Gå til innhold

Gammelt mønster, trenger nytt navn..


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

 

Jeg har en historie jeg ønsker å dele med dere i forbindelse med et fluemønster, jeg har utviklet for mange år siden. Som de fleste av dere vet, så er det å finne på nye ting, nærmest umulig, da det meste er gjort før. Men når dette mønsteret, så dagens lys, våren i `97, hadde det elementer, som ikke tidligere var samlet i ett mønster.

Det hele startet sommeren i 96, da vi flere fiskekamerater, satt ved elvebredden å ventet på at vinden skulle avta. Samtalen dreide seg om fluer og diverse løsninger på hva og hvordan. En av guttene, hadde noen interessante løsninger, som jeg begynte å spinne videre på. Han hadde også et navn på denne kreativiteten, et navn som nok flere vil kjenne igjen. "JAS" Oppkalt etter det Svenske jagerflyet, som fikk en relativt trang start.

Den påfølgende vinteren, holdt jeg på med et mønster, basert på beskrivelsene fra denne karen (jeg ønsker ikke å bruke vedkommendes navn, da han ikke er forespurt om dette).

Og etter mye feiling og prøving, hadde jeg et godt mønster, som jeg hadde virkelig tro på. Alle elementene jeg ønsket, var på plass. Som følge av at jeg den gang, jobbet i bransjen, var det flere, som så dette mønsteret gjennom mitt arbeid. Og ganske straks, fikk jeg forspørsel fra Jon Lenæs, fra Jakt & Fiske om han kunne få gjøre en artikkel på dette mønsteret. Spent, takket jeg ja, og slik ble det. På en forespørsel, fra Jon, på om dette mønsteret hadde et navn, ble jeg litt tatt på sengen. Men med samtalen der ved elvebredden fra sommeren før, så var navnet i mitt enkle hode, gitt, og ble "JAS" Flua fikk mye oppmerksomhet, og litt senere, skrev også Andre Brun en sak om dette mønsteret.

Nå i senere tid, har jeg tatt opp denne hobbyen igjen, etter mange år, med konkurranseskyting og jakting.

Og det har vert en trivelig reunion, med mange gamle kjente. FFS, har vert portalen tilbake, og jeg har lest øyet stort og vått. For en liten stund siden, ble jeg kontaktet av den meget dyktige fluebinderen Roger Eng Lie, som spurte om det var jeg som stod bak "JAS". Jeg svarte stolt ja, og beskrev bindetekniskt hvordan denne skulle bindes. Bare noen dager senere, dukket det opp en tråd om "JAS", hvorpå Roger kort beskrev vår kontakt, og bant en steg for steg, på sin nydelige tolkning av min "JAS". Flua er å se i en tråd med samme navnet. Nydelig stykke arbeid, og som vanlig fra den karen, fluebinding på høyt nivå.

Noen dager etter dette, ble jeg kontaktet her på innboksen, av vedkommende som sommeren i `96, kom opp med navnet "JAS". Han mente, jeg hadde stjålet navnet "JAS" og brukt det på mitt mønster.

Han har rett i at navnet var hans, og jeg spurte aldri om å få bruke det på mitt mønster. Og det er høyst beklagelig, at han føler det slik.

Mønsteret er uten diskusjon mitt, men navnet på mønsteret er uten tvil hans.

Så da står vi der, jeg med et mønster uten navn og han med navn uten mønster. Tipper vel mønsteret skapte navnet og ikke omvendt, men rett skal være rett. Og jeg ønsker ikke ha noe usnakket med vedkommende, da jeg forøvrig har stor respekt for denne karen som person og fluefisker.

 

Så med tanke på at dette mønsteret nå står uten noe navn, ber jeg pent, om noen har forslag til navn på den kreasjonen, som jeg nå skal vise og beskrive, steg for steg. Jeg forbeholder meg retten til å bruke det forslaget (om det kommer noen) jeg liker best.

Jeg beklager bildekvaliteten, men håper dere vil være overbærende med dette.

 

Materialer:

*God tørrfluekrok etter eget ønske

*Bindetråd i egnet farge og tykkelse

Hale : Fibbets i egnet farge.

Kropp: Fly rite i egnet farge

Vinge: Organza

Thorax: SLFi egnet farge, spunnet i løkke.

Støtte til ving: Foam i egnet kvalitet, klippet i tre like tykkelser, som på bildet.

post-2773-0-21422800-1399842636_thumb.jpg

 

 

 

1.

Bind inn haletrådene, og fest disse slik at de danner god balanse for flua.

Deretter dubb en slank kropp, ca. 2/3 av kroklengden, med dubbing i egnet farge, utfra hva du ønsker å imitere.

