - kjøp deg ei stang i klasse ti, eller kanskje #11 eller #12 også, om du vil være sikker på at ting ikke skal knekke under kjøring mener jeg. Behagelig å kaste med i time etter time, dag etter dag er det sikkert også. Lykke til uansett hva valget blir :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehe... For all del - kjøp deg ei stang i klasse ti, eller kanskje #11 eller #12 også, om du vil være sikker på at ting ikke skal knekke under kjøring mener jeg. Behagelig å kaste med i time etter time, dag etter dag er det sikkert også. Lykke til uansett hva valget blir :)

Takk takk:D Men har du noe peiling på sene og fortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå må vi huske på at dette er en som er nybegynne på gjeddefluefiske og da kan det være greit og starte med 8 eller 9, personlig ville jeg aldri anbefalt en 7 til en nybegynner, krever veldig god kasteteknikk og slikt for å få ut fluer på 25cm+ :) ikke for å motsi deg Olav, men dette er min erfaring etter fisketurer med en del personer som er nye på nettopp dette feltet :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du kan enten kjøpe eller lage selv når det angår fortom :) jeg foretrekker og lage både grunnet pris og mer tilpassing av behov :) ville anbefalt pike leaderne til vision om du skal kjøpe, men disse koster 150kr stykk... Om du skal lage så kjøp deg litt monosene i tre/fire tykkelsen fra 0,65-0,45 ca en/halvannen meter til sammen. Så tar du 25-40 cm meter med knytbar eller brennbar stålfortom (lange stålfortommer til slukfiske fungere greit som en erstatning til dette) på tuppene av dette :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

kr. 4- 6 tusen for første gjeddepakke synes jeg er dyrt. Jeg ville starte med en billigere stang. Zpey Inspire selges til kr. 899,- både i # 7 og 8. En snelle til kr. 700,00 på tilbud eller brukt bør duge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

kr. 4- 6 tusen for første gjeddepakke synes jeg er dyrt. Jeg ville starte med en billigere stang. Zpey Inspire selges til kr. 899,- både i # 7 og 8. En snelle til kr. 700,00 på tilbud eller brukt bør duge.

Det er kanskje sant det du sier men jeg er nybegynner som gjeddefluefiske, har drivet med fluefiske etter ørret før:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange er ørretfiskere og fisker gjedde av og til. Meningen var ikke å foreslå noe billig ræl, men noe fornuftig. I utgangspunkt har stangen kostet mye mer. Se beskrivelse under. Med rimeligere stang og snelle kan en unne seg 2 gode liner, polyfortommer + penger til overs for ørret/tur utstyr og reiser!

Zpey går aldri på kompromiss når det gjelder kvalitet, og den helt nye Zpey Inspire-serien er intet unntak. Selv om denne serien ligger i nederste del av mellomsjiktet prismessig, så er det ingen ting middels med disse stengene. Stengene følger også Zpey sin filosofi når det gjelder aksjon, diss stengene bøyer seg godt ned, kort slaglengde og tøffe nok tupper til å sikre en jevn overgang hele veien.

Henrik Mortensen har jobbet hardt de siste årene for å lage fantastiske stenger som ikke graver altfor dypt i lommeboka. Vi mener at denne stanga er vel så god som mange andre merkers toppmodeller.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei igjen!:D Har funnet ei snelle som jeg har tenkt meg den heter Vision Rulla 2,5. Jeg har også funnet sene som heter Loop Opti Stillwater som er i klasse 8 fordi stanga jeg her tenkt meg er i klasse 8. Men det jeg lurer på er om hvordan backing skal jeg ha? Takk for svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...