Deretter, bindes foamen inn, pekende bakover.

post-2773-0-35709900-1399842946_thumb.jpg

 

2.

Bind så inn en løkke til dubbingen.

post-2773-0-97808300-1399843038_thumb.jpg

 

3. Bind inn vingen.

post-2773-0-89126400-1399843098_thumb.jpg

 

4.

Legg inn ønsket mengde SLF i den fargen, som egner seg til det du ønsker å imitere.

post-2773-0-32145500-1399843194_thumb.jpg

 

5.

Spinn løkka med en dubbingspinner, og legg dette 3 tørn bak og 2 tørn forran vingen. Fest dette og klipp bort overskytende.

post-2773-0-78738500-1399843314_thumb.jpg

 

6.

Brett foam delene fremover. En del på hver side av vingene og en i midten, og bind disse inn og klipp overskytende. Avslutt med vhip finnisher.

post-2773-0-04595700-1399843517_thumb.jpg

 

7.

Børst all SLF dubbingen nedover med en dubbingbørste, og klipp i høyde med krokspissen. (Dette kan være enklere om du setter flue opp ned)

post-2773-0-35795500-1399843710_thumb.jpg

 

8.

Børst deretter SLF`n opp igjen og ut til hver side, slik at dette blir fluas "bein" og balansepunkt.

Klipp deretter ønsket fasong og høyde på vingen, og flua er ferdig.

post-2773-0-44250200-1399843950_thumb.jpg

post-2773-0-84174200-1399844021_thumb.jpg

post-2773-0-94666800-1399843990_thumb.jpg

post-2773-0-12566400-1399844061_thumb.jpg

 

Håper med dette, at innehaver av navnet "JAS", kan akseptere min beklagelse, og redgjørelse for situasjonen.

 

Samtidig, håper jeg mønsteret, snart har et nytt navn, det kan gjenkjennes med og at flere får annledning til å teste mønsteret til kommende sommer.

 

Mønsteret, er beskrevet med materialene som det ble bundet med originalt den gangen i `96, og har gjennom årene som har gått, fått flere ansiktsløftninger i forbindelse med nye materialer.

Og i dag binder jeg mønsteret i all hovedsak, med CDC i ving og thorax.

 

Ronny B. Pettersen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Lik 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverref: "Itte Hackel" og DFS Dun. To gode alternativer. Takker :-)

 

Jarle TL : "Bruden" kan være aktuelt, da "brudgommen" er på trappene ;-)

 

Magne Fjellstad: Ingen dårlig ide, men den elva har navngitt flere mønstre fra før :-)

 

Lars: "Skrævsylta" Njaaa, skeptisk. ;-)

 

Roger: Forslaget er absolutt ikke utenkelig :-)

 

Jeg har fiklet litt med navn sjøl også, og ender ofte opp på de samme to: RP-Dun eller BP - Dun.

Vi får gi det litt tid til, så får vi se...

 

Takker så langt for mange gode ideer cccheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mønsteret er jo bare en no-hackle med spunnet garn i thorax - aboslutt ingen genistrek - så det er etter min mening veldig rart at det har vekket slik interesse. Når det er sagt så har hele denne historien med JAS og artikkelen til Ronny om den i "Alt om Fiske" og andre media ihvertfall vekket min interesse. Og min harme også dessverre. For makan til frekkhet har jeg aldri sett makan til - med respekt å melde Ronny.

 

Din flue er bare en JAS med en badehette av foam og er kliss lik min JAS, som jeg bandt i studenterfylla i 1990 og som jeg tilfeldigvis fikk en stor fisk på og som derfor fikk en helt laterlig stor plass i boksen min på den tiden. Jeg pratet altfor mye om den, sikkert fordi jeg på den tiden - lenge før "Gi meg to March Brown" - trodde at fluevalg var svært avgjørende for å få stor fisk. Jeg har knapt brukt flua siden fordi den er helt unødvendig knotete å binde. Ihvertfall på 16 krok, som mine Aurivillier etterhvert bindes på når jeg fisker i Hemsila. 

 

Så må det ha hatt seg slik at du hørte meg skravle. Vi kjempet jo mot storørreten, om ikke skulder ved skulder, så i ihvertfall samme elv på begynnelsen av 90 tallet. For min del hadde JAS gått hen i glemselen som fyllevrøvl for lenge siden da jeg da jeg svært overrasket så den artikkelen i Alt om fiske. Jeg lo litt og gråt en skvett, men glemte det raskt. 

Men så - forsyne meg - dukker JAS opp igjen og igjen. Hadde det enda vært en flue verdt å krangle om, men det er det ikke. JAS fisker godt den, men vis meg den flua som ikke fisker godt i Aurivillitiden. March Brown funker strålende, det samme med glorete Olsen eller latterlige Royal Coachman. Så hva er poenget med JAS egentlig ? Ikke verdt å stjele - eller skrive mere om etter min mening.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Ronny forklarte godt hva som hadde skjedd i omtalen av denne flua, og fester også lit til det han skriver. Men utifra ordlyden i innlegget ditt Andreas så skjønner jeg at du fortsatt er bitter og ikke vil "shake hands".  

Men du skriver at flua til Ronny kun er en JAS med ei badehette av foam. Slik jeg forstår det så har vel da Ronny tilført flua et nytt element, altså badehette. Og det er vel denne løsningen med badehette som kanskje har fenget andre sin oppmerksomhet. Så da er det på sett og vis ei ny flue sånn jeg ser det, selv om elementer i flua kan finnes på andre fluer også. 

Og etter mine begreper og forestillinger om en klassisk no hackle flue så har denne et par elementer som gjør den annerledes og forbedrer egenskapene.

Det at flua fra din side i utgangspunktet var fyllerør og at du synes flua er unødvendig knotete å binde, og derfor bør utelates har ikke så mye relevans for fluebindere som koser seg med fluebinding og liker å skape. Det blir veldig kjedelig om alle bare skulle binde March Brown og Olsen selv om du stort sett får fisk på det overalt.

Det at andre enn Ronny finner flua interessant og har skrevet om den kan vel ikke bare skyldes Ronny. Så vidt meg bekjent er det andre enn Ronny selv som har stått for dette etter at dem har hendvendt seg til Ronny. Eneste feilen Ronny har gjort er at han svarte Jon Lenæs første gangen at flua het JAS og at det navnet har hengt ved. 

Så da synes jeg beklagelsen til Ronny og hans forsøk på å rette det opp er veldig fin. Men ser at dette blir avfeid med at dette er toppen av frekkhet og at denne flua bare var fyllerør som bør glemmes.  

 

Kjell Karlsen

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan den originale JAS så ut, veit jeg ikke, men om den er skummelt lik den nye "no name jas", så høres det plagiat ut. Hvor grensen for plagiat går, er vel noe inn i hælv... vanskelig å si innenfor fluebinding, men om ei flue har byttet ut/fått tilført et nytt materiale, ja så er det vel nytt, men samtidig gammelt...og ikke noe å forsøke å gjøre til sitt eget synes jeg.

Sitter uansett en kar/kvinne i et annet land som binder samme flua uten å ha sett din. Sannsynligheten er ihvertfall temmelig stor...

Personlig har jeg bundet sikkert 200 mønstre som ingen her har sett før og som garantert kunne skaffet meg patenter i hue & ræva, men 200 av disse er ikke mye å skryte av som fiskefangere. 200 av disse er sikkert også funnet opp av en tulling i en forstad til en eller annen by i et eller annet land, og jeg tror dæven verken han eller jeg gidder å kreve noe som vårt, vel vitende om at det sikkert er funnet opp allerede. Ihvertfall såpass likt at det kan kalles det samme.

Det er vel min tanke om binding. 

Til syvende å sist er det fiskeren som fanger, ikke flua. Men jeg kan ikke ta dette utsagnet som mitt, da det garantert er sagt før, selv om jeg ikke har hørt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting i denne sammenhengen:

 

Andreas.

I denne forbindelsen, har jeg lagt meg flat i forhold til bruken av navnet. Jeg har ikke under noen omstendigheter, gjort meg fortjent til noe av de andre elementene du tillegger denne situasjonen.

Som du selv sier, er dette en fillesak i forbindelse, med en "pimpet" No - hackel. Så aksepter mine forsøk, på å gjøre rede for situasjonen. Jeg benyttet navnet ditt på mitt mønster, i beste tro, men ser i etterkant, at dette ble helt feil.

I denne tråden, har jeg forklart min feil, og lagt meg flat.

 

At fluemønstre, ofte ligner på hverandre, er det slett ingen tvil om, og med andre ord, så kunne det vert så enkelt som No - hackel, parachute, tradisjonell og palmer i betegnelsene om fluer. Men slik er det ikke! Det er mange fluer, som bygger på andre mønstre, men som likevel kjennes på andre navne. Slik er det enten du liker det eller ikke!

Jeg, har aldrig brukt energi, på å gjøre dette mønsteret større enn det er. Men har svart på henvendelser i forbindelse med det. Og henvendelsene har vert mange..

De artikklene du mener jeg har skrevet, er aldrig skrevet for min hånd. Den ene er skrevet av Jon Lenæs, på forespørsel fra han..

Den andre artikkelen, som jeg vet om, er skrevet av Andre Brun. Dette er noe han gjorde helt på egenhånd, og er ikke mitt verk.

 

At nyskapende resultater fra målbevisst lek med bindestikka, kan resultere i mønstre, som gjerne kan få et navn, for å kunne gjenkjennes, er ikke noe nytt, og har fint lite med "stundentfylla" di og gjøre.

Det at mitt mønster, nå skal få et nytt navn, er noe som jeg personlig mener mønsteret har fortjent.

Hva du mener og tenker videre i denne sammenhengen, er ikke lenger så vesentlig for min del.

 

I PM som du sendte meg Andreas, så tok jeg kritikken innover meg, og gjorde det helt klart, at jeg skulle gjøre rede for situasjonen.

Dersom du ønsker en mer ydmyk redgjørelse og beklagelse for at jeg brukte ditt navn på et fluemønster, så får du ikke det. Nok er nok.

 

Du bruker ord som Frekkhet, for å beskrive meg og min handling i forbindelse med "navnbruken"

Samtidig påstår du at jeg har "stjålet" ditt mønster. Likeledes beskriver du ditt mønster som et resultat i forbindelse med "studentfylla" og at det bare bør glemmes? Og i denne sammenheng, vil jeg få påpeke, at overlegenhet og arroganse samt frekkhet, beklaglighvis, fort kan slå tilbake på deg.

 

Mitt mønster er ikke et resultat av noen som helst form for fyll, Andreas, og så lenge noen viser interesse for mønsteret, skal det få et nytt navn, som det kan kjennes på, enten du liker det eller ikke!

 

Jeg beklager at du føler det som du gjør, men som nevnt innledningsvis, så skal rett være rett. Jeg har gjort rede for mitt feilaktige bruk av navn på mitt mønster, for snart 20 år siden, og hadde håpet dette skulle være nok.

Er det ikke det, så får du bære nag så lenge du vil...

 

Jeg annser denne saken lagt død

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så vil jeg få takke dere andre, for mange gode navnforslag. Jeg har fått mange innspill, her og på innboks.

Flere har nevnt at jeg hadde gode navn selv, og at jeg burde benytte disse.

Derfor takker jeg for alle gode innspill i denne sammenhengen, og runder av med mønsterets nye navn:

 

"RP-Dun"

 

Ronny B. Pettersen.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha smuglest hvordan folk krangler på FB og her inne, så er det bare en ting å si: Ta dere sammen. Vi klarer ikke å rekruttere en sjel til om det fortsetter slik. Folk blir jo så ensporede at det er skremmende, og du verden så mye prestisje man skal legge i dette. Har sluttet å kalle meg fluefisker, og jeg vil definitivt ikke ha det som livsstil når jeg ser hvordan det fortoner seg.

PS! Fikk tre flotte fisk på marginata dun på fredag. Største 45 cm. Vingen var matt, men selv om det var kvelden så funka det gitt.

PS2! Liker verken organza eller krølle-seg-under-kroken-fibetts, så jeg tør ikke foreslå noe navn på flua.

PS3! Jeg har endret nick fordi jeg synes nok får være nok.

Ønsker alle en god sesong, og til de som kjenner det koker når man diskuterer fluefiske: God bedring!

JB

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ganske utrolig hvordan fluebindere generelt setter sitt navn foran ei flue som i bunn og grunn er helt identisk med noe som har vært kjent i mange år. 

 

Nå er det nå ikke så farlig hvilket navn som står på flua heller da, så lenge den fisker bra - det er jo det viktigste :) Og det sier jeg uten å ta stilling mellom Andreas Fismen og Ronny B. Pettersen her. Jeg respekterer begge de kara stort som både fluebindere og fluefiskere. Tenk om Kenneth Boström skulle kicke stygt på Bergqvist fordi han døpte Rackelhanen til nettopp det  :) 

 

Ingen, ved sine fulle 5, og som klarer å se se 'fluebinding' som begrep i en historisk kontekst, tar uansett copyright på fluene sine, så det er jo ikke noe penger inne i bildet, eller noe slik. 

 

Det som derimot er moro, er at gode fluebindere/fluefiskere bidrar godt. Og der har ikke minst både Ronny og Andreas satt sine spor som to av de fremste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg husker artikkelen godt - og de umiddelbare reaksjonene. Om jeg ikke tar feil hadde Ronny levert en artikkel til "Fluekroken" i Villmarksliv. I artikkelen hadde Fismen fått kred, men Jon Lenæs synes artikkelen var for lang og sakset den ned ("Fluekroken" i Villmarksliv var bare på to sider). Dermed forsvant henvisningen til Fismen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...